Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 337
Offentligt
Udkast
Fremsat den xx. xx xxxx af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
under ferie
(Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse
af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 498 af 1. maj 2019 og senest ved lov nr. 137 af 25. februar 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 134, stk. 1,
ændres »stk. 3, 2. pkt.« til: »stk. 4«.
2.
I
§ 136 f
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1 kan påklages til Familieretshuset. Klage til
Familieretshuset skal ske inden 4 uger efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Familieretshusets direktør kan træffe afgørelse om, at se bort fra fristen, når der er særlig grund
hertil. Afgørelser efter 3. pkt. og afgørelser om beregning af klagefristen kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
3.
I
§ 136 f, stk. 3,
der bliver stk. 4, ophæves
1. pkt.
§2
I lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 346 af 31.
marts 2020, foretages følgende ændring:
1.
§ 2, stk. 2, 1. pkt.,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
§ 1 gælder kun for afgørelser, som kommunalbestyrelsen træffer efter lovens ikrafttræden.
For afgørelser truffet før dette tidspunkt, finder de hidtil gældende regler fortsat anvendelse.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
2232269_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget består af to dele. Den ene del vedrører fastsættelse af en klagefrist i sager om flytning
uden samtykke i reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten i lov om
social service jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 med senere ændringer (herefter
serviceloven). Den anden del vedrører en ændring af krav til feriens varighed i lov om tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse under ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 346 af 31. marts 2020 (herefter
tilkøbsloven).
Lovforslagets første del har til formål at sikre mere klare klageregler for kommuner, borgere og
Familieretshuset i sager, hvor personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som
er en konsekvens af demens eller anden erhvervet og fremadskridende mental svækkelse, flyttes
uden samtykke.
Ændringen foreslås for at rette op på den fejl, at der ved den seneste ændring af reglerne om
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten ikke er lovfastsat en frist for klage til
Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke. Der foreslås således fastsættelse af en frist på
fire uger for klage til Familieretshuset over kommunalbestyrelsens afgørelser om flytning uden
samtykke.
Lovforslagets anden del om ændring af tilkøbsloven har til formål at gøre ordningen for tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse under ferie mere fleksibel og mere attraktiv for beboere i døgntilbud,
der er over 18 år, og som har betydelig nedsat psykisk funktionsevne.
Ændringen af tilkøbsloven foreslås på baggrund af en evaluering af tilkøbsloven fra 2019, der har
vist et ønske om, at tilkøbsordningen kan anvendes ved endagsudflugter. Denne del af lovforslaget
indebærer, at kravet om mindst én overnatning foreslås fjernet som betingelse for tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse under ferie i tilkøbsloven. Formålet hermed er at sikre, at døgntilbud
kan tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie til endagsudflugter.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke
2.1.1. Gældende ret
Servicelovens kapitler 24-24 d indeholder en række regler om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten. Reglerne
har til formål at øge retssikkerheden for mennesker, der som
følge af betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne ikke er i stand til selv at tage vare på egen
tilværelse, og som ofte ikke er i stand til at give et gyldigt samtykke.
Flytning af borgere uden samtykke er et af de indgreb, der er omfattet af servicelovens kapitler 24-
24 d. Herved forstås, at Familieretshuset eller kommunalbestyrelsen i helt særlige tilfælde, kan
træffe afgørelse om, at en borger, der ikke selv ønsker det, eller som ikke selv kan give et
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
2232269_0003.png
informeret samtykke, optages i et særligt botilbud. Der gælder efter servicelovens kapitel 24 b
særlige bestemmelser for flytning uden samtykke af borgere, hvis betydelige og varigt nedsatte
psykiske funktionsevne er en konsekvens af demens eller anden erhvervet og fremadskridende
mental svækkelse. Dette lovforslag vedrører disse bestemmelser.
Ifølge servicelovens § 136 f, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om flytning uden
samtykke for borgere, der mangler evnen til at give informeret samtykke til en flytning, hvis
indstillingen tiltrædes af den beskikkede værge eller den pågældendes eventuelle
fremtidsfuldmægtige, når betingelserne i § 136 f, stk. 1, er opfyldt.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter servicelovens § 136, stk. 1, kan efter § 136 f, stk. 3, påklages
til Familieretshuset. Der fremgår imidlertid ikke en frist for klage til Familieretshuset over
kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 136 f, stk. 1.
2.1.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Med de seneste ændringer af servicelovens regler om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten trådte i kraft den 1. januar 2020, jf. lov nr. 498 af 1. maj 2019 om ændring
af lov om social service, lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og forskellige
andre love (Ændrede regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for
voksne og indførelse af mulighed for målretning af botilbud til unge og kommunal dækning af
skader forvoldt af lejere i almene boliger), blev den daværende henvisning til klagereglerne i kapitel
10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af
16. august 2019 med senere ændringer (herefter retssikkerhedsloven) fjernet fra servicelovens § 136
f (daværende § 129, stk. 6), fordi denne var forkert, da klagereglerne i retssikkerhedslovens kapitel
10 kun gælder sagsbehandling af klager til Ankestyrelsen og ikke klager til Familieretshuset.
Efterfølgende er ministeriet blevet opmærksomt på, at der med ændringerne ikke er lovfastsat en
frist for klager til Familieretshuset. Det bemærkes, at Familieretshuset, siden ændringerne i
servicelovens regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten trådte i kraft 1.
januar 2020, ikke har modtaget eller behandlet klager efter servicelovens § 136 f, stk. 3.
Det vurderes at være hensigtsmæssigt for både kommunerne og Familieretshuset, at fastsætte en
frist for klager.
Det vurderes endvidere hensigtsmæssigt, at klagefristen fastsættes til fire uger i overensstemmelse
med den almindelige klagefrist på socialområdet, jf. § 67 i retssikkerhedsloven. En sådan klagefrist
på fire uger vil dermed svare til den klagefrist, som tidligere fremgik af servicelovens § 136
(daværende § 129, stk. 6).
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i servicelovens § 136 f, hvori der fastsættes en klagefrist
på fire uger for klager til Familieretshuset over kommunalbestyrelsens afgørelser om flytning uden
samtykke efter servicelovens § 136 f.
Med dette forslag vil der alene ske en lovfæstelse af den klagefrist, som før de seneste ændringer i
servicelovens regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten trådte i kraft
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
den 1. januar 2020 fremgik af § 136 f (daværende § 129, stk. 6). Da der ikke har været indgivet
klager efter § 136 f, stk. 3, til Familieretshuset i perioden fra 1. januar 2020, vil fastsættelsen af en
klagefrist på fire uger således ikke betyde en praksisændring for kommuner, borgere eller
Familieretshuset. Klagefristen vil i øvrigt være i overensstemmelse med klagefristen for afgørelser
på det sociale område, jf. § 67 i retssikkerhedsloven.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
2.2. Ophævelse af overnatningskravet i lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie
2.2.1. Gældende ret
Tilkøbsloven giver visse kommunale og regionale døgntilbud mulighed for at tilbyde beboere over
18 år at tilkøbe ledsagelse under ferie. Ifølge § 2, stk. 2, skal en ferie indeholde mindst én
overnatning, for at der kan gøres brug af tilbuddet om at tilkøbe ledsagelse under ferien. Det er
således ikke muligt at gøre brug af tilkøbsordningen ved endagsudflugter.
2.2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Rambøll Management Consulting evaluerede tilkøbsloven i 2019 og udgav på den baggrund
evalueringsrapporten:
Evaluering af lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under
ferie
januar 2020. Evalueringsrapporten viser, at der er et ønske om at fjerne overnatningskravet, for at
muliggøre brugen af ordningen for beboere, hvis funktionsniveau udgør en hindring for eller ikke
trives med at tage på ferie med overnatning. Det vurderes på den baggrund, at ordningen i højere
grad vil modsvare målgruppens behov, hvis det gøres muligt også at tilkøbe ledsagelse på
endagsture.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kravet om mindst én overnatning fjernes som betingelse for tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse under ferie i tilkøbsloven. Ændringen foreslås at ske ved at ophæve
lovens § 2, stk. 2, 1. pkt. Dermed vil det blive muligt at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse efter
loven til endagsudflugter.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommunerne.
Det vurderes, at lovforslagets første del (klagefrist i sager om flytning uden samtykke) ikke har
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Årsagen hertil er, at den klagefrist på fire uger,
som indføres, svarer til den klagefrist, som tidligere fremgik af servicelovens § 136 f (daværende §
129 stk. 6).
Lovforslagets anden del (overnatningskrav ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse) vedrører en
ordning, der er frivillig for kommunale og regionale døgntilbud at tilbyde borgerne, og som
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
administreres af det enkelte tilbud. Derfor har ændringen ikke implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslagets første del (klagefrist i sager om flytning uden samtykke) vurderes ikke at have
væsentlige omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede konsekvenser for det offentlige.
Denne del af lovforslaget følger seks ud af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Således indeholder forslaget klare og enkle regler. Forslaget ændrer ikke på, hvorvidt der kan
kommunikeres digitalt med myndighederne. Forslaget ændrer heller ikke på sammenhæng på tværs.
Forslaget ændrer endelig ikke på mulighederne for tryg og sikker datahåndtering og anvendelse af
offentlig infrastruktur, idet der fortsat kan kommunikeres med myndighederne via Digital Post.
Forslaget muliggør dog ikke automatisk sagsbehandling, da Familieretshuset vil skulle behandle
hver enkelt klage individuelt, herunder vurdere om der er grundlag for at se bort fra en eventuel
overskridelse af den foreslåede klagefrist. Der kan således ikke sagsbehandles efter objektive
kriterier, hvorfor der ikke er mulighed for at automatisere sagsgangene.
Lovforslagets anden del (overnatningskrav ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse) vurderes ikke
at have omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede konsekvenser for det offentlige, da
tilkøbsordningen tilrettelægges og administreres af de enkelte døgntilbud.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Da der tidligere, i servicelovens § 136 f (daværende § 129, stk. 2), har været henvist til den
klagefrist på fire uger, som gælder for klagesagsbehandling til Ankestyrelsen, jf.
retssikkerhedslovens § 67, og der ikke har været nogle tilfælde af klagesager i den periode, hvor der
ikke har været en lovfastsat klagefrist (fra 1. januar 2020), har lovforslaget ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den X til den X været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Dansk Erhverv, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, De private
sociale tilbud (LOS), DemensKoordinatorerne i Danmark, Den Uvildige Konsulentordning på
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
2232269_0006.png
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Familieretshuset, FOA, HK/Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen LEV, LO, Nationalt Videnscenter for Demens,
Pårørendegruppen for svage ældre, Rigsrevisionen , Selveje Danmark, SIND, Sjældne Diagnoser,
Socialchefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Leder Forum, ULF
Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
/ Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
2232269_0007.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 134, stk. 1, i serviceloven, at
Familieretshusets afgørelser efter §§ 131 og 131 a om
optagelse i bestemte botilbud efter §§ 129 og 129 a og § 136 f, stk. 3, 2. pkt., kan indbringes for
Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Det foreslås, at henvisningen i § 134, stk. 1, til servicelovens
§§ 129 og 129 a og § 136 f, stk. 3, 2.
pkt., ændres sådan, at
”stk. 3, 2. pkt.” bliver til ”stk.
4”.
Baggrunden for den foreslåede ændring er, at det med dette lovforslag foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 3 i § 136 f, hvorfor det gældende stk. 3 bliver til stk. 4.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter servicelovens § 136 f, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om optagelse i et
bestemt botilbud for personer, der ikke modsætter sig flytning, men som mangler evnen til at give
informeret samtykke til en flytning, hvis kommunalbestyrelsens indstilling tiltrædes af den værge,
Familieretshuset har beskikket, jf. servicelovens § 131, stk. 4, eller tiltrædes af
fremtidsfuldmægtigen for personer, der har oprettet en fremtidsfuldmagt, der omfatter dette forhold,
og som er sat i kraft, jf. § 7, stk. 1, i lov om fremtidsfuldmagter, når
1) ophold i et botilbud med tilknyttet service er påkrævet, for at den pågældende kan få den
nødvendige hjælp, og
2) det i det konkrete tilfælde vurderes omsorgsmæssigt at være mest hensigtsmæssigt for den
pågældende.
Af § 136 f, stk. 3, i serviceloven fremgår det, at kommunalbestyrelsens afgørelse efter § 136 f, stk.
1, kan påklages til Familieretshuset. Kan kommunalbestyrelsens indstilling ikke tiltrædes af værgen
eller fremtidsfuldmægtigen efter stk. 1, indstiller kommunalbestyrelsen til Familieretshuset at træffe
afgørelse om optagelse eller flytning til et bestemt botilbud efter § 136 f, stk. 1.
Med det foreslåede nye § 136 f,
stk. 3,
i serviceloven foreslås det, at kommunalbestyrelsens
afgørelse efter stk. 1 kan påklages til Familieretshuset, og at klage til Familieretshuset skal ske
inden fire uger efter, at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Det foreslås videre, at
Familieretshusets direktør kan se bort fra, at fristerne ikke er overholdt, når der er særlig grund
hertil, samt at afgørelser om at se bort fra klagefrister og afgørelser om beregning af klagefristen
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 136 f, stk. 3, vil medføre, at der fastsættes en
klagefrist til Familieretshuset over kommunalbestyrelsens afgørelse efter § 136, stk. 1, på fire uger
fra den dag, klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Den foreslåede bestemmelse i § 136, stk.
3, vil endvidere medføre, at Familieretshusets direktør kan se bort fra, at klagefristen ikke er
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
2232269_0008.png
overholdt, når der er særlig grund til dette, samt at afgørelser om at se bort fra klagefristen og
afgørelser om klagefristens beregning ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Formålet med det foreslåede § 136 f, stk. 3, er at rette op på den fejl, at der ikke er lovfastsat en frist
for klage over kommunalbestyrelsens afgørelse om flytning uden samtykke.
Efter de seneste ændringer i servicelovens regler for magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten, jf. lov nr. 498 af 1. maj 2019 om ændring af lov om social service, lov om
almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og forskellige andre love (Ændrede regler om
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne og indførelse af
mulighed for målretning af botilbud til unge og kommunal dækning af skader forvoldt af lejere i
almene boliger) trådte i kraft den 1. januar 2020 er ministeriet blevet opmærksom på, at der ved en
fejl ikke er lovfastsat en frist for klage til Familieretshuset, efter at den tidligere henvisning til
klagereglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10 blev fjernet fra bestemmelsen.
Fastsættelsen af en klagefrist vil betyde mere klare regler for Familieretshuset, kommuner og
borgere i behandlingen af klagesager. Det vurderes hensigtsmæssigt, at reglerne for klage til
Familieretshuset svarer til reglerne for den almindelige klageadgang på socialområdet, jf.
retssikkerhedslovens § 67. Derfor foreslås det med det nye § 136 f, stk. 3, at fastsætte en klagefrist
på fire uger.
Det foreslåede § 136 f, stk. 3, vil indebære, at klagefristen regnes fra fire uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen, samt at klagefristen begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor
meddelelsen om afgørelsen er kommet frem til adressaten, og hvor der samtidig er givet en
klagevejledning, som angiver, hvortil klagen skal indgives og fremgangsmåden ved indgivelse af
klagen, herunder klagefristen.
Det foreslåede § 136 f, stk. 3, vil betyde, at klagen skal være kommet frem til Familieretshuset
senest ved klagefristens udløb. Dette vil indebære, at en afsendt klage, der ikke er kommet frem til
Familieretshuset, og hvor det ikke kan antages, at klagen er bortkommet efter modtagelse hos
Familieretshuset, vil regnes som værende en ikke-rettidig klage. Det vil være klageren, som bærer
risikoen for, at klagen er fremsendt rettidigt.
Lovforslaget har ikke indvirkning på de generelle regler for beregning af klagefrister, som fremgår
af Justitsministeriets vejledning nr. 9533 af 26. juni 2018 om beregning af klagefrister.
Det foreslåede § 136 f, stk. 3, vil indebære, at Familieretshusets direktør kan se bort fra, at klagefristen
er overskredet, når der er særlige grunde hertil. Der kan foreligge særlige grunde, som berettiger til
en forlængelse af klagefristen, hvis klageren er bortrejst eller indlagt på sygehus, når afgørelsen
kommer frem. Det vil være en betingelse for at dispensere fra klagefristen, at klagen indgives straks
efter, at klager kommer hjem. Alvorlig sygdom hos klageren, navnlig omkring fristens udløb, eller
en nærtstående persons død eller meget alvorlige sygdom i samme periode, kan ligeledes begrunde
dispensation.
Der kan endvidere tages hensyn til, at klageren har vanskeligt ved at læse en afgørelse og formulere
en klage på grund af sproglige vanskeligheder eller psykisk funktionsnedsættelse, ligesom der kan
tages hensyn til, at myndigheden har forsømt sin forpligtelse til at vejlede klageren. Derimod vil der
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
2232269_0009.png
som udgangspunkt ikke foreligge særlige grunde, der kan begrunde dispensation, hvis forsinkelsen
skyldes forhold hos andre.
Det foreslåede § 136 f, stk. 3, vil indebære, at det er direktøren for Familieretshuset, som kan tage
stilling til, om der skal dispenseres for en fristoverskridelse. Direktøren kan overlade sine beføjelser
til andre ansatte i Familieretshuset.
Endeligt vil det foreslåede § 136 f, stk. 3, medføre, at afgørelser om at se bort fra klagefrister og
afgørelser om beregning af klagefristen ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 136 f, stk. 3, 1. pkt., i serviceloven, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter §
136 f, stk. 1, kan påklages til Familieretshuset.
Det foreslås, at
§ 136 f, stk. 3, 1. pkt.,
ophæves.
Baggrunden for den foreslåede ophævelse er, at det med dette lovforslag foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 3 i § 136 f, hvoraf fremgår, at kommunalbestyrelsens afgørelse efter § 136 f, stk. 1, kan
påklages til Familieretshuset. Sætningen i det gældende § 136 f, stk. 3, 1. pkt., der foreslås ophævet,
vil dermed være overflødig.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
§ 1, stk. 1, i tilkøbsloven giver visse kommunale og regionale døgntilbud mulighed for at tilbyde
socialpædagogisk ledsagelse under ferie til beboere over 18 år. Det er dermed ikke obligatorisk,
men en mulighed for døgntilbuddene at tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ferieledsagelse. Af
tilkøbslovens § 2, stk. 3, fremgår det, at ordningen er et tilbud til de beboere, der har en betydelig
nedsat funktionsevne. Det vil sige, at ledsagelsen skal ligge ud over den hjælp og støtte, som den
pågældende er visiteret til efter serviceloven, og at beboeren på eget initiativ skal ønske at tilkøbe
socialpædagogisk ledsagelse under ferie.
§ 2, stk. 2, i tilkøbsloven fastslår, at en ferie omfattet af muligheden for tilkøb af ferieledsagelse
efter stk. 1 skal indeholde mindst én overnatning. Ferien kan finde sted i udlandet såvel som i
Danmark.
Det foreslås at ophæve tilkøbslovens
§ 2, stk. 2 1. pkt.,
hvilket vil medføre, at kravet om, at en ferie
skal indeholde mindst én overnatning udgår. Herved vil forslaget medføre, at der ikke længere er et
krav om, at ferien skal indeholde mindst én overnatning, for at der kan tilbydes tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse. Dermed vil der også kunne tilbydes tilkøb af socialpædagogisk
ledsagelse under endagsudflugter.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
Baggrunden for forslaget om at fjerne overnatningskravet er Rambøll Management Consultings
evaluering af tilkøbsloven i 2019. Evalueringsrapporten:
Evaluering af lov om tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse under ferie
fra januar 2020 viser, at der overordnet er tilfredshed med
tilkøbsordningen, men at der fra både personale og beboere på døgntilbud er et ønske om, at det
bliver muligt at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse under endagsudflugter. Ønsket skyldes, at
nogle beboere grundet nedsat funktionsevne oplever udfordringer i forbindelse med at overnatte ude
eller ikke trives med at overnatte ude. Derfor forventes det, at tilkøbsordningen med den foreslåede
ændring i tilkøbslovens § 2, stk. 2, i højere grad vil modsvare målgruppens behov for
ferieledsagelse, og at flere dermed vil gøre brug af ordningen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Dette vil betyde, at klager til Familieretshuset over kommunalbestyrelsens afgørelser om flytning
uden samtykke efter servicelovens § 136 f, stk. 1, fra den 1. januar 2021 vil skulle ske inden for fire
uger fra den dag, klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Indtil da finder de hidtil gældende
regler anvendelse, hvilket vil sige, at der frem til den 1. januar 2021 ikke gælder en frist for klage til
Familieretshuset over kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 136 f. stk. 1.
Det vil også betyde, at Familieretshusets direktør vil, efter lovens ikrafttrædelse, kunne se bort fra,
at klagefristen ikke er overholdt, når der er særlig grund til dette. Det vil desuden betyde, at
afgørelser om at se bort fra klagefristen og afgørelser om klagefristens beregning ikke vil kunne
indbringes for anden myndighed.
Yderligere vil det betyde, at døgntilbud, der tilbyder tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under
ferie efter tilkøbsloven, fra den 1. januar 2021 vil kunne tilbyde beboere over 18 år med betydelig
nedsat psykisk funktionsevne at tilkøbe ledsagelse på endagsture.
Da serviceloven og tilkøbsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft
for disse dele af riget, jf. servicelovens § 196 og tilkøbslovens § 15, vil de foreslåede ændringer af
serviceloven og tilkøbsloven ikke gælde for Færøerne og Grønland.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
2232269_0011.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 798 af 7. august 2019, som bl.a. ændret ved
§ 1 i lov nr. 137 af 25. februar 2020, foretages
følgende ændringer:
§ 134.
Familieretshusets afgørelser efter §§ 131 og
1.
I
§ 134, stk. 1,
ændres »stk. 3, 2. pkt.« til:
131 a om optagelse i bestemte botilbud efter §§
»stk. 4«.
129 og 129 a og § 136 f, stk. 3, 2. pkt., kan
indbringes for Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at
klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Stk. 2-4.
---
§ 136 f.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk.
1 kan påklages til Familieretshuset. Kan
kommunalbestyrelsens indstilling ikke tiltrædes af
værgen eller fremtidsfuldmægtigen efter stk. 1,
indstiller kommunalbestyrelsen til
Familieretshuset at træffe afgørelse om optagelse
eller flytning til et bestemt botilbud efter stk. 1.
Stk. 4.
---
2.
I
§ 136 f
indsættes som nyt stykke:
»Stk.
3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter
stk. 1 kan påklages til Familieretshuset. Klage
til Familieretshuset skal ske inden 4 uger efter,
at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.
Familieretshusets direktør kan se bort fra, at
fristerne ikke er overholdt, når der er særlig
grund hertil. Afgørelser om at se bort fra
klagefrister og afgørelser om klagefristernes
beregning kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
3.
I
§ 136 f, stk. 3,
der bliver stk. 4, udgår:
»Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1
kan påklages til Familieretshuset.«
§2
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 337: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie (Fastsættelse af frist for klage til Familieretshuset i sager om flytning uden samtykke og ophævelse af overnatningskravet ved tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie), fra social- og indenrigsministeren
I lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse
under ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 346 af 31.
marts 2020, foretages følgende ændringer:
§ 2.
---
Stk. 2.
En ferie skal indeholde mindst én
overnatning. Ferien kan finde sted her i landet
eller i udlandet.
Stk. 3.
---
1.
I
§ 2, stk. 2,
udgår: »En ferie skal indeholde
mindst én overnatning.«
12