Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 182
Offentligt
2154389_0001.png
Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31. december
2019
1. Igangværende forsøg pr. 31. december 2019
Social- og Indenrigsministeriet
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Området for udsatte
børn
Familieorienteret indsats.
Ikast-Brande Kommune har
fremsendt ansøgning den 1.
november 2017. Kommunen
har efter anmodning fra
ministeriet fremsendt
uddybende oplysninger den
20. november 2017 og 20.
juni 2018 til brug for
behandling af ansøgningen.
Ikast-Brande
kommune ønsker at
afprøve, om der ved
at samle indsatser i
én afgørelse kan
ydes en hurtigere og
mere fleksibel
indsat, der bedre
kan tilpasses
ændringer i barnets,
den unges eller
familiens behov.
Kommunalbestyrelsen
i Ikast-Brande
kommune har ansøgt
om forsøgstilladelse.
Forsøget skal ses i
sammenhæng med
frikommuneforsøget
’Børn som vores
vigtigste ressource’,
hvor Ikast-Brande
Kommune har fået
godkendt forsøg efter
frikommunelovens §
10, jf. lov nr. 658 af 8.
juni 2017.
Forsøget samler
afgørelser efter
servicelovens § 52,
stk. 3, nr. 2, 3, 6 og 9 i
én samlet afgørelse
om familieorienteret
indsats.
Forsøget trådte i
kraft den 15. juli
2018 og løber til
og med 30. juni
2020.
Forsøget evalueres i
2020. Evalueringen
fremsendes til
ministeriet senest den
1. oktober 2020.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og indenrigsministeren
2154389_0002.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Det fremgår
udtrykkeligt, at det er
en forudsætning for
forsøget, at adgangen
til hjælp efter
servicelovens § 52
ikke indskrænkes med
forsøget, ligesom
forsøget ikke berører
adgangen til at klage
over en afgørelse om
særlig støtte. Det
gælder også de særlige
klagerettigheder, der
er fastsat for børn og
unge, der er fyldt 12
år.
Sundheds- og Ældreministeriet
Ingen
2. Forsøgsgodkendelse givet i 2018, men kommunen har senere selv annulleret forsøget
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og indenrigsministeren
2154389_0003.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgsordning om
ledsagelse til borgere over
67 år
Hillerød
Kommune sendte en
ansøgning den 5. februar
2018
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af forsøget
Handicapområdet
Hillerød Kommune
ønsker at fravige
den absolutte
aldersgrænse for
ledsagelse på 67 år,
og antallet af
ledsagertimer for
borgerne, således at
også kommunens
hjemmeboende
blinde og
svagtseende
borgere over 67 år
kan benytte sig af
ordningen med
mulighed for 8
timers ledsagelse
om måneden.
Med hjemmel i
servicelovens § 184,
stk. 1, fik Hillerød
Kommune
godkendelse til, at
kommunen i
forsøgsperioden kan
fravige aldersgrænsen i
servicelovens § 97, stk.
1 og 2, så
hjemmeboende blinde
og svagtseende borgere
over 67 år kan visiteres
til ledsagelse. Desuden
kan kommunen fravige
§ 97, stk. 1, i forhold til
antallet af
ledsagetimer, så
borgere i målgruppen
for forsøget kan
visiteres til 8 timers
ledsagelse om
måneden.
1. august 2018 -
30. juli 2020.
Evaluering skulle være
modtaget senest den 1.
oktober 2020.
Hillerød Kommune
annullerede
forsøgsordningen den 28.
november 2018.
3. Forsøg afsluttet i 2018
Ingen
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og indenrigsministeren
2154389_0004.png
4. Forsøg afsluttet i 2019
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Handicapområdet
Forsøgsordning om
ledsagelse til borgere over 67
år. Kommunen har
fremsendt ansøgning første
gang den 26. februar 2015 og
har efterfølgende søgt om
forlængelse, senest ved brev
af 16. november 2017.
Lyngby-Taarbæk
Kommune ønsker
bedre hjemmehjælp
til bl.a. ældre
borgere, og som en
del heraf ønskes et
udvidet
serviceniveau for
ledsagelse efter
servicelovens § 97 til
borgere over 67 år.
Kommunen ønsker
at fravige den
absolutte
aldersgrænse på 67
år og antallet af
ledsagetimer for
borgerne, således at
også kommunens
borgere med lavt
funktionsniveau
over 67 år, herunder
f.eks.
kørestolsbrugere,
blinde og
svagsynede borgere ,
som ikke kan færdes
alene, kan benytte
sig af ordningen med
Ansøgningen er
imødekommet, idet
der efter § 184, stk. 2,
gives dispensation til,
at kommunen kan
fravige aldersgrænsen
i servicelovens § 97,
stk. 1 og 2, så borgere
over 67 år, der i øvrigt
falder inden for
målgruppen for
ledsageordningen,
kan visiteres til
ledsagelse. Desuden
kan kommunen
fravige § 97, stk. 1, i
forhold til antallet af
ledsagetimer.
Forsøget lever op til
servicelovens § 184,
stk. 2, idet borgere
ikke stilles dårligere
end efter loven, da
forsøgsordningen ikke
ændrer ved
kommunens
eksisterende
forpligtelse til at
tilbyde ledsagelse til
1. januar 2016 -
31. december
2019.
Foreløbig evaluering af
1. marts 2018: Det
fremgår bl.a. heraf, at
formålet omkring øget
selvstændighed og
større valgfrihed er
opnået, idet ordningen
har haft meget stor
betydning for
borgernes
selvstændighed samt i
forhold til at give dem
mere valgfrihed i
forhold til hvilke
aktiviteter, de kan
deltage i. Videre har
ordningen medvirket
til forbedring af
borgernes livskvalitet,
og borgerne har
deltaget i flere
aktiviteter.
Afsluttende evaluering
af 1. marts 2020
afventer.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og indenrigsministeren
2154389_0005.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Handicapområdet
Forsøgsordning om
ledsagelse til borgere over 67
år
Roskilde Kommunen
fremsendte en ansøgning
den 30. januar 2018.
mulighed for 5
timers ledsagelse om
måneden.
Roskilde Kommune
ønsker at fravige den
absolutte
aldersgrænse på 67
år og antallet af
ledsagetimer for
borgerne, således at
også kommunens
borgere med lavt
funktionsniveau
over 67 år, herunder
f.eks.
kørestolsbrugere,
blinde og
svagsynede borgere,
som ikke kan færdes
alene, kan benytte
sig af ordningen med
mulighed for 8
timers ledsagelse om
måneden og uden
opsparingsmulighed.
borgere under 67 år,
jf. § 97.
Roskilde Kommune
har søgt om en
forsøgsordning den
30. januar 2018.
Godkendelsen er givet
efter servicelovens §
184, stk. 1, til, at
kommunen i
forsøgsperioden kan
fravige aldersgrænsen
i servicelovens § 97,
stk. 1, og 2, så
kommunens borgere
med lavt
funktionsniveau over
67 år, herunder f.eks.
kørestolsbrugere,
blinde og svagsynede
borgere, som ikke kan
færdes alene, kan
visiteres til ledsagelse.
Forsøget lever op til
servicelovens § 184,
stk. 2, idet borgere
ikke stilles dårligere
end efter loven, da
forsøgsordningen ikke
1. august 2018 -
30. juli 2019
Roskilde Kommune
har indsendt en
evaluering af forsøget,
hvor kommunen
vurderer, at de
deltagende borgere har
været tilfredse med
ordningen. 11 ud af de
19 borgere, som blev
vurderet som værende
i målgruppen,
benyttede sig af
ordningen. Kommunen
peger på, at den
beskedne tilslutning
bl.a. kan skyldes, at
borgere i målgruppen
benytter sig af lignende
tilbud i kommunen.
Ministeriet har
anmodet Roskilde
Kommune om at
indsende yderligere
oplysninger, herunder
antallet af
ledsagetimer samt
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 182: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og indenrigsministeren
2154389_0006.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
ændrer ved
kommunens
eksisterende
forpligtelse til at
tilbyde ledsagelse til
borgere under 67 år,
jf. § 97.
kommunens forbrug til
ordningen.