Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2172181_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Svar på anmodning om redegørelse
jeres sagsnr. 2019-5943
Social- og Indenrigsministeriet har den 13. januar 2020 bedt
Psykolognævnet om en redegørelse for:
1) hvordan og i hvilke situationer nævnet anvender psykologlovens
sanktionsmuligheder over for autoriserede psykologer,
2) hvor hurtigt nævnet skrider ind over for autoriserede psykologer,
der ikke opfylder deres pligter m.v. efter psykologloven og
3) hvilke dilemmaer nævnet ser i praksis i øvrigt.
Psykolognævnets svar i det følgende vil tage udgangspunkt i nævnets
praksis fra den 1. juli 2017, hvor den gældende psykologlov trådte i
kraft.
7. februar 2020
J.nr. 20-1749
Psykolognævnet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
www.ast.dk
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
1. Anvendelsen af psykologlovens sanktionsmuligheder
Siden den 1. juli 2017 har psykologloven indeholdt
sanktionsmulighederne kritik, alvorlig kritik, skærpet tilsyn, fagligt
påbud, egnethedspåbud samt midlertidig og varig fratagelse af
autorisation.
I perioden fra den 1. juli 2017 til udgangen af 2019 har Psykolognævnet
afgjort i alt 313 tilsynssager.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0002.png
Figur 1. Antal afgjorte tilsynssager
Afgjort på
nævnsmøde
Afgjort af
formanden
1
Afsluttet af
sekretariatet
2
I alt
2. halvår 2017
48
4
8
60
2018
75
3
11
89
2019
101
21
42
164
Som det fremgår af figur 1, behandles de fleste tilsynssager på et
nævnsmøde. Alene nævnet kan træffe beslutning om at iværksætte
tilsynsforanstaltninger over for en autoriseret psykolog. Der redegøres
for nævnets praksis herfor i de følgende afsnit.
1.1.
Kritik
Efter psykologlovens § 2c, stk. 1, kan Psykolognævnet træffe afgørelse
om at udtale kritik, hvis en autoriseret psykolog har tilsidesat eller ikke
levet op til sine forpligtelser efter kapitel 2.
Lovens kapitel 2 indeholder en række nærmere angivne pligter for
autoriserede psykologer. Ifølge § 12 er en autoriseret psykolog under
udøvelsen af sin virksomhed forpligtet til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed. Efter § 16 skal en autoriseret psykolog desuden
udvise omhu og uhildethed ved udfærdigelse af erklæringer, som den
pågældende afgiver i sin egenskab af autoriseret psykolog. Endelig
indeholder § 14 regler for en autoriseret psykologs journalføring og
behandling af anmodninger om aktindsigt.
1
Formanden kan træffe afgørelse på vegne af nævnet, hvis det må anses for åbenbart, at
der ikke er anledning til at iværksætte tilsynsforanstaltninger, og i beslutninger om ikke at
iværksætte en tilsynssag, fordi sagens genstand eller det forhold, som sagen vedrører,
ligger mere end 5 år tilbage.
2
Et antal tilsynssager afsluttes af nævnets sekretariat, f.eks. fordi en henvendelse
vedrører en ikke-autoriseret psykolog, som ikke er undergivet nævnets tilsyn.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0003.png
Figur 2. Antal nævnsafgørelser med kritik
2. halvår 2017
17
2018
25
2019
22
Udtalelse af kritik er den mest anvendte af nævnets
sanktionsmuligheder. Psykolognævnets afgørelser om kritik fordeler sig
på en række meget forskelligartede situationer.
I det følgende er angivet en række typeeksempler for at illustrere,
hvornår Psykolognævnet har fundet anledning til at udtale kritik. Det
bemærkes, at der ikke er tale om en udtømmende opregning af
typetilfælde.
1.1.1.
Eksempel 1
mangelfuld opbevaring af journal
Det vil som altovervejende hovedregel medføre kritik, hvis en autoriseret
psykolog ikke har opbevaret dele af eller hele sin journal i de 5 år, som
kræves efter psykologlovens § 14, stk. 2.
Som eksempel kan nævnes Psykolognævnets afgørelse af 26. juni 2019 i
sagsnr. 18-1878, hvor nævnet udtalte kritik af, at en autoriseret
psykolog ikke havde opbevaret sin journal i forbindelse med
udfærdigelsen af en forældreevne- og samspilsundersøgelse af de
undersøgte.
1.1.2.
Eksempel 2
hildethed
Hvis en autoriseret psykolog udviser hildethed (partiskhed) ved
udfærdigelsen af en erklæring, som afgives i vedkommendes egenskab
af autoriseret psykolog, vil det som udgangspunkt give anledning til at
udtale kritik efter psykologlovens § 16.
Til eksempel udtalte Psykolognævnet i afgørelse af 21. november 2018 i
sagsnr. 2017-6430-51807 kritik af, at en autoriseret psykolog fremstod
hildet ved udfærdigelsen af en børnesagkyndig undersøgelse.
I undersøgelsen havde psykologen foretaget en vurdering af forholdene
omkring morens opholdstilladelse. Psykologens vurderinger gav efter sit
indhold det indtryk, at psykologen ikke havde forholdt sig tilstrækkeligt
neutral og uhildet under udførelsen af undersøgelsen.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
1.1.3.
Eksempel 3
manglende inddragelse af relevante
baggrundoplysninger
Det kan give anledning til kritik for manglende omhu efter
psykologlovens § 16, hvis en autoriseret psykolog ikke i tilstrækkeligt
omfang har inddraget væsentlige baggrundsoplysninger i en erklæring.
I Psykolognævnets afgørelse af 27. september 2019 i sagsnr. 18-26489
udtalte nævnet for eksempel kritik af, at en autoriseret psykolog i en
børnesagkyndig erklæring ikke havde refereret de for undersøgelsen
relevante oplysninger fra sagsakterne.
Erklæringen henviste flere gange til henholdsvis en børnesamtale i retten
og en underretning fra politiet, som dog ikke var gengivet i erklæringen.
Derved fremstod informationsgrundlaget i erklæringen utilstrækkeligt.
1.1.4.
Eksempel 4
mangler i en erklæring
Det vil også kunne give anledning til kritik for manglende omhu efter
psykologlovens § 16, hvis en autoriseret psykologs konklusioner og
vurderinger i en erklæring ikke fremstår tilstrækkeligt underbyggede.
Som et eksempel kan nævnes Psykolognævnets afgørelse af 5. april
2018 i sagsnr. 2017-6430-33505. I denne sag udtalte nævnet kritik af,
at en autoriseret psykolog i en forældrekompetenceundersøgelse ikke
havde beskrevet baggrunden for sagen tilstrækkeligt i erklæringen, ikke
havde beskrevet sit kliniske indtryk af forældrene, og ikke havde
redegjort tilstrækkeligt for de gennemførte tests, herunder for indholdet
af testene.
Nævnet fandt det endvidere kritisabelt, at psykologen ikke havde
sammenfattet sine testresultater med de øvrige oplysninger i
undersøgelsen. Psykologen burde således have sammenfattet
testresultaterne med baggrundsoplysningerne, psykologens vurdering af
forældrene ud fra sine samtaler med dem og psykologens kliniske
indtryk af forældrene. Da en sådan sammenfatning ikke fremgik af
erklæringen, fremstod psykologens konklusioner ikke tilstrækkeligt
underbyggede.
Afhængigt af karakteren og omfanget af manglerne i en erklæring, vil
alvorlig kritik også kunne komme på tale, jf. nærmere herom i afsnit 1.2.
nedenfor.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
1.1.5.
Eksempel 5
anbefalinger ud over opdraget
Efter Psykolognævnets praksis bør en autoriseret psykolog i en erklæring
ikke komme med anbefalinger om konkrete foranstaltninger, medmindre
den pågældende specifikt er blevet bedt om det i sagens opdrag.
Hvis en autoriseret psykolog i en erklæring går ud over sit opdrag,
medfører det derfor som udgangspunkt kritik for manglende omhu efter
psykologlovens § 16.
Som eksempel kan nævnes Psykolognævnets afgørelse af 12. december
2019 i sagsnr. 19-57038, hvor nævnet udtalte kritik af en autoriseret
psykologs anbefalinger uden for opdraget.
Psykologen havde ifølge opdraget til opgave at foretage en psykologisk
undersøgelse af et barn og i den forbindelse afdække barnets ressourcer
og eventuelle vanskeligheder samt beskrive barnets tilknytning til sin far
og mor, herunder ressourcer og begrænsninger i denne.
Erklæringen indeholdt dog også psykologens vurdering af, at barnets
følelsesmæssige og sociale vanskeligheder var af et sådant omfang og
karakter, at det fordrede en professionel døgnbehandlingsindsats.
Erklæringen indeholdt således anbefalinger om iværksættelse af
konkrete foranstaltninger, som ikke var en del af opdraget, hvilket
udløste kritik.
1.1.6.
Eksempel 6
sammenblanding af roller
Efter Psykolognævnets praksis kan det medføre kritik for manglende
omhu og samvittighedsfuldhed efter psykologlovens § 12, hvis en
autoriseret psykolog ikke holder sig inden for den rolle, psykologen har i
en sag.
Til eksempel udtalte Psykolognævnet i afgørelse af 21. november 2018 i
sagsnr. 2017-6430-51807 om en børnesagkyndig undersøgelse kritik af,
at den autoriserede psykolog i rollen som undersøgende børnesagkyndig
psykolog gav en mor råd om, hvordan hun kunne opføre sig over for
barnet. Psykologens opgave var imidlertid som neutral undersøger at
skildre det aktuelle billede af forholdene og foretage vurderinger på
baggrund af undersøgelsen, og nævnet udtalte derfor kritik for
manglende omhu.
1.1.7.
Eksempel 7
mangelfuld gennemgang af en erklæring
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0006.png
Det kan efter Psykolognævnets praksis medføre kritik for manglende
omhu efter psykologlovens § 16, hvis den autoriserede psykolog ikke
giver den undersøgte tilstrækkelig mulighed for at gennemgå indholdet
af en erklæring, inden psykologen sender erklæringen til opdragsgiver.
Formålet med at gennemgå en erklæring med en undersøgt er at rette
faktuelle fejl og graverende misforståelser. En gennemgang bidrager
væsentligt til den undersøgtes retssikkerhed, da undersøgte ved
gennemgangen bliver bekendt med undersøgelsens konklusion.
Som eksempel på, at manglende gennemgang af en erklæring kan
medføre kritik, kan nævnes Psykolognævnets afgørelse af 12. december
2017 i sagsnr. 2017-6430-25512.
I sagen udtalte nævnet kritik af, at en autoriseret psykolog sendte en
forældrekompetenceundersøgelse til opdragsgiver inden den aftalte
gennemgang af erklæringen med den undersøgte, og at psykologen
heller ikke tog kontakt til den undersøgte for at få erklæringen
gennemgået med hende, da den undersøgte udeblev fra den aftalte
gennemgang.
1.2.
Alvorlig kritik
Har en autoriseret psykolog i væsentligt omfang tilsidesat eller ikke levet
op til sine forpligtelser efter kapitel 2, kan Psykolognævnet træffe
afgørelse om at udtale alvorlig kritik, jf. psykologlovens § 2 c, stk. 2.
Psykolognævnet har årligt fundet anledning til at udtale alvorlig kritik i et
mindre antal sager.
Figur 3. Antal afgørelser med alvorlig kritik
2. halvår 2017
6
2018
5
2019
5
Både det samlede antal faglige mangler og en enkelt grov tilsidesættelse
af en autoriseret psykologs pligter kan føre til, at der udtales alvorlig
kritik.
I det følgende er angivet en række eksempler på sager, hvor
Psykolognævnet har fundet anledning til at udtale alvorlig kritik.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0007.png
Alene de sager, som har været offentliggjort i medfør af
offentliggørelsesordningen
3
, er medtaget som eksempler. Der er således
ikke tale om en udtømmende opregning af sager med alvorlig kritik.
1.2.1.
Eksempel 1
sletning af journal og omfattende mangler
ved erklæring
I Psykolognævnets afgørelse af 17. december 2019 i sagsnr. 18-31069
udtalte nævnet alvorlig kritik af en autoriseret psykologs virke i en
konkret sag, idet nævnet vurderede, at psykologen i væsentligt omfang
ikke havde levet op til sine forpligtelser som autoriseret psykolog.
Psykologen havde slettet den journal, han havde ført over sit arbejde i
forbindelse med den psykologiske udredning, som tilsynssagen vedrørte.
Derudover fremstod psykologens erklæring om udredningen
ustruktureret, ufærdig og usammenhængende. Opdraget var ikke
beskrevet i sin helhed i erklæringen, og der var heller ikke redegjort
tilstrækkeligt for sagens baggrund. Psykologen var i erklæringen kommet
med anbefalinger om iværksættelse af konkrete foranstaltninger, uden at
han var blevet bedt om det af opdragsgiver, ligesom han havde givet
anbefalinger til opdragsgivers sagsbehandling. Endelig var
undersøgelsens opdrag ikke tilstrækkeligt belyst i erklæringen, ligesom
dennes vurderinger og konklusioner ikke fremstod underbyggede.
Psykolognævnet udtalte derfor alvorlig kritik for manglende omhu og
samvittighedsfuldhed efter § 12, jf. § 14, stk. 2, og for manglende omhu
ved udfærdigelsen af erklæringen efter § 16.
Derudover iværksatte Psykolognævnet ved afgørelse af samme dato
skærpet tilsyn med den pågældende psykolog, jf. nærmere herom
nedenfor under pkt. 1.3.1.
1.2.2.
Eksempel 2
–mangelfuld
journalføring, manglende
neutralitet og omfattende mangler ved erklæring
Ved afgørelse af 17. december 2019 i sagsnr. 18-28287 udtalte
Psykolognævnet alvorlig kritik af en autoriseret psykologs faglige virke
på baggrund af både karakteren af de enkelte kritikpunkter og den
samlede mængde af kritikpunkter.
3
Alene sager oprettet fra den 1. januar 2018 er omfattet af offentliggørelsesordningen
efter psykologlovens § 11 b (offentliggørelse af afgørelser om alvorlig kritik, skærpet tilsyn
og fagligt påbud).
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
Sagen drejede sig om psykologens opdaterede vurdering af et
forældrepars forældrekompetencer.
Nævnet vurderede, at psykologen ikke havde forholdt sig neutral under
samværsobservationerne i sagen, ligesom der ikke var ført en
fyldestgørende journal over undersøgelsesforløbet.
Derudover var væsentlige oplysninger ikke inddraget i erklæringen, og
der var i erklæringen givet anbefalinger om konkrete foranstaltninger,
uden at dette var en del af opdraget. Der var i erklæringen ikke
redegjort tilstrækkeligt for sagsakter, valg af tests og testresultatet,
ligesom erklæringens konklusion var kortfattet og ikke belyste opdraget
tilstrækkeligt. Undersøgelsens opdrag var heller ikke beskrevet i sin
helhed i erklæringen, og erklæringen fremstod desuden partisk til fordel
for de undersøgte. Endelig var erklæringen ikke gennemgået med den
ene af de undersøgte, ligesom den ikke indeholdt oplysninger om
gennemgang af erklæringen.
Psykolognævnet udtalte derfor alvorlig kritik for manglende omhu og
samvittighedsfuldhed efter § 12, jf. § 14, stk. 1, og for manglende omhu
og uhildethed ved udfærdigelsen af erklæringen efter § 16.
1.2.3.
Eksempel 3
manglende journalisering og omfattende
mangler ved erklæring
Ved afgørelse af 25. april 2019 i sagsnr. 18-10321 udtalte
Psykolognævnet alvorlig kritik af, at en autoriseret psykolog i væsentligt
omfang ikke havde levet op til sine forpligtelser som autoriseret psykolog
i forbindelse med udfærdigelsen af en erklæring om en kognitiv-
neuropsykologisk undersøgelse af et barn.
Psykologen havde ikke journaliseret opdraget i sagen, og der var heller
ikke overensstemmelse mellem det opdrag, som var beskrevet i
erklæringen, og det opdrag, som nævnet havde modtaget fra
opdragsgiver.
Der var i erklæringen ikke redegjort tilstrækkeligt for sagens baggrund
og baggrundsinformation, og i erklæringen var det kliniske indtryk af
barnet og psykologens samtale med barnets mor desuden meget
kortfattet og overfladisk beskrevet. Der var ikke redegjort for
oplysninger fra samtaler med barnet, og beskrivelsen af de psykologiske
tests af barnet var svært forståelige, ligesom den beskrevne
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
undersøgelse efter nævnets vurdering ikke var tilstrækkelig til at
anvende en diagnose på barnet. Dertil kom, at moderens oplysning om
barnets mulige misbrug ikke var inddraget i de faglige overvejelser om
et misbrugs eventuelle betydning for resultatet af de gennemførte
undersøgelser.
Erklæringen indeholdt også anbefalinger om konkrete foranstaltninger,
uden at dette var en del af opdraget, ligesom anbefalingerne ikke
fremstod underbyggede i erklæringen. Endelig fremstod erklæringens
sprogbrug irrelevant og usaglig.
Psykolognævnet udtalte derfor alvorlig kritik for manglende omhu og
samvittighedsfuldhed efter § 12, jf. § 14, stk. 1, og for manglende omhu
ved udfærdigelsen af erklæringer efter § 16.
Ved afgørelse af samme dato iværksatte Psykolognævnet også skærpet
tilsyn over for den pågældende psykolog, jf. nærmere herom nedenfor
under pkt. 1.3.2.
1.2.4.
Eksempel 4
vurderinger af andre end den autoriserede
psykologs klient mv.
I afgørelse af 18. marts 2019 i sagsnr. 18-54240 udtalte
Psykolognævnet alvorlig kritik af en autoriseret psykologs udfærdigelse
af en erklæring om en klient og af psykologens virke ved sagens
behandling i Psykolognævnet.
Psykologen havde i sin erklæring til opdragsgiver udtalt sig om klientens
forældreevner, selvom dette ikke var en del af opdraget, ligesom
psykologens vurdering af klientens forældreevner ikke fremstod
underbygget i erklæringen i øvrigt.
Derudover havde psykologen i erklæringen foretaget en vurdering af
klientens ekskones psykiske tilstand, selvom dette heller ikke var en del
af opdraget. Vurderingen af klientens ekskone, som udelukkende var
baseret på oplysninger fra psykologens egen klient, fremstod i øvrigt
heller ikke som underbygget i erklæringen.
Under sagens behandling for Psykolognævnet havde psykologen endelig
fremsat oplysninger om klientens ekskone, som udelukkende havde til
formål at sætte hende i et bestemt lys i forbindelse med nævnets
behandling af sagen, hvilket ikke var relevant for at belyse den konkrete
sag eller psykologens arbejde i den forbindelse.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0010.png
Psykolognævnet fandt derfor grundlag for at udtale alvorlig kritik for
manglende omhu og samvittighedsfuldhed efter § 12, og for manglende
omhu og uhildethed ved udfærdigelse af en erklæring efter § 16.
1.2.5.
Eksempel 5
manglende professionel distance til klient
Ved Psykolognævnets afgørelse af 4. juli 2019 i sagsnr. 19-10431
udtalte nævnet alvorlig kritik af en autoriseret psykologs samtaleforløb
og e-mail-korrespondance med en klient.
Psykologen havde slettet sin e-mail-korrespondance med klienten, som
ifølge hans oplysninger var en del af behandlingsforløbet og dermed det
faglige virke. Han havde derved tilsidesat reglerne om journalføring.
Nævnet vurderede herudover, at de konkrete formuleringer og udtalelser
i e-mail-korrespondancen fremstod uprofessionelle, ubalancerede og
grænseoverskridende i relation til klienten. Korrespondancen i sin helhed
var udtryk for, at psykologen ikke havde formået at bevare en
professionel distance til sin klient.
Nævnet fandt på den baggrund anledning til at udtale alvorlig kritik for
manglende omhu og samvittighedsfuldhed efter § 12.
Ved afgørelse af samme dato traf Psykolognævnet desuden afgørelse om
skærpet tilsyn med den pågældende psykolog, jf. nærmere herom pkt.
1.3.3. nedenfor.
1.3.
Skærpet tilsyn
Psykolognævnet kan efter psykologlovens § 2 d, træffe afgørelse om
skærpet tilsyn, hvis nævnet finder, at en autoriseret psykolog har udvist
alvorlig eller gentagen kritisabel faglig virksomhed. Det skærpede tilsyn
gælder for en fastsat periode, der kan forlænges af nævnet.
Figur 4. Antal afgørelser om skærpet tilsyn
2. halvår 2017
3
2018
1
2019
3
Ved Psykolognævnets vurdering af, om der er grundlag for at iværksætte
skærpet tilsyn, indgår både grovheden af tilsidesættelsen af pligterne
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
som autoriseret psykolog i den konkrete tilsynssag og tidligere afgørelser
om kritik og alvorlig kritik mod samme psykolog.
I det følgende er angivet en række eksempler på sager, hvor
Psykolognævnet har fundet anledning til at iværksætte skærpet tilsyn.
Alene de sager, som har været offentliggjort i medfør af
offentliggørelsesordningen, er medtaget som eksempler. Der er således
ikke tale om en udtømmende opregning af sager om skærpet tilsyn.
Fælles for de tre eksempler er, at der i alle sagerne er truffet afgørelse
om iværksættelse af skærpet tilsyn i forbindelse med en afgørelse om
alvorlig kritik. Alle tre sager om alvorlig kritik er gennemgået ovenfor.
1.3.1.
Eksempel 1
skærpet tilsyn
tilrettelæggelse af
psykologiske undersøgelser og indsendelse af journal
I sagen om alvorlig kritik nævnt under punkt 1.2.1. traf Psykolognævnet
den 17. december 2019 under sagsnr. 19-40992 tillige afgørelse om
skærpet tilsyn i tre måneder.
Ved afgørelsen lagde nævnet vægt på, at nævnet samtidig havde udtalt
alvorlig kritik for manglende omhu og samvittighedsfuldhed ved
udøvelsen af det faglige virke i forbindelse med en psykologisk udredning
og ved udfærdigelse af erklæringen herom og for i væsentligt omfang
ikke at have levet op til sine forpligtelser som autoriseret psykolog.
Psykolognævnet fastsatte som vilkår for det skærpede tilsyn, at
psykologen, når han påtog sig opgaver om psykologiske undersøgelser,
skulle sende kopi af opdraget til Psykolognævnet, inden han gik i gang
med undersøgelsen. Derudover skulle han udarbejde og sende en
redegørelse til Psykolognævnet for, hvordan han havde tænkt sig at
tilrettelægge undersøgelsen for at undgå, at han fremover begik de
samme fejl, som der var udtalt alvorlig kritik for. Endelig blev psykologen
pålagt at sende en kopi af den færdige erklæring om undersøgelsen til
Psykolognævnet efter undersøgelsens afslutning samt sende kopi af sin
journal én gang om måneden.
1.3.2.
Eksempel 2
skærpet tilsyn
tilrettelæggelse af
psykologiske undersøgelser
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
I sagen om alvorlig kritik omtalt under punkt. 1.2.3 ovenfor, traf
Psykolognævnet den 25. april 2019 under sagsnr. 19-16164 samtidig
afgørelse om iværksættelse af skærpet tilsyn i en periode på et år.
Ved afgørelsen lagde nævnet vægt på, at den autoriserede psykolog
havde udvist alvorlig og gentagen kritisabel faglig virksomhed.
Nævnet lagde herved vægt på, at nævnet havde behandlet fem sager
om psykologens faglige virksomhed, hvoraf nævnet havde udtalt kritik i
tre af sagerne og alvorlig kritik i to af sagerne.
Nævnet lagde også vægt på, at der var udtalt kritik og alvorlig kritik af
flere af de samme forhold, uden at psykologen havde rettet op på sin
praksis. Nævnet havde således gentagne gange udtalt kritik for
manglende redegørelse for sagens baggrund og baggrundsinformation.
Nævnet havde også gentagne gange udtalt kritik for det forhold, at
erklæringerne om de foretagne undersøgelser fremstod fagligt tyndt
funderede, da de primært var baseret på testresultater, uden at disse
var blevet sammenholdt med andre oplysninger i sagen, som for
eksempel oplysninger fra samtaler med de undersøgte eller
observationer.
Psykolognævnet fastsatte som vilkår for det skærpede tilsyn, at
psykologen, når han påtog sig opgaver om psykologiske undersøgelser,
skulle sende kopi af opdraget til Psykolognævnet, inden han gik i gang
med undersøgelsen, og sende kopi af eventuel korrespondance med
opdragsgiver om undersøgelsen. Derudover skulle psykologen udarbejde
og sende en redegørelse til Psykolognævnet for, hvordan han havde
tænkt sig at tilrettelægge undersøgelsen for at undgå, at han fremover
begik de samme fejl, som nævnet gentagne gange havde udtalt alvorlig
kritik for. Endelig skulle psykologen sende en kopi af færdige erklæringer
om forældrekompetenceundersøgelser til Psykolognævnet efter
undersøgelsens afslutning.
1.3.3.
Eksempel 3
skærpet tilsyn
kopi af journal og
korrespondance med klienter
I sagen om alvorlig kritik under punkt 1.2.5. ovenfor traf
Psykolognævnet den 4. juli 2019 samtidig afgørelse om skærpet tilsyn i
en periode på et år.
Nævnet lagde herved vægt på, at nævnet havde udtalt alvorlig kritik for
manglende omhu og samvittighedsfuldhed ved udøvelsen af det faglige
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0013.png
virke og for i væsentligt omfang at have tilsidesat sine forpligtelser som
psykolog. Psykologen havde således ikke bevaret den professionelle
distance til en klient under et behandlingsforløb, ligesom psykologen ikke
havde journaliseret sin mailkorrespondance med klienten, som efter
psykologens oplysninger var et led i behandlingen af klienten.
Som vilkår for det skærpede tilsyn skulle psykologen løbende sende
Psykolognævnet kopi af sin journal over samtaleforløb samt kopi af sin
korrespondance med klienter.
1.4.
Fagligt påbud
Efter psykologlovens § 2 e, stk. 1, kan Psykolognævnet give et fagligt
påbud til en autoriseret psykolog om ændring af dennes faglige
virksomhed, hvis nævnet finder, at psykologen har udvist alvorlig eller
gentagen kritisabel faglig virksomhed.
Figur 5. Antal afgørelser om fagligt påbud
2. halvår 2017
0
2018
0
2019
1
Som det fremgår af figur 5, har Psykolognævnet alene truffet afgørelse
om fagligt påbud i en enkelt sag. Afgørelsen om fagligt påbud blev truffet
sammen med en samtidig afgørelse om iværksættelse af skærpet tilsyn.
1.4.1.
Fagligt påbud om efterlevelse af specifikke faglige normer
Ved Psykolognævnets afgørelse af 13. december 2019 i sagsnr. 19-
52821 traf nævnet afgørelse om at pålægge en autoriseret psykolog et
fagligt påbud og iværksætte skærpet tilsyn, begge for en periode på to
år.
Det faglige påbuds indhold bestod i, at psykologen skulle efterleve de
specifikke faglige normer for udarbejdelse af erklæringer, der fremgår af
Psykolognævnets vejledende retningslinjer for autoriserede psykologer
2017, afsnit 6.1. Generelt om erklæringer.
Baggrunden herfor var, at Psykolognævnet tidligere havde behandlet
seks sager om den pågældendes faglige virksomhed, hvoraf nævnet
havde udtalt kritik i to af sagerne og alvorlig kritik i to af sagerne.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
Der var udtalt kritik og alvorlig kritik for flere af de samme forhold, uden
at psykologen havde rettet op på sin praksis. Nævnet havde således
gentagne gange udtalt kritik for, at han ved udarbejdelsen af
undersøgelser ikke havde været tilstrækkelig neutral i sine
undersøgelser, da han blandt andet ikke havde beskrevet udfordringer
og vanskeligheder hos de undersøgte.
Nævnet havde også gentagne gange udtalt kritik for det forhold, at
psykologens erklæringer om undersøgelser, han havde foretaget,
fremstod fagligt tyndt funderede, da der ikke var foretaget tilstrækkelige
faglige overvejelser. Vurderinger og konklusioner i erklæringerne havde
ikke været underbyggede, ligesom alle væsentlige og nødvendige
oplysninger fra samtaler, observationer og testninger ikke fremgik. Der
havde også manglet beskrivelser samt oplysninger om, hvorpå
psykologen byggede sine vurderinger og konklusioner.
Psykolognævnet havde derfor tidligere truffet afgørelse om skærpet
tilsyn i forhold til psykologens virke med forældrekompetence-
undersøgelser. Det skærpede tilsyn var efterfølgende blevet forlænget.
Psykologen havde imidlertid overtrådt vilkårene for det skærpede tilsyn.
Psykolognævnet vurderede på den baggrund, at der på grund af
gentagen kritisabel psykologfaglig virksomhed var grundlag for at
pålægge psykologen et tidsbegrænset fagligt påbud.
Det bemærkes i den forbindelse, at autorisationen efter § 3, stk. 2, kan
fratages, hvis den pågældende overtræder et fagligt påbud.
Ud over det faglige påbud blev der samtidig iværksat et skærpet tilsyn
med nærmere angivne vilkår i forhold til alt skriftligt arbejde samt vilkår
om løbende indsendelse af journal.
1.5.
Egnethedspåbud
Når der er begrundet mistanke om, at en autoriseret psykolog er uegnet
til udøvelsen af erhvervet som følge af forhold nævnt i psykologlovens §
3, stk. 1, nr. 1 og 2, kan Psykolognævnet i medfør af § 2 e, stk. 2, give
psykologen påbud om at lade sig underkaste en lægelig eller anden
sagkyndig undersøgelse og medvirke ved kontrolforanstaltninger
(egnethedspåbud).
Som med et fagligt påbud, kan autorisationen fratages efter § 3, stk. 2,
hvis et egnethedspåbud ikke efterkommes.
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0015.png
Figur 6. Antal afgørelser om egnethedspåbud
2. halvår 2017
0
1.5.1.
2018
1
2019
1
Psykolognævnets praksis om egnethedspåbud
Som det fremgår af figur 6, har Psykolognævnet i 2018 og 2019 i to
sager truffet afgørelse om påbud om deltagelse i en lægelig
undersøgelse og medvirken ved kontrolforanstaltninger efter § 2 e, stk.
2.
Herudover har Psykolognævnet i starten af 2020 truffet afgørelse om
egnethedspåbud i en tredje sag.
I alle sager er egnethedspåbuddet meddelt på baggrund af begrundet
mistanke om, at den autoriserede psykolog som følge af sygdom er
uegnet til udøvelsen af hvervet.
Som eksempel på indholdet af egnethedspåbud hidtil udstedt af
Psykolognævnet kan nævnes påbud om konsultation hos egen læge med
nærmere angivne intervaller, medvirken til speciallægeundersøgelse,
påbud om indsendelse af lægelige oplysninger og løbende indsendelse af
psykologens ordnede optegnelser (journal).
1.6.
Autorisationsfratagelse
Efter psykologlovens § 3, stk. 1, kan en autoriseret psykolog fratages sin
autorisation, hvis psykologen må antages at være til fare for andre
mennesker på grund af 1) en lidelse, der gør den pågældende uegnet til
udøvelse af hvervet, 2) sygdom eller misbrug af rusmidler eller lignende,
der bevirker, at psykologen varigt eller med mellemrum befinder sig i en
mangelfuld sjælstilstand, eller 3) udvist grov forsømmelighed ved
udøvelsen af psykologens faglige virksomhed.
Herudover kan en autoriseret psykolog fratages sin autorisation, hvis den
pågældende overtræder et påbud udsted i medfør af § 2 e (fagligt påbud
og egnethedspåbud), jf. § 3, stk. 2.
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0016.png
Endelig kan Psykolognævnet i påtrængende tilfælde, hvor den fortsatte
virksomhed frembyder overhængende fare, midlertidigt fratage udøveren
af hvervet autorisationen. Det fremgår af psykologlovens § 5.
Figur 7. Antal afgørelser om autorisationsfratagelse
2. halvår 2017
0
2018
1
2019
0
Herudover har Psykolognævnet i starten af 2020 truffet afgørelse om
midlertidig autorisationsfratagelse over for endnu en psykolog.
1.6.1.
Fratagelse i anledning af seksuelt forhold til klient
Psykolognævnet traf den 16. maj 2018 i sagsnr. 18-6607 afgørelse om
midlertidig fratagelse af autorisationen i 6 måneder efter § 5, idet
nævnet vurderede, at psykologens fortsatte virksomhed som autoriseret
psykolog frembød overhængende fare.
Baggrunden herfor var, at den pågældende var sigtet for overtrædelse af
straffelovens § 220, jf. til dels § 225, ved i perioden fra den 6. december
2016 til den 6. marts 2017 at have haft et seksuelt forhold til sin klient.
Psykolognævnet har efterfølgende forlænget perioden for den
midlertidige fratagelse til den 16. marts 2020.
1.6.2.
Fratagelse i anledning af overhængende fare
Psykolognævnet traf den 4. februar 2020 i sagsnr. 18-18705 afgørelse
om midlertidig fratagelse af autorisationen i 6 måneder efter § 5, da
nævnet vurderede, at psykologens fortsatte virksomhed som autoriseret
psykolog frembød overhængende fare.
Det bemærkes, at kun en del af afgørelsen er offentliggjort, da
begrundelsen i afgørelsen indeholder følsomme personoplysninger.
2. Psykolognævnets indgriben over for psykologer, der ikke
opfylder deres pligter efter loven
De fleste af Psykolognævnets tilsynssager bliver oprettet på baggrund af
henvendelser fra borgere eller myndigheder.
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
Hovedparten af nævnets tilsynssager vedrører autoriserede psykologers
faglige virke i forbindelse med eksempelvis udarbejdelse af
forældrekompetenceundersøgelser, børnesagkyndige undersøgelser og
andet skriftligt virke. En mindre andel af tilsynssagerne vedrører
behandlingsforløb eller den autoriserede psykologs egnethed til at udøve
hvervet.
Ved modtagelsen af en henvendelse om en tilsynssag vurderer
Psykolognævnets sekretariat, om tilsynssagen skal hastebehandles. Det
beror på en konkret vurdering af henvendelsens karakter og indhold, om
der er grundlag for at hastebehandle en tilsynssag.
Det kan for eksempel være tilfældet, hvis der er begrundet tvivl om den
autoriserede psykologs egnethed til at udøve erhvervet, eller hvis der på
baggrund af henvendelsen er mistanke om grænseoverskridende adfærd
over for en klient eller grov forsømmelse i forbindelse med et
behandlingsforløb.
Det kan også være tilfældet, hvis den autoriserede psykolog, som
henvendelsen vedrører, er undergivet skærpet tilsyn, har fået meddelt et
fagligt påbud eller egnethedspåbud, eller hvis den pågældende flere
gange inden for en kortere årrække har fået kritik af nævnet.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Psykolognævnets tilsynssager
var i 2019 omkring 12 måneder. De sager, som hastebehandles, vil
derimod
afhængig af varigheden af sagsoplysningsprocessen
kunne
afgøres inden for få måneder.
For så vidt angår sager om autoriserede psykologer, der virker inden for
sundhedsvæsenet, suppleres Psykolognævnet af Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn, som behandler klager over konkrete
sundhedspersoners faglige virksomhed.
Det fremgår af de gældende retningslinjer for autoriserede psykologer,
pkt. 3.1.3., at Psykolognævnet som tilsynsmyndighed vil afvente en
afgørelse fra en klageinstans, inden nævnet tager stilling til, om der er
grundlag for at rejse en tilsynssag.
På trods af de gældende retningslinjer har Psykolognævnet i enkelte
tilfælde efter en konkret vurdering af sagens karakter indledt en
tilsynssag uden at afvente Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns
behandling af en klagesag.
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
2172181_0018.png
Psykolognævnet bemærker hertil, at det i forbindelse med en
igangværende revision af Psykolognævnets vejledende retningslinjer for
autoriserede psykologer vil blive præciseret, at Psykolognævnet som
tilsynsmyndighed kan beslutte efter en konkret vurdering ikke at afvente
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns behandling af en klagesag i sager
om faglig virksomhed inden for sundhedsvæsenet.
Det kan for eksempel være tilfældet, hvis Psykolognævnet på baggrund
af indholdet af en henvendelse vurderer, at det kan komme på tale at
anvende psykologlovens muligheder for at meddele påbud, iværksætte
skærpet tilsyn eller fratage autorisationen midlertidigt eller varigt.
3. Nævnets overvejelser om dilemmaer på tilsynsområdet
Det er efter Psykolognævnets opfattelse et grundlæggende dilemma ved
de gældende tilsynsregler på psykologområdet, at hvis nævnet fratager
en autoriseret psykologs autorisation, kan den pågældende fortsat lovligt
praktisere som psykolog, blot uden at være undergivet tilsyn.
Som betingelserne for fratagelse af autorisation er udformet, kræver
dette
bortset fra fratagelse som følge af overtrædelse af fagligt påbud
eller egnethedspåbud
at den pågældende er til fare for andre
mennesker. Selvom nævnet har vurderet, at autorisationen skal
fratages, fordi den pågældende er til fare for andre, kan vedkommende
lovligt fortsat virke som psykolog og herunder behandle klienter, hvilket
forekommer paradoksalt.
Derudover medfører den eksisterende lovgivning i praksis flere
begrænsninger for Psykolognævnets muligheder for at føre et effektivt
tilsyn med autoriserede psykologer.
3.1.
Begrænsninger ved skriftlig sagsbehandling
Sager om tilsyn med autoriserede psykologer afgøres på skriftligt
grundlag, jf. forretningsordenen for Psykolognævnet § 5, stk. 1.
Hvis der i en tilsynssag er afgivet modstridende skriftlige oplysninger fra
eksempelvis en klient og den autoriserede psykolog, som sagen
vedrører, og der ikke i øvrigt er oplysninger i sagen, som understøtter
den enes oplysninger frem for den andens, vil nævnet ikke have
bevismæssigt grundlag for at iværksætte tilsynsforanstaltninger i
anledning af forholdet.
18
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
Der er ikke hjemmel til i en tilsynssag at afholde indenretligt forhør af
den autoriserede psykolog og andre, eksempelvis en klient. En
indenretlig forklaring afgives under strafansvar, jf. retsplejelovens § 181,
og der vil under en mundtlig forklaring for retten være mulighed for at
danne sig et indtryk af de afhørtes troværdighed.
Hvis der var mulighed for at foranstalte indenretlige forklaringer i en
tilsynssag, ville nævnet have det bevismæssige grundlag for at vurdere,
om der er grund til at iværksætte tilsynsforanstaltninger i sager, hvor
der ikke er andre beviser end parternes forklaring. Det vil f.eks. kunne
være tilfældet i sager om en psykologs grænseoverskridende adfærd
over for en klient, hvor der typisk ikke vil være andre beviser i sagen
end de involveredes forklaringer.
Uden denne mulighed kan Psykolognævnet derimod være henvist til at
fastslå, at der som følge af parternes modstridende skriftlige oplysninger
ikke er tilstrækkeligt bevismæssigt grundlag for at iværksætte
tilsynsforanstaltninger.
3.2.
Vanskeligheder ved indhentelse af oplysninger i
tilsynssager
En autoriseret psykolog er forpligtet til på begæring af Psykolognævnet
at afgive alle oplysninger, som nævnet finder er nødvendige for
gennemførelse af tilsynet, jf. psykologlovens § 2 b, stk. 1.
Psykolognævnet kan også anmode arbejdsgivere for autoriserede
psykologer om at afgive de oplysninger, som nævnet finder er
nødvendige for gennemførelse af nævnets tilsyn, jf. § 2 b, stk. 2.
Indhentelse af oplysninger fra andre myndigheder er reguleret ved
forvaltningslovens §§ 28-31.
Det fremgår af forvaltningslovens § 31, at en forvaltningsmyndighed
i
det omfang den er berettiget til at videregive en oplysning
begæring af en anden forvaltningsmyndighed skal videregive en
oplysning, hvis oplysningen er af betydning for myndighedens
virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe.
Psykolognævnet har imidlertid erfaring for, at offentlige myndigheder er
tilbageholdende med at udlevere oplysninger om en autoriseret psykolog
til brug for en tilsynssag med den pågældende. Det gælder navnlig
19
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 214: Orientering om midlertidige tiltag på psykologområdet, fra social- og indenrigsministeren
lægelige oplysninger om en autoriseret psykologs egnethed fra
eksempelvis et sygehus.
Også domstolene er i praksis tilbageholdende med efter anmodning fra
Psykolognævnet at udlevere oplysninger om en autoriseret psykologs
skriftlige virke, idet hverken retsplejeloven eller psykologloven
indeholder klar hjemmel herfor. Selvom en autoriseret psykolog har
udarbejdet skriftligt virke efter anmodning fra retten, er retten ikke den
pågældendes arbejdsgiver i ansættelsesretlig forstand, hvorfor
psykologlovens § 2 b ikke indeholder tilstrækkelig sikker hjemmel for
rettens udlevering af oplysningerne.
Derudover har Psykolognævnet erfaring for, at privatpraktiserende
sundhedspersoner
uanset et samtykke fra den autoriserede psykolog
er tilbageholdende med at udlevere lægelige oplysninger om en
autoriseret psykolog, idet psykologloven ikke indeholder en særskilt
bestemmelse, som forpligter private sundhedspersoner hertil.
Med de gældende regler i psykologloven om indhentelse af oplysninger
fra andre end den autoriserede psykolog kan det derfor i praksis være
vanskeligt at tilvejebringe det fornødne oplysningsgrundlag i en
tilsynssag.
Navnlig i sager om en autoriseret psykologs egnethed er det afgørende
for et effektivt tilsyn, at Psykolognævnet har mulighed for at få adgang
til lægelige oplysninger om den pågældende, og at dette kan ske med
den fornødne hurtighed.
Venlig hilsen
Sanne Bager
Formand for Psykolognævnet
20