Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 194
Offentligt
2165634_0001.png
Enhed
Socialjura og
International
Sagsbehandler
Eva Ejdrup Win-
ther
Koordineret med
Ambassaden
Helsinki
Sagsnr.
2019 - 5619
Doknr.
212821
Dato
25-02-2020
Baggrund for program - studietur til Helsinki d. 2.-3. marts
2020
Delegationen følges under hele besøget af den danske Ambassadør i Helsinki, Charlot-
te Lauersen (CV vedlagt).
Y-foundation (mandag formiddag)
Delegationen mødes med Y-Foundations CEO Juha Kaakinen (CV vedlagt).
The
Y-Foundation
(Y-säätiö) er en non-profit bolig organisation, der arbejder ud fra
Housing First princippet. Organisationen blev dannet i 1985. På daværende tidspunkt
var der 20.000 hjemløse i Finland, hvoraf 95% var én-person husholdninger og 90%
mænd. I dag har Y-foundation over 17.000 lejligheder i 50 byer og kommuner og er
således landets fjerdestørste udlejer.
Grundlæggerne af the Y-Foundation er byerne Helsinki, Espoo, Tampere, Turku,
Vantaa, finsk KL, Kirkerådet, Byggeforbundet (fagforening), Byggebrancheforeningen
(industriforbund), Psykisk Helse forbundet (ngo) og finsk Røde Kors.
På deres hjemmeside skriver de blandt andet:
Our mission is to enhance social justice. We do this by developing so-
cial housing to the largest Finnish cities lacking affordable housing.
Our building projects are based on local needs.
We build housing units where support services are easy to arrange.
We also develop and build state-subsidised rental homes under M2-
Kodit. The Y-Foundation also acquires rental dwellings by purchasing
individual apartments from housing companies on the free market.
The work we do relies heavily on our solid expertise on issues relating
to homelessness and the Housing First principle. Our wide knowledge
is based on a strong co-operation
with municipalities and NGO’s. We
also do research on homelessness.
CEO Juha Kaakinen gav den i september 2014 en TED-talk angående Y-Foundation og
Housing First princippet (kan findes på
Youtube).
Herberg / assisteret bolig (mandag formiddag)
Besøget er arrangeret i samarbejde med Y-Foundation
og er en del af ’housing first’
tilgangen. Delegationen mødes med herbergets leder Antti Martikainen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 194: Program og baggrundsmateriale for studieturen til Finland den 1-3. marts 2020
2165634_0002.png
Herberget, der drives af det finske Frelsens hær (Salvation Army), beskrives af Y-
Foundation som en nyere type herberg eller assisteret bolig med 24-timders tilstede-
værelse af personale.
Vantaa kommune og ngo (mandag eftermidag)
Samarbejdet mellem det statslige og kommunale niveau har været en integreret del af
den finske tilgang til bekæmpelse af hjemløshed. Derfor inkluderer programmet et
besøg i den finske kommune Vantaa, der er en del af hovedstadsområdet Helsinki-
Espoo-Vantaa.
Delegationen mødes med borgermester
Ritva Viljanen
(Socialdemokratiet), og får
derefter et oplæg om kommunens bekæmpelse af hjemløshed.
Til sidst besøges et nærliggende ungdomscenter, der beskrives som et
‘one-stop’ råd-
givningscenter for unge under 30, der yder assistance og støtte angående bolig, studier
og beskæftigelse.
Følgende program er aftalt:
14.15
Welcome to Vantaa
Coffee.
Delegationen byde velkommen af Sari Multala, Chairman of the
City
Executive Board
Presentation of Vantaa
Questions
Delegationen mødes med borgermester Ritva Viljanen
How Vantaa has tackled homelessness
Oplæg ved fungerende viceborgermester Anna Cantell-Forsbom
Discussion on steps taken to reduce homelessness
Visit to Youth Center Liito
Delegationen møded med Maija Mahon, Supervisor in Youth Services
End of the programme
Delegationen kører tilbage til hotellet
14.30
15.00
15.20
16.00
16:45
Baggrund om de statsligt-kommunale programmer
I 2008 opnåede man en politisk konsensus om at nedbringe antallet af særligt lang-
tidshjemløse. To store nationale hjemløshedsprojekter, PAAVO I og PAAVO II (2008-
2015), blev administreret af Miljøministeriet i samarbejde med blandt andre Socialmi-
nisteriet og Kriminalforsorgen. De ti kommuner, Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere,
Oulu, Lahti, Jyväskylä, Kuopio, Pori and Hyvinkää. Espoo, Vantaa og Hyvinkää, som
havde det højeste niveau af hjemløshed, underskrev også hensigtserklæringer om at
gennemføre programmet i samarbejde med staten.
Evalueringer af de pågældende programmer konkluderes dog, at der stadig er proble-
mer. Hjemløshed er blevet en mere mangesidet og sammensat problemstilling, og
hjemløsheden blandt unge er fortsat i stigning. Se
pressemeddelese 18.6.2019
angå-
ende Udredning ”Bostadslösheten har minskat tack vare
olika program
arbetet mot
bostadslöshet bör i fortsättningen stödjas i kommunerna”
(rapporten er alene til-
gængelig på finsk).
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 194: Program og baggrundsmateriale for studieturen til Finland den 1-3. marts 2020
2165634_0003.png
Møde med social- og sundhedsministeriet (tirsdag formiddag)
Selv om bekæmpelse af hjemløshed som en del af boligpolitikken rent ressortmæssigt
hører under den finske miljøminister, er der en tæt koordination med social- og
sundhedsministeriet.
Mødet med social- og sundhedsministeriet giver mulighed for at få indblik i både be-
kæmpelse af hjemløshed, men også bredere socialpolitiske emner, herunder finske
indsatser for udsatte børn.
Følgende dagsorden er aftalt:
8.50–9.00
9.00–9.15
Welcome, Veli-Mikko Niemi Director-General, Interna-
tional Affairs Unit, Ministry of Social Affairs and Health
Social Services for Disadvantaged Children, Annika Par-
sons, Ministerial Adviser, Ministry of Social Affairs and
Health
Questions and Discussion
Homelessness in Finland, Ritva Liukonen, Senior Spe-
cialist, Ministry of Social Affairs and Health
Questions and discussion
9.15–9.25
9.25–9.40
9.40–9.50
Møde med Social- og sundhedsudvalget (tirsdag formiddag)
Delegationen mødes med medlemmer i det finske parlaments
social- og sundhedsud-
valg.
Det finske udvalg har et bredt ansvarsområde for social velfærd og sundhed, in-
klusiv social forsikring og pensioner.
Følgende emner af fælles interesse er foreslået (såfremt SOU har bemærkninger hertil,
videreformidles disse til det finske udvalg):
Homelessness
The main objective with the study-trip to Helsinki is to gather information and
inspiration on the Finnish approach to fighting homeless. This includes the
crosscutting cooperation between authorities with responsibility for both
housing and social affairs issues, as well as state and local government cooper-
ation.
Wider social issues under the responsibility of both committees
Both in Denmark and Finland social interventions for disadvantaged children
and families seems to be on the political agenda.
Wider issues on the role and function of local government
In Finland the local government structure related to social policy and heath
seems to have been on the political agenda for a while. In Denmark the struc-
ture of the 2007 reform is well established, however the economic burden
sharing between municipalities is currently under negotiation.
Det bemærkes, at udvalgets formand
Anu Vehviläinen
(Centerpartiet), er tidligere
kommuneminister (Minister of Local Government and Public Reforms, 2015-2019), og
derfor forventes at have en interesse for den socialpolitiske organisering i Danmark,
herunder kommunestrukturen.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 194: Program og baggrundsmateriale for studieturen til Finland den 1-3. marts 2020
2165634_0004.png
Frokost med venskabsforening (tirsdag)
Delegationen bydes på frokost af det Parlament’s danske venskabsforening.
Ved frokosten deltager parlamentsmedlem og formand for venskabsforeningen
Mats
Löfström
(valgt på Åland, Centerpartiet) samt parlamentsmedlem og næstformand for
venskabsforeningen
Aki Lindén
(Socialdemokratiet). Eventuelle andre deltagende
parlamentsmedlemmer bekræftes på dagen.
Der vil være et ’hovedbord’, hvor de finske deltagere og danske folketingsmedlemmer
sidder sammen.
Møde med miljøminister Krista Mikkonen (tirsdag eftermiddag)
Under den finske ressortdeling ligger bolig, inklusiv hjemløshed, under miljøministe-
rer Krista Mikkonen’s
ansvar (De grønne), se vedhæftede CV (engelsk).
Regeringen består af Socialdemokratiet, Centerpartiet, De Grønne, Venstreforbundet
og Det svenske Folkeparti (et borgerlig-liberalt parti, der særligt varetager den fin-
landssvenske befolknings rettigheder og interesser).
I
regeringsprogrammet
sættes der konkrete og ambitiøse mål for hjemløshed. Antallet
skal halveres i den indeværende valgperiode, og man vil helt afskaffe hjemløshed med
udgangen af næste valgperiode i 2027. Der tages udgangspunkt i ’Housing First’ prin-
cippet, der er særligt fokus på unge, bedre rådgivning i regioner og kommuner samt
udvikling af bedre data og statistik.
Det bemærkes, at nedenstående mål også indgik i regeringsprogrammet under stats-
minister Antti Rinne’s regering (juni-december
2019) og er blevet fortsat uændret i
regeringsprogrammet under statsminister Sanna Marin’s
regering
(udnævnt d. 10.
december 2019):
Objective 3 Eradicating homelessness within two government terms
We will halve homelessness during the government term and eradi-
cate homelessness within two government terms, in other words, by
2027. We will continue to operate according to the 'Housing First'
principle, which has proved to be effective. We will focus especially on
making housing advice more readily available and on preventing
homelessness, particularly among young people and migrants.
Measures
We will launch a programme to cooperate with the main urban re-
gions, service providers and organisations with the goal of halving
homelessness by 2023 and eradicating it by 2027. We will integrate
the goal of eradicating homelessness into the national MAL agreement
and the agreements of urban regions.
To improve access to housing advice, we will make it a statutory ser-
vice and allocate sufficient resources for it. We will work with the local
authorities to ensure sufficient housing advice services. Housing ad-
vice services must be available to all, irrespective of the form of hous-
ing.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 194: Program og baggrundsmateriale for studieturen til Finland den 1-3. marts 2020
2165634_0005.png
We will develop the collection of statistics on homelessness. We can do
this, for instance, by building a system for collecting statistics on
homelessness based on national databases, such as the Kanta service,
which, in addition to producing real-time statistical information,
would also produce information on individuals’ paths to homelessness
and the factors that lead to homelessness.
Kallio Familiecenter (tirsdag eftermiddag)
Besøget på
Kallio Family Center
indgår i programmet ud fra ønsket om, også at få et
indblik i bredere socialpolitiske forhold i Finland, herunder for børn og familier.
På besøget ledsages delegationen af
Helsinki’s viceborgermester
for sociale anliggen-
der
Sanna Vesikansa
(CV vedlagt, engelsk).
Familiecentret danner rammen om en lang række sociale services for børn og familier,
også til den svensktalende minoritet i Helsinki (information fra familiecentrets hjem-
meside):
Maternity and child health clinic: Psychology and therapy services: Maternity clin-
ic, Child health clinic, Open maternity and child health clinic, Speech therapy, Ma-
ternity and child health psychologist, Physiotherapy & Occupational therapy.
Family and Social Services: Service needs assessment and support, Family Coun-
selling Office, Therapeutic work for families with infants, Social guidance for fami-
lies with children, Home services for families with children, Child welfare commu-
nity care, Child welfare services family work & Social work for the disabled.
Centralised services in Swedish: Service needs assessment and support, Home
services for families with children, Social guidance for families with children,
Speech therapy, Maternity and child health psychologist, Family Counselling Of-
fice, Social work for the disabled, Child welfare community care & Child welfare
services family work.
Oprettelsen af familiecentrene blev i foråret 2019 evalueret af det finske Sundheds- og
velfærdsinstituttet:
Under 2016–2019 har familjecenter utvecklats i hela landet som en del
av servicesystemet. Familjecentren är omfattande multiprofessionella
servicehelheter som arbetar över förvaltningsgränserna. Utvecklings-
arbetet har styrts och förenhetligats av de gemensamt överenskomna
nationella riktlinjerna och kriterierna (den nationella modellen). Med
ett familjecenter avses ett samordnat servicenätverk som stöder
barns, ungas och familjers välfärd och tillgodoser deras hjälpbehov.
Centret fungerar och leds som en helhet. Avsikten är att alla barn,
unga och familjer ska få den hjälp och det stöd som de behöver utan
dröjsmål. Familjecentren utvecklas för att minska ojämlikheten, för-
stärka det förebyggande arbetet och den tidiga hjälpen samt stävja
kostnadsökningen.
(…)
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 194: Program og baggrundsmateriale for studieturen til Finland den 1-3. marts 2020
2165634_0006.png
Utvecklingen av familjecentren fortsätter som en del av reformen av
social- och hälsovården och dessprogram Framtidens social- och häl-
socentral (2020–2023). Arbetet följer de nationella riktlinjerna och
familjecenterverksamhetens viktigaste element verkställs. Dessa är le-
darskap och koordination, en modell för tidigt stöd och tidig vård
(inkl. psykisk hälsa), medarbetarnas och ledarnas kompetens samt
samordning av tjänster och mångprofessionellt samarbete. Målet är
därtill att skapa ett digitalt familjecenter, organisera ett permanent
uppföljnings- och utvärderingssystem och säkerställa verksamhetens
grund i lagstiftningen.
Evalueringen er endnu ikke oversat fra finsk, resuméet vedlægges i sin helhed på
svensk.
6