Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2092354_0001.png
Bilag 3
Oversigt over den væsentligste lovgivning inden for området
digitalisering af den offentlige sektor
Lov om Digital Post fra offentlige afsendere
17. oktober 2019
Lov om Digital Post fra offentlige afsendere stiller krav om, at borgere og virk-
somheder som udgangspunkt skal anvende postløsningen Digital Post til kommu-
nikation med offentlige myndigheder. Loven indeholder imidlertid samtidig en
række fritagelsesbestemmelser, som gør det muligt for nogle borgere at blive frita-
get for løsningen, fx hvis man ikke har adgang til en computer, har en relevant fy-
sisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, har sprogvanskeligheder, eller har prakti-
ske vanskeligheder ved at skaffe et NemID. Loven sætter desuden rammerne for,
hvem der kan blive afsender af digital post. Til vurderingen heraf supplerer be-
kendtgørelse om offentlige afsendere, som er vedtaget med hjemmel i loven.
I forbindelse med introduktionen af den nye Digital Post-løsning skal der desuden
gennemføres lovændringer.
Love om obligatorisk digital selvbetjening for borgere
Bølge 1-4 (populær titel)
De fire love om obligatorisk digital selvbetjening
1
stiller krav om, at borgere skal
anvende digitale selvbetjeningsløsninger på udvalgte områder, fx ved meddelelse
om flytning, indskrivning i daginstitutioner og folkeskoler, samt ansøgning om en
række ydelser. Lovene indeholder samtidig bestemmelser om, at der skal være
hjælp til borgere, som ikke kan bruge de digitale løsninger eller på anden vis har
behov for støtte. Herunder fastsættes det, at borgere som ikke må forventes at
kunne benytte sig af digitale selvbetjeningsløsninger, fx handicappede eller socialt
udsatte, i stedet skal have mulighed for at anvende andre kommunikationskanaler.
Lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer
og til medarbejdere i juridiske enheder (Lov om NemID)
Loven har til formål at sikre klare juridiske rammer for borgere og medarbejdere i
juridiske enheder i forhold til løsningen NemID. Med loven udpeges en privat
virksomhed til at administrere og træffe afgørelse om udstedelse af NemID (Nets
DanID). Der gives hjemmel til at fastsætte regler om udstedelse og spærring af
NemID og om borgerens og medarbejdernes håndtering af NemID. Med hjem-
mel i loven er der således udstedt en bekendtgørelse om udstedelse og spærring af
1
Lov nr. 558 af 18. juni 2012, lov nr. 622 af 12. juni 2013, lov nr. 552 af 2. juni 2014 og lov nr. 742 af 1. juni
2015
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Introduktion til de væsentligste indsatsområder og aktiviteter vedr. offentlig digitalisering, fra finansministeren
2092354_0002.png
Side 2 af 3
NemID (bkg. nr. 899 af 21. juni 2018). I loven fastslås endvidere, at Digitalise-
ringsstyrelsen er klageinstans for afgørelse om afslag på udstedelse og spærring af
NemID.
I forbindelse med de nye løsninger MitID og NemLog-in, som erstatter det hidti-
dige NemID, skal der desuden gennemføres lovændringer.
Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer
Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer ud-
mønter EU’s webtilgængelighedsdirektiv i dansk lovgivning
og trådte i kraft i juni
2018. Direktivets formål er at gøre offentlige organers websteder og mobilapplika-
tioner mere tilgængelige for brugere, navnlig for personer med handicap. Direkti-
vet stiller krav til offentlige organers websteder og apps, så disse lever op til kra-
vene om webtilgængelighed. Fx at billeder forsynes med billedtekst, så blinde og
personer med synsnedsættelse kan få læst op, og at videoer bliver tekstet, så døve
og hørehæmmede kan få adgang til teksten. For offentlige organer betyder loven,
at de skal sikre, at deres websteder og apps er tilgængelige i overensstemmelse
med kravene om webtilgængelighed. Digitaliseringsstyrelsen har til opgave at føre
tilsyn hermed.
Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI)
Folketinget vedtog i 2005 loven om videreanvendelse af den offentlige sektors in-
formationer (PSI-loven)
som implementering af EU’s direktiv
2003/98/EC. For-
målet med loven var især at skabe regler og rammer for, at borgere og virksomhe-
der kommercielt og ikke-kommercielt kunne videreanvende data indsamlet af of-
fentlige myndigheder. En ændring til PSI-loven trådte i kraft den 1. juli 2014, hvor
bl.a. lovens anvendelsesområde blev udvidet med biblioteker, museer og arkiver.
EU har i juni 2019 vedtaget endnu et ændringsdirektiv med frist for gennemfø-
relse i national ret fra den 17. juli 2021. Direktivet indeholder en række nye tiltag.
Blandt andet omfattes nu også forskningsdata og ved hjælp af en gennemførelses-
retsakt skal der udpeges datasæt af høj værdi, som skal stilles gratis til rådighed.
Lov om offentlige betalinger m.v.
Lov nr. 1203 af 27. december 2003 om offentlige betalinger indeholder et grund-
lag for den offentlige digitale betalingsforvaltning. I loven fastsættes regler om, at
en borger og en virksomhed skal anvise en NemKonto, hvortil offentlige myndig-
heder kan udbetale med frigørende virkning. NemKonto udgør dermed det fælles
udbetalingssystem, som betyder, at offentlige myndigheder og virksomheder kan
udbetale penge (løn, ydelser, skat tilbage mv.) direkte til borger eller virksomheder
på baggrund af cpr-/cvr-nummer. Loven regulerer de nærmere regler for Nem-
Konto. Desuden indeholder loven en bemyndigelse til, at der kan fastsættes speci-
fikke regler for NemKontoordningen, hvilket man nu regulerer i bekendtgørelse
nr. 766 af 7. maj 2006. Bekendtgørelsen er central for præciseringen af NemKon-
toordningen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Introduktion til de væsentligste indsatsområder og aktiviteter vedr. offentlig digitalisering, fra finansministeren
2092354_0003.png
Side 3 af 3
Loven, og tilhørende bekendtgørelser
2
indeholder samtidig bestemmelser, som
fastsætter krav om elektronisk fakturering, således at offentlige myndigheder skal
udarbejde og sende regninger elektronisk, samt tilsvarende modtage fakturaer
elektronisk.
Forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for
elektroniske transaktioner på det indre marked (inkl. lov om supplerende
bestemmelser)
eIDAS-Forordningen trådte i kraft den 29. september 2018. Forordningen har til
formål at sikre et velfungerende indre marked ved at fremme anvendelsen af elek-
troniske identiteter på tværs af EU-landegrænser. Ligeledes etableres med forord-
ningen en ramme for såkaldte tillidstjenester, som har til formål at skabe sikkerhed
for ægtheden af elektroniske transaktioner.
Forordningen sikrer blandt andet, at man kan bruge NemID til at tilgå andre EU-
landes digitale selvbetjeningsløsninger, samt at andre EU-landes borgere kan tilgå
de danske digitale selvbetjeningsløsninger ved brug af deres nationale elektroniske
identitetsløsning. Lov nr. 617 af 8. juni 2018 indeholder desuden en række supple-
rende bestemmelser til forordningen, og fastsætter Digitaliseringsstyrelsen som til-
synsmyndighed i forhold til overholdelsen af forordningen i Danmark.
2
Bekendtgørelse nr. 337 af 10/04/2007 om elektronisk betalingsforvaltning af indbetalinger til offentlige
myndigheder, samt bekendtgørelse nr. 206 af 11/03/2011 om elektronisk afregning med offentlige myndig-
heder, samt bekendtgørelse