Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 198
Offentligt
2164506_0001.png
Indsatsen for at sikre
digitaliseringsklar
lovgivning
Årsrapport 2019
Marts
2020
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0002.png
Indhold
Indsatsen med digitaliseringsklar lovgivning ...............................
Hovedkonklusioner......................................................................
Syv principper for digitaliseringsklar lovgivning ..........................
Implementeringskonsekvenser ...................................................
3
4
6
8
Er lovgivningen digitaliseringsklar? ............................................. 10
Status på ministeriernes arbejde med digitaliseringsklar
lovgivning .................................................................................... 17
Udviklingstiltag ........................................................................... 26
Bilag:
Ministeriernes arbejde med digitaliseringsklar lovgivning .......... 29
Vil du vide mere .......................................................................... 34
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0003.png
Indsatsen med
digitaliseringsklar lovgivning
Alle Folketingets partier besluttede i januar 2018, at ny lovgivning
skulle forenkles med henblik på at udnytte digitale muligheder
på bedst mulig og ansvarlig vis. Hensigten er at skabe et
regelgrundlag, der er let at forstå og let at administrere, så der
i sagsbehandlingen kan frigives ressourcer, der kan veksles til
velfærd og varme hænder. En måde at opnå dette på er bl.a.
ved at forebygge, at nye komplekse og uhensigtsmæssige regler
opstår i lovgivningen, og at konsekvenser af ny lovgivning for
fx borgeren, for den offentlige anvendelse af borgernes data
og i forhold til nye it-systemer er kendte og gennemarbejdede,
før lovgivningen bliver endelig besluttet i Folketinget.
Med aftalen om digitaliseringsklar lovgivning forpligtede et enigt
Folketing sig derfor til at følge syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning og til at beskrive implementeringskonsekvenser, når
der indgås politiske aftaler og vedtages ny lovgivning i Folketings-
salen.
Aftalen betyder, at ministerierne fra den 1. juli 2018 har været
forpligtet til at foretage en vurdering af, om lovgivningen er
digitaliseringsklar ved blandt andet at fokusere på, at ny lov-
givning er enkel, forståelig, sikrer ensartede begreber og giver
mulighed for at anvende relevante, digitale sagsbehandlings-
muligheder. Det har tilmed været et opmærksomhedspunkt,
at digitaliseringsklar lovgivning skal bidrage til borgernes rets-
sikkerhed samt til tryg og sikker databehandling.
Samtidig har ministerierne været forpligtet til at undersøge
og beskrive de implementeringskonsekvenser, som nye love
og politiske aftaler forventes at få. Det omfatter fx beskrivelse
af, om der skal oprettes nye sagsgange eller ske tilretning af
it-systemer. Det er et supplement til den obligatoriske vurdering,
som ministerierne allerede foretager af økonomiske og admini-
strative konsekvenser for det offentlige og for erhvervslivet.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0004.png
Hovedkonklusioner
Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning for Folketingets lovsamling
2018/2019.
Vanskeligheder med at
beskrive implementerings-
konsekvenser
Ministerierne oplever flere udfor­
dringer med at opfylde kravene
i aftalen om digitaliseringsklar
lovgivning. Der er særligt udfordrin­
ger knyttet til at få lovforslagenes
implementeringskonsekvenser
beskrevet på tilstrækkelig vis.
Ministerierne angiver manglende
tid som væsentligste årsag hertil
og efterspørger flere konkrete
eksempler på, hvordan implemen­
teringskonsekvenser kan beskrives
tilstrækkeligt.
Ministerierne har godt
kendskab til digitaliseringsklar
lovgivning
Samlet set er digitaliseringsklar
lovgivning blevet en integreret del
af ministeriernes lovforberedende
arbejde. Ministerierne har et
godt kendskab til vejledning og
principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
Digitaliseringsklar lovgivning
i hele beslutningskæden
Der er et betydeligt potentiale
for i højere grad at indarbejde
tankegangene fra konceptet om
digitaliseringsklar lovgivning tidligt
i beslutningsprocessen, herunder
ved indgåelse af politiske aftaler.
Det vil øge muligheden for, at
også den lovgivningsmæssige
implementering af politiske aftaler
er digitaliseringsklar.
4
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0005.png
Tilpasset organisering
understøtter ministeriernes
arbejde med digitaliseringsklar
lovgivning
Ministerierne har organiseret arbejdet
med at gøre lovgivningen digitalise­
ringsklar forskelligt. Nogle anvender
projektorganisering, hvor jurister
og it­specialisters viden inddrages
tidligt og på projektkritiske tids­
punkter. Et tæt samarbejde mellem
forskellige faggrupper understøtter,
at konsekvenser af politiske aftaler
og lovgivning for borgerne, fx med
hensyn til databeskyttelse, overvejes
grundigt fra forskellige perspektiver
tidligt i processen.
Det fremadrettede
arbejde skal imødegå
identificerede barrierer
I det kommende år arbejdes der
derfor i højere grad på, at digitalise­
ringsklar lovgivning inkorporeres
så tidligt i den policyformulerende
proces som muligt. Der afholdes
fx informationsmøder for og løbende
dialog med medarbejdere i ministeri­
erne. Tilsvarende arbejdes der med
at tilvejebringe konkrete værktøjer
til at understøtte, at konsekvenser
af nye initiativer belyses tidligt
i lovprocessen. Som led heri ses
der på mulighederne for øget digital
understøttelse af lovgivningsproces­
sen. Dels med formål om at sikre
smidigere og hurtigere processer,
men ligeledes for at sikre højest
mulig kvalitet i det lovforberedende
arbejde.
Endelig er det hensigten, at
ministerierne i højere grad modtager
høringssvar med forslag til konkret,
retningsanvisende handling samt
generelt en målsætning om at øge
dialogen med relevante parter i
lovprocessen.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0006.png
Syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning
Vurdering af principper.
Enkle og klare regler
Lovgivningen skal være enkel og klar, så den er let at forstå
for borgere og virksomheder samt let at administrere.
Digital kommunikation
Lovgivningen skal understøtte, at der kan kommunikeres
digitalt med borgere og virksomheder.
Muliggør automatisk sagsbehandling
Lovgivningen skal understøtte, at administrationen af
lovgivningen kan ske helt eller delvist digitalt og under hensyntagen
til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed.
Sammenhæng på tværs
– ensartede begreber og genbrug af data
Begreber og data skal genbruges på tværs af myndigheder. Hvis der
allerede findes data, som understøtter lovens begreber, bør lovgivningen
udformes, så det bliver muligt at anvende disse data.
6
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0007.png
Tryg og sikker datahåndtering
Tekniske løsninger skal bygges på en måde,
så alle led i administrationen understøtter en sikker
og tryg datahåndtering, og at der sikres transparens
i den offentlige datahåndtering.
Anvendelse af offentlig infrastruktur
Offentlige myndigheder skal anvende eksisterende
offentlig it­infrastruktur, så der sikres størst muligt
genbrug og sammenhæng på tværs.
Forebygger snyd og fejl
Lovgivningen skal udformes, så den giver mulighed
for effektiv it­anvendelse i kontroløjemed.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0008.png
Implementeringskonsekvenser
Konsekvenser af ny lovgivning skal vurderes.
Det omfatter følgende fire elementer.
It-styring og risiko
Hvad er konsekvenserne i forhold til eksisterende it­systemer,
kræves der udvikling af nye og indebærer det væsentlige risici
fx i forhold til, hvornår lovgivningen kan træde i kraft?
Organisatoriske forhold
Er der væsentlige ændringer i forhold til organisering og
kompetencedeling mellem myndigheder, og er der risici
forbundet hermed?
Databeskyttelse
Er lovgivningen og den foreslåede administration af loven i overensstemmelse
med databeskyttelseslovgivningen? Er der taget de rette forholdsregler ved
eventuel datadeling og udveksling af data mellem offentlige myndigheder.
Betydning for borgerne
Bidrager lovgivningen til større gennemsigtighed, bedre tilgængelighed for
borgere og virksomheder samt en mere ensartet sagsbehandling? Sikres det,
at digitaliseringen respekterer borgerens rettigheder i national lovgivning?
8
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0009.png
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning
For at understøtte indsatsen med at gøre ny lovgivning digitaliseringsklar blev Sekretariatet
for digitaliseringsklar lovgivning etableret under Digitaliseringsstyrelsen primo 2018.
Det er blandt sekretariatets hovedopgaver at afgive præhøringssvar på lovforslag med
implementeringskonsekvenser for offentlige myndigheder. Høringssvarene og dialog med
ministerierne skal sikre vejledning og sparring om, hvordan lovgivningen kan leve op til
aftalen om digitaliseringsklar lovgivning. Det er således de enkelte ministeriers ansvar at
sikre, at lovgivningen lever op til kravene om digitaliseringsklar lovgivning. Til at understøtte
formålet udvikler sekretariatet værktøjer, som kan anvendes af ministerierne i arbejdet med
at gøre lovgivning digitaliseringsklar.
Sekretariatets opgaver
• Kvalificere ministeriernes vurdering af principper og implementerings­
konsekvenser gennem dialog med ministerierne og afgivelse af høringssvar.
• Udvikle værktøjer til understøttelse af ministeriernes arbejde med at gøre
lovgivning digitaliseringsklar.
I sekretariatets første år er det prioriteret at gennemføre en omfattende kommunikations­
indsats over for ministerier og styrelser for at oplyse om, hvad konceptet om digitaliserings­
klar lovgivning omfatter, og hvilke nye krav det stiller til lovarbejdet. Indsatsen har samlet
set ført til, at ministerier, branche­ og interesseorganisationer mv. har fået kendskab til
indsatsen om digitaliseringsklar lovgivning, og at ministerierne har kendskab til de krav,
der følger af den politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0010.png
Er lovgivningen digitaliseringsklar?
Aftalen om digitaliseringsklar lovgivning skal bidrage til at synliggøre konsekvenser af ny
lovgivning. Med det formål for øje modtager ministerier præhøringssvar på alle lovforslag
med offentlige implementeringskonsekvenser
1
. Høringssvarene kan indeholde anbefalinger
til ministerierne.
Dette kapitel gør status på ministeriernes arbejde med at gøre lovgivningen digitaliserings­
­
klar.
Digitaliseringsklar lovgivning – fra beslutningsoplæg til lovforslag
Det følger af den politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning, at både politiske aftaler,
beslutningsoplæg samt lovgivning skal være digitaliseringsklare. Det betyder, at kravet
om digitaliseringsklar lovgivning for ministerierne er gennemgående i hele processen for
et lovforslag.
Præhøringssvar
Ministerierne skal i lovforslaget belyse, hvilke implementeringskonsekvenser lovforslaget
forventes at få, samt om det efterlever principper for digitaliseringsklar lovgivning. Af den
politiske aftale for digitaliseringsklar lovgivning fremgår det desuden, at lovforslag med
implementeringskonsekvenser for offentlige myndigheder bør sendes i præhøring hos
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning senest seks uger før lovforslagets udsendelse
i offentlig høring. Baggrunden for seks ugers fristen er todelt. Dels skal den sikre, at
høringssvaret til ministeriet er dybdegående og solidt, og dels skal den sikre, at ministeriet
har tilstrækkelig tid til at indarbejde eventuelle ændringer.
Fristen har imidlertid vist sig vanskelig at overholde for ministerierne, da kun 22 pct. af
lovforslagene, der er modtaget i præhøring, har overholdt fristen.
I lovsamlingen 2018/19 havde 52 pct. af lovprogrammet (118 ud af 222 lovforslag)
implementeringskonsekvenser for offentlige myndigheder og skulle derfor i præhøring.
118
lovforslag
med konsekvenser
for det offentlige
1 Offentlige implementeringskonsekvenser kan i bred forstand beskrives som ændringer i aktiviteter og drift
af den offentlige administration og deles op i omstillingskonsekvenser, der er kendetegnet ved at være af
midlertidig karakter, og driftskonsekvenser, der sædvanligvis vil være af varig karakter. Offentlige implemente-
ringskonsekvenser kan være positive eller negative.
10
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0011.png
Proces for arbejdet med digitaliseringsklar lovgivning
Ny lovgivning
igangsættes
Ministerierne tager initiativ til udarbejdelse
af ny lovgivning på baggrund af politiske aftaler
og beslutningsoplæg.
Tidlig vurdering
af lovforslag
Ministerierne undersøger og vurderer tidligt,
om forventede lovforslag har implementerings-
konsekvenser for offentlige myndigheder og følger
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning
bistår ministerierne i vurderingen.
Lovforslag
udarbejdes
Ministerierne udarbejder lovforslag og har ansvar
for, at fremsatte lovforslag lever op til kravene i den
politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning.
Det indebærer, at implementeringskonsekvenserne
er vurderet, og at lovforslaget følger principper for
digitaliseringsklar lovgivning.
Tilrettelse
af lovforslag
Ministerierne tilretter lovforslag på baggrund
af høringssvar og dialog med sekretariatet.
Ministeriet tilføjer eksempelvis risikovurdering
ift. anskaffelse af nyt it-system.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0012.png
Bemærkninger i præhøringssvar
Det varierer, hvordan og hvorvidt digitaliseringsklar lovgivning er relevant i de enkelte
lovforslag. Når ministerierne modtager bemærkninger fra sekretariatet, vedrører bemærk­
ningerne typisk efterlevelsen af specifikke principper for digitaliseringsklar lovgivning
og ministeriets vurdering af lovforslagets implementeringskonsekvenser. En relativt stor
del af ministerierne forholder sig imidlertid til principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Der skelnes mellem lovgivning, hvor ministeriet ikke har modtaget specifikke bemærkninger
og lovgivning, hvor ministeriet anbefales at uddybe lovforslagets implementeringskonse­
kvenser og principefterlevelse.
Bemærkninger kan fx bestå af anbefalinger om, at ministerierne tilføjer konkrete tids­
estimater for et it­systems ikrafttrædelse eller skærper sin beskrivelse af konsekvenserne
af en omorganisering eller flytning af en konkret opgave, der udspringer af et lovforslag.
Der kan også kan være tale om, at ministeriet bør fremhæve beskrivelsen af et konkret
princip. Fx om, hvordan elementer i et lovforslag kan gøre brug af digital kommunikation.
Tilsvarende kan det blive anbefalet, at forslagets implementeringskonsekvenser konkreti­
seres, fx i forhold til den måde som lovforslaget påvirker borgere eller datasikkerhed på.
Der er afgivet bemærkninger til fire ud af fem lovforslag.
Bemærkninger til lovforslag med
offentlige implementeringskonsekvenser
%
%
19
21
Ingen bemærkninger
Implementerings-
konsekvenser
Princip-
efterlevelse
19
%
Både implementerings-
konsekvenser og
principefterlevelse
Statistikken er baseret på de 118 lovforslag, som Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget
i præhøring i perioden fra 1. maj 2018 til 20. marts 2019 og har afgivet høringssvar på.
Bemærkningerne omhandler i 60 pct. af lovforslagene ministeriernes efterlevelse af
principper for digitaliseringsklar lovgivning. Tilsvarende har 62 pct. af lovforslagene fået
bemærkninger vedrørende vurderingen af lovforslagets implementeringskonsekvenser.
For de 19 pct. af lovforslagene, som ikke har modtaget bemærkninger, gælder det typisk,
at lovforslaget kun i meget begrænset omfang har offentlige implementeringskonsekvenser.
12
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
41
%
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0013.png
Hvert andet lovforslag fremhæves positivt
Lovforslagene bliver i præhøringen vurderet i forhold til, om de efterlever principperne,
og om beskrivelse af implementeringskonsekvenser er fyldestgørende.
Halvdelen af alle lovforslag demonstrerer tilfredsstillende efterlevelse af principperne for
digitaliseringsklar lovgivning eller fyldestgørende vurdering af implementeringskonsekvenser.
Det er særligt lovforslagenes principefterlevelse, der har givet anledning til fremhævelser.
Tilsvarende omhandler 45 pct. (26 pct. + 19 pct.) af anbefalingerne til ministerierne,
hvordan implementeringskonsekvenserne kan beskrives mere fyldestgørende.
Dette understreger, at der er et betragteligt potentiale for at forbedre vurderingerne
og beskrivelsen af implementeringskonsekvenser i lovforslagene.
Fordeling af lovforslag med tilstrækkelig eller mangelfuld
efterlevelse af digitaliseringsklar lovgivning
Tilstrækkelig efterlevelse
Anbefaling om justering
3%
22%
33 %
50 %
26%
14%
19%
33%
Ingen fremhævelse
Fremhæver impl. konsekvenser
og principefterlevelse
Fremhæver principefterlevelse
Fremhæver beskrivelse af impl. konsekvenser
Ingen anbefalinger
Anbefalinger til både impl. konsekvenser
og principper
Anbefalinger til impl. konsekvenser
Anbefalinger til principefterlevelse
Statistikken er baseret på de 118 lovforslag, som Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget
i præhøring og skrevet høringssvar til i perioden fra 1. maj 2018 til 20. marts 2019.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0014.png
Lovforslagene er enkle, klare og muliggør automatisk sagsbehandling
Der er typisk flere principper, der er relevante for det enkelte lovforslag. Det er dog særligt
principperne om automatisk sagsbehandling, enkle og klare regler, tryg og sikker data­
håndtering samt sammenhæng på tværs, der har vist sig relevante. Derimod er princippet
om forebyggelse af snyd og fejl samt anvendelse af offentlig infrastruktur i mindre grad
relevante i lovforslagene.
Når der er tale om implementeringskonsekvenser, er det tydeligt, at konsekvenser i forhold
til it­understøttelse og it­styring og risiko er væsentlig for en meget stor del af lovforslag.
Lovforslags relevans for principper for digitaliseringsklar
lovgivning og implementeringskonsekvenser
Princip
Enkle og klare regler
Digital kommunikation
Muliggøre automatisk sagsbehandling
Sammenhæng på tværs
– ensartede begreber og genbrug af data
Tryg og sikker datahåndtering
Anvendelse af offentlig infrastruktur
Forebygge snyd og fejl
Implementeringskonsekvens
It-understøttelse, it-styring og risiko
Organisatoriske og administrative konsekvenser
Databeskyttelse
Betydning for borgerne
Bemærkning
42 pct.
26 pct.
46 pct.
32 pct.
38 pct.
19 pct.
18 pct.
Bemærkning
71 pct.
50 pct.
6 pct.
3 pct.
Statistikken vedr. principper for digitaliseringsklar lovgivning er baseret på de 74 lovforslag, som er modtaget
i præhøring, og hvor sekretariatet har fremsat bemærkninger vedrørende principefterlevelse.
Statistikken vedr. beskrivelse af implementeringskonsekvenser er baseret på de 70 lovforslag modtaget i præhøring,
for hvilke sekretariatet har fremsat bemærkninger vedrørende ministeriets vurdering af implementeringskonsekvenser.
14
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0015.png
Knap hver fjerde lovforslag (24 pct.) anerkendes for at efterleve princippet om enkle og
klare regler. I 14 pct. af lovforslagene beskriver ministerierne princippet om sammenhæng
på tværs tilfredsstillende, mens det i 13 pct. af lovforslagene er princippet om tryg og sikker
datahåndtering, der er beskrevet på tilstrækkelig vis.
Det bemærkes, at ikke alle principper er relevante for alle lovforslag.
Fordeling af lovforslag, der efterlever principper
for digitaliseringsklar lovgivning
Andel af lovforslag
hvor dette fremhæves
24 pct.
8 pct.
9 pct.
14 pct.
13 pct.
6 pct.
8 pct.
Princip
Enkle og klare regler
Digital kommunikation
Muliggøre automatisk sagsbehandling
Sammenhæng på tværs
– ensartede begreber og genbrug af data
Tryg og sikker datahåndtering
Anvendelse af offentlig infrastruktur
Forebygge snyd og fejl
Statistikken er baseret på de 118 lovforslag modtaget i præhøring for hvilke, sekretariatet har fremsat
anbefalinger vedrørende principefterlevelse. Et lovforslag kan fremhæves for efterlevelse af ét eller flere principper.
Tabellen kan anvendes som en indikation på, hvilke principper ministerierne er relativt bedst til at inddrage i lovgivningen.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0016.png
EKSEMPEL
Nemmere adgang til efteruddannelse
med digitaliseringsklar lovgivning
Som led i trepartsaftalen på Undervisningsministeriets område ønsker parterne at
gøre det enklere at ansøge om godtgørelse, når man tager en voksen-, efter- og videre-
uddannelse. Eksemplet demonstrerer god efterlevelse af en række af principperne
for digitaliseringsklar lovgivning.
Princip #1 om enkle og klare regler
Med loven blev administrationen af godtgørelse samlet i Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag. Samtidig overtog Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ansvaret for admini-
stration af bidrag til kost og logi, så alle de arbejdsgiverfinansierede ordninger på det
erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesområde fremover administreres samlet.
Princip #2 om digital kommunikation
Med loven blev det muligt at opbevare uddannelsesbeviser digitalt for gennemført
voksen-, efter- og videreuddannelse, så oplysningerne er tilgængelige online for
arbejdsgivere og arbejdstagere efter behov.
Princip #3 om automatiske afgørelser baseret på objektive kriterier
Fremadrettet vil udbetaling af godtgørelse og tilskud til befordring ske automatisk
til virksomheden, idet det som udgangspunkt antages, at deltagerne får løn under
uddannelse og transportudgifter godtgjort herfra.
Princip #4 om sammenhæng på tværs
Lovens samling af administrationen er en forenkling af ansøgnings-
og udbetalingsprocessen, der indebærer, at der søges om
godtgørelse og tilskud til befordring i samme arbejdsgang som
tilmeldingen til kurset. Tidligere skulle der søges særskilt inden
for en tidsfrist på fire uger, hvilket mange borgere glemte.
Lov om Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse
og flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen
m.v. til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
16
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0017.png
Status på ministeriernes arbejde
med digitaliseringsklar lovgivning
Den politiske aftale om digitaliseringsklar lovgivning forudsætter en ny tilgang til
lovprocessen, hvor de praktiske konsekvenser for administration af nye lovforslag skal
overvejes grundigt allerede fra lovprocessens start.
Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning har foretaget en undersøgelse af ministeriernes
kendskab til digitaliseringsklar lovgivning og de udfordringer, ministerierne oplever i forhold
til at gøre lovgivningen digitaliseringsklar. Undersøgelsen tager udgangspunkt i en spørge­
skemaundersøgelse og en række interviews med lovskrivere og lovchefer.
Undersøgelsen viser, at:
• Ministerierne generelt har godt kendskab til digitaliseringsklar lovgivning og
er fagligt klædt på til at arbejde med det i udformningen af nye lovforslag.
• Ministerierne har gjort brug af informationsmøder, videndeling mv. om
digitaliseringsklar lovgivning.
• Ministerierne efterspørger flere konkrete eksempler og gode råd som
inspiration til at beskrive et lovforslags implementeringskonsekvenser.
• Ministerierne benytter forskellige metoder til at vurdere, om nye lovforslag
indeholder implementeringskonsekvenser. Ministerier, hvis ressort tradi­
tionelt kræver en høj grad af skønsmæssig lovgivning, har vanskeligere
ved at inkorporere en fast procedure for adressering af de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning.
Digitaliseringsstyrelsen har gennemført surveyet og interviews. Der er foretaget interviews med 10 ministerier,
og surveyet er sendt til 78 personer og besvaret af 22 (svarrate: 28 pct.).
Når der skrives ”ministerierne”, henvises der til surveyets respondenter og/eller interviewpersonerne.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
17
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0018.png
Kendskab til digitaliseringsklar lovgivning
I det første år er ministerierne blevet tilbudt forskellige former for uddannelse i form af
undervisning, informationsmøder, vejledning mv. Disse tilbud er i stort omfang blevet
benyttet.
Alle respondenter har således gjort noget aktivt for at imødekomme kravene for digitalise­
ringsklar lovgivning.
Størstedelen af medarbejdere i ministerierne angiver at have kendskab til digitaliseringsklar
lovgivning (96 pct. angiver, at de er meget enige eller enige). Over halvdelen angiver
samtidig, at de er fagligt kvalificerede til at arbejde med at gøre lovforslag digitaliseringsklar.
Det samlede billede er, at lidt mere end halvdelen af ministerierne angiver, at de aktivt
tænker digitaliseringsklar lovgivning ind i det lovforberedende arbejde.
Ministeriernes brug af vejledningstilbud
96
%
77
64
%
%
9%
Deltaget i
informationsmøder
Læst
vejledningen
Sparret med
kolleger
Andet
Intet gjort for at
opnå kendskab
Ministerierne giver endvidere udtryk for, at de finder principperne meningsfulde og anvende­
lige i deres arbejde med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar. Dog pointerer nogle af
ministerierne, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning i sig selv ikke har ændret
på ministeriernes lovforberedende arbejde.
18
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
0%
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0019.png
Kendskab og kvalificering til at arbejde med digitaliseringsklar
lovgivning
4%
4%
26
%
4%
4%
22
%
4%
39
26
%
78
%
57
%
57
%
%
%
17
%
13
%
Jeg er fagligt kvali ceret
til at arbejde med
digitaliseringsklar
lovgivning
13
30
%
Jeg har kendskab
til konceptet om
digitaliseringsklar
lovgivning
Vi har arbejdet aktivt
med at tænke muligheder
for digitaliseringsklar
lovgivning ind tidligt i
det lovforberedende arbejde
Hverken eller
Uenig
Jeg har adgang til
tilstrækkelig information
Meget enig
Enig
Ved ikke
Tal rundet til nærmeste hele og derfor summen af alle svarmuligheder ikke 100 pct.
Ministeriernes lovproces og høringsprocedurer
Implementeringen af indsatsen om digitaliseringsklar lovgivning medfører, at lovgivnings­
processen er under forandring, da ministerierne i højere grad end tidligere er formelt
forpligtet til at vurdere konsekvenserne af ny lovgivning, herunder at sikre så enkel
lovgivning som muligt. For at imødekomme de nye krav har nogle ministerier igangsat
tiltag, der forankrer digitaliseringsklar lovgivning i de interne arbejdsgange.
Størstedelen af ministerierne arbejder struktureret med at implementere digitaliseringsklar
lovgivning i det lovforberedende arbejde. Ministerierne deler desuden deres erfaringer
i et nyligt etableret netværk, som drives af Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
19
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0020.png
Anvendte metoder i udarbejdelsen af forslag.
Ministeriet har:
Udpeget en ansvarlig til
at beskrive lovforslagets
implementeringskonsekvenser
9%
Implementeret digital lov-taskforce
eller anden projektorganisering
14
%
Vurderet lovforslagets
implementeringskonsekvenser
efter en fast metode
46
%
27
%
Implementeret tjekliste til
vurdering af, hvordan lovforslaget
efterlever principper for
digitaliseringsklar lovgivning
Ikke anvendt nogle af
de ovenstående metoder
Effekt af præhøringssvar
Digitaliseringsklar lovgivning fører til konkrete ændringer i lovforslagene. En fjerdedel af
de adspurgte medarbejdere i ministerierne tilkendegiver, at præhøringssvarene har ledt
til ændringer i det pågældende lovforslag. I de tilfælde, hvor ministerierne angiver at være
uenige i udsagnet, skyldes det næsten entydigt, at præhøringssvaret ikke indeholdt forslag
til konkrete ændringer.
Det påpeges af ministerierne, at det særligt er det uformelle samarbejde og den løbende
vejledning, der giver anledning til ændringer i lovforslagene.
20
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
18
Ved ikke
%
23
%
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0021.png
Ministeriernes vurdering af, om sekretariatets høringssvar
har givet anledning til ændringer i lovforslag
23
%
32
%
%
18
%
14
Meget enig
0%
Enig
Hverken eller
Uenig
Meget uenig
Udfordringer med at gøre lovgivningen digitaliseringsklar
Lidt over halvdelen af ministerierne tilkendegiver, at de oplever konkrete udfordringer
i forhold til at gøre lovgivning digitaliseringsklar. Flere faktorer gør sig gældende,
herunder manglende inddragelse af interessenter eller en oplevelse af bundne rammer
fra politiske aftale.
Udfordringer for at opfylde digitaliseringsklar lovgivning
46%
36%
27%
23%
Bundne rammer fra
politisk aftale/direktiv
Manglende tid til at
afdække implementerings-
konsekvenser
Lovforslaget er en del af
eksisterende lovkompleks og
dermed afhængig af dette
Manglende viden om
afdækning af implementerings-
konsekvenser
9%
9%
5%
46%
Manglende inddragelse
af relevante interessenter
Manglende inddragelse af
specialister/fagpersoner
i udarbejdelsen af lovforslag
Andre forhold
Ingen oplevede udfordringer
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
21
14
Ved ikke
%
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0022.png
EKSEMPEL
Lov om bedre vilkår for vækst og korrekt
skattebetaling i dele- og platformsøkonomien
Det bliver stadig mere almindeligt for borgere at udleje deres bolig, sommerhus
eller lignende via digitale platforme for deleøkonomi.
Dette kan på længere sigt blive en udfordring for skatteopkrævningen, når de
deleøkonomiske platforme udbydes af udenlandske selskaber, som overlader
indberetningen til den enkelte borger. For at dæmme op for en potentiel erosion
af skatteprovenu, giver ny, digitaliseringsklar lovgivning de deleøkonomiske plat-
forme et incitament for at indberette deres brugeres indtægter til skattevæsenet.
Det udspringer af, at enhver borger, som gør brug af en tjeneste, der har indvilget
i at indberette oplysninger til skattevæsenet, nyder godt af et øget fradrag i forhold
til indtægter opnået via platformen.
Denne foranstaltning er en fordel for brugerne, for platformene og for staten, idet
det ansporer platformene til at indberette brugernes indtægter og sikre brugerne
et højere skattefradrag. I sidste ende giver det myndighederne det fornødne data-
grundlag til at foretage effektiv skattekontrol.
Eksemplet demonstrerer god efterlevelse af princippet om intelligent it-anvendelse
i kontroløjemed.
22
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
Generelle udfordringer med at indarbejde
digitaliseringsklar lovgivning i lovforslag
Op mod halvdelen af ministerierne beskriver, at bundne rammer fra politiske aftaler eller
fra EU­direktiver opleves som en barriere for at udforme digitaliseringsklar lovgivning.
Det påpeges blandt andet, at når politiske aftaler udformes meget specifikt, og dermed
indeholder konkrete anvisninger for, hvordan lovgivningen og implementeringen af
lovgivningen efterfølgende skal håndteres, er der behov for, at ikke blot lovgivning,
men også politiske aftaler, lever op til digitaliseringsklar lovgivning.
Ministerierne påpeger derfor, at man i selve udformningen af politiske aftaler i højere grad
bør tænke digitaliseringsklar lovgivning ind, hvis man ønsker, at ministerierne skal have
mulighed for at lave konkrete ændringer i lovforslagene i forlængelse af sekretariatets
høringssvar. Det følger sekretariatet op på i sekretariatets fremadrettede arbejde.
Manglende tid til at afdække implementeringskonsekvenser i det enkelte lovforslag opleves
ifølge ministerierne ligeledes som en betydelig barriere for at leve op til kravet om digitalise­
ringsklar lovgivning. Dette underbygges af, at ministerierne hyppigst bliver anbefalet at
uddybe lovforslagets implementeringskonsekvenser for fx borgere, databeskyttelse eller
it­sikkerhed. I den sammenhæng nævnes det af ministerierne, at eksisterende lovgivning
kan være udformet i sammenhængende lovkomplekser, hvor revisioner af enkelte elementer
af lovgivningen kan vanskeliggøre at indarbejde principperne for digitaliseringsklar lov­
givning.
Ministerier, hvis ressort traditionelt kræver en høj grad af skønsmæssig lovgivning, har
tilkendegivet, at de finder det vanskeligt at inkorporere en fast procedure for adressering
af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning i det lovforberedende arbejde. Det er
et fremadrettet fokusområde at have yderligere dialog med disse ministerier om, hvordan
digitaliseringsklar lovgivning også kan anvendes i lovgivning, der indeholder skønsmæssig
vurdering.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
23
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
Interne barrierer for at indarbejde digitaliseringsklar lovgivning i lovforslag
Et fåtal af ministerierne peger på, at de oplever barrierer i forhold til den interne organise­
ring. Det kan fx være en udfordring ikke at have tid eller mulighed for at få faglig kvalificering
af lovforslagene ved at inddrage relevante specialister eller fagpersoner i det pågældende
lovforslag. Det er imidlertid samtidig erfaringen, at tæt koordination mellem relevante
fagligheder bidrager til velbelyste lovforslag.
Af samme årsag organiserer flere ministerier sig på nye måder, hvor nye strukturer samler
forskellige fagligheder om selve lovformuleringen, så lovforslagene både gennemses af
faglige specialister, eventuelle it­specialister og administrative medarbejdere. En sådan
organisering kan være med til at nedbryde barrierer og muliggøre, at digitaliseringsklar
lovgivning kan tænkes ind tidligere i lovgivningsprocesserne.
EU-lovgivnings betydning for digitaliseringsklar lovgivning
Mange ministerier peger på, at EU­lovgivning giver en smal ramme for national tilpasning
i forbindelse med implementering af direktiver, hvilket efterlader mindre rum til efterlevelsen
af kravene for digitaliseringsklar lovgivning. Det samme gør sig naturligt gældende med
EU­forordninger, der er umiddelbart gældende efter vedtagelse på EU­niveau. Ministerierne
efterspørger derfor, at der er mulighed for at påvirke EU­lovgivning tidligere i processen
med henblik på også her at fremme tankerne om digitaliseringsklar lovgivning.
Digitaliseringsstyrelsen samarbejder med Erhvervsstyrelsen om en række langsigtede
initiativer for at imødekomme dette.
24
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0025.png
EKSEMPEL
Brug af lov taskforces i Erhvervsstyrelsen
I Erhvervsstyrelsen har man arbejdet aktivt med at bygge bro mellem medarbejdere
med lovforberedende opgaver og medarbejdere med ansvar for digital understøttelse
af lovgivning. Det sker blandt andet ved nedsættelse af en taskforce for digitalisering
i tilknytning til relevante lovforslag.
Når Erhvervsstyrelsen nedsætter en taskforce for digitalisering sker det i samråd mellem
styrelsens enheder for jura og digitalisering. Taskforcen har blandt andet fokus på at
sikre, at en eventuel ikrafttrædelsesdato for regulering giver plads til systemtilpasninger.
Konkret har Erhvervsstyrelsen etableret et ”single point of entry”, som medarbejdere
med lovforberedende opgaver kan kontakte, når de vurderer, at et lovforslag har behov
for digital understøttelse. Herved sikres det, at der udpeges medarbejdere med de rette
kompetencer til deltagelse i kvalificering af lovforslagets implementeringskonsekvenser.
En taskforce kan blandt andet bestå af en procesejer og lovskriver, en it-arkitekt,
en medarbejder med speciale i brugervenlighed, en medarbejder med speciale i regler
og begreber for it-løsninger, en såkaldt ”product owner”, som har ansvar for at bygge
bro og oversætte mellem fagområde og digitalisering samt medarbejdere fra kunde-
-
service, som har en god fornemmelse for slutbrugernes behov og ønsker.
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en række tjeklister
og et interaktivt selvevalueringsværktøj, der
understøtter medarbejdere med lovforberedende
opgaver i at identificere og vurdere relevante
opmærksomhedspunkter i relation til
digital understøttelse af lovgivning.
Eksemplet illustrerer, hvordan ministerierne
arbejder aktivt med organisering af
processen for det lovforberedende
arbejde for blandt andet at gøre
lovgivningen digitaliseringsklar.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
25
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0026.png
Udviklingstiltag
På baggrund af undersøgelserne er der igangsat en række indsatser, som skal imøde­
komme de udfordringer, ministerierne oplever.
Udfordringer og udviklingstiltag for samlingen 2019/2020
Udfordring
Fokus på tidlig vurdering af
implementeringskonsekvenser
i politiske aftaler
Udviklingstiltag
Informationsmøder og vejledning for
medarbejdere i ministerierne mv.
Uddannelse og vejledning af nye
medarbejdere
Digitaliseringsklar lovgivning indgår
i Digitaliseringsakademiets kurser
Efterspørgsel på konkrete
erfaringer og eksempler på
digitaliseringsklar lovgivning
Case-bank med eksempler på effektiv
brug af digitaliseringsklar lovgivning
Erfaringsnetværk til videndeling mellem
alle lovchefer
Sikre tidlig dialog, fortsat samarbejde
og tidlig koordinering om lovforslag
Undersøge mulighed for at understøtte
kortlægning af lovgivningsprocessen digitalt.
Fortsat dialog med EU-Kommissionen om
regulering og digitalisering på EU-niveau
Efterspørgsel på tidlig
sparring i lovprocessen
Begrænset efterlevelse
af tidsfrister for præhøring
EU-lovgivning sætter grænser
for graden af principefterlevelse
26
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
Vejledning- og uddannelsestiltag til medarbejdere
Der er et væsentligt udviklingspotentiale for i højere grad at indtænke digitaliseringsklar
lovgivning på det politiske niveau og i politiske aftaler. Dette vil understøtte, at også
lovforslag enklere kan gøres digitaliseringsklare.
På den baggrund øges indsatsen med at gøre opmærksom på indholdet af aftalen om
digitaliseringsklar lovgivning. Med uddannelse og vejledning af medarbejdere i ministerierne,
sigtes der mod, at digitaliseringsklar lovgivning kan forankres og blive en del af fundamentet
for de embedsmænd, der forbereder oplæg til ny policy og politiske aftaler.
Som et yderligere undervisningstiltag planlægges det at inddrage digitaliseringsklar
lovgivning i Digitaliseringsakademiet, der blev nedsat med strategien Et solidt it­fundament
– strategi for it­styring i staten til at løfte kompetencerne inden for it og digitalisering hos
generalister staten.
Konkrete erfaringer og eksempler på digitaliseringsklar lovgivning
Ministerierne efterspørger flere konkrete eksempler på, hvordan digitaliseringsklar lovgivning
kan indgå i udformningen af nye lovforslag.
På den baggrund får ministerierne fremover stillet eksempler til rådighed, der demonstrerer
anvendelse af principperne for digitaliseringsklar lovgivning i konkrete lovforslag.
Det er desuden hensigten at udvikle en række hjælpeværktøjer til lovskrivere, som kaldes
lovkomponenter. En lovkomponent kan eksempelvis være en skabelon for en ikraft­
trædelse­ eller territorialbestemmelse, der går på tværs af mange lovforslag. Formålet er,
at lovkomponenter skal fungere som guides til, hvordan ny lovgivning på effektiv vis kan
gøres digitaliseringsklar ved, at den bliver enklere og mere ensartet på tværs.
Tilsvarende er der etablereret et erfaringsnetværk med lovchefer og lovskrivere på tværs
af alle ministerierne til videndeling om digitaliseringsklar lovgivning.
Tidlig dialog, fortsat samarbejde og tidlig koordinering om lovforslag
Som nævnt er det ifølge ministerierne ofte gennem uformel sparring mellem ministerierne
og sekretariatet, at der skabes størst nytte i det lovforberedende arbejde. Derfor er det
også ambitionen fremover at vedligeholde og udvide den gode dialog med ministerierne
og opprioritere den uformelle sparring.
Procesunderstøttelse af lovgivningsprocessen
Det undersøges desuden, hvorvidt der er mulighed for at understøtte lovgivningsprocessen
digitalt. Formålet hermed er dels at understøtte en smidig og hurtigere lovproces, så
juridiske og faglige ressourcer kan anvendes på den komplicerede lovformulering frem
for processuelle opgaver, samt at understøtte bedre fristoverholdelse og høj lovkvalitet
generelt.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
27
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
Dialog med EU-Kommissionen om regulering og digitalisering på EU-niveau
Ministerierne påpeger, at EU­lovgivning kan forekomme så specifik og konkret, at der
ikke overlades råderum til, at ministerierne kan revidere ny lovgivning efter principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Derfor arbejder Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning
i samarbejde med Erhvervsstyrelsen på, at EU­retsakter fremadrettet skal give gode
rammebetingelser for ministeriernes arbejde med at udforme digitaliseringsklar lovgivning.
Sekretariatet arbejder med en række langsigtede initiativer for at imødekomme dette.
De konkrete initiativer indeholder blandt andet formidling af engelsksprogede case­
beskrivelser, der anskueliggør anvendelse af principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Indsatsen indebærer også etableringen af netværk af ligesindede aktører på tværs af
medlemsstaterne, bestående af medlemsstater, der særligt prioriterer offentlig digital
udvikling. Denne indsats forventes på længere sigt også at bære frugt i form af øget
potentiale for bilateral erfaringsudveksling.
28
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0029.png
Bilag
Ministeriernes arbejde med
digitaliseringsklar lovgivning
Bilaget præsenterer udvalgte oversigter og nøgletal om arbejdet med digitalise­
ringsklar lovgivning fordelt på ministerier. Ministerierne er benævnt med gældende
navn i perioden for Folketingets lovsamling 2018/2019. Tallene er udarbejdet af
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning på baggrund af tal fra Folketinget.dk
og intern statistik.
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
29
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0030.png
Lovforslag med implementeringskonsekvenser
Nedenstående tabel viser antallet af fremsatte lovforslag per ministerium i samlingen
2018/19 samt hvor mange af disse, som sekretariatet på baggrund af en indledende
screening har vurderet at indebære implementeringskonsekvenser for offentlige myndig­
heder. Der er stor variation mellem ministerier i andelen af lovforslag, som vurderes at
have implementeringskonsekvenser.
Tabel 1
Antal fremsatte lovforslag med implementeringskonsekvenser
per ministerium, 2018-19
Antal som
Antal vurderes at have
fremsatte implementerings-
konsekvenser
lovforslag
38
37
29
27
24
20
15
14
13
11
8
6
5
5
4
4
4
0
15
12
9
11
8
5
16
6
8
5
1
2
2
2
1
1
2
0
0
5
Ministerium
Skatteministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Undervisningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Børne- og Socialministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Finansministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Kulturministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kirkeministeriet
Gennemsnit
Andel
i pct.
32 pct.
24 pct.
38 pct.
30 pct.
21 pct.
80 pct.
40 pct.
57 pct.
38 pct.
9 pct.
25 pct.
33 pct.
40 pct.
20 pct.
25 pct.
50 pct.
0 pct.
0pct.
33 pct.
30
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0031.png
Lovforslag modtaget i præhøring
Nedenstående tabel viser antallet af lovforslag, som sekretariatet har modtaget i præhøring
sammenholdt med antallet af lovforslag, som sekretariatet indledningsvist har vurderet
at have implementeringskonsekvenser. Som det fremgår af tabellen, har størstedelen af
ministerierne sendt flere lovforslag i præhøring hos sekretariatet, end det var forventet på
baggrund af screeningen af lovprogrammet for 2018/2019.
Tabel 2
Antal lovforslag modtaget i præhøring
per ministerium, 2018-19
Antal som
Antal
lovforslag vurderes at have
modtaget implementerings-
konsekvenser
i præhøring
29
12
15
10
8
11
6
8
5
3
4
2
2
2
0
3
0
0
7
12
9
11
8
5
16
6
8
5
1
2
2
2
1
1
2
0
0
5
Ministerium
Skatteministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Undervisningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Børne- og Socialministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Finansministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Kulturministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kirkeministeriet
Gennemsnit
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
31
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0032.png
Antal høringssvar med anbefalinger
Nedenstående tabel viser antallet af høringssvar, hvor sekretariatet har fundet anledning
til at fremsætte egentlige anbefalinger til sikring af lovforslagets principefterlevelse eller
til beskrivelsen af lovforslagets implementeringskonsekvenser.
Tabellen viser, at sekretariatet giver anbefalinger til lovgivningens udformning i et flertal
af høringssvarene. Der er dog relativt stor spredning mellem de enkelte ministerier i forhold
til, hvor stor en andel af høringssvarene, der indeholder anbefalinger til justeringer.
Tabel 3
Antal høringssvar med anbefalinger
per ministerium, 2018-19
Antal
lovforslag
modtaget
i præhøring
29
12
15
10
8
11
6
8
5
3
4
2
2
2
0
3
0
0
7
Antal
høringssvar
med
anbefalinger
15
10
9
7
6
9
5
1
5
2
4
1
1
2
0
2
0
0
4
Ministerium
Skatteministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Undervisningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Børne- og Socialministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Finansministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Kulturministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kirkeministeriet
Gennemsnit
Andel
i pct.
52 pct.
83 pct.
60 pct.
70 pct.
75 pct.
81 pct.
83 pct.
13 pct.
100 pct.
66 pct.
100 pct.
50 pct.
50 pct.
100 pct.
0 pct.
66 pct.
0 pct.
0 pct.
57 pct.
32
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0033.png
Fristefterlevelse
Nedenstående tabel viser, hvor mange dage forud for lovforslagets udsendelse
i offentlig høring det enkelte ministerium i gennemsnit indsender lovforslag i præhøring
hos sekretariatet. Det skal bemærkes, at gennemsnitsberegningen vil være mere sårbar
for ”outliers” jo færre lovforslag det enkelte ministerium har sendt i høring.
Som det fremgår af tabellen, er der stor variation, i forhold til hvor tidligt det enkelte
ministerium i gennemsnit sender lovforslag i præhøring, og dermed i hvor høj grad de
opfylder fristen om at sende lovforslag med implementeringskonsekvenser i præhøring
seks uger før lovforslagets udsendelse i offentlig høring.
Tabel 4
Ministeriernes efterlevelse af kravet om at sende lovforslag
i præhøring seks uger før høring per ministerium, 2018-19
Antal
lovforslag
modtaget
i præhøring
29
12
15
10
8
11
6
8
5
3
4
2
2
2
0
3
0
0
7
Gns. antal
dage før
offentlig
høring
22
22
59
21
-8
25
8
14
12
26
16
58
9
-3
0
2
0
0
16
Ministerium
Skatteministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Undervisningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Børne- og Socialministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Finansministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Kulturministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kirkeministeriet
Gennemsnit
Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019 ·
33
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
Vil du vide mere
Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning står til rådighed for yderligere dialog
og vejledning om digitaliseringsklar lovgivning. Det kan både være i form af rådgivning
og videndeling på møder eller ved oplæg.
Kontakt Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning på
[email protected]
Udgivet af Digitaliseringsstyrelsen
Marts
2020
ISBN
ISBN
78-87-93073-27-2 (tryk)
978-87-93073-28-9 (web)
Design BGRAPHIC
Tryk
Rosendahls
34
· Indsatsen for at sikre digitaliseringsklar lovgivning · Årsrapport 2019
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0035.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 198: Årsrapport om digitaliseringsklar lovgivning, fra finansministeren
2164506_0036.png
digst.dk