Bilag 1
Introduktion - Digitalisering af den offentlige sektor
Området for digitalisering af den offentlige sektor
17. oktober 2019
J.nr. 2019 - 4625
Den offentlige sektor i Danmark er blandt de mest digitaliserede i verden. Digitali-
seringen bygger på en række fælles løsninger, som anvendes på tværs af den of-
fentlige og den private sektor. Løsningerne danner fundamentet for digitalisering
af den offentlige administration og skaber mulighed for, at kommunikationen mel-
lem borgere, virksomheder og myndigheder kan fungere digitalt, effektivt og
nemt.
NemID og Digital Post udgør i dag en integreret del af offentlige myndigheders
opgaveløsning, og borger.dk er den naturlige digitale indgang til den offentlige
sektor for de fleste borgere. Digitaliseringen af den offentlige sektor bidrager på
den måde til en lettere hverdag for borgere og virksomheder og en mere sammen-
hængende og effektiv service.
Udgangspunktet for den digitale kommunikation er, at de borgere som kan an-
vende løsningerne også er forpligtet til at gøre det. Det betyder dog samtidig, at de
borgere som ikke er i stand til at anvende løsningerne skal have mulighed for at
klare deres ærinder med det offentlige på anden vis med støtte fra kommunen. I
forhold til Digital Post kommer det til udtryk ved, at man kan blive fritaget for at
modtage sine breve fra det offentlige digitalt, hvis man fx ikke har adgang til en
computer, har en relevant fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse eller har
sprogvanskeligheder.
Boks 1
Nøgletal - Digtale løsninger
Brugere
NemID
NemID-nøgleapp
4,95 mio. borgere
Anvendelse
Tilfredshed
87 pct. tilfredshed i 2018
91 pct. tilfredshed i 2019
84 pct. tilfredshed blandt bor-
gere i 2018
Digital Post
Borger.dk
775 millioner transaktioner i
2018
Mere end 1,7 mio. borgere
2,4 mio. downloads siden lan-
cering i maj 2018
4,4 millioner borgere
141 millioner forsendelser i
91,5 % af borgerne over 15 år 2018
er tilmeldt
8,5 % er fritaget
-
39 millioner besøg i 2018
93 pct. tilfredshed i 2019
Digitaliseringen af den offentlige sektor er skabt i et tæt og forpligtende fællesof-
fentligt samarbejde mellem kommuner, regioner og stat. Siden 2001 har de tre of-
fentlige parter løbende indgået flerårige digitaliseringsstrategier, som har fastsat