Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 251
Offentligt
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter
§ 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som ændret senest ved lov nr. 137 af
25. februar 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 95, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.
2.
I
§ 95
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra 18 år til og med 23 år, som har
behov herfor, og som modtager hjælp efter stk. 3 som et kontant tilskud. Hvis den unge ved det fyldte 24. år
efter en lægelig vurdering lider af en aktuelt livstruende sygdom, skal kommunalbestyrelsen fortsætte
udbetalingen af det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed,
indtil den unge afgår ved døden, dog højst i to år. Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed skal udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får
udbetalt tilskuddet efter stk. 3. Den unges forældre må ikke ansættes som hjælpere til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
3.
I
§ 95, stk. 4, 1. pkt.,
som bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«.
§2
I lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 21. august 2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 1571 af
27. december 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 18 b, stk. 2,
ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget vedrører ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten i eget hjem til unge med
omfattende funktionsnedsættelser, som har en ordning med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, hvor
arbejdslederfunktionerne varetages af en nærtstående.
Lovforslaget udmønter initiativet
om ”Overvågning
om natten i eget hjem til unge med svære handicap”,
som indgår i
den politiske aftale ”Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om:
Finansloven for 2020”, som er indgået den 2.
december 2019.
De gældende regler i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 med senere
ændringer (herefter serviceloven), indeholder ikke hjemmel til at yde overvågning og støtte i forbindelse
hermed i eget hjem som en del af hjælpen i ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3, om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere, hvor arbejdslederfunktionerne varetages af en nærtstående. Dette betyder, at borgere,
der grundet deres funktionsnedsættelse har behov for overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten
ved siden af den personlige og praktiske hjælp i hjemmet, som ydes efter servicelovens § 95, stk. 3, ikke kan
få hjælp til overvågning og støtte i forbindelse hermed. Hvis dette behov skal dækkes for denne gruppe
borgere, kan den enkelte borger tage imod et døgndækket botilbud, hvor personalet kan tilse borgeren og yde
den nødvendige støtte om natten sammen med den øvrige hjælp.
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at unge i alderen fra 18 år til og med 23 år, som modtager
hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, i form af et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, og som har behov
for overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten grundet deres funktionsnedsættelse, kan tildeles en
sådan hjælp i hjemmet som et kontant tilskud.
Dermed vil lovforslaget bidrage til at skabe en bedre overgang til voksentilværelsen for disse unge med
omfattende funktionsnedsættelser, som har behov for overvågning om natten. Disse unge ville ellers ved det
fyldte 18. år, hvor de ofte ikke er parate til at flytte hjemmefra, føle sig nødsaget til at tage imod et botilbud
for at kunne blive tilset og modtage den nødvendige støtte om natten.
Formålet med lovforslaget er endvidere at skabe en dispensationsmulighed for de unge, der tildeles
overvågning og støtte i forbindelse hermed i eget hjem frem til og med det 23. år, og som efter en lægelig
vurdering lider af en aktuelt livstruende sygdom, således at de kan fortsætte med at modtage overvågning i
eget hjem, indtil de afgår ved døden, dog højst i to år.
Dermed sikres det, at disse unge ikke behøver at tage imod et botilbud i den sidste del af deres liv med
henblik på at kunne få den nødvendige hjælp om natten.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Målgruppen for ordningen med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 er borgere
på 18 år og derover med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har omfattende og
massive hjælpebehov. Det overordnede formål med ordningen er at give borgere inden for målgruppen en
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
særlig type hjælp i form af et kontant tilskud, som skaber mulighed for fleksibilitet og en helhedsorienteret
løsning af den enkelte borgers hjælpebehov.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 1, at hvis kommunalbestyrelsen ikke kan stille den nødvendige hjælp
til rådighed for en borger, der har behov for personlig og praktisk hjælp i hjemmet efter servicelovens § 83
og afløsning eller aflastning efter § 84, kan kommunalbestyrelsen i stedet udbetale et tilskud til hjælp, som
den pågældende selv antager.
Efter servicelovens § 95, stk. 2, kan en borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den
pågældende selv antager.
Efter servicelovens § 95, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde beslutte, at hjælpen efter § 95,
stk. 2, fortsat skal gives som naturalhjælp eller skal udbetales til en nærtstående person, som helt eller delvis
passer borgeren. Den nærtstående vil herefter være tilskudsmodtager i ordningen.
Det følger af servicelovens § 95, stk. 4, at det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter
bestemmelsens stk. 1-3, at tilskudsmodtageren (borgeren selv i ordninger efter stk. 2 eller en nærtstående i
ordninger efter stk. 3) er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. At tilskudsmodtageren skal
kunne fungere som arbejdsleder indebærer som udgangspunkt, at den pågældende skal være i stand til at
tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. Ordningerne efter servicelovens § 95, stk. 2,
og § 95, stk. 3, adskiller sig derved fra hinanden ved, at det altid er borgeren selv, der fungerer som
arbejdsleder i en ordning efter stk. 2, mens det er en nærtstående, der fungerer som arbejdsleder i en ordning
efter stk. 3. I ordninger efter § 95, stk. 3, er borgeren således ikke selv i stand til at fungere som arbejdsleder
grundet sin funktionsnedsættelse.
Det er efter servicelovens § 95, stk. 4, desuden en betingelse, at borgeren eller den nærtstående er i stand til
at fungere som arbejdsgiver for hjælperne. Dette kan dog fraviges, hvis den pågældende indgår aftale med en
nærtstående eller med en af socialtilsynet godkendt forening eller privat virksomhed om, at tilskuddet
overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter i ansættelsesretlig
forstand er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne varetages i så fald i samråd med den
pågældende. Som udgangspunkt indebærer arbejdsgiverfunktionen ansvaret for at administrere ydelsen og de
praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere.
Af servicelovens § 95, stk. 5, fremgår, at i de situationer, hvor tilskudsmodtageren er arbejdsgiver, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetalinger m.v.
De nærmere regler for kommunernes udmåling af det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere i ordninger
efter servicelovens § 95 følger af bekendtgørelse nr. 1632 af 27. december 2019 om udmåling af tilskud til
ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance efter serviceloven. Det samlede tilskud omfatter
almindelige omkostninger ved ansættelse af hjælpere m.v., jf. bekendtgørelsens §§ 5-7, særlige omkostninger
ved overførsel af tilskud eller til lønadministration, jf. §§ 8 og 9, og andre omkostninger forbundet med
ansættelse af hjælpere, jf. § 10.
Den hjælp, der kan ydes i ordninger efter såvel servicelovens § 95, stk. 2, som § 95, stk. 3, omfatter personlig
og praktisk hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning. Der er derimod ikke hjemmel til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed som en del af den samlede hjælp i en ordning med kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere. Dette er fastslået i Vestre Landsrets dom, 14. afd., af 13. maj 2015, V.L.B.-0122-
14.
Det, at der alene kan ydes personlig og praktisk hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning i ordninger
med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, indebærer, at der ikke i disse ordninger kan ydes f.eks.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
overvågning om natten som en del af hjælpen til unge med omfattende funktionsnedsættelser, som ikke er i
stand til at tage vare på sig selv, og som derfor har behov for overvågning som følge af f.eks. epilepsi eller
risiko for fejlsynkning.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Partierne bag aftalen om finansloven for 2020 er enige om, at unge med behov herfor i alderen fra 18 år til
og med 23 år fremover skal tilbydes overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten. Baggrunden
herfor er ifølge aftalen, at der efter de nugældende regler alene kan gives tilskud til personlig hjælp, pleje og
praktiske opgaver i hjemmet. Mange forældre til unge med svære handicap, som ikke selv kan være
arbejdsledere, bliver derfor nødt til at lade deres børn tage imod et botilbud, hvor der er mulighed for at blive
tilset og modtage den nødvendige støtte om natten. Det er samtidig væsentligt, at unge, der ved det fyldte 24.
år, som lider af en aktuelt livstruende sygdom, kan forblive i eget hjem med overvågning og støtte i
forbindelse hermed, således at de ikke behøver at tage imod et botilbud den resterende del af deres liv for at
kunne modtage den nødvendige støtte. Endelig er det væsentligt, at hjælpen til overvågning og støtte i
forbindelse hermed ydes som et kontant tilskud, så de unges forældre selv kan vælge, hvilke hjælpere der
skal udføre overvågningsopgaven. Dog skal det sikres, at forældrene får hvile om natten, så de ikke
nedslides.
Det er ikke muligt efter gældende regler at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed i eget hjem om
natten til personer over 18 år med behov herfor, som ikke er i stand til at fungere som arbejdsleder i en
ordning med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. I ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3, kan der
således alene ydes tilskud til ansættelse af hjælpere til udførelse af personlig og praktisk hjælp i hjemmet og
til afløsning eller aflastning.
Social- og Indenrigsministeriet finder på den baggrund, at det er nødvendigt at skabe en hjemmel hertil i
serviceloven, hvis unge i alderen fra 18 år til og med 23 år med svære handicap og behov for overvågning og
støtte i forbindelse hermed om natten, som ikke er i stand til at fungere som arbejdsledere for egne hjælpere,
skal sikres overvågning og støtte i forbindelse hermed i nattetimerne ved siden af den personlige og praktiske
hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning, der indgår i ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3. Disse
unge med omfattende funktionsnedsættelser vurderes således at have behov for at få skabt en bedre overgang
til voksentilværelsen, idet de ellers ved det fyldte 18. år, hvor de ofte ikke er parate til at flytte hjemmefra, vil
skulle tage imod et botilbud for at kunne få den nødvendige hjælp om natten.
Det vurderes endvidere nødvendigt i tilknytning til en sådan hjemmel til overvågning og støtte i forbindelse
hermed i eget hjem til og med det fyldte 23. år at skabe en dispensationsmulighed gældende i højst to år, som
gør det muligt at fortsætte overvågningen i eget hjem herefter, hvis det skal sikres, at unge, som lider af en
aktuelt livstruende sygdom, ikke behøver at tage imod et botilbud, indtil de afgår ved døden, for at kunne
modtage den nødvendige hjælp.
Social- og Indenrigsministeriet finder endvidere, at overvågningen og støtten i forbindelse hermed bør
udmåles som et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere på samme måde, som tilfældet er med den hjælp,
der indgår i ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3. Herved sikres det, at den nærtstående, forening eller
private virksomhed, som i øvrigt får udbetalt tilskuddet i ordningen, bliver arbejdsgiver for de hjælpere, der
ansættes til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed til den unge om natten. Dog findes det
nødvendigt med henblik på at sikre, at den unges forældre får mulighed for hvile i nattetimerne, at indføre
den begrænsning i forhold til, hvem der må ansættes som hjælpere til at udføre overvågnings- og
støtteopgaven, at den unges forældre ikke må ansættes.
2.3. Den foreslåede ordning
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse (§ 95, stk. 4) i serviceloven, hvorefter kommunalbestyrelsen
skal udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed
om natten til unge i alderen fra 18 år til og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud. Det bemærkes herved, at den unge eller den, der varetager
den unges interesser kan takke nej til at modtage det kontante tilskud.
Det foreslås endvidere, at det i bestemmelsen fastsættes, at hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en
lægelig vurdering lider af en aktuelt livstruende sygdom, skal kommunalbestyrelsen fortsætte udbetalingen af
det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed, indtil den unge
afgår ved døden, dog højst i to år.
Det foreslås desuden, at det i bestemmelsen fastsættes, at tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning
og støtte i forbindelse hermed skal udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som
får udbetalt tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3.
Endelig foreslås det fastsat, at den unges forældre ikke må ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen
og støtten i forbindelse hermed.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre offentlige merudgifter på op til 30 mio. kr. i 2020 og op til 60 mio. kr. årligt
fra 2021 og frem.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger således seks ud af de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning. Således indeholder lovforslaget forslag til klare og enkle regler. Lovforslaget
ændrer ikke på, hvorvidt der kan kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget ændrer heller ikke
på sammenhæng på tværs. Lovforslaget ændrer endelig ikke på mulighederne for tryg og sikker
datahåndtering og anvendelse af offentlig infrastruktur, idet der fortsat kan kommunikeres med kommunerne
via Digital Post. Lovforslaget har dermed ikke betydning i forhold til disse principper. Lovforslaget muliggør
dog ikke automatisk sagsbehandling, da kommunalbestyrelsen vil skulle behandle hver sag individuelt,
hvilket vil indebære faglige skøn. Der kan således ikke sagsbehandles efter objektive kriterier, hvorfor der
ikke er mulighed for at automatisere sagsgangene.Dette skyldes, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages
en konkret og individuel vurdering af den unges behov.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
2191284_0006.png
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. maj 2020 til den 22. maj 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Socialrådgiverforening, Det Centrale Handicapråd, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet
DUKH, 3F
Fagligt Fælles Forbund, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, FOA
Fag og Arbejde, Handicapbranchen Danmark, HK/Kommunal,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Lægeforeningen, Rigsrevisionen,
Sjældne Diagnoser og ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund.
Den korte høringsfrist skyldes, at det har været af afgørende betydning for regeringen, at lovforslaget kan
træde i kraft den 1. juli 2020.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Lovforslaget skønnes at medføre
offentlige merudgifter på op til 30
mio. kr. i 2020 og op til 60 mio.
kr. årligt fra 2021 og frem.
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljømæssige
Konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
/ Går
videre end
Ja
Nej
X
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
2191284_0007.png
minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter servicelovens § 95, stk. 2, kan en person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den
pågældende selv antager.
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan beslutte, at det
kontante tilskud til ansættelse af hjælpere fortsat skal gives som naturalhjælp eller udbetales til en
nærtstående person, som helt eller delvist passer den pågældende. Den nærtstående kan, medmindre
vedkommende har indgået aftale om overførsel af tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 4, højst varetage
pasningsopgaven i 48 timer om ugen.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, om at indsætte et nyt § 95, stk. 4, i serviceloven, hvorved der
indføres ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed for unge om natten, og hvorved det gældende § 95,
stk. 4, vil blive § 95, stk. 5, foreslås det at ændre henvisningen i
§ 95, stk. 3,
fra stk. 4 til stk. 5.
Det vil således fremover fremgå af lovens § 95, stk. 3, at den nærtstående, medmindre vedkommende har
indgået aftale om overførsel af tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 5, højst kan varetage
pasningsopgaven i 48 timer om ugen.
Forslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 2
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 2, at en borger med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske
opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som
den pågældende selv antager. Efter § 95, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde beslutte, at
hjælpen efter § 95, stk. 2, fortsat skal gives som naturalhjælp eller skal udbetales til en nærtstående person,
som helt eller delvis passer borgeren. Den nærtstående vil herefter være tilskudsmodtager i ordningen.
Den hjælp, der kan ydes i ordninger efter såvel servicelovens § 95, stk. 2, som § 95, stk. 3, omfatter personlig
og praktisk hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning. Der er derimod ikke hjemmel til at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed som en del af den samlede hjælp i en ordning med kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere. Dette er fastslået i Vestre Landsrets dom, 14. afd., af 13. maj 2015, V.L.B.-0122-
14.
Det, at der alene kan ydes personlig og praktisk hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning i ordninger
med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, indebærer, at der ikke i disse ordninger kan ydes f.eks.
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten som en del af hjælpen til unge med omfattende
funktionsnedsættelser, som ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og som derfor har behov for
overvågning som følge af f.eks. epilepsi eller risiko for fejlsynkning.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
Forslaget vedrører indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten i hjemmet til
unge med svære handicap. Med det foreslåede
§ 95, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes der en ny bestemmelse i
serviceloven, hvorefter kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at
yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra 18 til og med 23 år, som har
behov herfor, og som modtager hjælp efter § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Disse unge, som ofte ikke vil være parate til at flytte hjemmefra ved det fyldte 18. år, sikres dermed en bedre
overgang til voksentilværelsen, idet de ellers ved det fyldte 18. år ville skulle tage imod et botilbud, hvor den
nødvendige hjælp om natten kan ydes.
Med det foreslåede
§ 95, stk. 4, 2. pkt.,
foreslås det, at hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig
vurdering lider af en aktuelt livstruende sygdom, skal kommunalbestyrelsen fortsætte udbetalingen af det
kontante tilskud til ansættelse af hjælpere, indtil den unge afgår ved døden, dog højst i to år.
Herved sikres det, at unge, som vil få ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten i eget hjem
frem til og med det fyldte 23. år, og som lider af en aktuelt livstruende sygdom, ikke behøver at tage imod et
botilbud, indtil de afgår ved døden, for fortsat at kunne modtage den nødvendige hjælp om natten.
Med det foreslåede
§ 95, stk. 4, 3. pkt.,
foreslås det, at tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed skal udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får
udbetalt tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3.
Herved sikres det, at de hjælpere, som skal ansættes til at udføre overvågnings- og støtteopgaven i
forbindelse hermed, får samme arbejdsgiver som de øvrige hjælpere i den unges ordning.
Med det foreslåede
§ 95, stk. 4, 4. pkt.,
foreslås det, at den unges forældre ikke må ansættes til at udføre
overvågnings- og støtteopgaven i forbindelse hermed.
Herved sikres det, at den unges forældre kan få den fornødne hvile om natten.
Forslaget indebærer dermed, at der skabes hjemmel i serviceloven til at yde overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten for unge i alderen fra 18 år og til og med 23 år kombineret med en
dispensationsadgang på op til to år som beskrevet. Det bemærkes, at den unge eller den, der varetager den
unges interesser, vil kunne takke nej til at modtage det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til
overvågning og støtte i forbindelse hermed.
Det foreslåede § 95, stk. 4, vil indebære en pligt for kommunalbestyrelsen til at udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten. Ved overvågning
forstås op til otte timers sammenhængende observation ved fysisk tilstedeværelse af en person i døgnets
nattetimer, hvor de hjælpere, der yder personlig og praktisk hjælp i hjemmet til den unge i døgnets øvrige
timer
oftest den unges forældre
kan få hvile. Dermed vil det foreslåede § 95, stk. 4, ikke omfatte
overvågning og støtte i forbindelse hermed i døgnets øvrige timer.
Det foreslåede § 95, stk. 4, vil omfatte hjælp i form af overvågning og støtte i forbindelse hermed. Heri vil
være indeholdt selve overvågningen ved observation ved fysisk tilstedeværelse af en person og akut hjælp,
hvis der måtte opstå behov herfor, samt øvrig personlig og praktisk hjælp i løbet af natten efter behov.
Efter det foreslåede § 95, stk. 4, vil det endvidere være en betingelse for at modtage kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at udføre overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten i hjemmet, at den
unge samtidig modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere. Den unges behov for personlig og praktisk hjælp i hjemmet og afløsning eller aflastning skal
dermed overstige 20 timer om ugen, og hjælpen skal ydes som et kontant tilskud. De tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen, selv om hjælpebehovet overstiger 20 timer om ugen, beslutter, at hjælpen fortsat skal
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
ydes som naturalhjælp fra kommunen, vil dermed ikke være omfattet af det foreslåede § 95, stk. 4, og der vil
derfor i sådanne tilfælde ikke kunne ydes overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, selv om
betingelserne i det foreslåede § 95, stk. 4, i øvrigt er opfyldt. Det samme gælder i de tilfælde, hvor den unge
selv er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. I sidstnævnte tilfælde vil der således ikke være
tale om en ordning efter servicelovens § 95, stk. 3, men derimod om en ordning efter servicelovens § 95, stk.
2.
Ydermere vil det efter det foreslåede § 95, stk. 4, være en betingelse for at modtage kontant tilskud til
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, at den unge har behov herfor. Ved vurderingen af
behovet vil der skulle lægges vægt på, hvorvidt der uden overvågning vurderes at kunne opstå situationer,
som kan få fatale konsekvenser eller medføre alvorlig skade på den unge. Det kan f.eks. dreje sig om
tilfælde, hvor den unge har risiko for fejlsynkning, lider af epileptiske anfald eller tilsvarende situationer, og
hvor det kan få fatale konsekvenser eller medføre alvorlig skade på den unge, hvis der ikke er en person til
stede, som yder overvågning, og som kan yde akut hjælp og anden hjælp, hvis der måtte opstå behov herfor.
Overvågningsbehovet vil derimod ikke være til stede, hvis der alene er behov for at tilse den unge på faste
tidspunkter enkelte gange i løbet af natten. Det bemærkes herved, at respirationshjælp og overvågning i
forbindelse hermed ydes efter sundhedslovgivningens regler, hvorfor en sådan overvågning ikke vil være
omfattet af det foreslåede § 95, stk. 4.
Efter det foreslåede § 95, stk. 4, vil det tillige være en betingelse for at modtage kontant tilskud til
overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten, at den unge er i alderen fra 18 år til og med 23 år. Dog
skal kommunalbestyrelsen fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud, indtil den unge afgår ved døden,
dog højst i to år, hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en aktuelt livstruende
sygdom. Ved en aktuelt livstruende sygdom forstås en sygdom, hvor den unge efter en lægelig vurdering
forventes at afgå ved døden inden for de næste en til to år. Der er tale om en snæver undtagelse, som vil
indebære, at den unges praktiserende læge eller en hospitalslæge, der har den unge i behandling, skal
vurdere, at den unge må forventes at afgå ved døden inden for 1-2 år. Der vil ikke være mulighed for at
fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til overvågning og støtte i forbindelse hermed ud over to år,
men den unges ordning efter servicelovens § 95, stk. 3, vil fortsætte uændret.
I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsens pligt efter det foreslåede § 95, stk. 4, til at udbetale kontant tilskud
til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten i hjemmet vil ophøre, når den unge fylder 24 år, bør
kommunalbestyrelsen i god tid før dette tidspunkt påbegynde sagsbehandlingen med henblik på at træffe
afgørelse om, hvilken hjælp den unge skal modtage derefter, herunder om den unge skal flytte i botilbud.
Kommunalbestyrelsen må herved være opmærksom på, at den unge ikke må efterlades med et udækket
hjælpebehov ved ophøret af overvågningen og støtten i forbindelse hermed efter det foreslåede § 95, stk. 4.
Kommunalbestyrelsen bør også i disse situationer være opmærksom på pligten i servicelovens § 141, stk. 2,
til at tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen til den unge.
Efter det foreslåede § 95, stk. 4, skal tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i
forbindelse hermed udbetales til samme nærtstående, forening eller private virksomhed, som får udbetalt
tilskuddet i den unges ordning efter servicelovens § 95, stk. 3. Herved vil de hjælpere, som ansættes til at
udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed, blive ansat af den samme nærtstående, forening eller
private virksomhed, som varetager arbejdsgiverfunktionerne for hjælperne i den unges ordning efter
servicelovens § 95, stk. 3.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed, vil skulle udmåles efter de gældende regler i bekendtgørelse nr. 1632 af 27.
december 2019 om udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance efter
serviceloven. Disse regler finder ligeledes anvendelse på udmåling af det kontante tilskud til ansættelse af
hjælpere i ordninger efter servicelovens § 95, stk. 3.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
Efter det foreslåede § 95, stk. 4, må den unges forældre ikke ansættes som hjælpere til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed. Den nærtstående, forening eller private virksomhed, der er
arbejdsgiver for hjælperne, skal således sikre, at de hjælpere, der ansættes til at udføre overvågningen og
støtten i forbindelse hermed, ikke er den unges forældre.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed efter det foreslåede § 95, stk. 4, vil kunne påklages til Ankestyrelsen efter de
gældende regler herom i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf.
lovbekendtgørelse nr. 826 af 16. august 2019 med senere ændringer.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende bestemmelse i servicelovens § 95, stk. 4, som med lovforslaget vil blive stk. 5,
at det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1-3, at tilskudsmodtageren er i stand til
at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en betingelse, at tilskudsmodtageren kan fungere
som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående eller med en
forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet, om, at tilskuddet overføres til den
nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, om at indsætte et nyt § 95, stk. 4, i serviceloven, hvorved der
indføres ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed for unge om natten, og hvorved § 95, stk. 4, vil
blive § 95, stk. 5, foreslås det at ændre henvisningen i
§ 95, stk. 4, 1. pkt.,
fra stk. 1-3 til stk. 1-4.
Det vil således fremover fremgå af lovens § 95, stk. 5, at det er en betingelse for tilskud til ansættelse af
hjælpere efter stk. 1-4, at tilskudsmodtageren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne.
Forslaget vil indebære, at kravet om, at tilskudsmodtageren skal være i stand til at fungere som arbejdsleder
for hjælperne vil gælde for de hjælpere, der ansættes til at udføre overvågning og støtte i forbindelse hermed.
Ligeledes vil kravet om, at tilskudsmodtageren skal kunne fungere som arbejdsgiver for hjælperne,
medmindre der indgås aftale om overførsel af tilskuddet til en nærtstående eller til en af socialtilsynet
godkendt forening eller privat virksomhed, som herefter er arbejdsgiver for hjælperne, også gælde.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 18 b, stk. 2, i lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 21. august 2019 med
senere ændringer (herefter socialtilsynsloven), at godkendelse efter lovens § 18 b, stk. 1, er en betingelse for,
at foreninger og private virksomheder kan varetage arbejdsgiverfunktioner i bl.a. ordninger med kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95, jf. denne bestemmelses stk. 4.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, om at indsætte et nyt § 95, stk. 4, i serviceloven, hvorved der
indføres ret til overvågning for unge om natten, og hvorved § 95, stk. 4, vil blive § 95, stk. 5, foreslås det at
ændre henvisningen i
socialtilsynslovens § 18 b, stk. 2,
fra stk. 4 til stk. 5.
Det vil således fremover fremgå af socialtilsynslovens § 18 b, stk. 2, at godkendelse efter lovens § 18 b, stk.
1 er en betingelse for, at foreninger og private virksomheder kan varetage arbejdsgiverfunktioner i bl.a.
ordninger med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95, jf. bestemmelsens stk. 5.
Forslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer.
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2020.
Dette vil betyde, at kommunalbestyrelsen fra dette tidspunkt vil skulle udbetale et kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til unge med behov
herfor i alderen fra 18 år til og med 23 år, som modtager hjælp efter § 95, stk. 3, som et kontant tilskud. Det
vil desuden betyde, at kommunalbestyrelsen fra dette tidspunkt vil skulle fortsætte udbetalingen af det
kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed, indtil den unge
afgår ved døden, dog højst i to år, hvis den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering lider af en
aktuelt livstruende sygdom. Endelig betyder det, at tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed fra dette tidspunkt skal udbetales til samme nærtstående, forening eller private
virksomhed, som får udbetalt tilskuddet efter servicelovens § 95, stk. 3, og at den unges forældre ikke må
ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Da serviceloven og socialtilsynsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, jf. servicelovens § 196 og socialtilsynslovens § 28, vil de foreslåede ændringer af
serviceloven og socialtilsynsloven heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
798 af 7. august 2019, som ændret senest ved
lov nr. 137 af 25. februar 2020, foretages
følgende ændringer:
§ 95.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke kan stille
den nødvendige hjælp til rådighed for en person,
der har behov for hjælp efter §§ 83 og 84, kan
kommunalbestyrelsen i stedet udbetale et tilskud
til hjælp, som den pågældende selv antager.
Stk. 2.
En person med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov
for personlig hjælp og pleje og for støtte til
løsning af nødvendige praktiske opgaver i
hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan
vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp,
som den pågældende selv antager.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige
tilfælde beslutte, at hjælpen efter stk. 2 fortsat
skal gives som naturalhjælp eller udbetales til en
nærtstående person, som helt eller delvis passer
den pågældende. Den nærtstående kan,
medmindre vedkommende har indgået aftale om
overførsel af tilskuddet efter stk. 4, højst
varetage pasningsopgaven i 48 timer om ugen.
Deles pasningsopgaven af flere nærtstående, der
samtidig er tilskudsmodtagere, gælder 2. pkt. for
de nærtstående tilsammen. I særlige tilfælde kan
kommunalbestyrelsen dog beslutte, at en eller
flere nærtstående kan varetage pasningsopgaven
i mere end 48 timer om ugen.
1.
I
§ 95, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.
2.
I
§ 95
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal udbetale et
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at
yde overvågning og støtte i forbindelse hermed
om natten til unge i alderen fra 18 år til og med
23 år, som har behov herfor, og som modtager
hjælp efter stk. 3 som et kontant tilskud. Hvis
den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig
vurdering lider af en aktuelt livstruende sygdom,
skal kommunalbestyrelsen fortsætte
udbetalingen af det kontante tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i
forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år. Tilskuddet til ansættelse
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
af hjælpere til overvågning og støtte i
forbindelse hermed skal udbetales til samme
nærtstående, forening eller private virksomhed,
som får udbetalt tilskuddet efter stk. 3. Den
unges forældre må ikke ansættes som hjælpere
til at udføre overvågningen og støtten i
forbindelse hermed.«
Stk. 4.
Det er en betingelse for tilskud til
ansættelse af hjælpere efter stk. 1-3, at
tilskudsmodtageren er i stand til at fungere som
arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en
betingelse, at tilskudsmodtageren kan fungere
som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den
pågældende indgår aftale med en nærtstående
eller en forening eller privat virksomhed, der er
godkendt af socialtilsynet, om, at tilskuddet
overføres til den nærtstående, foreningen eller
den private virksomhed, der herefter er
arbejdsgiver for hjælperne.
Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne
vedrørende spørgsmål om ansættelse og
afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af
den nærtstående, foreningen eller den private
virksomhed i samråd med den pågældende.
Stk. 5.
I de situationer, hvor tilskudsmodtageren
er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde at varetage lønudbetalinger m.v.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
3.
I
§ 95, stk. 4, 1. pkt.,
som bliver stk. 5, 1. pkt.,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1-4«.
§2
I lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr.
846 af 21. august 2019, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1571 af 27. december 2019, foretages
følgende ændring:
§ 18 b.
Socialtilsynet træffer efter ansøgning fra
foreningen eller den private virksomhed, jf. § 18
a, og efter dialog med ansøgeren afgørelse om
godkendelse, såfremt foreningen eller den
private virksomhed på baggrund af en vurdering
af foreningens eller den private virksomheds
økonomiske og ledelsesmæssige forhold og
ansættelsesretlige kompetencer må anses for
egnet til at udføre opgaven, og såfremt lovens
øvrige betingelser er opfyldt, jf. § 18 g.
Stk. 2.
Godkendelse efter stk. 1 er en betingelse
for, at foreninger og private virksomheder kan
varetage arbejdsgiverfunktioner i ordninger med
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance efter §§ 95 og
96 i lov om social service, jf. § 95, stk. 4, og §
96, stk. 2, i lov om social service.
1.
I
§ 18 b, stk. 2,
ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud), fra social- og indenrigsministeren
14