Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 330
Offentligt
2229728_0001.png
Til alle nye partier godkendt af Valgnævnet efter den 31. marts 2020
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 -
7524
Doknr.
285782
Dato
06-08-2020
Kære parti
Social- og Indenrigsministeriet er ved at udvikle en ny vælgererklæringsportal, som
forventes sat i drift den 3. september 2020. Det betyder, at alle nye partier fremover
skal indsamle vælgererklæringer på en ny måde.
Social- og Indenrigsministeriet vil med dette brev gerne sikre en så smidig overgang til
den nye vælgererklæringsportal som muligt, og ministeriet står til rådighed for yderli-
gere vejledning, i det omfang det enkelte parti måtte have behov for dette.
Du skal ikke foretage dig noget for fortsat at kunne indsamle vælgererklæringer efter
den 3. september 2020. Partier som dit, hvis partinavn blev godkendt af Valgnævnet
den 8. juni 2020, har allerede i ansøgningsskemaet givet ministeriet alle de nødven-
dige oplysninger, for at partiet kan indsamle vælgererklæringer i den nye portal. Det
vil således være muligt for vælgere at afgive en vælgererklæring for dit parti, når den
nye vælgererklæringsportal åbner den 3. september 2020, og alle vælgererklæringer
afgivet i den nuværende digitale løsning vil blive flyttet med.
Du skal dog være opmærksom på følgende:
1.
Hvis dit parti har indsamlet vælgererklæringer på papir, skal du indlevere de
papirbaserede vælgererklæringer til ministeriet
senest den 27. august
2020.
Papirbaserede vælgererklæringer, der ikke indleveres før fristen, bliver
slettet. Der kan ikke dispenseres fra fristen.
2. Dit parti vil fremgå af vælgererklæringsportalen med de oplysninger, du har
angivet i partinavneansøgningen. Hvis dit parti har fået nye kontaktoplysnin-
ger, hjemmesideadresse e.l., som skal fremgå af vælgererklæringsportalen, når
den åbner, skal du indsende de nye oplysninger til ministeriet
senest den 27.
august 2020.
3. Den nuværende vælgererklæringsløsning lukker ned
den 31. august 2020.
Fra denne dag vil det ikke længere være muligt at afgive vælgererklæringer ef-
ter den nuværende procedure.
Læs mere nedenfor om overgangen til den nye vælgererklæringsportal og om, hvordan
du indleverer eventuelle papirbaserede vælgererklæringer.
Sådan kommer den nye vælgererklæringsportal til at fungere
På den nye portal bliver alle partier, der indsamler vælgererklæringer, fremover opført
med partiets navn, kontaktoplysninger, navnet på indehaveren af partiet (eller en evt.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 330: Orientering om overgangen til den nye vælgererklæringsportal
2229728_0002.png
repræsentant for partiet) og et evt. link til partiets egen side, f.eks. en hjemmeside eller
en side på sociale medier.
1
Partiet kan via sin egen hjemmeside, sociale medier, e-mailinvitationer m.v. linke di-
rekte til partiets indsamling i den nye portal.
Vælgerne vil endvidere selv kunne gå ind på den offentligt tilgængelige portal og finde
det parti, de ønsker at støtte, i en samlet oversigt over alle partier, der indsamler væl-
gererklæringer.
Vælgeren kan igangsætte sin vælgererklæring (afgive
støttetilkendegivelse)
ved at
logge ind med NemID. Efter eftertænksomhedsperioden på 7 dage vil vælgeren igen
skulle logge ind med NemID og bekræfte vælgererklæringen. Først herefter er der tale
om en gyldig vælgererklæring. Personer, der er fritaget for Digital Post, vil kunne af-
give en vælgererklæring på papir ved at henvende sig til Social- og Indenrigsministe-
riet.
Partiet vil løbende kunne orientere sig om antallet af gyldige vælgererklæringer på por-
talen. Når partiet har opnået det nødvendige antal vælgererklæringer, kan det anmelde
sig som opstillingsberettiget for social- og indenrigsministeren ved at rette skriftlig hen-
vendelse til Social- og Indenrigsministeriet. Partiet skal dokumentere, at det på tids-
punktet for anmeldelsen havde det fornødne antal vælgererklæringer, f.eks. ved hjælp
af et skærmprint af partiets indsamling af vælgererklæringer på portalen.
Overgangen til den nye vælgererklæringsportal
Den 31. august 2020 lukker den nuværende digitale løsning ned, og det vil dermed
ikke længere være muligt at afgive vælgererklæringer efter den nuværende procedure.
På grund af eftertænksomhedsperioden på 7 dage vil en støttetilkendegivelse indlæst i
den nuværende digitale løsning senere end den 22. august 2020 ikke kunne føre til af-
givelse af en vælgererklæring. Støttetilkendegivelser kan ikke overføres til det nye sy-
stem. Efter den 22. august 2020 må partiet derfor henvise vælgere, der ønsker at af-
give en vælgererklæring, til at gøre dette i den nye vælgererklæringsportal fra den 3.
september 2020.
Alle vælgererklæringer, der skal flyttes med over i den nye portal, vil blive registreret i
den nye vælgererklæringsportal forud for åbningen af den nye løsning den 3. septem-
ber 2020.
Indlevering af papirbaserede vælgererklæringer
Hvis dit parti har indsamlet papirbaserede vælgererklæringer, som skal overføres til
den nye vælgererklæringsportal, skal papirformularerne indleveres til Social- og In-
denrigsministeriet
senest den 27. august 2020.
Kun papirbaserede vælgererklæringer, der er gyldigt registreret i den nuværende digi-
tale løsning, og som er indleveret til Social- og Indenrigsministeriet før fristen, vil be-
vare deres gyldighed.
Offentliggørelsen af oplysningerne om partiet (navnet på indehaver eller evt. repræsentant og
partiets kontaktoplysninger) er obligatorisk efter § 1, nr. 4, i lov nr. 62 af 28. januar 2020 om
ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parla-
mentet (Ny procedure for indsamling af vælgererklæringer m.v.). Oplysningerne om partiet slet-
tes fra vælgererklæringsportalen, når partinavnegodkendelsen eller en eventuel partianmeldelse
udløber, eller hvis partiet giver afkald på godkendelsen af partinavnet.
2
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 330: Orientering om overgangen til den nye vælgererklæringsportal
2229728_0003.png
De papirbaserede vælgererklæringer skal afleveres fysisk og kan sendes med posten i
god tid til Social- og Indenrigsministeriet eller afleveres i receptionen i ministeriets åb-
ningstid (mandag-torsdag 8.30-16, fredag 8.30-15.30) på denne adresse:
Social- og Indenrigsministeriet
Att.: Valgenheden
Holmens Kanal 22
1060 København K
For mere information
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Social- og Indenrigsministeriet på
[email protected]
eller på tlf. 72 28 24 00 og bede om at blive stillet om til Valgenheden.
Med venlig hilsen
Christine Boeskov
Valgkonsulent
3