Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 221
Offentligt
2175986_0001.png
Att.: Social- og Indenrigsudvalget
Den 8. april 2020
Kære medlem af Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Først og fremmest en stor tak for den støtte til de frivillige sociale
organisationer og deres arbejde for udsatte grupper, som I har givet med
vedtagelsen af en hjælpepakke for sociale organisationer.
Aftalen adresserer den problemstilling, at mange sociale organisationer har
en sammensat økonomi, hvori der også indgår indtjening fra kommercielle
aktiviteter. Derfor giver det god mening, at se særskilt på de kommercielle
aktiviteter, når der skal beregnes omsætningsfald og kompensation iht. de
vedtagne kompensationsordninger.
Desværre vil dette, ifølge vores forståelse af aftaleteksten, kun blive
tilfældet for organisationer, hvor mindst 50 pct. af indtjeningen udgøres af
offentlig støtte.
Forskel
Derved mener vi, at der gøres en uhensigtsmæssig forskel på, om
organisationer udfører socialt arbejde baseret tilskud fra det offentlige, eller
tilskud fra private fonde.
Forskellen kan illustreres ved følgende eksempel:
Frivillig social organisation A
udfører socialt arbejde baseret på
offentlige tilskud, der samlet udgør 60 pct. af organisationens
indtjening. Herudover driver organisationen genbrugsbutikker og
caféer, hvis indtjening udgør 40 pct. af økonomien.
Med den nye aftale kan
organisation A
søge om kompensation for
faste udgifter, da butikker og caféer oplever en kraftig
omsætningsnedgang.
Frivillig social organisation B
udfører socialt arbejde baseret på
offentlige tilskud, og igennem projekter finanseret af private fonde.
De offentlige tilskud og fondsstøtten udgør hver især 30 pct. af
organisationens indtjening
samlet 60 pct. Herudover driver
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 221: Henvendelse af 8/4-20 fra Kooperationen om "Frivillige sociale organisationers muligheder for at søge kompensationsordninger"
2175986_0002.png
organisationen butikker og caféer, hvis indtjening udgør 40 pct. af
økonomien.
Med den nye aftale kan
organisation B
ikke søge om kompensation
for faste udgifter, selvom butikker og caféer oplever en kraftig
omsætningsnedgang. Grundet den offentlige og private støtte er
organisationens samlede omsætningsfald nemlig under 40 pct.
Konsekvens
En mulig, og uheldig, konsekvens af ovenstående vil være, at
organisation
A
kan fortsætte sine butikker, mens
Organisation B
må lukke sine ned.
Der vil her i mange tilfælde være tale om butikker, der ikke blot bidrager
med indtjening til organisationens sociale arbejde, men som også skaber
arbejdspladser og social inklusion for udsatte grupper. Og der vil være tale
om butikker og arbejdspladser, der givetvis ikke let vil kunne genskabes.
Løsning
For at undgå den forskelsbehandling, vi har forsøgt at illustrere ovenfor,
foreslår vi, at alle frivillige sociale organisationer gives mulighed for at
beregne omsætningsfald og kompensation på den markedsmæssige del af
deres økonomi.
Formålet hermed skal være at flere frivillige sociale organisationer for
mulighed for at søge kompensation for deres faste omkostninger, og derved
kan undgå at skulle lukke deres socialøkonomiske butikker. Dermed
ligestilles de enkelte butikker også med deres privatejede konkurrenter ift.
at søge økonomisk kompensation.
Vi håber, at aftalens parter vil overveje denne mindre, men for nogle meget
vigtige, justering.
Med venlig hilsen
Susanne Westhausen
Direktør
Kooperationen
Vibeke Vinther
Forstander
Settlementet på Vesterbro