Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 299
Offentligt
2217992_0001.png
Ekstra evilli g til De Uvildige
Ko sule tord i g på Ha di apo rådet-
DUKH
Statusnotat af 25.05.2020
I foråret 2019 aftalte partierne bag satspuljeaftalen at omprioritere overskydende midler fra
ansøgningspuljen til bistand til borgere, der ikke selv er i stand til at klage.
Midlerne udgjorde i alt ca. 5,4 mio. kr. og er udmøntet til DUKH som en midlertidig udvidelse af det
eksisterende driftstilskud. Tilskuddet til DUKH fordeler sig med 0,7 mio. kr. i 2019, 2,4 mio. kr. i 2020 og 2,3
mio. kr. i 2021. På grund af bl.a. folketingsvalget i juni 2019 blev processen med omprioriteringen af
midlerne, herunder etablering af hjemmel til udmøntning, forsinket.
Den ekstra bevilling til DUKH for 2019 og 2020 er derfor først udbetalt i februar 2020, og kort tid efter
ramte corona-krisen Danmark.
DUKHs medarbejdere har siden den 12. marts 2020 været hjemsendt, men der er blevet arbejdet videre
med at etablere rammerne for følgende projekter:
Konkret hjælp til borgere, der ikke selv er i stand til at klage
Etablering og facilitering af netværk for partsrepræsentanter og bisiddere
Udvikling af selvhjælpsguides til hjemmesiden
Etablering af et bedre og mere fyldestgørende datagrundlag, der skal kvalificere indsatsområder i
forhold til den kommunale sagsbehandlingspraksis
Her gives en kort status på de nævnte projekter.
Konkret hjælp til borgere, der ikke selv er i stand til at klage
DUKH har udvidet sin rådgivning til at omfatte konkret klageunderstøttelse. Støtten er differentieret, så den
imødekommer bredden i DUKHs målgruppe. På hjemmesiden findes en selvhjælpsguide til de borgere, der
kan selv, mens det via den telefoniske rådgivning er muligt at få både mundtlig og skriftlig hjælp til at
udforme klagen og vejledning i forhold til rette klageinstans.
For at sikre kapacitet til denne udvidelse af rådgivningen, er der ansat en ekstra socialfaglig konsulent, som
tiltræder primo/medio august 2020.
Klagehjælpen er ligesom den øvrige rådgivning specialiseret i fagområder, og der tages hensyn til
klagefrister.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 299: Orientering om midlertidig udvidelse af driftstilskuddet til Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet – DUKH
2217992_0002.png
Etablering og facilitering af netværk for partsrepræsentanter og bisiddere
Partsrepræsentanter og bisiddere er vigtige aktører for mange borgere i forhold til den kommunale
sagsbehandling. En styrkelse af dialogmetoder og lovgrundlag vil dermed gavne borgerens retssikkerhed og
hjælpe borgere, der har svært ved at være aktive i egen sag og eventuelt påklage en afgørelse.
DUKH har udarbejdet et baggrundspapir i forhold til etablering og facilitering af netværk for
partsrepræsentanter og bisiddere, og på baggrund heraf er der ansat en projektkonsulent, som tiltræder
primo/medio august 2020.
Første opgave for projektkonsulenten bliver at danne netværk og udarbejde undervisningsmateriale,
hvorefter de første møder vil finde sted senest 1. november 2020
afhængig af covid-19-situationen.
Det er forventningen, at netværksmøder og aktivitet vil bibringe DUKH viden, som vil være brugbar i
forbindelse med undervisning af kommunale sagsbehandlere på sigt.
Udvikling af selvhjælpsguides til hjemmesiden
DUKH er i øjeblikket i gang med et omfattende re-design af hjemmesiden. Den nye hjemmeside lanceres
den 1. juli 2020 og indeholder blandt andet en borgerportal, hvor borgeren kan være i dialog med DUKHs
socialfaglige konsulenter
f.eks. i forbindelse med hjælp til klager. Derudover kan borgerne finde svar på
e la g række spørgs ål i FAQ’er, ligeso der i løbet af året vil blive
udarbejdet små videoguides og
lignende.
Bedre datagrundlag
DUKH er i gang med at etablere et bedre og mere fyldestgørende datagrundlag, der skal kvalificere
indsatsområder i forhold til den kommunale sagsbehandlingspraksis. Samtidig med, at den nye hjemmeside
lanceres, implementeres et nyt internt fagsystem, som i højere grad understøtter indsamling af relevante
data.
Et bedre datagrundlag vil styrke DUKHs viden om målgruppen, så vi derigennem kan tilpasse
kommunikation, redskaber og metoder til den enkelte borger. Statistiske målinger af ventetid og antal
henvendelser/rådgivninger fordelt på handicapkategorier samt brugerundersøgelser vil desuden styrke
arbejdet med at udvikle redskaber til at måle effekten af DUKHs rådgivning ud fra en borgervinkel, en
sagsbehandlingsvinkel og en retssikkerheds vinkel.