Notat om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse for tilbud med driftsoverenskomst
Selveje Danmark sender dette notat om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse for
selvejende krisecentre og herberger på driftsoverenskomst (efter §§ 109 og 110 i lov om social service) til
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg på baggrund af samrådet om herbergs- og krisecenterområdet den 14.
maj 2020.
På samrådet blev social- og indenrigsministeren bedt om at forholde sig til, at nogle kommuner opkræver
selvejende krisecentre og herberger på driftsoverenskomst administrationsomkostninger på over 20 procent
af taksten. Ministeren kunne ikke forholde sig til problemstillingen, da ministeren ikke havde haft lejlighed at
se konkret dokumentation. Selveje Danmark finder det derfor relevant at orientere social- og
indenrigsministeren såvel som Social- og Indenrigsudvalg om de forhold, der gør sig gældende for en række
selvejende krisecentre og herberger på driftsoverenskomst, særligt i de større byer (København og Aarhus).
Vedlagte budget 2020 for herberget, Kollegiet Gl. Køgelandevej (herefter Kollegiet
1
) er et eksempel på
problemstillingen med kommuners høje administrationsomkostning for selvejende krisecentre og herberger
på driftsoverenskomst
2
. Selveje Danmark har kendskab til andre eksempler i andre kommuner, hvor den
tilsvarende problemstilling gør sig gældende. Bemærk dog, at budgettet kan ikke anvendes til at generalisere i
forhold, hvad der gør sig gældende for alle herberger og krisecentre med driftsoverenskomst med en
kommune. Der er stor forskel fra kommune til kommune og fra tilbud til tilbud.
35 procent i administrationsomkostninger til kommunen
Af vedlagte budget fremgår det, at ud af en indtægt på knap 11 mio. kr., betaler herberget 4,26 mio. kr. i
administrationsudgifter (se fanebladet
Budget offentligt tilbud).
Af fanebladet
Koncernnote
fremgår det, at 3,8
mio. kr. af administrationsudgifterne går til centrale løn- og administrationsudgifter i kommunen. Det svarer
til knap 35 procent af tilbuddets samlede indtægter.
Af fanebladet
Budgettakst 2020 § 109-110
fremgår det, hvad størstedelen af de centrale løn- og
administrationsomkostninger går til, så som boligrådgivere (1,7 mio. kr. i løn og drift) sundhedsteam 0,7 mio.
kr. i løn og drift) og centerstabspulje 0,3 mio. kr. De nævnte aktiviteter kan hver især være relevant i arbejdet
med socialt udsatte, men bør ikke finansieres af midler til tilbuddets drift. Det forhold fremgår af social- og
indenrigsministerens svar på spørgsmål 462, der fastslår, at takster skal beregnes på grundlag af de samlede
langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved drift af et tilbud efter lov om social service
3
.
Undersøgelse viser typiske administrationsomkostninger på 20 procent
1
Se mere om Kollegiet her
www.kollegiet.info.
Kollegiet er et selvejende herberg, under organisationen WeShelter
(tidligere Missionen blandt Hjemløse). Herberget har driftsoverenskomst med Københavns Kommune. Tilbuddet fremgår
også af Tilbudsportalen. Bemærk taksterne for 2020 ikke er opdaterede, da Kollegiet afventer tilsynets offentliggørelse.
2
Budgettet er ikke endnu godkendt af socialtilsynet, da socialtilsynet grundet coronakrisen ikke har kunnet løse alle sine
sædvanlige tilsynsopgaver. Problemstillingen gør sig gældende for en række tilbud. Taksten er godkendt af København
Kommunes uafhængige revisor.
3
Bemærk at i Kollegiet ikke betaler husleje til kommunen, som Kollegiet bor til leje hos. Administrationsomkostningerne
vedrører dog i henhold til budgettet ikke husleje jf. fanebladet
Budgettakst 2020 § 109-110
1