Kære Astrid Krag og Folketingets Socialudvalg
Jeg har sendt nedenstående opfordring til Magnus Heunicke, men da servicelovens hører under dig, sender
jeg den også til dig:
Kære
Astrid Krag.
En del kommuner opfordrer deres borgere til at anmelde socialt bedrageri, hvis de bliver
opmærksomme på folk, der snyder sig til at få sociale ydelser, som de pågældende borgere ikke er
berettiget til, se fx denne opfordring på Langeland Kommunes hjemmeside:
Anmeld socialt snyd
Langeland Kommune har fokus på at forhindre, at borgere får udbetalt offentlige ydelser, som de ikke er berettiget til. Derfor har vi
en kontrolgruppe. Gruppens arbejde er både at forebygge og forhindre misbrug af offentlige ydelser. Sociale ydelser skal udbetales
ud fra borgerens faktiske forhold - hverken mere eller mindre. Vi tager alle henvendelser alvorligt og undersøger dem grundigt. Hvis
du har mistanke om socialt snyd, kan du anmelde det her på siden. Når du har sendt en anmeldelse, vil du ikke kunne få at vide,
hvad der sker i sagen. Det er fordi, du ikke er part i sagen, og derfor må vi ifølge forvaltningsloven ikke give oplysninger til andre
end den, der er part i sagen.
Men hvor anmelder lovlydige borgere de kommuner, fx Langeland Kommune, der begår socialt
bedrageri over for syge og handicappede borgere og dermed snyder sig til besparelser, kommunerne
ikke er berettiget til?
Det må nødvendigvis være til socialministeren og til Folketingets Socialudvalg. Derfor er dette min
anmeldelse af Langeland Kommune, hvor jeg har beskrevet kommunens sociale bedrageri i
nedenstående debatindlæg,
Desuden vil jeg i forlængelse af skandalen på det århusianske plejehjem opfordrer sundhedsminister
Magnus Heunicke og sundhedsudvalget til at revidere en sociallovgivning, der er åbenbart urimelig,
og hvor en del kommuner har fundet ud af, at det er risikofrit
og gratis
at se stort på reglerne i lov
om retssikkerhed på det sociale område og de præceptive regler i serviceloven.
Selv om landets kommuner har pligt til at rådgive syge- og handicappede borgere om deres
rettigheder og muligheder, jf. lov om retssikkerhed på det sociale område, sker der intet ved helt
bevidst at undlade det.
Desuden er der ingen sanktioner over for de kommuner, der helt bevidst vildleder borgerne for
uretmæssigt at spare sociale udgifter, selv om borgerne har et egentligt retskrav på hjælpen, fx en
ordning med personlige assistenter (en såkaldt BPA-ordning) efter servicelovens § 96 stk. 1.
Som jurist finder jeg det komplet uforståeligt og beskæmmende, at kommuner kan se bort fra dansk
lovgivning, uden det kan straffes, og uden det får økonomiske konsekvenser.
Desuden er det nærmest umenneskeligt, at der i serviceloven findes en regel - § 97 - som helt
bogstaveligt kan fængsle folk i deres egne hjem, hvis de får stærkt svækket syn eller bliver blinde,
efter de er fyldt 67 år.
Hvad er det dog for en politik?
Hvis handicappede borgere klager over den manglende rådgivning eller kommunernes mange