Til Ankestyrelsen
31.03.2020
Vedr. j.nr. 19-39648 og j.nr. 19-39646 merudgifter til børn servicelovens § 41.
Kommentarer til ovennævnte afgørelser ifølge brev af 24.03.20.
Ankestyrelsen tilsidesætter fuldstændig alle regler, love, vejledninger, konventioner m.m. i ovennævnte
afgørelser.
Ankestyrelsen har til opgave at udstede retningslinjer for hvordan loven skal tolkes og anvendes i praksis,
samt træffe endelige afgørelser ved uoverensstemmelser mellem borgere og offentlige myndigheder, ikke
lave love og regler om og/eller kun anvende dele af regler og love når det taler kommunens sag.
Ankestyrelsen skriver at de selv indhenter relevante oplysninger til brug for sagen, men det sker ikke i
virkeligheden. Ombudsmanden har flere gange påpeget overfor Ankestyrelsen at de ikke anvender
borgernes oplysninger og dokumentation i sagerne. I den pågældendes sag refererer Ankestyrelsen til dele
af vores oplysninger i afgørelserne, men vurderer samtidig af vores oplysninger er irrelevante for sagen,
hvorefter Ankestyrelsen giver kommunen fuldt medhold.
I de pågældende afgørelser tilsidesætter Ankestyrelsen følgende:
1. Tilsidesætter det overordnede formål med serviceloven og FN`s handicapkonvention.
2. Træffer afgørelser der ikke kan anvendes/eller lade sig gøre i praksis, hvilket vi i øvrigt har klandret
kommunen for.
3. Behandler ikke alle klagepunkterne i klagen men sorterer i dem Ankestyrelsen ønsker at svare på.
4. Tilsidesætter børne- & ungevejledningen og behandler sagen efter reglerne for voksenhandicap.
5. Anvender ikke eller sorterer i vurderingskriterierne for merudgifter efter servicelovens § 41 efter
forgodtbefindende eller rettere efter hvornår de taler kommunens sag.
6. Anvender principafgørelser der er baseret på reglerne for voksenhandicap og som i øvrigt strider
mod andre regler og formål med lovgivningen.
7. Anvender ikke vores oplysninger men vurderer dem irrelevante for sagen.
8. Ændrer tidligere afgørelser til ugunst for borgeren, når kommunen ikke efterlever den første
afgørelse fra Ankestyrelsen.
9. Anlægger ikke et individuelt helhedssyn når sagen vurderes.
10. Indhenter ikke de oplysninger som taler borgerens sag.
11. Anvender sammenligninger og begrundelser i afgørelsen, der er irrelevante og som ikke giver
nogen mening, da det drejer sig om noget helt andet.
12. Forholder sig ikke til alle klagepunkter i sagen.
13. Vurderer ikke sagen efter alle muligheder i loven.
14. Anvender mangelfulde og irrelevante begrundelser i afgørelsen.
Spørgsmål til Ankestyrelsen:
Hvad er formålet med at klage til Ankestyrelsen, når resultatet er givet på forhånd? At lade som om vi har
ret til at klage?