Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 297
Offentligt
2217727_0001.png
Låsby, den 25. juni 2020
Budskaber til Social- og indenrigsministeren og medlemmer af Social- og indenrigsudvalget
I anledning af den kommende politiske behandling af et konkret forslag til en ny økonomisk
bæredygtig model på adoptionsområdet, skal vi på vegne af vores medlemmer, adopterede og
adoptanter fremhæve følgende meget vigtige faktorer (se også vedlagte høringssvar af 20/1 2020):
1. International adoption er ikke ved at lukke ned. Så længe der fortsat er børn i verden, der ikke
har et bedre alternativ end at vokse op under meget ringe forhold, f.eks. på et børnehjem, er
adoption en meget bedre løsning (og det er veldokumenteret i forskningen).
2. International adoption til Danmark er velreguleret igennem Haager-konventionen,
FN’s
Børnekonvention mv., danske regler og de enkelte oprindelseslandes lovgivning.
3. Vi frygter det illegale/sorte marked, hvis international adoption ophører helt som mulighed, for
hvor skal man gå hen, når adoption forsvinder som mulighed, surrogat-området er særdeles
problemfyldt
etisk, moralsk og juridisk, og vi ønsker ikke handel med børn.
4. Hvorfor vi mener, at en statslig formidlingsmodel ikke kan fungere:
a. En statslig model findes ikke i dag i lande vi sammenligner os med, så det bliver et
eksperiment. Synet på adoption i Australien kan ikke sammenlignes med Danmark.
b. Der mangler nogle meget vigtige adoptionsspecifikke kompetencer i
formidlingsarbejdet:
i. Evnen til med stor empati og kulturel forståelse at opsøge
samarbejdspartnere, indgå i et tæt samarbejde med disse, og varetage den
løbende dialog i samarbejdet.
ii.
Indgå i et tillidsfuldt samarbejde ”i øjenhøjde” med oprindelseslandets
organisationer og myndigheder m.fl. under udvisning af respekt og forståelse
for oprindelseslandets kultur, historie og udvikling.
iii. Med socialfaglig baggrund rådgive kommende og nuværende adoptanter og
adopterede gennem adoptionsprocessen, før, under og efter adoptionen.
iv.
Evnen og viljen til at varetage disse opgaver, også på ”skæve” tidspunkter,
f.eks. i weekender eller om aftenen, f.eks. grundet tidsforskelle eller akut
opståede forhold.
c. Der er oprindelseslande og organisationer, der ikke vil samarbejde direkte med en
statslig myndighed, det gælder vigtige lande som f.eks. Sydafrika.
d. Hvem er klage- og tilsynsmyndighed i en statslig model, og hvor går man hen med en
klage?
5. Tag pengene ud af adoptionerne. Vi mener, at den bedste løsning er en hel eller delvist
statsfinansieret model a la Island:
a. Subsidier helt eller delvist driften af DIA, så økonomien ikke påvirkes af udsving i antal
af sager, udgifterne skønnes i undersøgelsen til at være ca. 10-12 mill. kr. årligt.
b. Saml international og national adoption i DIA.
c. Finansier en fuld digitalisering af adoptionssager, så det bliver lettere at finde
oplysninger og søge rødder og finansier arbejdet med teknisk PAS, evt. ved en
symbolsk brugerbetaling, som f.eks. de studerende skal have råd til at betale.
d. Udvid samarbejdet med Udenrigsministeriet og dermed Danmarks repræsentationer.
e. Før et balanceret tilsyn med DIA, men afskaf det nuværende voldsomt dyre
ekstraordinære tilskud, der koster i omegnen af 115.000 kr. pr. adoptivbarn.
Formand Michael Paaske, Adoption & Samfund, Klanghøj 47, 8670 Låsby
E-mail:
[email protected],
tlf.: 2948 5306
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 297: Henvendelse af 25/6-20 fra Adoption & Samfund vedr. ny struktur på adoptionsområdet
2217727_0002.png
6. Vi skal fortsat have internationale adoptioner til Danmark, fordi Danmark er et vigtigt og
meget velanset foregangsland i hele verden på adoptionsområdet:
a. Vi har den bedste og mest grundige fase-inddelte forberedelse og godkendelse af
ansøgere, fase 1-4, inkl. obligatorisk forberedelse af de kommende forældre.
b. Danmark tilbyder meget omfattende muligheder for at få psykologisk hjælp, råd og
vejledning i det eksisterende PAS tilbud, til såvel familien som til den adopterede.
c. Det går de danske adopterede godt, se
VIVE’s rapport fra 2017:
https://www.vive.dk/da/udgivelser/at-vokse-op-som-adopteret-i-danmark-5678/
7. Vi bør i Danmark have én enkelt indgang til adoption, uanset national eller international:
a. Den formidlende organisation, DIA, formidler alle børn til adoption.
b. Alle ansøgere skal derfor opfylde de helt samme betingelser for godkendelse.
c. Gebyret for at adoptere nationalt og internationalt skal være helt ens.
8. For at opretholde adoption som en mulig og god familieform for også andre end
heteroseksuelle, skal international adoption fortsætte (Colombia og Sydafrika er nemlig gode
eksempler på lande, der accepterer enlige og ansøgerpar af samme køn).
9. Gebyret for at adoptere internationalt skal ned, fra de i dag indtil næsten 300.000 kr., man
betaler
ingen med en almindelig indkomst har råd til det
hertil kommer varierende rejse- og
opholdsomkostninger.
10. Lavere gebyrer medfører flere ansøgere, hvilket også er nødvendigt for at opretholde
kontakterne og samarbejdet i oprindelseslandene.
11. Godkendelsesrammerne og Familieretshusets ressource-vurdering af ansøgerne skal
omgående evalueres, da afslagsprocenten nærmer sig alarmerende 50%, og da vi ikke tror, at
ansøgernes samlede ressourcer kan være faldet så drastisk, siden den nye ramme blev
indført i 2016.
Afslutningsvist skal vi opfordre minister og ordførere til at tage kontakt til myndighederne i Island og
den islandske organisation
‘Icelandic
Adoption Society’ -
www.isadopt.is
- med henblik på at lade
dem redegøre nærmere for samarbejdet og detaljerne heri.
Med venlig hilsen
Michael Paaske
Formand
Formand Michael Paaske, Adoption & Samfund, Klanghøj 47, 8670 Låsby
E-mail:
[email protected],
tlf.: 2948 5306