Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 226
Offentligt
2181888_0001.png
Retsudvalget
Randers
26/4 2020
Manglende overholdelse af kontradiktionsprincippet i Børn og Ungeudvalg
Når en borger skal til møde i et Børn og Ungeudvalg i en kommune
,
så sker det
alt for tit
,
at borgeren ikke kan få aktindsigt
.
Dette har den konsekvens
,
at borgeren
ikke kan forsvare sig på et tilstrækkeligt objektivt grundlag
,
da forvaltningen notorisk
kun medtager oplysninger
,
der støtter indstillingen til tvangsangreb overfor barnet
.
Retten til at forsvare sig fremgår af grundlæggende retsgarantier om en retfærdig
rettergang
,
som jeg har gennemgået overfor Social
-
og Indenrigsudvalget her
:
https
://
www
.
ft
.
dk
/
samling
/20191/
lovforslag
/
L
68/
bilag
/13/2125588.
pdf
Desværre fandt
Social
-
og Indenrigsminister
,
Astrig Krag
(
S
)
ikke at foreningens gennemgang af helt
grundlæggende retsbeskyttelse og procesbeskyttelsesgarantier var relevant for
lovforslaget om retssikkerhed til forældre til anbragte børn
.
Det tænker jeg at
Retsudvalget tænker anderledes om med viden om disse retsgarantier
,
som
Justitministeren
,
Nick Hækkerup
(
S
)
er ansvarlig for bliver overholdt ude i
kommunerne
.
Et generelt problem
Da vi ofte hører om dette problem i Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn
,
hvor undertegnet er bestyrelsesmedlem
,
og læser det i de fora undertegnet er
medlem af online
,
så retter vi som forening herved henvendelse til Retsudvalget
.
Denne retsmangel sker rigtig ofte og derfor oprettede undertegnet en afstemning i
gruppen
TVANG og MAGT
den
25/4 2020,
som er en offentlig gruppe med
6.508
medlemmer
,
der omhandler anbragte børn
.
Undertegnet oprettede en afstemning
med spørgsmålet
: ’
Har du prøvet ikke at få aktindsigt op til et møde i Børn og
Ungeudvalget
?’
Svarmulighederne var
ja
eller
nej
’. 19
timer efter oprettelse havde
22
svaret
,
hvoraf
17
havde oplevet ikke at modtage aktindsigt inden et møde i Børn
og Ungeudvalget
.
Kun
5
af de
22
havde modtaget aktindsigten op til mødet i Børn
og Ungeudvalget
.
Det lave antal svar fortæller om
,
at det for mange forældre til
anbragte børn ikke er blevet dem gjort opmærksom på deres mulighed for at få
aktindsigt
,
hvad aktindsigt betyder og nogle kan slet ikke overskue dette
.
På næste side er et billede af den afstemning undertegnet refererer til
,
som enhver
kan gå ind i den offentlige gruppe og søge frem
.
Enhver kan stille spørgsmål i
tråden
.
Side 1 af 4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Henvendelse af 26/4-20 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn om kontradiktion m.v
2181888_0002.png
Dette giver et klart indblik i
,
at adgang til ens egen sag vedrørende tvangsindgreb i
ens familieliv slet ikke bliver overholdt i de danske forvaltninger
.
Et så invasivt
indgreb ved administrativ afgørelse har vi ladet socialrådgivere varetage
.
Der er
ingen pønale effekter for manglende efterlevelse af Retssikkerhedslovens retsgarantier
ved retlige prøvelser
.
Ved påpejning heraf til møderne for Børn og Ungeudvalg
,
Ankestyrelsen eller Byretterne
,
iværksættes ingen konsekvens herfor
.
Altså slipper
disse forvaltninger af sted med deres bevidste undladelse af at give aktindsigt
,
for at
dreje sagen i den retning forvaltningen har indstillet til
.
Der er ca
. 14.000
børn der er anbragt i Danmark
.
Ca
. 2.000
er tvangsadskilt fra deres
forældre
,
hvilket er fordoblet siden indførelsen af refusion på anbringelser i
2007.
Udligningsreformens incitament til at tvangsfjerne børn
,
som vi har redegjort for her
:
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L68/bilag/27/2149749.pdf
skærper behovet for
borgerens adgang til egen sag og adgang til at udøve sin ret til kontradiktion
.
Lovhjemmel
Da retssikkerhed og processuelle retsgarantier er en del af vores frihedsrettigheder
her i landet
,
ønsker vi i Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn
,
at vi får
lovhjemmel med præcisering af dette i forretningsordenen til Børn og
Ungeudvalgene
,
jf
.
Menneskerettighedskonventionens artikel
6:
Ret til retfærdig rettergang
1.
Enhver skal
,
når der skal træffes afgørelse enten i en strid om hans borgerlige
rettigheder og forpligtelser eller angående en mod ham rettet anklage for en
forbrydelse
,
være berettiget til en retfærdig og offentlig rettergang inden en rimelig
tid for en ved lov oprettet uafhængig og upartisk domstol
.
Dom skal afsiges i
offentligt møde
,
men pressen og offentligheden kan udelukkes helt eller delvis fra
retsforhandlingerne af hensyn til sædeligheden
,
den offentlige orden eller den
nationale sikkerhed i et demokratisk samfund
,
når det kræves
af hensynet til
mindreårige eller til beskyttelse af parternes privatliv,
eller under særlige
Side 2 af 4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Henvendelse af 26/4-20 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn om kontradiktion m.v
omstændigheder i det efter rettens mening strengt nødvendige omfang
,
når
offentlighed ville skade retfærdighedens interesser
.
2.
Enhver
,
der anklages for en lovovertrædelse
,
skal anses for uskyldig
,
indtil hans
skyld er bevist i overensstemmelse med loven
.
3.
Enhver
,
der er anklaget for en lovovertrædelse
,
er i særdeleshed berettiget til
:
a
)
ufortøvet at modtage udførlig underretning på et sprog
,
som han forstår
,
om
arten af og årsagen til den anklage
,
der er rejst mod ham
;
b
)
at få tilstrækkelig tid og lejlighed til at forberede sit forsvar;
c
)
at forsvare sig personligt eller ved juridisk bistand som han selv har valgt
,
og
,
hvis han ikke har tilstrækkelige midler til at betale den juridiske bistand
,
at modtage
den uden betaling
,
når retfærdighedens interesser kræver det
;
d
)
at afhøre eller lade afhøre imod ham førte vidner og at få vidner i hans interesse
tilsagt og afhørt på samme betingelser som vidner
,
der føres imod ham
;
e
)
at få vederlagsfri bistand af en tolk
,
hvis han ikke forstår eller taler det sprog
,
der anvendes i retten
.” (
Vores fremhævninger
)
De fleste vil nok sige
,
at dette allerede fremgår i Retssikkerhedsloven
,
om end dette
bliver tydeligvis ikke overholdt af Børn og Ungeudvalgene
,
hvorfor der er behov for
præcis lovhjemmel
.
Bilagsliste
Da det ofte sker
,
at forvaltninger er meget kreative i undgåelse af at sende de
bebyrdende sagsakter
,
så sendes ofte en bilagsliste kun med de bilag
,
der er
fremsendt
.
Dette gør det umuligt for borgeren at få sikkerhed for
,
at være blevet
fuldt ud oplyst i sin egen sag vedrørende egne børn
.
Bilagslisten skal indeholde alle
bilag og informere borgeren om hvad denne ikke må få aktindsigt i
,
så borgeren og
dennes advokat har mulighed for at forlange det som forvaltningen uretmæssigt
tilbageholder
.
Dette bør indgå i forretningsordenen for Børn og Ungeudvalg
.
Den ønskede tilføjelse
Vi vil anmode retsudvalget om at fastsætte frist for hvornår fuld aktindsigt med
bilagsliste
inklusiv alle sagens akter
,
skal fremkomme til forælderen indstillet til
tvangsadskillelse fra sit barn i forretningsordenen til Børn og Ungeudvalget
.
Vi vil i
Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn foreslå
,
at modtage aktindsigten senest
3
uger før et møde i Børn og Ungeudvalget
,
Ankestyrelsen eller Byretten
.
Dette fordi
sagakterne ofte er mange tusinde sider og der
7
dage inden et møde også bliver
fremsendt forvaltningens indstilling
,
som forældrene også skal læse igennem
,
reflektere over og give skriftligt svar på
,
som udvalget
/
klageindstansen skal nå at
læse før mødet
.
Nogle forældre er ordblinde
,
hvilket bør tages hensyn til
.
Det bør tilføjes specifik
lovhjemmel til at få læst sagsakterne for sig ind i forretningsordenen for Børn og
Ungeudvalget
.
Dette kan en Servicelovens
§ 54
støtte kontaktperson
,
der har
2-4
timer om måneden ikke stå for
.
Ordblindhed er et handicap
,
som Retsudvalget har
pligt til at foranstalte støttetiltag for
,
jf
.
Handicapkonventionens artikel
13:
Adgang til retssystemet
1.
Deltagerstaterne skal sikre
,
at personer med handicap har effektiv adgang til
retssystemet på lige fod med andre
,
herunder ved tilvejebringelse af procesretlig og
alderssvarende tilpasning
,
for at lette deres mulighed for effektivt at deltage direkte
eller indirekte
,
herunder som vidner
,
i alle former for retssager
,
herunder på de
efterforskningsmæssige og andre forberedende stadier
.
” (
Vores fremhævning
)
Side 3 af 4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Henvendelse af 26/4-20 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn om kontradiktion m.v
2181888_0004.png
Udover ordblindhed har forældre med mentale og kognitive handicaps også brug for
støtte til at have adgang til en retfærdig rettergang
,
for ikke at tale om barnets ret
til en retfærdig rettergang
,
når forælderen ikke er i stand til at forsvare sig overfor
den langt mere magtfulde forvaltning med et barn under
12
år gammelt
.
Dette har
Retsudvalget pligt til at sørge for bliver varetaget i sager om indgreb i børns frihed
og ret til familieliv
,
jf
.
Menneskerettighedskonventionens artikel
8.
Dette passer fint
ind i forretningsordenen for Børn og Ungeudvalg
.
Sammenfattende
Det burde være en selvfølge
,
at forvaltninger fremsendte alle relevante akter i en
sag
,
til den svage part i sagen
.
Desværre ser vi brud herpå gang på gang
.
Vi vil
som forening til forældre til anbragte børn spørge Justitsministeren
,
Nick Hækkerup
(
S
),
om denne vil tage tiltag til at sikre ovenstående sker
?
Der er tale om de mest invasive administrative indgreb i familier og på børns frihed
og ret til deres familier
.
I fald en borger ikke kan få aktindsigt i den sag
,
der
administrativt kan tvangsadskille barn og forældre
,
så har vi ikke længere en retstat
.
Når sagen ikke er fuldt oplyst overfor borgeren
,
har borgeren ikke adgang til en
retfærdig rettergang
.
Venlig Hilsen
Kristina Kiettelmann Jensen
Bestyrelsesmedlem i Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn
Tlf
: 60677647
Side 4 af 4