Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 163
Offentligt
2146284_0001.png
Bilag 1: Vejledning
til kommunernes
behandling af
central udmelding
Central udmelding for borgere med
svære spiseforstyrrelser
januar 2020
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Publikationen er udgivet af
Socialstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.socialstyrelsen.dk
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Bilag 1: Vejledning til kommunernes behandling af central udmelding
Indhold
Vejledning til kommunerne ............................................................................................................ 4
1. Temaer i afrapporteringen ......................................................................................................... 4
2. Grundlag for Socialstyrelsens vurdering af kommunernes indrapporterede løsninger ............. 5
3. Vurdering af tilbuddenes specialisering .................................................................................... 6
4. Aktiviteter i forbindelse med den centrale udmelding................................................................ 7
Side 3 af 8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Bilag 1: Vejledning til kommunernes behandling af central udmelding
Vejledning til kommunerne
Kommunalbestyrelserne skal behandle udmeldingen som led i indgåelsen af rammeaftalerne, jf.
§ 13 i bekendtgørelse nr. 1631 af 16. december 2016 om rammeaftaler mv. på det sociale om-
råde og på det almene ældreboligområde.
Det vil i praksis være rammeaftalesekretariaterne, der koordinerer afrapporteringen inden for
hver region, og de vil derfor bede de enkelte kommuner om oplysninger til brug for den samlede
regionale afrapportering. Regionsrådet bidrager til behandlingen af den centrale udmelding i
forhold til de højt specialiserede tilbud, som aktuelt er drevet af regionen, eller som kommunal-
bestyrelserne påtænker at anmode regionen om at etablere.
Udmeldingen er udsendt den 31. januar 2020 og skal afrapporteres under et særskilt punkt i
forbindelse med fastlæggelse af rammeaftalen i efteråret 2020. Afrapporteringen skal derfor ske
senest den 15. oktober 2020 og i umiddelbar forlængelse heraf sendes til Socialstyrelsen.
På baggrund af afrapporteringen skal Socialstyrelsen kunne vurdere, om der på nationalt plan
er en tilstrækkelig koordination, der sikrer det fornødne udbud af højt specialiserede døgnbe-
handlingsindsatser til borgere med svære spiseforstyrrelser.
Afrapporteringen skal derfor ske i overensstemmelse med Socialstyrelsens beskrivelse af mål-
gruppen og de højt specialiserede indsatser og tilbud til målgruppen i den centrale udmelding.
Socialstyrelsen har udarbejdet to afrapporteringsskemaer, som rammeaftalesekretariaterne skal
anvende til afrapporteringen. De skal sikre en ensartet afrapportering på tværs af regioner og
sikre grundlaget for et landsdækkende overblik.
I det følgende præsenteres de parametre, der ligger til grund for Socialstyrelsens vurdering af
kommunernes indrapporterede løsninger, og som derfor ligeledes er styrende for databehovet
under hvert af de fire temaer i afrapporteringsskemaet.
1. Temaer i afrapporteringen
Afrapporteringen skal besvare en række spørgsmål inden for følgende fire temaer:
1.
Målgruppen
Socialstyrelsen skal kunne vurdere målgruppens volumen i kommunerne i regionen. Af-
snittet skal bidrage til at afdække omfanget af behovet for indsatser til borgere med
svære spiseforstyrrelser.
For at kunne vurdere dette er der behov for en række data om målgruppen, herunder
antallet af henholdsvis børn og unge med svære spiseforstyrrelser og voksne med svæ-
re spiseforstyrrelser i 2017, 2018 og 2019.
2.
Højt specialiserede tilbud og indsatser
Socialstyrelsen skal kunne vurdere, om der er det fornødne udbud af højt specialisere-
de tilbud og indsatser til borgere med svære spiseforstyrrelser, der både kan omfatte
matrikelfaste og matrikelløse indsatser. Afsnittet skal derfor afdække de tilgængelige
højt specialiserede tilbud og indsatser på det sociale område til målgruppen, da Social-
styrelsen skal kunne indgå i en efterfølgende dialog med kommunerne om den mest
hensigtsmæssige løsning på de beskrevne udfordringer ved det aktuelle udbud.
Side 4 af 8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Bilag 1: Vejledning til kommunernes behandling af central udmelding
For at kunne vurdere dette er der behov for data om de tilbud, som kommunerne inden
for regionen visiterer borgere i målgruppen til. Dette omfatter en række data om, hvilke
forudsætninger disse tilbud har for at udvikle og opretholde den fornødne specialisering
i forhold til målgruppen.
3.
Koordination og samarbejde
Socialstyrelsen skal kunne vurdere, om der er den fornødne koordination og samarbej-
de mellem kommunerne inden for og på tværs af regionerne om indsatserne til borgere
med svære spiseforstyrrelser. Afsnittet skal afdække, hvilke typer af samarbejde der
findes om målgruppen. Det kan for eksempel være formaliserede samarbejdsaftaler
med andre kommuner, tilbud eller andre relevante aktører. En samarbejdsaftale kan for
eksempel indeholde aftaler om borgerrettede indsatser, supervision og rådgivning eller
fælles finansiering af tilbud.
For at kunne vurdere dette er der behov for data om eventuelle samarbejder, herunder
kopier af de nedskrevne samarbejdsaftaler.
4.
Fremadrettet tilrettelæggelse af indsatsen
Socialstyrelsen skal kunne vurdere, om kommunerne kan løse de udfordringer, som
styrelsen har beskrevet i den centrale udmelding. Afsnittet skal afdække, hvordan
kommunerne vil tilrettelægge indsatsen til målgruppen med henblik på at løse de i den
centrale udmelding beskrevne udfordringer. Kommunerne har desuden mulighed for at
beskrive yderligere udfordringer i forhold til målgruppen.
For at kunne vurdere dette er der behov for data om kommunernes tilrettelæggelse af
indsatsen til målgruppen, herunder beskrivelser af de tiltag, der kan iværksættes som
løsning på udfordringerne. Herudover er der behov for en beskrivelse af de eventuelle
udfordringer, som kommunerne i regionen oplever i forhold til målgruppen, som ikke er
beskrevet i den centrale udmelding, og kommunernes bud på løsningstiltag til at imøde-
komme disse udfordringer.
Databehovet under alle fire temaer er tydeliggjort i afrapporteringsskemaerne i bilag 2 og 3.
2. Grundlag for Socialstyrelsens vurdering af kommunernes
indrapporterede løsninger
Socialstyrelsen udsender den centrale udmelding og vurderer kommunernes indrapporterede
løsningsforslag efter servicelovens §§ 13 b og c og bemærkningerne til det lovforslag, der
blandt andet førte til etableringen af den nationale koordinationsstruktur, jf. Folketingstidende
2013-14, A, L 165 som fremsat.
Af lovbemærkningerne fremgår det, at Socialstyrelsen skal vurdere, hvorvidt de indrapporterede
løsningsforslag er fagligt tilstrækkelige. Hvis dette ikke er tilfældet, og hvis den efterfølgende
dialog med kommunalbestyrelserne ikke i sig selv kan sikre en tilstrækkelig løsning, kan Social-
styrelsen tilbagevise de indrapporterede løsningsforslag til fornyet behandling i kommunerne.
Hvis den fornyede behandling heller ikke fører til fagligt tilstrækkelige løsninger i kommunerne,
kan Socialstyrelsen undtagelsesvist meddele et driftspålæg, hvor en kommune eller region for
eksempel bliver pålagt et driftsansvar for at opretholde eller etablere et tilbud. Tilbudsstrukturen
på området vil dermed blive fastlagt af Socialstyrelsen.
Socialstyrelsens vurdering af, om de indrapporterede løsninger er fagligt tilstrækkelige, vil bero
på, om der er et fornødent udbud af højt specialiserede tilbud og indsatser til målgruppen, der
Side 5 af 8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146284_0006.png
Bilag 1: Vejledning til kommunernes behandling af central udmelding
svarer til udviklingen i målgruppens behov, herunder om der er den fornødne specialisering i de
indrapporterede tilbud til målgruppen.
I det følgende er det analytiske udgangspunkt for Socialstyrelsens vurdering af specialiseringen
i sociale tilbud konkretiseret.
3. Vurdering af tilbuddenes specialisering
Specialiseringen i indsatser til borgere med svære spiseforstyrrelser vurderes med udgangs-
punkt i nedenstående model. Modellen ligger til grund for en række af de spørgsmål, der bedes
besvaret i forbindelse med afrapportering på den centrale udmelding. Den vil sammen med en
faglig vurdering af særlige målgruppespecifikke forhold kunne ligge til grund for Socialstyrelsens
vurdering af, om de indrapporterede løsninger er fagligt tilstrækkelige.
Modellen er udviklet i regi af den nationale koordinationsstruktur til at identificere de sociale
tilbud til en given lille og/eller kompleks målgruppe, der har forudsætningerne for at kunne ud-
vikle og opretholde specialisering. Screeningsmodellens fire trin udgør de fire objektive kriterier,
der i udgangspunktet er en forudsætning for, at et tilbud kan vurderes som højt specialiseret.
Figur 1: Kriterier i modellen til at vurdere tilbuds forudsætninger for at være højt specialiserede
De fire kriterier vurderes trinvist. Et tilbud, der opfylder det første kriterium, bliver efterfølgende
vurderet ud fra det andet kriterium. Et tilbud, der ikke opfylder det første kriterium, bliver frasor-
teret på det første trin. Det samme gælder for vurderingen af de følgende kriterier.
Den væsentligste forudsætning for at kunne udvikle og vedligeholde en specialisering er, at
tilbuddet hvert år har en vis gennemstrømning af borgere med svære spiseforstyrrelser (trin 1).
Hvis et tilbud ikke hvert år leverer indsatser til minimum tre borgere i målgruppen for den højt
specialiserede indsats, vil tilbuddet blive vurderet til ikke at kunne udvikle og opretholde den
fornødne specialisering.
Det er ligeledes væsentligt, at der indgår flere medarbejdere i indsatsen til målgruppen, og at
medarbejderne har en vis erfaring med borgere med svære spiseforstyrrelser (trin 2 og 3). De to
kriterier, der vurderer henholdsvis årsværk og erfaring, er afgørende for, at tilbuddet kan udvikle
et fagligt miljø med en vis robusthed omkring indsatserne til målgruppen, der eksempelvis ikke
er afhængigt af enkelte medarbejdere med faglig specialviden. Hvis et tilbud ikke har tilknyttet
minimum tre årsværk, og hvis overvægten af disse medarbejdere ikke har minimum fire års
erfaring med målgruppen, vil tilbuddet blive vurderet til ikke at kunne udvikle og opretholde den
fornødne specialisering.
Side 6 af 8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146284_0007.png
Bilag 1: Vejledning til kommunernes behandling af central udmelding
Endelig bliver der lagt vægt på, at de særlige kompetencer, der er vurderet som afgørende i
indsatsen til borgere med svære spiseforstyrrelser, er til stede og indgår i den borgerrettede
indsats til målgruppen
enten som interne kompetencer (medarbejdere ansat i tilbuddet) eller
som eksternt inddragede kompetencer (trin 4). Hvis der i et tilbuds borgerrettede indsatser til
borgere med svære spiseforstyrrelser ikke indgår relevante faggrupper med faglig specialviden,
der er beskrevet i den centrale udmelding, vil tilbuddet blive vurderet til ikke at kunne udvikle og
opretholde den fornødne specialisering.
4. Aktiviteter i forbindelse med den centrale udmelding
Af boksen nedenfor fremgår et overblik over aktiviteterne i forlængelse af udsendelsen af den
centrale udmelding.
Boks 1: Aktiviteter i forbindelse med den centrale udmelding
Dato
Januar 2020
Februar-juni 2020
Maj 2020
15. oktober 2020
Aktivitet
Den centrale udmelding bliver udsendt
Rammeaftalesekretariaterne indhenter og bearbejder data fra regioner og kommuner.
Socialstyrelsen afholder dialogmøder med de administrative styregrupper i alle fem regioner.
Rammeaftalerne for 2021-22, herunder afrapporteringerne på den centrale udmelding, skal
være indgået senest den 15. oktober 2020. Rammeaftalerne og afrapporteringerne sendes til
Socialstyrelsen umiddelbart efter fastlæggelsen af rammeaftalerne.
Løbende
Alt efter behov har Socialstyrelsen løbende dialog med relevante parter, herunder KL, Danske
Regioner, de administrative styregrupper for rammeaftalesamarbejdet, regioner og kommuner
for at sikre bilateral dialog og en tværgående og koordinerende planlægning. Der vil ligeledes
blive afholdt møder i Det Faglige Råd for National Koordination.
Side 7 af 8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146284_0008.png
Socialstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf.: 72 42 37 00
www.socialstyrelsen.dk