Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2198120_0001.png
Notat om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse for tilbud med driftsoverenskomst
Selveje Danmark sender dette notat om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse for
selvejende krisecentre og herberger på driftsoverenskomst (efter §§ 109 og 110 i lov om social service) til
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg på baggrund af samrådet om herbergs- og krisecenterområdet den 14.
maj 2020.
På samrådet blev social- og indenrigsministeren bedt om at forholde sig til, at nogle kommuner opkræver
selvejende krisecentre og herberger på driftsoverenskomst administrationsomkostninger på over 20 procent
af taksten. Ministeren kunne ikke forholde sig til problemstillingen, da ministeren ikke havde haft lejlighed at
se konkret dokumentation. Selveje Danmark finder det derfor relevant at orientere social- og
indenrigsministeren såvel som Social- og Indenrigsudvalg om de forhold, der gør sig gældende for en række
selvejende krisecentre og herberger på driftsoverenskomst, særligt i de større byer (København og Aarhus).
Vedlagte budget 2020 for herberget, Kollegiet Gl. Køgelandevej (herefter Kollegiet
1
) er et eksempel på
problemstillingen med kommuners høje administrationsomkostning for selvejende krisecentre og herberger
på driftsoverenskomst
2
. Selveje Danmark har kendskab til andre eksempler i andre kommuner, hvor den
tilsvarende problemstilling gør sig gældende. Bemærk dog, at budgettet kan ikke anvendes til at generalisere i
forhold, hvad der gør sig gældende for alle herberger og krisecentre med driftsoverenskomst med en
kommune. Der er stor forskel fra kommune til kommune og fra tilbud til tilbud.
35 procent i administrationsomkostninger til kommunen
Af vedlagte budget fremgår det, at ud af en indtægt på knap 11 mio. kr., betaler herberget 4,26 mio. kr. i
administrationsudgifter (se fanebladet
Budget offentligt tilbud).
Af fanebladet
Koncernnote
fremgår det, at 3,8
mio. kr. af administrationsudgifterne går til centrale løn- og administrationsudgifter i kommunen. Det svarer
til knap 35 procent af tilbuddets samlede indtægter.
Af fanebladet
Budgettakst 2020 § 109-110
fremgår det, hvad størstedelen af de centrale løn- og
administrationsomkostninger går til, så som boligrådgivere (1,7 mio. kr. i løn og drift) sundhedsteam 0,7 mio.
kr. i løn og drift) og centerstabspulje 0,3 mio. kr. De nævnte aktiviteter kan hver især være relevant i arbejdet
med socialt udsatte, men bør ikke finansieres af midler til tilbuddets drift. Det forhold fremgår af social- og
indenrigsministerens svar på spørgsmål 462, der fastslår, at takster skal beregnes på grundlag af de samlede
langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved drift af et tilbud efter lov om social service
3
.
Undersøgelse viser typiske administrationsomkostninger på 20 procent
1
Se mere om Kollegiet her
www.kollegiet.info.
Kollegiet er et selvejende herberg, under organisationen WeShelter
(tidligere Missionen blandt Hjemløse). Herberget har driftsoverenskomst med Københavns Kommune. Tilbuddet fremgår
også af Tilbudsportalen. Bemærk taksterne for 2020 ikke er opdaterede, da Kollegiet afventer tilsynets offentliggørelse.
2
Budgettet er ikke endnu godkendt af socialtilsynet, da socialtilsynet grundet coronakrisen ikke har kunnet løse alle sine
sædvanlige tilsynsopgaver. Problemstillingen gør sig gældende for en række tilbud. Taksten er godkendt af København
Kommunes uafhængige revisor.
3
Bemærk at i Kollegiet ikke betaler husleje til kommunen, som Kollegiet bor til leje hos. Administrationsomkostningerne
vedrører dog i henhold til budgettet ikke husleje jf. fanebladet
Budgettakst 2020 § 109-110
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 269: Henvendelse af 26/5-20 fra Selveje Danmark om kommuners administrationsomkostninger og takstfastsættelse
2198120_0002.png
Selveje Danmark lavede i 2018 en mindre undersøgelse af, hvor meget selvejende krisecentre og herberger på
driftsoverenskomst betalte i administrationsomkostninger i de større byer. Undersøgelsen tog udgangspunkt i
budgetter godkendt at socialtilsynet og viste, at de selvejende tilbud i særligt Aahus og København typisk
betalte 20 procent eller mere i administrationsomkostninger til den kommune, de har indgået
driftsoverenskomst med.
Kommune fastsætter takst og administrationsomkostninger
Selvom betegnelsen driftsoverenskomst kunne give anledning til at tro, at der er tale om en aftale mellem
ligeværdige parter, er det ikke tilfældet. For eksempel er det i Kollegiets tilfælde kommunen, der fastsætter
takst og administrationsomkostninger.
Kollegiets budget bliver således ikke lavet ud fra de reelle omkostninger, det koster at drive tilbuddet. I stedet
bliver Kollegiet dikteret et budget af Københavns Kommune, hvor det er kommunen, der fastsætter Kollegiets
takst, og hvad Kollegiet skal betale i administrationsomkostninger til kommunen. Kollegiet har med andre ord
ikke mulighed for at justere sin takst efter, hvad det reelt koster at drive tilbuddet og give en indsats, der i
tilstrækkelig grad bringer borgeren videre i egen bolig. Konsekvensen er, at borgerne får unødige lange
ophold på tilbuddet, og ikke bliver hjulpet i videre i egen bolig, som ellers er hensigten i henhold til Housing
First - tilgangen.
Markant lavere takst end kommunale tilbud
I Kollegiets tilfælde udgør taksten kun en tredjedel (398 kr./døgn) ud af gennemsnitstaksten for kommunale
herberger (1.235 kr./døgn) jf. social
og indenrigsministerens svar på spørgsmål 461. Heraf skal der så, som
nævnt, fratrækkes 35 procent i administrationsomkostninger til kommunen.
Kollegiets takst er særegen lav, men som det fremgår af social- og indenrigsministerens svar på spørgsmål
461, så er gennemsnitstaksten for selvejende krisecentre og herberger på driftsoverenskomst generelt 17-18
procent lavere end den kommunale gennemsnitstakst. Derudover betaler selvejende tilbud på
driftsoverenskomst, som nævnt, en varierende andel af deres takst i administrationsomkostninger alt
afhængig af driftsoverenskomsten med den enkelte kommune.
Det er ikke et særtilfælde, at et tilbud som Kollegiet får dikteret deres takst og administrationsomkostninger
af kommunen, uden der tages tilstrækkeligt hensyn til de reelle omkostninger, der er knyttet til at drive det
enkelte herberg eller krisecenter og til at bringe borgeren videre i tilværelsen uden for tilbuddet.
Opfordring til minister og udvalg om at forholde sig til problemet
Resultatet er, at tilbuddet udsultes økonomisk med en lavere kvalitet og afspecialisering af borgerindsatsen til
følge. Selveje Danmark opfordrer derfor social- og indenrigsministeren såvel som Social- og Indenrigsudvalget
til at forholde sig til af kommunernes lave takstfastsættelse og høje administrationsomkostninger for tilbud på
driftsoverenskomst.
På vegne af Selveje Danmark
Jon Krog, branchedirektør, Selveje Danmark
Vedlagt: Kollegiet Gl. Køgelandevejs budget for 2020
2