Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 330
Offentligt
2229727_0001.png
Til alle nye partier godkendt af Valgnævnet før 31. marts 2020
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020 -
7523
Doknr.
285777
Dato
06-08-2020
Kære parti
Social- og Indenrigsministeriet er ved at udvikle en ny vælgererklæringsportal, som
forventes sat i drift den 3. september 2020. Det betyder, at alle nye partier fremover
skal indsamle vælgererklæringer på en ny måde.
Social- og Indenrigsministeriet vil med dette brev gerne sikre en så smidig overgang til
den nye vælgererklæringsportal som muligt, og ministeriet står til rådighed for yderli-
gere vejledning, i det omfang det enkelte parti måtte have behov for dette.
Partier, hvis partinavn allerede er godkendt, skal anmode om at blive oprettet i det nye
system for fortsat at kunne indsamle vælgererklæringer.
Du skal derfor gøre følgende, hvis dit parti ønsker at indsamle vælgererklæringer efter
den 3. september 2020:
1.
Udfyld anmodningen (det vedhæftede skema) og indsend den til Social- og
Indenrigsministeriet, og
2. indlever eventuelle papirbaserede vælgererklæringer, hvis partiet har indsam-
let vælgererklæringer på papir.
Den nuværende vælgererklæringsløsning lukker ned
den 31. august 2020,
og alle
vælgererklæringer, der ikke er blevet flyttet over til den nye portal, vil blive slettet.
Hvis du indsender anmodningen (det vedhæftede skema), opretter Social- og Inden-
rigsministeriet en indsamling for partiet i den nye portal og flytter samtidig alle parti-
ets vælgererklæringer fra det gamle system til det nye. Dermed kan partiet fortsætte
sin indsamling i den nye portal den 3. september 2020.
Hvis du ikke indsender anmodningen, vil dit parti ikke kunne indsamle vælgererklæ-
ringer fra den 3. september 2020, og eventuelle vælgererklæringer, som partiet alle-
rede har indsamlet, vil blive
slettet.
Anmodningen og eventuelle papirbaserede vælgererklæringer skal indleveres til So-
cial- og Indenrigsministeriet
senest den 27. august 2020.
Der kan ikke dispenseres
fra fristen.
Læs mere om, hvordan du indleverer materialet, under
Indlevering af anmodning om
oprettelse af indsamling
og
Indlevering af papirbaserede vælgererklæringer.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 330: Orientering om overgangen til den nye vælgererklæringsportal
2229727_0002.png
Sådan kommer den nye vælgererklæringsportal til at fungere
På den nye portal bliver alle partier, der indsamler vælgererklæringer, fremover opført
med partiets navn, kontaktoplysninger, navnet på indehaveren af partiet (eller en evt.
repræsentant for partiet) og et evt. link til partiets egen side, f.eks. en hjemmeside eller
en side på sociale medier.
Offentliggørelsen af oplysningerne om partiet (navnet på indehaver eller evt. repræ-
sentant og partiets kontaktoplysninger) er obligatorisk efter § 1, nr. 4, i lov nr. 62 af 28.
januar 2020 om ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet (Ny procedure for indsamling af vælgererklærin-
ger m.v.). Oplysningerne om partiet slettes fra vælgererklæringsportalen, når partinav-
negodkendelsen eller en eventuel partianmeldelse udløber, eller hvis partiet giver af-
kald på godkendelsen af partinavnet.
Partiet kan via sin egen hjemmeside, sociale medier, e-mailinvitationer m.v. linke di-
rekte til partiets indsamling i den nye portal.
Vælgerne vil endvidere selv kunne gå ind på den offentligt tilgængelige portal og finde
det parti, de ønsker at støtte, i en samlet oversigt over alle partier, der indsamler væl-
gererklæringer.
Vælgeren kan igangsætte sin vælgererklæring (afgive
støttetilkendegivelse)
ved at
logge ind med NemID. Efter eftertænksomhedsperioden på 7 dage vil vælgeren igen
skulle logge ind med NemID og bekræfte vælgererklæringen. Først herefter er der tale
om en gyldig vælgererklæring. Vælgere, der er fritaget for Digital Post, vil kunne afgive
en vælgererklæring på papir ved at henvende sig til Social- og Indenrigsministeriet.
Partiet vil løbende kunne se antallet af gyldige vælgererklæringer på portalen. Når par-
tiet har opnået det nødvendige antal vælgererklæringer, kan det anmelde sig som op-
stillingsberettiget for social- og indenrigsministeren ved at rette skriftlig henvendelse
til Social- og Indenrigsministeriet. Partiet skal dokumentere, at det på tidspunktet for
an-meldelsen havde det fornødne antal vælgererklæringer, f.eks. ved hjælp af et
skærm-print af partiets indsamling af vælgererklæringer på portalen.
Indlevering af anmodning om oprettelse af indsamling
Hvis du ønsker at indsamle vælgererklæringer i den nye vælgererklæringsportal, skal
du udfylde det vedhæftede skema og indsende det til Social- og Indenrigsministeriet.
Når du indsender skemaet til Social- og Indenrigsministeriet, ansøger du også om at få
overført de vælgererklæringer, som partiet allerede har indsamlet, til den nye portal.
Du kan sende din anmodning digitalt. Hvis du sender anmodningen digitalt, anbefaler
vi, at du sender den sikkert (krypteret) via Digital Post, f.eks. fra din e-Boks. Læs mere
om, hvordan du sender sikkert med Digital Post, på Social- og Indenrigsministeriets
hjemmeside her:
valg.sim.dk/kontakt/send-sikker-e-post-til-os/.
Du kan også sende anmodningen med posten til:
Social- og Indenrigsministeriet
Att.: Valgenheden
Holmens Kanal 22
1060 København K
Angives navnet på en repræsentant for partiet, der skal offentliggøres i stedet for parti-
indehaverens navn, skal repræsentanten bekræfte dette. Dette kan gøres ved, at repræ-
sentanten indsender sin egen kopi af anmodningen via Digital Post til Social- og In-
denrigsministeriet.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 330: Orientering om overgangen til den nye vælgererklæringsportal
2229727_0003.png
Social- og Indenrigsministeriet skal have modtaget anmodningen
senest den 27. au-
gust 2020.
Hvis anmodningen indleveres efter fristen, opretter ministeriet en ind-
samling for partiet i den nye vælgererklæringsportal, men vælgererklæringer afgivet
for partiet i den nuværende digitale løsning vil blive slettet i forbindelse med overgan-
gen til den nye portal og kan derfor ikke flyttes senere.
Social- og Indenrigsministeriet kvitterer for modtagelsen af din anmodning. Har du
ikke modtaget en kvittering en uge efter din fremsendelse af anmodningen eller et par
dage før fristens udløb, bør du henvende dig til ministeriet.
Indlevering af papirbaserede vælgererklæringer
Hvis dit parti har indsamlet papirbaserede vælgererklæringer, som skal overføres til
den nye vælgererklæringsportal, skal papirformularerne indleveres til Social- og In-
denrigsministeriet
senest den 27. august 2020.
Kun papirbaserede vælgererklæringer, der er gyldigt registreret i den nuværende digi-
tale løsning, og som er indleveret til Social- og Indenrigsministeriet før fristen, vil be-
vare deres gyldighed.
De papirbaserede vælgererklæringer skal afleveres fysisk og kan sendes med posten i
god tid til Social- og Indenrigsministeriet på ovenstående adresse eller afleveres i re-
ceptionen i ministeriets åbningstid (mandag-torsdag 8.30-16, fredag 8.30-15.30).
Overgangen til den nye vælgererklæringsportal
Den 31. august 2020 lukker den nuværende digitale løsning ned, og det vil dermed
ikke længere være muligt for vælgere at afgive vælgererklæringer efter den nuværende
procedure. På grund af eftertænksomhedsperioden på 7 dage vil en støttetilkendegi-
velse (e-mailadresse) indlæst i den nuværende digitale løsning efter den 22. august
2020 ikke kunne føre til afgivelse af en vælgererklæring. Støttetilkendegivelser kan
ikke overføres til det nye system. Efter den 22. august 2020 må partiet derfor henvise
vælgere, der ønsker at afgive en vælgererklæring, til at gøre dette i den nye vælgerer-
klæringsportal fra den 3. september 2020.
Alle vælgererklæringer, der skal overføres, vil blive registreret i den nye vælgererklæ-
ringsportal forud for åbningen af den nye løsning den 3. september 2020.
For mere information
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Social- og Indenrigsministeriet på
[email protected]
eller på tlf. 72 28 24 00 og bede om at blive stillet om til Valgenheden.
Med venlig hilsen
Christine Boeskov
Valgkonsulent
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 330: Orientering om overgangen til den nye vælgererklæringsportal
2229727_0004.png
Anmodning om oprettelse i den nye vælgererklæringsportal
og overførsel af vælgererklæringer
1. Oplysninger om partiet
Partinavn:
Partinavnet vil fremgå af vælgererklæringsportalen på præcis den måde, som Valgnævnet tog stilling til, da partinavnet blev god-
kendt.
Partiets kontaktoplysninger:
Partiets kontaktoplysninger vil blive offentliggjort på vælgererklæringsportalen. Du kan angive en e-mailadresse, en postadresse
eller begge dele. Du kan også tilføje et telefonnummer, men det er ikke i sig selv nok.
Link til partiets egen side (valgfri):
På vælgererklæringsportalen kan partiet blive opført med et link til partiets egen side. Det kan f.eks. være et link til partiets hjem-
meside eller side på sociale medier, hvor vælgerne kan læse mere om partiet. Der kan kun anføres én side.
2. Oplysninger om indehaveren af partiet
Fulde navn:
Det fulde navn på den person, der har fået partinavnet godkendt af Valgnævnet, eller som har fået partinavnet overdraget af den
person, som har fået godkendelsen. Navnet offentliggøres på partiets indsamlingsside på vælgererklæringsportalen, medmindre
rubrik 3 nedenfor er udfyldt med navnet på en repræsentant for partiet, der offentliggøres i stedet.
Indehaverens personnummer:
Indehaverens telefonnummer:
CPR-nr. bruges til at kommunikere sikkert via Digital Post
(e-Boks) eller ved brev.
Telefonnummeret bruges til at kontakte dig, hvis ministeriet har
spørgsmål til anmodningen.
Indehaverens e-mailadresse:
E-mailadressen bruges bl.a. til at orientere dig, når den nye vælgererklæringsportal er sat i drift.
3. Oplysninger om en evt. repræsentant for partiet (valgfri)
Fulde navn:
Repræsentantens fulde navn vil blive offentliggjort på partiets indsamlingsside på vælgererklæringsportalen i stedet for navnet på
indehaveren af partiet, hvis denne rubrik udfyldes.
Repræsentantens personnummer:
CPR-nr. bruges til at kommunikere sikkert. Af hensyn til beskyttelsen af personlige oplysninger kan repræsentanten i stedet for at
udfylde dette felt indsende sit CPR-nr. separat til Social- og Indenrigsministeriet. Læs mere nedenfor.
Anmodningen skal være Social- og Indenrigsministeriet i hænde senest den 27. august 2020.
Hvis du sender anmodningen digitalt, anbefaler vi, at du sender den sikkert via Digital Post, f.eks. fra din e-Boks. Dermed sendes
den krypteret, og den bliver automatisk underskrevet med din digitale signatur. Læs mere om, hvordan du sender sikkert med Digital
Post, på Social- og Indenrigsministeriets hjemmeside her:
valg.sim.dk/kontakt/send-sikker-e-post-til-os/.
Anmodningen kan også sendes med posten til:
Social- og Indenrigsministeriet, Att.: Valgenheden, Holmens Kanal 22, 1060 København K.
Social- og Indenrigsministeriet, august 2020