Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2092352_0001.png
Bilag 1
Introduktion - Digitalisering af den offentlige sektor
Området for digitalisering af den offentlige sektor
17. oktober 2019
J.nr. 2019 - 4625
Den offentlige sektor i Danmark er blandt de mest digitaliserede i verden. Digitali-
seringen bygger på en række fælles løsninger, som anvendes på tværs af den of-
fentlige og den private sektor. Løsningerne danner fundamentet for digitalisering
af den offentlige administration og skaber mulighed for, at kommunikationen mel-
lem borgere, virksomheder og myndigheder kan fungere digitalt, effektivt og
nemt.
NemID og Digital Post udgør i dag en integreret del af offentlige myndigheders
opgaveløsning, og borger.dk er den naturlige digitale indgang til den offentlige
sektor for de fleste borgere. Digitaliseringen af den offentlige sektor bidrager på
den måde til en lettere hverdag for borgere og virksomheder og en mere sammen-
hængende og effektiv service.
Udgangspunktet for den digitale kommunikation er, at de borgere som kan an-
vende løsningerne også er forpligtet til at gøre det. Det betyder dog samtidig, at de
borgere som ikke er i stand til at anvende løsningerne skal have mulighed for at
klare deres ærinder med det offentlige på anden vis med støtte fra kommunen. I
forhold til Digital Post kommer det til udtryk ved, at man kan blive fritaget for at
modtage sine breve fra det offentlige digitalt, hvis man fx ikke har adgang til en
computer, har en relevant fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse eller har
sprogvanskeligheder.
Boks 1
Nøgletal - Digtale løsninger
Brugere
NemID
NemID-nøgleapp
4,95 mio. borgere
Anvendelse
Tilfredshed
87 pct. tilfredshed i 2018
91 pct. tilfredshed i 2019
84 pct. tilfredshed blandt bor-
gere i 2018
Digital Post
Borger.dk
775 millioner transaktioner i
2018
Mere end 1,7 mio. borgere
2,4 mio. downloads siden lan-
cering i maj 2018
4,4 millioner borgere
141 millioner forsendelser i
91,5 % af borgerne over 15 år 2018
er tilmeldt
8,5 % er fritaget
-
39 millioner besøg i 2018
93 pct. tilfredshed i 2019
Digitaliseringen af den offentlige sektor er skabt i et tæt og forpligtende fællesof-
fentligt samarbejde mellem kommuner, regioner og stat. Siden 2001 har de tre of-
fentlige parter løbende indgået flerårige digitaliseringsstrategier, som har fastsat
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Introduktion til de væsentligste indsatsområder og aktiviteter vedr. offentlig digitalisering, fra finansministeren
2092352_0002.png
Side 2 af 4
rammerne og ambitionerne for den digitale udvikling. Den nuværende digitalise-
ringsstrategi blev igangsat i 2016 og udløber i 2020. Med de årlige aftaler om kom-
munernes og regionernes økonomi følges løbende op på igangværende aktiviteter
og aftales nye fælles initiativer, senest i forbindelse med aftalerne for 2020.
Udgifterne til initiativerne i det fællesoffentlige digitaliseringsarbejde er finansieret
af både staten, kommunerne og regionerne, hvor staten og kommunerne hver ty-
pisk finansierer 40 pct., mens regionerne finansierer 20 pct.
Digital infrastruktur
De store infrastrukturløsninger som Digital Post, NemID og NemLog-in er cen-
trale komponenter i den offentlige digitale infrastruktur og udgør således grundla-
get for en god, sikker og tidssvarende digital service til borgere og virksomheder.
NemID-løsningen anvendes samtidigt af mange private virksomheder, herunder
særligt finanssektoren, og sikrer dermed, at borgere og virksomheder nemt kan
identificere sig med én løsning, uanset om det er overfor offentlige myndigheder
eller ens bank.
Næste generation af infrastrukturen er under udvikling med henblik på en frem-
tidssikring af løsningerne. Der er således i 2018-19 indgået kontrakter med leve-
randører for så vidt angår MitID (som erstatter det nuværende NemID) samt
NemLog-in3. Det forventes, at kontrakten for Næste generation Digital Post ind-
gås i efteråret 2019. De nye generationer af infrastrukturen vil i højere grad mulig-
gøre løbende videreudvikling i takt med nye teknologiske muligheder, fremtidige
krav til sikkerhed samt ændrede behov hos borgere og virksomheder.
Digital kommunikation
Digitale løsninger spiller i dag en central rolle i den løbende kontakt mellem of-
fentlige myndigheder, borgere og virksomheder. Samtidig fungerer løsningerne
borger.dk og virk.dk som naturlige indgange for borgere og virksomheder, når de
har med det offentlige at gøre. Særligt er der i det fællesoffentlige samarbejde om
digitalisering bl.a. fokus på at skabe mere sammenhæng på tværs af de mange løs-
ninger samt at gøre det nemmere for borgerne at få overblik over ens forhold.
Bl.a. udvikles en række brugerrejser på tværs af selvbetjeningsløsninger, som vil
hjælpe borgere og virksomheder i situationer, hvor der mange ting at holde styr på
fx ved flytning eller skilsmisse. Endvidere udvikles apps til kørekort og sund-
hedskort, der vil fungere som et supplement til de fysiske kort.
En central del af arbejdet med digital service er at sikre, at alle kan bruge løsnin-
gerne eller på anden vis varetage sine ærinder i forhold til den offentlige sektor.
Digitaliseringsstyrelsen har siden 2015 drevet
netværk for digital inklusion,
der har til
formål at understøtte og forbedre indsatsen for de målgrupper, der har behov for
hjælp til at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder. Endelig sikrer lov
om webtilgængelighed, at offentlige hjemmesider også er tilgængelige for borgere
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Introduktion til de væsentligste indsatsområder og aktiviteter vedr. offentlig digitalisering, fra finansministeren
2092352_0003.png
Side 3 af 4
med handicap. Fx ved at opstille krav om, at billeder skal forsynes med billedtekst,
så blinde og personer med synsnedsættelse kan få læst teksten op.
Data og teknologi
Data er allerede i dag en central forudsætning for mange opgaver i den offentlige
sektor, og anvendelse af data på tværs af myndigheder kan skabe en mere sam-
menhængende service. Samtidig vil nye teknologier i de kommende år muliggøre,
at data kan bruges til mere målrettet service, fx bedre behandling i sundhedssekto-
ren. Igangværende initiativer på området sigter dels efter at opnå konkrete erfarin-
ger med nye teknologier samt at styrke tilliden til offentlige myndigheders håndte-
ring af data og understøtte den offentlige debat om data og nye teknologier.
Frem mod 2024 udvikler staten, kommunerne og regionerne i fællesskab
Mit Over-
blik
på borger.dk, som blandt andet skal give borgerne et bedre overblik over de-
res forhold og derigennem bidrage til at styrke tilliden til den offentlige sektors
håndtering af data. Der er i 2019 endvidere etableret et Dataetisk Råd, som skal
understøtte en etisk ansvarlig og bæredygtig dataanvendelse, samt bidrage til den
dataetiske debat. Dataetisk Råd fungerer uafhængigt og havde sit første møde i au-
gust 2019. Det bemærkes i tillæg hertil, at databeskyttelsesforordningen (GDPR) i
de senere år har øget offentlige myndigheders fokus på håndteringen af data.
Med aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi har regeringen, KL og
Danske Regioner aftalt at etablere en investeringsfond for nye teknologier og digi-
tale velfærdsløsninger. I 2019 og 2020 udmøntes fondens midler til igangsættelse
af projekter i kommuner og regioner, der skal give konkrete erfaringer med bru-
gen af kunstig intelligens. Der er endvidere igangsat udvikling af en dansk sprog-
ressource, som skal stilles frit tilgængelig og understøtte udvikling af sprogtekno-
logiske løsninger på dansk.
Mange offentlige data om samfundet
fx adresse, vand og klimadata
anvendes
på tværs af myndigheder og er samtidig tilgængelige for private aktører. Med
grunddataprogrammet gøres offentlige data tilgængelige på en enkel måde, som
forbedrer anvendelsesmulighederne for både offentlige myndigheder og private
virksomheder.
Cyber- og informationssikkerhed
Med den udbredte digitalisering af både den offentlige og den private sektor i
Danmark følger også en øget sårbarhed over for hændelser, der medfører nedbrud
af it-systemer eller brud på fortrolighed, tilgængelighed og integritet. Hændelserne
kan fx skyldes angreb eller personers utilsigtede brud på informationssikkerheden.
I 2018 blev der lanceret en ny national strategi for cyber- og informationssikker-
hed. Som en del af strategien er der blandt andet lanceret sektorstrategier for hver
af de seks samfundskritiske sektorer (sundhed, transport, energi, tele, finans og sø-
fart). Derudover skal statslige myndigheder implementere ISO 27001-standarden
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Introduktion til de væsentligste indsatsområder og aktiviteter vedr. offentlig digitalisering, fra finansministeren
2092352_0004.png
Side 4 af 4
for styring af informationssikkerhed, som sikrer et tilstrækkeligt niveau af sikker-
hed på tværs af de offentlige myndigheder. Samtidig fokuserer en række kampag-
ner konkret på at øge borgernes kendskab til området og til de mulige sikkerheds-
udfordringer, som man møder i sin hverdag.
Digitaliseringsklar lovgivning
I 2018 indgik alle Folketingets partier en politisk aftale om digitaliseringsklar lov-
givning. Aftalen skal sikre et mere enkelt og klart lovgrundlag, som er let at forstå
og omsætte til sikre og brugervenlige digitale løsninger. Med aftalen forpligter Fol-
ketingets partier sig på at følge de syv fastsatte principper for digitaliseringsklar
lovgivning, når der indgås politiske aftaler. Samtidig er det obligatorisk at nye lov-
forslag forholder sig til principperne.
Under Digitaliseringsstyrelsen er der etableret et sekretariat, som gennemfører
screeninger af lovudkast, indgår i dialog med og udarbejder høringssvar til fagmi-
nisterierne om, hvordan konkret lovgivning gøres digitaliseringsklar, og som sam-
tidig bistår ministerierne med vejledning i digitaliseringsklar lovgivning.
It-styring i staten
Staten har i dag ca. 3.800 it-systemer, hvoraf ca. 377 vurderes at være kritiske for
statens virke eller samfundet som helhed. Den øgede brug af digitale løsninger
stiller krav til, hvordan it-systemer udvikles, vedligeholdes og styres.
I løbet af de kommende år skal alle ministerier med en væsentlig it-portefølje gen-
nem et review af deres it-systemer. Reviewet gennemføres af Statens It-råd, som
ligeledes gennemfører risikovurderinger af alle statslige it-projekter over 10 mio.
kr. Der udarbejdes årligt en statusrapport på statens it-projekter og -systemer, som
offentliggøres i årets første kvartal.
Der er endvidere fokus på at øge de digitale kompetencer i staten og sikre bedre
styring ifm. udvikling og drift af it-systemer. Bl.a. etableres der et statsligt digitali-
seringsakademi, der skal tilbyde kompetenceløft til medarbejdere i staten. Derud-
over bistår Digitaliseringsstyrelsen de statslige myndigheder med rådgivning samt
værktøjer til styring af it-projekter.