Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 269
Offentligt
INDHOLDSFORTEGNELSE
Overordnet guide til budgetskemaer
Budget offentligt tilbud
Budget privat tilbud
Specifikationsark ved flere ejendomme/lejemål
Koncernnote - private tilbud
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0002.png
LINK
LINK
LINK
LINK
LINK
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
INDLEDENDE GUIDE TIL BUDGETSKEMAER
OPBYGNING AF BUDGETSKEMA
Alle tal i budgetskemaet tastes som positive tal. Såfremt der er momsregistrering anføres alle tal ekskl.
moms for den/de momspligtige aktiviteter.
Budgetskema omfatter følgende dele:
• Årsbudget for budgetårets forventede indtægter og omkostninger
• Økonomiske nøgletal.
Årsbudget udarbejdes med udgangspunkt i grundlaget for tilbuddets beregning af takster, jf. § 2 i
bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for
unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (BEK nr 1674 af 16/12/2016).
§ 2 i nævnte bekendtgørelse er gengivet nedenfor ligesom der i bilag 1 nedenfor overordnet er angivet
sammenhæng mellem bekendtgørelsens oplistede indtægts- og omkostningstyper, der indgår i
takstberegningsgrundlaget, jf. stk. 2, og indholdet af de enkelte poster i budgetskemaet.
For samtlige poster i budgetskemaet findes en vejledning der kan hentes frem med et ”klik” i det
pågældende felt.
For private tilbud skal koncernnote udfyldes såfremt der foreligger koncern eller koncernlignende
konstruktion. Klik på linkene i kolonnen "LINK" ud for de relevante budgetposter og der ”springes” til
koncernnote i særskilt fane.
Der kan tastes i de felter, som er markeret med farven gul og orange. Gule felter er obligatoriske og
orange felter er frivillige. Såfremt de frivillige felter anvendes, skal den pågældende
indtægt/omkostning angives med fyldestgørende tekst.
For budgetposter der ikke anvendes, angives der i beløbskolonnen 0.
Nøgletal beregnes automatisk.
GRUNDLAG
Kun
tilbud og aktiviteter efter Lov om Social Service som Socialtilsynene
skal
godkende skal medtages i
budgetskemaet.
Socialtilsynene skal godkende et tilbuds budget, hvis det efter tilsynets vurdering sikrer den
nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske ressourcer, ikke
indeholder poster uvedkommende for tilbuddets virksomhed og giver mulighed for ansvarlig forvaltning
af offentlige midler.
Tilbuddene skal, jf. Lov om Socialtilsyn § 6, stk. 3 (LBEK nr 70 af 18/01/2017), opfylde følgende
økonomiske krav som betingelse for at blive godkendt:
• tilbuddet er økonomisk bæredygtigt
• tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og
tilbuddets målgruppe, og
• der er gennemsigtighed med tilbuddets økonomi.
Bekendtgørelse om socialtilsyn § 14 (BEK nr 1675 af 16/12/2016):
De tilbud, som er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 2-4, i lov om socialtilsyn, med undtagelse af tilbud efter § 66,
stk. 1, nr. 7, i lov om social service, skal en gang om året udarbejde et årsbudget med udgangspunkt i
grundlaget for tilbuddets beregning af takster, jf. § 2 i bekendtgørelse om kommunernes finansiering af
visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens
institutioner, og de indtægts- og omkostningstyper, der fremgår af beregningsgrundlaget.
Stk. 2.
Ud over de indtægts- og omkostningstyper, der indgår i grundlaget for beregning af takster
efter § 2 i bekendtgørelse om kommunernes finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social
service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner skal årsbudgettet indeholde
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner skal årsbudgettet indeholde
oplysninger om andre indtægter end forventede takstindtægter og almindelige indtægter.
Stk. 3.
For private koncerner og koncernlignende konstruktioner skal der ud over årsbudget for de
enkelte tilbud, jf. stk. 1, udarbejdes en koncernnote, hvoraf bl.a. pengestrømmene mellem koncernens
enkelte dele skal fremgå, jf. § 16, stk. 2, 1. pkt., i lov om socialtilsyn.
Lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 2-4 (LBEK nr 70 af 18/01/2017):
nr. 2)
Døgntilbud efter § 66, stk. 1, nr. 5-7, jf. dog § 66 a, stk. 7, og §§ 107-110 i lov om social service
samt stofmisbrug behandlingstilbud efter § 101 og 101 a i lov om social service.
nr. 3)
Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social service, når
a) tilbuddet leveres til beboere boligformer efter andre bestemmelser end nævnt i nr. 2, dog ikke
friplejeboliger,
b) hjælpen udgår fra servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast ansat personale,
c) tilbuddet til beboerne omfatter i væsentligt omfang støtte efter § 85 i lov om social service og
d) tilbuddets målgruppe er personer, der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer.
nr. 4) Alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens § 141.
Uddrag af bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt
betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (BEK nr 1674 af 16/12/2016)
§2
Som beregningsgrundlag ved fastsættelse af takster efter § 174, stk. 3, i lov om social service, og
takster og objektiv finansiering efter § 174, stk. 4 og 5, i lov om social service, anvendes de samlede
langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved levering af ydelser efter lov om social service
eller drift af tilbud efter lov om social service, jf. stk. 2.
Stk. 2. Følgende indtægts- og omkostningstyper indgår i beregningsgrundlaget:
1) Almindelige indtægter, herunder indtægter fra salg af producerede ydelser og indtægter fra
eventuelle aftaler med den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, om køb af
specialrådgivningsydelser.
2) Direkte og indirekte driftsomkostninger, herunder bygnings- og lokaleomkostninger, forrentning af
kapital og udviklingsomkostninger.
3) Andelen af eventuel central ledelse og administration fastsat som de faktiske omkostninger eller
som en fast procent af et tilbuds øvrige budget.
4) Udgifter forbundet med tilsyn.
5) Indregnet over- eller underskud efter reglerne i §§ 3-7.
Stk. 3. For kvindekrisecentre og forsorgshjem, jf. §§ 109 og 110 i lov om social service, skal følgende
omkostninger tillige indgå i beregningsgrundlaget:
1) Omkostninger ved ophold for danske statsborgere, hvis den tidligere opholdskommune ikke kan
findes.
2) Omkostninger ved ophold for udenlandske statsborgere, hvis der ikke kan findes en dansk
hjemkommune.
Vedrørende sammenhæng mellem finansieringsbekendtgørelsens oplistede indtægts- og
omkostningstyder der indgår i takstberegningsgrundlaget og indholdet af de enkelte poster i
budgetskemaet henvises til bilag 1.
§§ 3-7
Efterregulering for kommunale og regionale driftsherrer
§ 10.
Ved beregningen af taksten anvendes en belægningsprocent, som fastsættes på baggrund af den
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
forventede aktivitet i tilbuddet.
Stk. 2. Taksten skal beregnes for et år ad gangen.
Delbudgetter
Af Vejledning om socialtilsyn, pkt. 175 fremgår:
• For tilbud bestående af flere afdelinger skal der som minimum udarbejdes ét budget for det samlede
tilbud. Herudover kan der udarbejdes delbudgetter for de enkelte afdelinger, hvis tilbuddet skønner
det nødvendigt af hensyn til takstberegningen eller den økonomiske styring.
Af Bekendtgørelse om socialtilsyn fremgår, § 14, Stk. 1.:
• …. ..Hvis der er udarbejdet delbudgetter for et tilbuds enkelte afdelinger, indberettes det samlede
årsbudget og de enkelte delbudgetter.
BILAG 1
Overordnet sammenhæng mellem finansieringsbekendtgørelsens oplistede indtægts- og
omkostningstyper der indgår i takstberegningsgrundlaget, jf. stk. 2-3 og indholdet af de enkelte
poster i budgetskemaet.
Finansieringsbekendtgørelsen (BEK nr 1674 af 16/12/2016)
§ 2, stk. 2
• 1) Almindelige indtægter, herunder indtægter fra salg af producerede ydelser og indtægter fra
eventuelle aftaler med den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, om køb af
specialrådgivningsydelser.
Andre indtægter (Almindelige indtægter)
• 2) Direkte og indirekte driftsomkostninger, herunder bygnings- og lokaleomkostninger,
forrentning af kapital og udviklingsomkostninger.
Personaleomkostninger
o Øverste ledelse
o Borgerelateret personale
o Vikarer/vikarbureau
o Administrativt og teknisk personale (TAP-personale)
o Bestyrelseshonorar (kun private tilbud)
Borgerrelaterede udgifter/omkostninger
o Tøj og lommepenge
o Aktiviteter, husholdning og transport
o Ekstern behandling/rådgivning/borgere
o Beskæftigelses-/værkstedsomkostninger
Administrationsomkostninger
o Administrationsomkostninger
o Eksterne administrative medarbejdere – kun private tilbud
o Adm./andel af central adm. & ledelse (indirekte adm.) – offentlige tilbud
o Administrationsbidrag (KUN koncerner og koncern lign.) – private tilbud
o Tilsynstakst
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0006.png
o Tilsynstakst
Kompetenceudvikling
o Omkostninger til kompetenceudvikling (både eksterne og interne)
Ejendomsomkostninger
o Husleje (kun lejede bygninger)
o Husleje (kun lejede bygninger overført fra særskilt Excelark)
o Vedligehold (kun lejede bygninger)
o Vedligehold (kun ejede bygninger)
o Forsikringer, ejendomsskatter, forbrug (el, varme, vand, renov. mv.)
Afskrivninger og øvrige kapitalapparatsomkostninger
o Bygninger
o Andre anlæg, driftsmateriel og inventar inkl. småanskaffelser
Finansierings indtægter/finansieringsudgifter
o Offentlige tilbud:
 Beregnet forrentning af kapitaludlæg – ejendom
 Beregnet forrentning af kapitaludlæg - øvrige kapitalapparat
 Beregnet forrentning af kapitaludlæg – driftskapital
o Private tilbud:
 enteindtægter
 ente- og bidragsudgifter prioritetsgæld
 enteudgifter i øvrigt
• 3) Andelen af eventuel central ledelse og administration fastsat som de faktiske omkostninger
eller som en fast procent af et tilbuds øvrige budget.
Se ovenfor under administrationsomkostninger ” Adm./andel af central adm. & ledelse
(indirekte adm.)”.
• 4) Udgifter forbundet med tilsyn.
Se ovenfor under administrationsomkostninger ”Tilsynstakst”.
• 5) Indregnet over- eller underskud efter reglerne i §§ 3-7.
Oplyses i særskilte felter (kun offentlige tilbud) med:
• Indregnet underskud
• Indregnet overskud
Stk. 3.
For kvindekrisecentre og forsorgshjem, jf. §§ 109 og 110 i lov om social service, skal følgende
omkostninger tillige indgå i beregningsgrundlaget:
• 1) Omkostninger ved ophold for danske statsborgere, hvis den tidligere opholdskommune ikke
kan findes.
Medtages i budgetskema under borgerrelaterede omkostninger ”Aktiviteter, husholdning og
transport”. Såfremt beløbet er væsentligt bør dette omtales i ”Kommentarfelt”.
• 2) Omkostninger ved ophold for udenlandske statsborgere, hvis der ikke kan findes en dansk
hjemkommune.
Medtages i budgetskema under borgerrelaterede omkostninger ”Aktiviteter, husholdning og
transport”. Såfremt beløbet er væsentligt bør dette omtales i ”Kommentarfelt”.
§§ 3-7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0007.png
Efterregulering af takster for kommunale og regionale driftsherrer (offentlige tilbud).
§ 10.
Ved beregningen af taksten anvendes en belægningsprocent, som fastsættes på baggrund af den
forventede aktivitet i tilbuddet.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0008.png
Link til
INDHOLDSF.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0009.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0010.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0011.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0012.png
Link til
INDHOLDSF.
Gå til top
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0013.png
BUDGETSKEMA for offentligt tilbud (iht. BEK om Socialtilsyn)
Udfyld de gule felter (obligatoriske) orange felter er frivillige felter - resten beregnes automatisk
LINK TIL
GUIDE
2020
§110
Navn
Adresse
Postnummer og by
Kontaktperson
Telefonnr./mailadr.
Kollegiet Gl. Køge Landevej
Gammel Køge Landevej 137A-B
2500 Valby
Jette Kierkegaard
42 11 54 82 / [email protected]
Budgetår:
INDHOLD
Dato:
19-12-2019
ÅRSBUDGET
INDTÆGTER
Indtægter på ydelser godkendt efter SEL
Takstfinansierede og abonnementsfinansierede ydelser:
§ 110
§ 110
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
Andre indtægter (Almindelige indtægter):
[Beskrivelse af andre indtægter]
[Indtægtstype]
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
Indtægter i alt
Akkumulerede indtægter i alt (Delsum og Sum i alt)
DIREKTE OG INDIREKTE DRIFTSOMKOSTNINGER
Antal
PERSONALEOMKOSTNINGER
Øverste ledelse
Borgerrelateret personale
Vikarer/vikarbureau
Administrativt og teknisk personale (TAP-personale)
PERSONALEOMKOSTNINGER I ALT
BORGERRELATEREDE OMKOSTNINGER
Tøj og lommepenge
Aktiviteter, husholdning og transport
Ekstern behandling/rådgivning borgere
Beskæftigelses-/værkstedsomkostninger
BORGERRELATEREDE OMKOSTNINGER I ALT
ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER
Administrationsomkostninger
Adm.bidrag/andel af central adm. & ledelse (indirekte adm.)
Tilsynstakst
ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER I ALT
KOMPETENCEUDVIKLING
Omkostninger til kompetenceudvikling (både eksterne og interne)
KOMPETENCEUDVIKLING I ALT
EJENDOMSOMKOSTNINGER
Ejendom - skriv adresse
Husleje (kun lejede bygninger)
Husleje (kun lejede bygninger overført fra særskilt Excel ark)
Vedligehold (kun lejede bygninger)
Vedligehold (kun ejede bygninger)
Forsikringer, ejendomsskatter, forbrug (el, varme, vand, renov. mv.)
Valgfri
EJENDOMSOMKOSTNINGER I ALT
årsværk
0,46
7,72
0,13
2,05
10,36
Antal
Takst
BUDGET DKK
Forventet
Delsum
Sum
belægningspct.
GUIDE
99,44%
26.857
efter]
efter]
efter]
efter]
á
á
á
á
á
397,70
10.681.272
0
0
0
0
300.000
efter]
á
0
0
10.681.272
10.981.272
300.000
GUIDE
343.982
3.545.805
50.000
936.349
4.876.135
GUIDE
333.645
333.645
GUIDE
3.588.043
603.060
72.274
4.263.377
GUIDE
76.700
76.700
GUIDE
m2 á
460.200
76.700
866.710
1.403.610
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0014.png
AFSKRIVNINGER/ØVRIGE KAPITALAPPARATSOMKOSTNINGER
Bygninger
Andre anlæg, driftsmateriel og inventar inkl. småanskaffelser
AFSKRIVNINGER/ØVRIGE KAPITALAPPARATSOMKOSTNINGER I ALT
FINANSIERINGSINDTÆGTER
enteindtægter
FINANSIERINGSINDTÆGTER I ALT
Anfør
anvendt
FINANSIERINGSUDGIFTER
Beregnet forrentning af kapitaludlæg - ejendom
Beregnet forrentning af kapitaludlæg - øvrige kapitalapperat
Beregnet forrentning af kapitaludlæg - driftskapital
FINANSIERINGSUDGIFTER I ALT
DIREKTE OG INDIREKTE DRIFTSOMKOSTNINGER I ALT
værdi
864
Anfør
rente
pct.
100,00
GUIDE
26.349
26.349
GUIDE
-1.000
-1.000
GUIDE
0
864
0
864
10.981.680
-408
OVERSKUD/UNDERSKUD (minus = underskud)
Oplysninger om indregning af over-/underskud
Indregnet underskud
Indregnet overskud
Beløb
GUIDE
KOMMENTARFELT
Der er sket væsentlige ændringer i §110 i Budget 2020, idet Kollegiet har mistet sin ekstrabevilling, som Kollegiet har
modtaget i årene 2016 - 2019. Kollegiet venter et merforbrug i 2020, og årsagen er bl.a. ansatte i deres
fratrædelsesperioder. Endvidere feriepengeforpligtelser vedr. 2018, 2019 (alene vedr.16,64 dage+6. ferieuge) og 2020
(alene vedr. 6. ferieuge + seniordage m.m.). København Kommune har givet skriftligt tilsagt om at dække et merforbrug op
til 250.000 kr. Københavns Kommunes feriepengeforpligtelse i perioden 1. september 2019 til 31. september 2020 er ikke
indregnet heller ikke vedr. ansatte der fratræder i denne periode. NB! Arbejdernes Landsbank beregner minusrente af
indestående over 1 million. Kommentar fra BCV: Se fanen "Koncernnote". De central udfyldte budgetterede omkostninger
er ikke en del af tilbuddets drift. Se arket for "Budget.takst 2020 §§109-110" for specifikation af de central budgetterede
udgifter. Obs. indtægt på 300 t.kr. er ikke indregnet i taksten og Københavns Kommune kan ikke redegøre for denne.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0015.png
ØKONOMISKE NØGLETAL
a) Omsætning
b) Soliditetsgrad
c) Overskud/underskud
d) Overskud/underskud opgjort i procent i forhold til omsætning
e) Lønomkostninger til øverste ledelse
f) Lønomkostninger til borgerrelateret personale
g) Lønomkostninger til vikarer/vikarbureau
h) Lønomkostninger til teknisk-administrativt personale
i) Samlede lønomkostninger opgjort i procent i forhold til omsætning
j) Omkostninger til bestyrelseshonorar
(gælder ikke offentlige tilbud)
0,70
12,78
(Kan ikke beregnes i budgettet og gælder ikke offentlige tilbud)
-408
0,00
343.982
3.545.805
50.000
936.349
44,40
10.981.272
GUIDE
k) Omkostninger til kompetenceudvikling opgjort i procent i forhold til omsætning
l) Ejendomsomkostninger opgjort i procent i forhold til omsætning
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0016.png
Udfyld kun koncernnoten, hvis tilbuddet er del af en koncern. I koncernnoten skal oplyses koncern-
forbundne (interne) handler samt koncernstruktur. Se nedenfor et eksempel på en udfyldt
koncernnote-fane.
Erstat eksemplet med egne koncernnoter.
Link til
Indholds-
fortegnelse
Link til
GUIDE
Eksempel på noter over koncernforhold
Koncern-interne handler og koncernstruktur
Koncern-interne handler:
Note
50
50
50
51
70
71
81
K8
K9
I alt koncernintern handel
Post
Beløb Koncernpart
Administrationsomkostninger 389.636 Udfyldt af tilbuddet
Administrationsomkostninger
3.198.407 Centrale lønudgifter og diverse udgifter
Administrationsomkostninger
Fradrag anskaffelser over 100.000 kr. (skøn 2020)
Adm.bidrag/andel af central adm. & ledelseaf de indirekte omkostninger
603.060 6 % (indirekte adm.)
Bygninger
Afskrivninger af bygninger (25-30 år)
Andre anlæg, driftsmateriel og inventarAfskrivninger af inventar (3-24 år)
26.349 inkl. småanskaffelser
Beregnet forrentning af kapitaludlæg - øvrige kapitalapperat
864 Forrentning af aktivernes værdi
Link til
BUDGET
0
Koncernstruktur:
APS Hansen
(100% ejet af Hans Hansen, X-købing)
I
--------------------------------------------
I
I
Tilbuddet "Alperosen
Tilbuddet "Violen Aps"
Aps"
(100% ejet af APS
(100% ejet af APS Hansen)
Hansen)
Alternativt kan der indskannes og vedhæftes en PDF fil med koncernstrukturen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0017.png
Budgetteret takst 2020 §109-110
KK-org.
Tilbud
§ 109
§ 110
3.393
Kollegiet Gl.
Køge Landevej
Ejerforhold
Center
Budgetterede direkte omkostninger
Brutto budget i alt (eks. Brugerbetaling)
Kontrol af løn- og driftbudget
Heraf:
Løn
Drift
SSA Dimensionering 2020
Reserveret budget
Adm. fællesskab (Økonomi- og HR personale)
CK familierådgivning og psykologhjælp (løn)
CK familierådgivning og psykologhjælp (drift)
Centerstab (løn)
Centerstab (drift)
Centerstabs pulje - Opholdsbetaling 4.000 kr. reglen 110
Centerstabs pulje - Opholdsbetaling 4.000 kr. reglen 109
Boligrådgivere (løn)
Boligrådgivere (drift)
Sygeplejersker (løn)
Sundhedsteam §110 (løn)
Sundhedsteam §110 (drift)
Fakultetbidrag
AES-pulje
Fradrag for anskaffelser over 100.000 kr. (skøn 2020)
Barselfond 0,9% af lønbudget
Budgetterede direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger
6 pct. af direkte omkostninger
Beregnede omkostninger
Afskrivninger af bygninger (25-30 år)
Afskrivninger af inventar (3-24 år)
Forrentning af aktivernes værdi
20,3 pct. af tjenestemandsudgifterne
Andel af tjenestemandsudgifter vedr. centerstaben
Takstberegningsgrundlag
Samlet efterregulering pba. realiserede takster 2018
Takst pr. dag
Årstakst
Normeret antal pladser
Forventet belægningsprocent
Regulering af taksten pga. mistet indtægt fra ukendte adresser
Antal dage:
Kendte
Ukendte
I alt
Selvejende
CUVF
-
5.039.425
1.813.167
0
0
52.718
0
0
80.354
80.354
341.275
0
1.411.537
292.238
0
600.523
133.370
57.641
84.210
0
64.187
10.050.999
603.060
0
26.349
864
0
0
10.681.272
0
398
145.162
74
99%
26.862
0
26.862
398
Budgetteret takst 2020 pr. døgn
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0018.png
BUDGETSKEMA for private tilbud (iht. BEK om Socialtilsyn)
Udfyld de gule felter (obligatoriske) orange felter er frivillige felter - resten beregnes automatisk
Link til
Link til
koncern- GUIDE
noter INDHOLD
Navn
Adresse
Postnummer og by
Kontaktperson
Telefonnr./mailadr.
Budgetår:
Dato:
ÅRSBUDGET
INDTÆGTER
Indtægter på ydelser godkendt efter SEL
Takstfinansierede og abonnementsfinansierede ydelser:
[Beskrivelse af ydelser]
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
Andre indtægter (Almindelige indtægter):
[Beskrivelse af andre indtægter]
[Indtægtstype]
[Indsæt ydelse OG angiv hvilken § i SEL, som denne er godkendt
Omsætning (Indtægter) i alt
Antal
Takst
BUDGET DKK
Delsum
Forventet
Sum belægningspct.
GUIDE
(tast sum)
efter]
efter]
efter]
efter]
efter]
á
á
á
á
á
0
0
0
0
0
(tast sum)
efter]
á
0
0
0
0
(tast gns.%)
0
Akkumuleret omsætning (indtægter) i alt (Delsum og Sum i alt)
DIREKTE OG INDIREKTE DRIFTSOMKOSTNINGER
Antal
fuldtids-
ansatte
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
PERSONALEOMKOSTNINGER
Øverste ledelse
Borgerrelateret personale
Vikarer/vikarbureau
Administrativt og teknisk personale
Bestyrelseshonorar
PERSONALEOMKOSTNINGER I ALT
BORGERRELATEREDE OMKOSTNINGER
Tøj og lommepenge
Aktiviteter, husholdning og transport
Ekstern behandling/rådgivning borgere
Beskæftigelses-/værkstedsomkostninger
BORGERRELATEREDE OMKOSTNINGER I ALT
ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER
Administrationsomkostninger
Eksterne administrative medarbejdere
Administrationsbidrag (KUN koncerner og koncern lign.)
Tilsynstakst
ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER I ALT
KOMPETENCEUDVIKLING
Omkostninger til kompetenceudvikling (både eksterne og interne)
KOMPETENCEUDVIKLING I ALT
EJENDOMSOMKOSTNINGER
Ejendom - skriv adresse
Husleje (kun lejede bygninger)
Husleje (kun lejede bygninger overført fra særskilt Excelark)
Vedligehold (kun lejede bygninger)
Vedligehold (kun ejede bygninger)
Forsikringer, ejendomsskatter, forbrug (el, varme, vand, renov. mv.)
Valgfri
EJENDOMSOMKOSTNINGER I ALT
Antal
som modt.
honorar
GUIDE
0
GUIDE
0
GUIDE
K.NOTE
0
GUIDE
0
GUIDE
m2 á
0
0
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0019.png
AFSKRIVNINGER
Bygninger
Andre anlæg, driftsmateriel og inventar inkl. småanskaffelser
AFSKRIVNINGER I ALT
FINANSIERINGSINDTÆGTER
enteindtægter
FINANSIERINGSINDTÆGTER I ALT
FINANSIERINGSUDGIFTER
ente- og bidragsudgifter prioritetsgæld
enteudgifter i øvrigt
FINANSIERINGSUDGIFTER I ALT
DIREKTE OG INDIREKTE DRIFTSOMKOSTNINGER I ALT
GUIDE
0
GUIDE
0
GUIDE
0
0
0
OVERSKUD/UNDERSKUD (minus = underskud)
KOMMENTARFELT
Her kan der indtastes vigtig information til Socialtilsynet vedr. elementer til og i budgettet, herunder forventede
investeringer og finansiering heraf.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0020.png
ØKONOMISKE NØGLETAL
a) Omsætning
b) Soliditetsgrad
c) Overskud/underskud
d) Overskud/underskud opgjort i procent i forhold til omsætning
e) Lønomkostninger til øverste ledelse
f) Lønomkostninger til borgerrelateret personale
g) Lønomkostninger til vikarer/vikarbureau
h) Lønomkostninger til teknisk-administrativt personale
i) Samlede lønomkostninger opgjort i procent i forhold til omsætning
j) Omkostninger til bestyrelseshonorar
k) Omkostninger til kompetenceudvikling opgjort i procent i forhold til omsætning
l) Ejendomsomkostninger opgjort i procent i forhold til omsætning
0
0
0
0
0
(Kan ikke beregnes i budgettet)
0
0
GUIDE
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0021.png
Specifikationsark ved flere ejendomme/lejmål
Ejendom 1 - skriv adresse
EJENDOMSOMKOSTNINGER
Husleje (Kun lejede bygninger)
Husleje (Kun lejede bygninger)
Husleje (Kun lejede bygninger)
Husleje (Kun lejede bygninger)
Vedligehold (kun for lejede bygninger)
Vedligehold (kun for ejede bygninger)
Forsikringer, ejendomsskatter, forbrug (el,
varme, vand, renov. mv.)
Valgfri
EJENDOMSOMKOSTNINGER I ALT
0
0
0
0
0
0
m2 á
m2 á
m2 á
m2 á
0
0
0
0
m2 á
m2 á
m2 á
m2 á
0
0
0
0
m2 á
m2 á
m2 á
m2 á
0
0
0
0
m2 á
m2 á
m2 á
m2 á
0
0
0
0
m2 á
m2 á
m2 á
m2 á
0
0
0
0
Ejendom 2 - skriv adresse
Ejendom 3 - skriv adresse
Ejendom 4 - skriv adresse
Ejendom 5 - skriv adresse
Ikke fordel-
te omkostn.
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Omkostinger til vedligehold, forsikringer, ejendomsskatter og forbrug specificeres for de enkelte ejendomme.
I tilfælde at af det ikke kan foretages elller ikke er sædvane anføres omkostningerne i kolonnen "Ikke fordelte omkostninger".
LINK til INDHOLDSFORTEGNELSE
LINK TIL GUIDE BUDGET OFFENTLIG
LINK TIL GUIDE BUDGET PRIVAT
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
GUIDE TIL BUDGETSKEMA OFFENTLIGE TILBUD
Klik på linkene i kolonnen "LINK", og der springes automatisk rundt i arkene med mulighed for at
springe tilbage til det sted i skemaet, hvor man kom fra.
INDTÆGTER
Tilbuddet er ansvarlig for at oplyse om forventede faktiske indtægter for det kommende budgetår.
Tilbuddet skal med tekst beskrive ydelsen og som minimum angive indtægter (samlet sum – gult
felt) på takstfinansierede og abonnementsfinansierede ydelser. Dette gælder også for andre
indtægter (almindelige indtægter), såfremt tilbuddet har sådanne. Der er mulighed for i de orange
felter at specificere indtægterne yderligere.
Det er vigtigt at tilbuddet anskueliggør hvori indtægterne består, så budgettet fremstår
gennemsigtigt for tilsynet. Oplysningerne i budgetskemaet sammenholdes typisk med de
oplysninger der er angivet på tilbudsportalen
Vær opmærksom på at de gule sumfelter og de orange delsumsfelter summeres op til det samlede
forventede indtægtsbeløb. Beløb der angives i orange delsumsfelter skal ikke indgå i de gule
sumfelter, da beløbet derved indgår i det samlede indtægtsgrundlag to gange.
I kolonnen” Forventet belægningsprocent” angives den belægningsprocent der er fastsat på
baggrund af den forventede aktivitet i tilbuddet, som et gennemsnit af den samlede indtægt.
Indtægtsdækket virksomhed (IDV) skal hvile i sig selv og ikke medregnes. Endvidere skal aktivitet
vedrørende satspuljemidler, STU, skole o.l., holdes uden for budgettet.
Budgetskemaet skal vise økonomien for den del af tilbuddet som socialtilsynet fører tilsyn med.
Andre indtægter (almindelige indtægter)
Andre indtægter (almindelige indtægter), der ikke er relateret til en egentlig takstindtægt, kan
f.eks. indeholde salg af værkstedsydelser, producerede produkter, kiosk, indtægter fra eventuelle
aftaler med den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, om køb af
specialrådgivningsydelser m.v.
Andre indtægter angives med en tekst omkring indholdet med mulighed for at angive:
• antal døgn/timer og takst
• tekst med et samlet beløb.
Modellen beregner automatisk de samlede budgetterede indtægter.
Bemærk at der må IKKE budgetteres med egenbetaling af nogen art under dette punkt – se
nedenfor.
Egenbetaling
Egenbetaling fra borgere skal ikke indgå i budgetskemaet. Egenbetalingen er i udgangspunktet et
mellemværende mellem handlekommunen (køberkommunen) og borgeren selv. Den takst tilbuddet
opkræver, skal være dækkende for de samlede omkostninger tilbuddet har i forhold til en borger.
Hvis et kommunalt, regionalt eller privat tilbud – efter aftale med myndighedskommunen – som en
administrativ/pædagogisk opgave opkræver egenbetalingen på vegne af myndighedskommunen,
skal det dog stadig ikke fremgå af budgetskemaerne.
PERSONALEOMKOSTNINGER
Personaleomkostninger opgøres som udgangspunkt i beløb der udbetales både som A- eller B-
indkomst for de enkelte kategorier. Eventuelle lønomkostninger til VISO medtages ikke.
De enkelte poster SKAL indeholde ALLE udgifter for den enkelte kategori, dvs. at ud over egentlig
løn indregnes tillige pensioner, ATP, sociale bidrag, feriepenge, evt. bidrag til barselsfond.
Ved opgørelse af bidrag til barselsudligningsfonden anvendes bidragssatsen for den enkelte
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
Ved opgørelse af bidrag til barselsudligningsfonden anvendes bidragssatsen for den enkelte
kommune og region opgjort på henholdsvis funktion 6.52.70 og 4.20.12 i forhold til art 1 lønninger.
Såfremt en person varetager flere funktioner, der dækkes af de enkelte kategorier, skal der
foretages en fordeling af lønomkostningen.
I budgetskemaet indtastes antal årsværk (et årsværk er lig med 1.924 timer) samt samlet
lønomkostning for hver kategori.
Tjenestemandspensioner
Omkostninger til dækning af tjenestemandspensioner kan ske på flere forskellige måder afhængig
af, om den enkelte kommune/region er selvforsikret, eller er helt eller delvis afdækket
forsikringsmæssigt.
A) Kommune/region har fuldt ud afdækket tjenestemandsforpligtelsen eksternt.
Præmien til den forsikringsmæssige afdækning skal være indeholdt i de budgetterede
driftsudgifter.
B) Kommune/region er selvforsikret vedrørende tjenestemandsforpligtelsen.
Tjenestemandslønninger tillægges den af regionen/kommunen anvendte procentsats af den
pensionsgivende løn til tjenestemandsansatte, svarende til den andel, der i henhold til Budget og
egnskab for kommuner og regioner skal hensættes til tjenestemandspensioner.
C) Kommune/region har delvist afdækket tjenestemandsforpligtelsen.
Præmien til den delvise forsikringsmæssige afdækning medtages i de budgetterede driftsudgifter.
Den del af tjenestemandsforpligtelsen som ikke er afdækket forsikringsmæssigt, medtages i
beregningsgrund-laget efter ovenstående principper afsnit B, idet der beregnes en forholdsmæssig
andel, således at tillægget altid vil være lavere en den anvendte procentsats.
Omkostning til tjenestemandspensioner skal fordeles på de enkelte medarbejderkategorier.
Øverste ledelse
Her anføres løn til øverste ledelse. Øverste ledelse er den gruppe ledere der varetager den faglige,
strategiske, økonomiske og daglige ledelse af tilbuddet (jf. temaet ”Organisation og ledelse” i
kvalitetsmodellen for sociale tilbud). Det kan være den øverste leder, souschef og afdelingsleder.
Eventuelle kommentarer til størrelsen og indholdet/afgrænsningen af posten kan angives sidst i
budgetskemaet i feltet ”Kommentarfelt”.
Borgerrelateret personale
Personale, der er direkte involveret i levering af indsatser til borgerne, og som har såvel en
relateret faguddannelse som f.eks. pædagog, fysioterapeut, social- og sundhedsassistent, social-
og sundhedshjælper som en ikke faguddannelse – ufaglærte. Personale i en tidsbegrænset
ansættelse (med ansættelsekontrakt) og personer i fleksjob skal også medtages under
borgerrelateret personale.
Vikarer/vikarbureau
Vikarer er personer ansat for en kortere periode, og supplerer de fastansatte. Vikarer kan være
såvel faguddannet som ikke-uddannet.
Ved anvendelse af vikarbureau konteres udgiften på art 4.9 fremmede tjenesteydelser og den
forholds-mæssige andel af en fuldtidsansat oplyses. Udgifter til vikarbureau og udgifter til
centrale vikarpuljer medregnes også under dette punkt.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
centrale vikarpuljer medregnes også under dette punkt.
Administrativt og teknisk personale (TAP-personale)
Administrativt personale:
Er personale der varetager de administrative funktioner, herunder løbende bogholderi,
sekretærarbejde.
Teknisk personale:
Er personale, der ikke er direkte involveret i levering af indsatser til borgerne, og som varetager
funktioner så som: pedel, rengøring, tilknytning til værksted eller områder, hvor der er produktion
på tilbuddet (brænde, flis, reparationer etc.), køkken/økonoma.
Antal årsværk i alt
Sammentælling af antal årsværk sker automatisk.
BORGERRELATEREDE OMKOSTNINGER
Borgerrelaterede omkostninger vedrører aktiviteter med borgerne på tilbuddet.
Tøj og lommepenge
Tøj og lommepenge kan indregnes i overensstemmelse med vejledende takster i Taksttabel fra KL,
under hensyntagen til fordeling på alderskategorier. (Gælder børn/unge jf. SEL § 66).
Aktiviteter, husholdning og transport
Aktiviteter
: omfatter bl.a. aktiviteter i form af fritidsaktiviteter, gaver, medicin, ferierejser og
behandlingsture.
Husholdning (kost og rengøring)
: omfatter køb af madvarer med fradrag af salg fra køkkenet og
personalets betaling for mad. Bemærk, hvis personalet modtager kost uden betaling, vil dette som
hovedregel medregnes som et skattepligtigt gode, som løbende skal beskattes hos modtageren.
engøring omfatter køb af rengøringsartikler, betalinger til evt. rengøringsfirma – hvis eget ansat
personale udfører rengøringsarbejde, skal omkostninger (løn m.v.) henføres til løn under teknisk
personale.
Omkostninger til reparation og vedligeholdelse af maskiner og udstyr i tilknytning til husholdningen
anføres også her.
Transport
: omfatter omkostninger til drift af tilbuddets bilpark (ejede) – bil, bus m.v., herunder
brændstof, reparation og vedligeholdelse, forsikring og vægtafgift. egnskabsmæssige
afskrivninger henføres til ”Afskrivninger”.
Såfremt bil/bus lejes/leases indregnes omkostninger hertil i form af leje/leasingomkostning og
tilknyttede driftsomkostninger. Borgerrelateret kørselsgodtgørelse m.v. til personale anføres også
her.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
Ekstern behandling/rådgivning borgere
Vedrører tilkøbte eksterne ydelser/supervision – i form af f.eks. psykolog, psykiater til brug for
behand-ling af borgerne på tilbuddet. (Supervision til personalegruppen anføres under
kompetenceudvikling).
Beskæftigelses-/værkstedsomkostninger
Arbejdsdusører kan udbetales med udgangspunkt i Taksttabel fra KL vedrørende 16-18 årige.
Arbejdsdusører er altid skattepligtige for modtageren, og skal lønangives og der skal betales AM-
bidrag og evt. skat heraf jf. den unges skattekort.
Er der etableret værksted og andre beskæftigelsesordninger for borgeren, anføres udgiften her.
ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER
Der henvises generelt til den autoriserede kontoplans omkostningssteder.
Omfatter omkostninger til administration i form af f.eks. assistance fra revisor, advokat,
kontorartikler, telefoni, IT, kontingenter, faglitteratur, porto og gebyrer, personaleudgifter
(møder, arrangementer m.v.).
Uddannelse af personale, kurser, efteruddannelse skal indgå i ”Kompetenceudvikling”, jf.
nedenfor.
egionerne anvender fordelingsnøgler fra hovedkonto 4 Fælles formål og administration til
fastsættelse af administrationstillæg.
I de tilfælde, hvor udgifter i kommuner til IT og telefoni registreres centralt på funktion 6.45.52
Fælles IT og telefoni, skal udgifter medtages ud fra kommunens fordelingsnøgler på området.
Forsikringer, bortset fra forsikringer vedrørende ejede bygninger og forsikring på køretøjer, der
indgår henholdsvis under ejendomsomkostninger og transport. I posten indgår endvidere
forsikringer i relation til personalet, herunder arbejdsskadeforsikring.
I de tilfælde hvor kommunen er selvforsikret på f.eks., arbejdsskader, ejendomme, løsøre mv.,
anvendes fordelingsnøglen ved intern forsikringsordning på funktion 6.52.74 interne forsikringer.
Interne forsikringer vedr. ejendomme registreres under ejendomsomkostninger.
Administrationsbidrag/andel af central adm. § ledelse (indirekte adm.)
Denne post skal dække en andel af central administration og ledelse, politikere, kontorfaciliteter,
kurser, Centrale IT-systemer, software m.v.
Såvel egionerne som kommuner skal tage afsæt i de aftaler, der er indgået i amme- og
Styringsaftalen for den region/kommune tilbuddet er beliggende i.
Kommunerne anvender et administrationsoverhead som er fast i den enkelte styringsaftale.
Tilsynstakst
Taksten for budgetåret foreligger sædvanligvis i august/september måned i året før budgetåret.
Såfremt taksten ikke foreligger på tidspunktet for budgetudarbejdelsen anvendes taksten for det
foregående år tillagt fremskrivningsprocenten offentliggjort i KL’s taksttabel.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
KOMPETENCEUDVIKLING
Omfatter såvel eksterne som interne omkostninger til kompetenceudvikling af personalet, således
at der sikres sammenhæng mellem personalets kompetenceniveau og tilbuddets målgruppe.
Eksterne udgifter til kompetenceudvikling kan være honorar til ekstern konsulent, supervision,
uddannelse, efteruddannelse o. lign.
Interne lønomkostninger til kompetenceudvikling anvendes alene såfremt tilbuddet har lønnet
ansat person der forestår dette. Såfremt personen varetager andre funktioner, skal der henregnes
en skønsmæssig andel således at lønnen ikke medtages dobbelt. (Lønnen deles mellem
lønomkostninger og kompetenceudvikling).
Det er ikke muligt, at henføre øvrige interne omkostninger, ved for. eks. indregning af lønandel
ved deltagelse i møder med ekstern person møder samt interne møder.
Er der ingen lønudgifter hertil såfremt kompetenceudvikling stilles gratis til rådighed kan dette
ikke medtages som en udgift.
EJENDOMSOMKOSTNINGER
Såfremt der i tilbuddet forefindes flere end én/ét ejendom/lejemål skal fanen (særskilt ark i Excel
filen) ”Flere ejendomme-lejemål” udfyldes med bl.a. oplysning om adresse, kort
bygningsbeskrivelse/anvendelse i budgetskemaet udfyldes.
I flere kommuner/regioner er der fælles ejendomsadministration, så budgetansvaret ligger ikke
hos den enkelte institution. Udgifter på grundlag af fordelingsnøgler mv. skal medtages fra den
fælles ejendoms-administration.
Husleje
Her anføres husleje for lejede lokaler, der anføres med antal kvm (BB-kvm) og leje i alt. Modellen
beregner leje pr. kvm automatisk. Dette gælder endvidere bygninger som udlejes fra
regionens/kommunens ejendomsadministration.
Såfremt egion/Kommune ejer ejendom(me) skal den kapitaliserede værdi heraf anføres under
punktet
finansieringsudgifter
og
afskrivninger
anføres
under
afskrivninger/øvrige
kapitalapparatsomkostninger .
Vedligehold (kun lejede bygninger)
Omfatter sædvanligvis omkostninger til forfaldne indvendige vedligeholdelsesarbejder, herunder
malerarbejde, sanitet, belysningsarmaturer.
Udvendig vedligeholdelse er normalt kun en udgift for de tilbud som selv ejer bygningerne. Lejes
bygningerne på markedsvilkår, er denne udgift sædvanligvis udlejers. Såfremt dette ikke er
tilfældet indeholdes sædvanligvis omkostninger til udvendig malerarbejde, vedligeholdelse af
facader, herunder døre og vinduer, tage, udvendige trapper, faste installationer som fx. el og
varmeanlæg, elevatorer.
Ved fastlæggelsen af vedligeholdelsesarbejder bør det vurderes om der i henhold til
kommunes/regionens regnskabspraksis skal ske aktivering af budgetterede omkostninger med
løbende afskrivninger. Såfremt dette er tilfældet medtages de forventede afskrivninger under
”Afskrivninger, bygninger”.
Vedligehold (kun ejede bygninger)
Omfatter sædvanlig såvel indvendige som udvendige vedligeholdelsesarbejder, herunder evt.
løbende hensættelse/reservationer til kommende væsentlige udbedringer, som f.eks. nyt, tag, nye
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
løbende hensættelse/reservationer til kommende væsentlige udbedringer, som f.eks. nyt, tag, nye
vinduer.
Ved fastlæggelsen af vedligeholdelsesarbejdet bør det vurderes om der i henhold til
kommunes/regionens regnskabspraksis skal ske aktivering af budgetterede omkostninger med
løbende afskriv-ninger. Såfremt dette er tilfældet medtages de forventede afskrivninger under
Forsikringer, ejendomsskatter, forbrug (el, varme, vand, renovation m.v.)
Forsikringer
: omfatter omkostninger til ejendomsforsikring.
Det er normalt kun for tilbud som ejer bygningerne selv at disse udgifter forekommer, idet
bygninger lejet på markedsvilkår sædvanligvis dækkes af udlejer.
I de tilfælde kommunen/regionen er selvforsikret på ejendomme, anvendes fordelingsnøglen ved
intern forsikringsordning på henholdsvis funktion 6.52.74 og funktion 4.60.52 interne
forsikringspuljer.
Ejendomsskatter
: omfatter omkostninger til ejendomsskatter.
Det er normalt kun for tilbud som ejer bygningerne selv at disse udgifter forekommer idet
bygninger lejet på markedsvilkår sædvanligvis dækkes af udlejer.
Forbrug (el, varme, vand, renovation m.v.)
: omfatter omkostninger til el, varme, vand,
renovation, vandafledningsafgift mm.
AFSKRIVNINGER/ØVRIGE KAPITALAPPARATSOMKOSTNINGER
Afskrivninger baseres på opgjorte værdier, der er optaget i kommunens/regionens balance, opgjort
ud fra anvendt regnskabspraksis – seneste udarbejdede anlægskartotek. Oplysningerne fremgår af
anlægskartotek og i Budget og egnskab for kommuner funktion 8.58.80-8.58.84 og for regioner
funktion 6.58.80-6.58.84.
Om- og tilbygninger samt vedligeholdelsesudgifter mv. skal følge principperne i kommuners og
regioners omkostningsregnskab. Der foretages ikke afskrivning på grunde.
Såfremt den enkelte kommune eller region ikke udarbejder egentligt omkostningsregnskab,
anvendes omkostningsopgørelsen.
FINANSIERINGSINDTÆGTER
Her anføres finansieringsindtægter fra pengeinstitutter,
værdipapirer, renteindtægter på debitorer etc.
Kommuner og egioner har ofte ingen renteindtægter.
afkast/renter/kursgevinster
af
FINANSIERINGSUDGIFTER
Forrentning af aktiver opgøres på grundlag af kommunernes og regionernes budget og
regnskabssystem.
Markedsrenten anvendes, og alternativt kan der tages udgangspunkt i den af Danmarks Statistik
beregnede effektive obligationsrente for samtlige serier ultimo december i det pågældende
regnskabsår.
Den anvendte forrentningsprocent oplyses i budgetskemaet for henholdsvis ejendom(me), øvrig
kapitalapparat samt driftskapital.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
Ejendom(me)
Den beregnede forrentning af kapitaludlæg for ejendom(me) beregnes for offentlige tilbud. Tallet
skal give sammenlignelighed i forhold til de private tilbud, der typisk vil have lån på bygninger, der
skal afdrages på og betales renter af. For offentlige tilbud, hvor bygningerne er betalt ud eller
stilles frit til rådighed, skal der beregnes en forrentning.
Tallet beregnes som markedsrentesats x aktivets værdi.
Eksempel: Ejendommen har en bogført værdi på 3,0 mio. kr. Markedsrenten er eksempelvis sat til
2 %. Den beregnede forrentning vil således udgøre 60.000 kr.
Øvrig kapitalapparat
Den beregnede forrentning af kapitaludlæg for ejendom(me) beregnes for offentlige tilbud. Tallet
skal give sammenlignelighed i forhold til de private tilbud, der typisk vil have lån på bygninger, der
skal afdrages på og betales renter af. For offentlige tilbud, hvor bygningerne er betalt ud eller
stilles frit til rådighed, skal der beregnes en forrentning.
Tallet beregnes som markedsrentesats x aktivets værdi.
Eksempel: Ejendommen har en bogført værdi på 3,0 mio. kr. Markedsrenten er eksempelvis sat til
2 %. Den beregnede forrentning vil således udgøre 60.000 kr.
Driftskapital
Den beregnede forrentning af kapitaludlæg for driftskapital beregnes for offentlige tilbud. Tallet
skal give sammenlignelighed i forhold til de private tilbud, der typisk vil have en kassekredit, der
skal afdrages på og betales renter af. For offentlige tilbud, hvor kommune eller region stiller
midler til rådighed for driften af tilbuddet, skal der beregnes en forrentning.
Tallet beregnes som markedsrentesats x aktivets værdi.
OPLYSNINGER OM INDREGNING AF OVER-/UNDERSKUD
Oplysning om beløb for indregning af over-/underskud +/-5 % (2 års-reglen) i budgettet skal
anføres.
ØKONOMISKE NØGLETAL
Disse beregnes automatisk af regnearket.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0029.png
LINK
TIL
BUDGET
SKEMA
BUDGET
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0030.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0031.png
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0032.png
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0033.png
BUDGET
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0034.png
BUDGET
BUDGET
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0035.png
BUDGET
BUDGET
Gå til top
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
GUIDE TIL BUDGETSKEMA FOR PRIVATE TILBUD
Klik på linkene i kolonnen "LINK", og der springes automatisk rundt i arkene med mulighed for at
springe tilbage til det sted i skemaet, hvor man kom fra.
INDTÆGTER
Tilbuddet er ansvarlig for at oplyse om forventede faktiske indtægter for det kommende budgetår.
Tilbuddet skal med tekst beskrive ydelsen og som minimum angive indtægter (samlet sum – gult
felt) på takstfinansierede og abonnementsfinansierede ydelser. Dette gælder også for andre
indtægter (almindelige indtægter), såfremt tilbuddet har sådanne. Der er mulighed for i de orange
felter at specificere indtægterne yderligere.
Det er vigtigt at tilbuddet anskueliggør hvori indtægterne består, så budgettet fremstår
gennemsigtigt for tilsynet. Oplysningerne i budgetskemaet sammenholdes typisk med de
oplysninger der er angivet på tilbudsportalen
Vær opmærksom på at de gule sumfelter og de orange delsumsfelter summeres op til det samlede
for-entede indtægtsbeløb. Beløb der angives i orange delsumsfelter skal ikke indgå i de gule
sumfelter, da beløbet derved indgår i det samlede indtægtsgrundlag to gange.
I kolonnen” Forventet belægningsprocent” angives den belægningsprocent der er fastsat på
baggrund af den forventede aktivitet i tilbuddet, som et gennemsnit af den samlede indtægt.
Indtægtsdækket virksomhed (IDV) skal hvile i sig selv og ikke medregnes. Endvidere skal aktivitet
vedrørende satspuljemidler, STU, skole o.l., holdes uden for budgettet.
Budgetskemaet skal vise økonomien for den del af tilbuddet som socialtilsynet fører tilsyn med.
Andre indtægter (almindelige indtægter)
Andre indtægter (almindelige indtægter), der ikke er relateret til en egentlig takstindtægt, kan
f.eks. indeholde salg af værkstedsydelser, producerede produkter, kiosk m.v.
Andre indtægter angives med en tekst omkring indholdet med mulighed for at angive:
• antal døgn/timer og takst
• tekst med et samlet beløb.
Modellen beregner automatisk den samlede budgetterede omsætning.
Bemærk at der må IKKE budgetteres med egenbetaling af nogen art under dette punkt – se
nedenfor.
Egenbetaling
Egenbetaling fra borgere skal ikke indgå i budgetskemaet. Egenbetalingen er i udgangspunktet et
mellemværende mellem handlekommunen (køberkommunen) og borgeren selv. Den takst tilbuddet
opkræver, skal være dækkende for de samlede omkostninger tilbuddet har i forhold til en borger.
Hvis et kommunalt, regionalt eller privat tilbud – efter aftale med myndighedskommunen – som en
administrativ/pædagogisk opgave opkræver egenbetalingen på vegne af myndighedskommunen,
skal det dog stadig ikke fremgå af budgetskemaerne.
PERSONALEOMKOSTNINGER
Personaleomkostninger opgøres som udgangspunkt i beløb, der udbetales både som A- eller B-
indkomst for de enkelte kategorier. Eventuelle lønomkostninger til VISO medtages ikke.
De enkelte poster SKAL indeholder ALLE udgifter for den enkelte kategori, dvs. at ud over egentlig
løn indregnes tillige pensioner, ATP, sociale bidrag, feriepenge, evt. bidrag til barselsfond.
Såfremt en person varetager flere funktioner, der dækkes af de enkelte kategorier, skal der så vidt
muligt foretages en fordeling af lønomkostningen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
muligt foretages en fordeling af lønomkostningen.
I budgetskemaet indtastes antal fuldtidsårsværk samt samlet lønomkostning for hver kategori.
Øverste ledelse
Her anføres løn til øverste ledelse. Øverste ledelse er den gruppe ledere der varetager den faglige,
strategiske, økonomiske og daglige ledelse af tilbuddet (jf. temaet ”Organisation og ledelse” i
kvalitetsmodellen for sociale tilbud). Det kan være den øverste leder, souschef og afdelingsleder.
Eventuelle kommentarer til størrelsen og indholdet/afgrænsningen af posten kan angives sidst i
budgetskemaet i feltet ”Kommentarfelt”.
Borgerrelateret personale
Personale, der er direkte involveret i levering af indsatser til borgerne, og som har såvel en
relateret faguddannelse som f.eks. pædagog, fysioterapeut, social- og sundhedsassistent, social-
og sundhedshjælper som en ikke faguddannelse – ufaglærte. Personale i en tidsbegrænset
ansættelse (med ansættelseskontrakt) og personer i fleksjob skal også medtaget under
borgerrelateret personale.
Vikarer/vikarbureau
Vikarer er personer ansat for en kortere periode, og supplerer de fastansatte. Vikarer kan være
såvel faguddannet som ikke-uddannet.
Ved anvendelse af vikarbureau konteres udgiften på art 4.9 fremmede tjenesteydelser og den
forholdsmæssige andel af en fuldtidsansat oplyses. Udgifter til vikarbureau og udgifter til centrale
vikarpuljer medregnes også under dette punkt.
Administrativt og teknisk personale
Administrativt personale:
Personale, der varetager de administrative funktioner, herunder løbende bogholderi,
sekretærarbejde. En ekstern bogholder, som sender faktura, skal anføres under eksterne
administrative medarbejdere under gruppen administrationsomkostninger.
Teknisk personale:
Personale, der ikke er direkte involveret i levering af indsatser til borgerne, og som varetager
funktioner så som pedel, rengøring, tilknytning til værksted eller områder, hvor der er produktion
på tilbuddet (brænde, flis, reparationer etc.), køkken/økonoma.
Bestyrelseshonorar
Omfatter vederlag til bestyrelsesmedlemmer og omfatter honorar, diæter, kørselsgodtgørelse etc.
til bestyrelsen.
Vederlaget kan ikke overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets
omfang.
Der angives endvidere antal medlemmer af bestyrelsen (honorerede bestyrelsesmedlemmer), der
modtager vederlag.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
Antal fuldtidsansatte i alt
Sammentælling af antal ansatte sker automatisk.
BORGERRELATEREDE OMKOSTNINGER
Borgerrelaterede omkostninger vedrører aktiviteter med borgerne på tilbuddet.
Tøj og lommepenge
Tøj og lommepenge kan indregnes i overensstemmelse med vejledende takster i Taksttabel fra KL
under hensyntagen til fordeling på alderskategorier. (Gælder børn/unge jf. SEL § 66).
Aktiviteter, rejser og behandlingsture
Her indregnes bl.a. aktiviteter i form af fritidsaktiviteter, gaver, medicin, ferierejser og
behandlingsture.
Husholdning (kost og rengøring)
: omfatter køb af madvarer med fradrag af salg fra køkkenet og
personalets betaling for mad. Bemærk, hvis personalet modtager kost uden betaling, vil dette som
hovedregel medregnes som et skattepligtigt gode, som løbende skal beskattes hos modtageren.
engøring omfatter køb af rengøringsartikler, betalinger til evt. rengøringsfirma – hvis eget ansat
personale udfører rengøringsarbejde, skal omkostninger (løn m.v.) henføres til løn under teknisk
personale.
Omkostninger til reparation og vedligeholdelse af maskiner og udstyr i tilknytning til husholdningen
anføres også her.
Transport
: omfatter omkostninger til drift af tilbuddets bilpark (ejede) – bil, bus mv., herunder
brændstof, reparation og vedligeholdelse, forsikring og vægtafgift. egnskabsmæssige
afskrivninger henføres til ”Afskrivninger”.
Såfremt bil/bus lejes/leases indregnes omkostninger hertil i form af leje/leasingomkostning og
tilknyttede driftsomkostninger.
Borgerrelateret kørselsgodtgørelse mv. til personale anføres også her.
Ekstern behandling/rådgivning borgere
Vedrører tilkøbte af eksterne ydelser/supervision – i form af f.eks. psykolog, psykiater til brug for
behandling af borgerne på tilbuddet (Supervision til personalegruppen anføres under
kompetenceudvikling).
Der kan endvidere f. eks. være tale om læge og sygeplejersker eller andre specialansatte, der
tilkøbes eksternt og ikke er relateret til et ansættelsesforhold i tilbuddet.
Beskæftigelses-/værkstedsomkostninger
Arbejdsdusører kan udbetales med udgangspunkt i Taksttabel fra KL vedrørende 16-18 årige.
Arbejdsdusører er altid skattepligtige for modtageren og skal lønangives, og der skal betales AM-
bidrag og evt. skat heraf, jf. den unges skattekort.
Er der etableret værksted og andre beskæftigelsesordninger for borgeren, anføres udgiften her.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
ADMINISTRATIONSOMKOSTNINGER
Administrationsomkostninger omfatter omkostninger til administration i form af fx assistance fra
revisor eller advokat, kontorartikler, telefoni, IT, kontingenter, faglitteratur, porto og gebyrer,
personaleudgifter (møder, arrangementer mv.).
Uddannelse af personale, kurser, efteruddannelse skal indgå i ”Kompetenceudvikling”, jf.
nedenfor.
Forsikringer, bortset fra forsikringer vedrørende ejede bygninger og forsikringer på køretøjer, der
indgår henholdsvis under ejendomsomkostninger og transport. I posten indgår endvidere
forsikringer i relation til personalet, herunder arbejdsskadeforsikring.
Eksterne administrative medarbejdere
Her anføres udgifter til fx. selvstændig bogholder, som sender faktura på assistancen.
Administrationsbidrag
Administrationsbidrag skal udelukkende anvendes af koncerner og koncernlignende konstruktioner.
Her henføres administrationsbidrag, som tilbuddet betaler til koncernselskab eller selskab i
koncernlignende konstruktion, der varetager administrative opgaver for tilbuddet. Forholdet skal
beskrives detaljeret i koncernnote
Tilsynstakst
Taksten for budgetåret foreligger sædvanligvis i august/september måned i året før budgetåret.
Såfremt taksten ikke foreligger på tidspunktet for budgetudarbejdelsen, anvendes taksten for det
foregående år tillagt fremskrivningsprocenten fra KL’s taksttabel.
KOMPETENCEUDVIKLING
Omfatter såvel eksterne som interne omkostninger til kompetenceudvikling af personalet, således
at der sikres sammenhæng mellem personalets kompetenceniveau og tilbuddets målgruppe.
Eksterne udgifter til kompetenceudvikling kan være honorar til ekstern konsulent, supervision,
uddannelse, efteruddannelse o. lign.
Interne lønomkostninger til kompetenceudvikling anvendes alene, såfremt tilbuddet har lønnet
ansat person der forestår dette. Såfremt personen varetager andre funktioner, skal der henregnes
en skønsmæssig andel således at lønnen ikke medtages dobbelt. (Lønnen deles mellem
lønomkostninger og kompetenceudvikling).
Det er ikke muligt, at henføre øvrige interne omkostninger, ved f. eks. indregning af lønandel ved
deltagelse i møder med ekstern person samt interne møder.
Er der ingen lønudgifter hertil, såfremt kompetenceudvikling stilles gratis til rådighed kan dette
ikke medtages som en udgift.
EJENDOMSOMKOSTNINGER
Såfremt der i tilbuddet forefindes flere end én/ét ejendom/lejemål skal noten (særskilt ark i Excel
filen) ”Flere ejendomme/lejemål” udfyldes med bl.a. oplysning om adresse, kort
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
filen) ”Flere ejendomme/lejemål” udfyldes med bl.a.
bygningsbeskrivelse/anvendelse i budgetskemaet udfyldes.
oplysning
om
adresse,
kort
Husleje
Her anføres husleje for lejede lokaler, der anføres antal kvm (BB-kvm) og leje i alt. Modellen
beregner kvm-lejen automatisk.
Der er mulighed for at anvende flere linjer, hvor tilbuddet har flere (del) lejemål og/flere kvm.
prisermed forskellig benyttelse.
Hvor tilbuddet ejer ejendommen anføres rente- og bidrag under finansieringsudgifter, og
afskrivninger på bygninger anføres under afsnittet afskrivninger.
Vedligehold (kun lejede bygninger)
Omfatter sædvanligvis omkostninger til forfaldne indvendige vedligeholdelsesarbejder, herunder
malerarbejde, sanitet, belysningsarmaturer.
Der skal overordnet henses til, hvad der er aftalt i lejekontrakten, og at denne er på
markedsvilkår. Udvendig vedligeholdelse er normalt kun en udgift for de tilbud, som selv ejer
bygningerne. Lejes bygningerne på markedsvilkår, er denne udgift sædvanligvis udlejers. Såfremt
dette ikke er tilfældet indeholdes sædvanligvis omkostninger til udvendig malerarbejde,
vedligeholdelse af facader, herunder døre og vinduer, tage, udvendige trapper, faste installationer
som fx. el og varmeanlæg, elevator.
Ved fastlæggelsen af vedligeholdelsesarbejdet bør det vurderes om der i henhold til tilbuddets
regnskabspraksis skal ske aktivering af budgetterede omkostninger (indretning af lejede
lokaler/bygninger) med løbende afskrivninger. Såfremt dette er tilfældet medtages de forventede
afskrivninger under ”Afskrivninger, bygninger”.
Vedligehold (kun ejede bygninger)
Omfatter såvel indvendige og udvendige vedligeholdelsesarbejder. Ved fastlæggelsen af
vedligeholdelsesarbejdet bør det vurderes om der i henhold til tilbuddets regnskabspraksis skal ske
aktivering af budgetterede omkostninger med løbende afskrivninger. Såfremt dette er tilfældet
medtages de forventede afskrivninger under ”Afskrivninger, bygninger”.
Forsikringer, ejendomsskatter, forbrug (el, varme, vand, renovation m.v.)
Forsikringer
:
omfatter omkostninger til ejendomsforsikring.
Det er normalt kun for tilbud som ejer bygningerne selv at disse udgifter forekommer idet
bygninger lejet på markedsvilkår sædvanligvis dækkes af udlejer.
Ejendomsskatter
:
omfatter omkostninger til ejendomsskatter.
Det er normalt kun for tilbud som ejer bygningerne selv at disse udgifter forekommer idet
bygninger lejet på markedsvilkår sædvanligvis dækkes af udlejer.
Forbrug (el, varme, vand, renovation m.v.)
: omfatter omkostninger til el, varme, vand,
renovation, vandafledningsafgift mm.
AFSKRIVNINGER
Her anføres regnskabsmæssige afskrivninger fordelt på de enkelte kategorier. Afskrivninger
opgøres i overensstemmelse med den praksis og de principper, som tilbuddet anvender, jf. seneste
officielle årsregnskab/seneste udarbejdede anlægskartotek.
Bemærk, at afskrivning på ejede bygninger anføres under punktet afskrivninger og ikke under
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
Bemærk, at afskrivning på ejede bygninger anføres under punktet afskrivninger og ikke under
ejendomskontoen.
Småanskaffelser er mindre nyanskaffelser, der efter tilbuddets regnskabspraksis sædvanligvis
udgiftsføres i anskaffelsesåret.
FINANSIERINGSINDTÆGTER
Her anføres finansieringsindtægter fra pengeinstitutter,
værdipapirer, renteindtægter på debitorer etc.
afkast/renter/kursgevinster
af
FINANSIERINGSUDGIFTER
Her anføres finansieringsindtægter vedrørende driftskapital, fremmed finansiering i øvrigt.
enter og bidrag på lån vedrørende egne ejede ejendomme anføres i ”ente- og bidragsudgifter
prioritetsgæld”.
ØKONOMISKE NØGLETAL
Disse beregnes automatisk af regnearket.
KONCERNOTER
En koncernnote er en kommentar til handler mellem tilbud i en koncern eller koncernlignende
konstruktion. Hvis jeres tilbud er del af en koncern, og I har handlet med et andet tilbud indenfor
koncernen, skal I indsætte en koncernnote ud for den relevante kategori. Skriv K1 ud for den
første koncernnote, K2 ud for den anden osv.
Hver enkelt koncernnote skal herefter beskrives på fanen 'Koncernnote', hvor der anføres en
kommentar til henholdsvis K1, K2 osv. Klik i kolonnen ”Link til koncernnoter”.
Der kan indsættes yderligere koncernnoter og notenumre i kolonnen ”Link til koncernnoter”, og
transaktionen beskrives på koncernnotearket.
I Excel-arket er der automatisk link til nogle af de oftest anvendte udgifter, hvor der kan være tale
om interne koncerntransaktioner. Der kan frit laves og indsættes yderligere, og disse behøver ikke
at fungere som et automatisk link.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0042.png
LINK
TIL
BUDGET
SKEMA
BUDGET
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0043.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0044.png
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0045.png
BUDGET
BUDGET
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0046.png
BUDGET
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198121_0047.png
BUDGET
BUDGET
BUDGET
K.NOTE
Gå til top