Bilag 3
Oversigt over den væsentligste lovgivning inden for området
digitalisering af den offentlige sektor
Lov om Digital Post fra offentlige afsendere
17. oktober 2019
Lov om Digital Post fra offentlige afsendere stiller krav om, at borgere og virk-
somheder som udgangspunkt skal anvende postløsningen Digital Post til kommu-
nikation med offentlige myndigheder. Loven indeholder imidlertid samtidig en
række fritagelsesbestemmelser, som gør det muligt for nogle borgere at blive frita-
get for løsningen, fx hvis man ikke har adgang til en computer, har en relevant fy-
sisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, har sprogvanskeligheder, eller har prakti-
ske vanskeligheder ved at skaffe et NemID. Loven sætter desuden rammerne for,
hvem der kan blive afsender af digital post. Til vurderingen heraf supplerer be-
kendtgørelse om offentlige afsendere, som er vedtaget med hjemmel i loven.
I forbindelse med introduktionen af den nye Digital Post-løsning skal der desuden
gennemføres lovændringer.
Love om obligatorisk digital selvbetjening for borgere
–
Bølge 1-4 (populær titel)
De fire love om obligatorisk digital selvbetjening
1
stiller krav om, at borgere skal
anvende digitale selvbetjeningsløsninger på udvalgte områder, fx ved meddelelse
om flytning, indskrivning i daginstitutioner og folkeskoler, samt ansøgning om en
række ydelser. Lovene indeholder samtidig bestemmelser om, at der skal være
hjælp til borgere, som ikke kan bruge de digitale løsninger eller på anden vis har
behov for støtte. Herunder fastsættes det, at borgere som ikke må forventes at
kunne benytte sig af digitale selvbetjeningsløsninger, fx handicappede eller socialt
udsatte, i stedet skal have mulighed for at anvende andre kommunikationskanaler.
Lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer
og til medarbejdere i juridiske enheder (Lov om NemID)
Loven har til formål at sikre klare juridiske rammer for borgere og medarbejdere i
juridiske enheder i forhold til løsningen NemID. Med loven udpeges en privat
virksomhed til at administrere og træffe afgørelse om udstedelse af NemID (Nets
DanID). Der gives hjemmel til at fastsætte regler om udstedelse og spærring af
NemID og om borgerens og medarbejdernes håndtering af NemID. Med hjem-
mel i loven er der således udstedt en bekendtgørelse om udstedelse og spærring af
1
Lov nr. 558 af 18. juni 2012, lov nr. 622 af 12. juni 2013, lov nr. 552 af 2. juni 2014 og lov nr. 742 af 1. juni
2015
–