Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 163
Offentligt
2146283_0001.png
Central ud-
melding for
borgere med
svære spise-
forstyrrelser
januar 2020
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Publikationen er udgivet af
Socialstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.socialstyrelsen.dk
Udgivet den 31. januar 2020
Download eller se rapporten på
www.socialstyrelsen.dk.
Der kan frit citeres fra rapporten med angivelse
af kilde.
ISBN: 978-87-93944-43-5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Indhold
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser ....................................................... 4
1. Baggrund for den centrale udmelding ....................................................................................... 5
1.1 Tilvejebringelse af et væsentligt anderledes grundlag for at vurdere tilbudsstrukturen .......... 5
1.2 Bekymring for tilbudsstrukturen ............................................................................................... 6
2. Beskrivelse af målgruppen for den centrale udmelding ............................................................ 7
2.1 Afgrænsning af målgruppen .................................................................................................... 7
2.2 Vurdering af målgruppens størrelse på landsplan ................................................................ 11
3. Højt specialiserede tilbud og indsatser til målgruppen ............................................................ 13
3.1 Centrale elementer i en højt specialiseret indsats ................................................................ 13
3.2 Matrikelfaste og matrikelløse indsatser ................................................................................. 15
3.3 Forudsætninger for at være et højt specialiseret tilbud eller vidensmiljø til borgere med
svære spiseforstyrrelser .............................................................................................................. 18
4. Vidensgrundlag ....................................................................................................................... 20
5. Afrapportering .......................................................................................................................... 21
Side 3 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere
med svære spiseforstyrrelser
Til landets kommunalbestyrelser
Socialstyrelsen udsender en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser.
Udmeldingen bliver udsendt, jf. servicelovens § 13 b, stk. 2, fordi Socialstyrelsen er bekymret
dels for specialiseringsniveauet i de matrikelløse indsatser til målgruppen og dels for, at der er
færre tilbud i tilbudsstrukturen end tidligere antaget, og at der er tale om en forskelligartet til-
budsstruktur. Socialstyrelsen har tidligere udsendt en central udmelding på samme område. I
forbindelse med en senere opfølgning på udmeldingen har styrelsen tilvejebragt et væsentligt
anderledes grundlag end det, hvorpå styrelsen i 2018 byggede sin konklusion på den første
centrale udmelding.
Landets kommunalbestyrelser bedes derfor afrapportere på, hvordan de tilrettelægger og koor-
dinerer tilbud og indsatser til målgruppen med det formål at sikre, at tilbudsstrukturen på lands-
plan rummer et fornødent udbud af højt specialiserede indsatser.
Kommunalbestyrelserne skal behandle udmeldingen som led i indgåelsen af rammeaftalerne, jf.
§ 13 i bekendtgørelse nr. 1631 af 16. december 2016 om rammeaftaler mv. på det sociale om-
råde og på det almene ældreboligområde.
Udmeldingen er udsendt den 31. januar 2020, og kommunerne skal afrapportere på den under
et særskilt punkt i forbindelse med fastlæggelse af rammeaftalerne. Afrapporteringen skal derfor
ske senest den 15. oktober 2020 og umiddelbart efter sendes til Socialstyrelsen.
På baggrund af afrapporteringen skal Socialstyrelsen kunne vurdere, om der på nationalt plan
er en tilstrækkelig koordination, der sikrer det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud og
indsatser til borgere med svære spiseforstyrrelser.
Temaer for afrapporteringen vil være:
1. Målgruppen
2. Højt specialiserede tilbud og indsatser
3. Koordination og samarbejde
4. Fremadrettet tilrettelæggelse af indsatsen
I det følgende præsenteres dels baggrunden for, at Socialstyrelsen foretager en central udmel-
ding, og dels en beskrivelse af målgruppen og indholdet i den højt specialiserede indsats, som
målgruppen har behov for, bliver beskrevet.
En vejledning til afrapportering på den centrale udmelding og skemaer med et overblik over de
konkrete oplysninger, som afrapporteringen skal indeholde, er samlet i bilag 1, 2 og 3.
Socialstyrelsen har under udarbejdelsen af den aktuelle centrale udmelding været i dialog med
relevante myndigheder og faglige organisationer, ligesom udmeldingen har været drøftet i Det
Faglige Råd for National Koordination.
Side 4 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0005.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
1. Baggrund for den centrale
udmelding
Socialstyrelsen kan ifølge servicelovens § 13 b, stk. 2, udmelde målgrupper eller særlige ind-
satser, hvor der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne i en
eller flere regioner. Formålet med centrale udmeldinger er at sikre det fornødne udbud af højt
specialiserede tilbud tilpasset udviklingen i målgruppernes behov på det mest specialiserede
social- og specialundervisningsområde.
Socialstyrelsen har vurderet, at der er behov for at foretage en ny landsdækkende central ud-
melding på området for borgere med svære spiseforstyrrelser med det formål at sikre, at der
eksisterer det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud og indsatser til målgruppen.
1.1 Tilvejebringelse af et væsentligt anderledes grundlag
for at vurdere tilbudsstrukturen
Socialstyrelsen har fulgt op på den centrale udmelding, der blev udsendt i november 2015, og
som led heri har styrelsen tilvejebragt et grundlag for at vurdere tilbudsstrukturen, der giver
anledning til bekymring. Af figuren nedenfor fremgår et overblik over processen.
Figur 1: Proces for den centrale udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Socialstyrelsen udsendte i 2015 en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
i forlængelse af, at Folketingets partier bag den politiske aftale om den nationale koordinations-
struktur anførte, at mennesker med svære spiseforstyrrelser ville være blandt de første mål-
grupper, der omfattes af en central udmelding,
jf. ”Aftale
om en kvalificeret indsats for grupper
med særlige behov” af 13. november 2013.
Kommunerne pegede i 2016 på, at de i 2014 og 2015 anvendte 16 højt specialiserede tilbud til
borgere med svære spiseforstyrrelser, og at en række kommuner anvendte matrikelløse indsat-
ser til målgruppen.
Socialstyrelsen havde i efteråret 2017 en yderligere dialog dels med de nordjyske og syddanske
kommuner om specialiseringsniveauet for deres matrikelløse indsatser til målgruppen og dels
med kommunerne i alle fem regioner om tværregional koordination og planlægning.
Side 5 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Socialstyrelsen konkluderede i marts 2018 på baggrund af kommunernes afrapporteringer og
den yderligere dialog, at der var det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud, og at der var
den fornødne koordination og planlægning på tværs af kommunerne. Dette billede har imidlertid
ændret sig i forbindelse med styrelsens opfølgning på den centrale udmelding, der blandt andet
indebar en afdækning af specialiseringen i de afrapporterede tilbud og et fokus på de matrikel-
løse indsatser samt på anvendelsen af de iværksatte samarbejdsaftaler herom.
Socialstyrelsen konkluderede i januar 2020, at opfølgningen på den centrale udmelding har
tilvejebragt et væsentligt anderledes grundlag for at vurdere tilbudsstrukturen end det, der gjor-
de sig gældende for vurderingen i 2018. Det har givet anledning til bekymring i Socialstyrelsen
og i Det Faglige Råd for National Koordination.
1.2 Bekymring for tilbudsstrukturen
Tilvejebringelsen af et nyt grundlag for at vurdere tilbudsstrukturen har givet anledning til en
bekymring, og bekymringen består hovedsageligt af tre elementer:
Bekymring for specialiseringsniveauet i kommunernes matrikelløse indsatser
En række kommuner på tværs af regionerne anvender matrikelløse indsatser til mål-
gruppen. De højt specialiserede tilbud leverer i begrænset omfang ind i kommunernes
matrikelløse indsatser. Desuden har samarbejdsaftalerne mellem kommunerne i hen-
holdsvis Nordjylland og Syddanmark på den ene side og udvalgte højt specialiserede
tilbud på den anden, der blev indgået som følge af Socialstyrelsens yderligere dialog
med kommunerne i efteråret 2017 med henblik på at sikre tilgængelighed til højt specia-
liserede matrikelløse indsatser, været anvendt i begrænset omfang.
Når man sammenligner kommunernes udbredte brug af matrikelløse indsatser til mål-
gruppen med de højt specialiserede tilbuds begrænsede leverancer af matrikelløse ind-
satser, kan der være risiko for, at kommunernes matrikelløse indsatser til borgere med
svære spiseforstyrrelser i begrænset omfang er højt specialiserede.
Bekymring for en smallere tilbudsstruktur
Socialstyrelsen har foretaget en screening med udgangspunkt i fire minimumskriterier
(borgerflow, årsværk, erfaring og kompetencer), jf. også afsnit 3.3, der sammen med en
supplerende faglig vurdering viser, at der aktuelt er tale om en smallere tilbudsstruktur
til borgere med svære spiseforstyrrelser, idet flere af de afrapporterede tilbud vurderes
til ikke at have forudsætningerne for at udvikle og opretholde en høj specialisering i for-
hold til borgere med svære spiseforstyrrelser.
Bekymring for en forskelligartet tilbudsstruktur
En afdækning af de afrapporterede tilbuds specialiseringsprofiler med udgangspunkt i
syv parametre (borgerflow, årsværk, erfaring, kompetencer, indsatser, optageområde
og vidensudvikling) viser, at der er tale om en forskelligartet tilbudsstruktur til borgere
med svære spiseforstyrrelser, hvor der i den ene ende er tilbud, der leverer indsatser til
relativt mange borgere i målgruppen og har et robust fagligt miljø, og hvor der i den an-
den ende er tilbud, der ser relativt få borgere og har et mindre robust fagligt miljø.
Socialstyrelsen reagerer derfor på bekymringen i regi af den nationale koordinationsstruktur ved
at udsende en ny landsdækkende central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser.
Side 6 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0007.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2. Beskrivelse af målgruppen
for den centrale udmelding
I det følgende bliver målgruppen afgrænset ved at beskrive in- og eksklusionskriterierne for
målgruppen og ved at beskrive de typiske forhold, der kan påvirke funktionsevnen for borgere
med svære spiseforstyrrelser. Endelig bliver målgruppens volumen på landsplan vurderet.
2.1 Afgrænsning af målgruppen
Af boksen nedenfor fremgår et overblik over de inklusionskriterier, der kendetegner borgere
med svære spiseforstyrrelser, og de eksklusionskriterier, der beskriver karakteristika ved de
borgere, der ikke er omfattet af målgruppen. Inklusionskriterierne skal forstås sådan, at alle
kriterierne skal være opfyldt for, at en borger er omfattet af målgruppen for den centrale udmel-
ding, mens eksklusionskriterierne beskriver borgere, der opfylder inklusionskriterierne, men som
alligevel ikke er omfattet af målgruppen.
Boks 1: In- og eksklusionskriterier for borgere med svære spiseforstyrrelser
In- og eksklusionskriterier for borgere med svære spiseforstyrrelser
Inklusionskriterier
Borgere med diagnosen typisk eller atypisk anorexia nervosa (anoreksi) eller
med diagnosen typisk eller atypisk bulimia nervosa (bulimi) af sværhedsgrad
3, 4 eller 5.
Borgere, der
som følge af en svær spiseforstyrrelse
har behov for højt
specialiserede sociale rehabiliteringsindsatser enten sideløbende med eller
i forlængelse af en behandlingsindsats i den regionale psykiatri.
Eksklusionskriterier
Børn og unge under 18 år og voksne på 18 år eller derover.
Borgere med autisme og en spiseforstyrrelse, hvor autismen er den primære
årsag til spiseforstyrrelsen, og hvor spiseforstyrrelsen kan forstås ud fra de
vanskeligheder, som autismen medfører, fx en særinteresse eller en sanse-
forstyrrelse.
Borgere med Prader-Willi syndrom.
2.1.1 Målgruppens afgrænsning
En spiseforstyrrelse er i den centrale udmelding afgrænset til anorexia nervosa (anoreksi) og
bulimia nervosa (bulimi). Disse to diagnoser findes i både typiske og atypiske former, der begge
er omfattet af den centrale udmelding. Atypisk anoreksi og atypisk bulimi har mange af de
samme karakteristika som de typiske former, men det vil ikke være de samme karakteristika i
fuldt omfang, da nogle af nøglesymptomerne vil mangle, hvorfor disse bliver kategoriseret som
atypiske.
Borgere med
svære
spiseforstyrrelser er i den centrale udmelding afgrænset til børn, unge og
voksne med typisk eller atypisk anorexia nervosa (anoreksi) eller typisk eller atypisk bulimia
nervosa (bulimi) af sværhedsgraden 3, 4 og 5, jf. Sundhedsstyrelsens vejledende kriterier for
behandlingsindsats ved anoreksi og bulimi. Der kan desuden henvises til Sundhedsstyrelsens
anbefalinger fra 2005 for organisation og behandling af spiseforstyrrelser for en uddybende
beskrivelse af de to diagnoser og sværhedsgraderne heraf.
Side 7 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Borgere i målgruppen omfattet af den centrale udmelding har
som følge af den svære spise-
forstyrrelse og deraf følgende nedsat funktionsevne
samtidig et behov for højt specialiserede
sociale rehabiliteringsindsatser. Det primære formål med den sociale indsats er at genvinde
evnen til at klare sig selv, at trives og at leve et velfungerende hverdagsliv med mulighed for at
deltage i sociale aktiviteter samt mulighed for arbejde eller uddannelse.
En social rehabiliteringsindsats kan blive leveret til borgere i målgruppen sideløbende med eller
efter afsluttet behandling i den regionale psykiatri. Der kan ligeledes være tale om borgere i
målgruppen, der modsætter sig behandling eller bliver afsluttet i behandlingen i den regionale
psykiatri, fordi de ikke er tilstrækkeligt motiverede, eller fordi de ikke responderer tilstrækkeligt
på behandlingen. Endelig kan man som borger i målgruppen takke nej til kommunens tilbud om
en social rehabiliteringsindsats.
Målgruppen vil herefter blive omtalt som borgere med svære spiseforstyrrelser.
Det skal bemærkes, at den centrale udmelding ikke omfatter borgere med autisme og en spise-
forstyrrelse, hvor autisme er den primære årsag til spiseforstyrrelsen. For disse borgere kan
spiseforstyrrelsen forstås ud fra de vanskeligheder, som autismen medfører, herunder eksem-
pelvis en særinteresse eller sanseforstyrrelse. Denne målgruppe kan have en hypersensitivitet i
forhold til eksempelvis lugt, smag og konsistens. I indsatsen til denne målgruppe vil der derfor
være behov for specialfaglig viden om, hvordan borgernes kognitive vanskeligheder og spise-
forstyrrelse influerer på hinanden.
Det skal ligeledes bemærkes, at den centrale udmelding ikke omfatter borgere med Prader-Willi
syndrom.
2.1.2 Målgruppens funktionsevnenedsættelser
Borgere med svære spiseforstyrrelser har udover svære symptomer på selve spiseforstyrrelsen
typisk en flerhed af problemstillinger. Det kan omfatte svære psykiske, fysiske og sociale følge-
virkninger og symptomer.
Derudover kan borgere i målgruppen have psykisk komorbiditet eller langvarige og permanente
følgevirkninger såsom kognitive funktionsevnenedsættelser. Komorbide psykiske lidelser kan
eksempelvis omfatte ADHD, angst, depression, OCD og personlighedsforstyrrelse. Desuden
kan borgere i målgruppen have selvskadende adfærd.
Fælles for borgerne i målgruppen er, at de har en alvorligt forstyrret måde at føle, tænke og
handle på i forhold til mad, spisning, vægt og kropsopfattelse. En spiseforstyrrelse handler dog
om meget mere end mad, eftersom borgere med spiseforstyrrelser ofte mistrives og/eller har en
række underliggende psykiske problemer. Der henvises desuden til Socialstyrelsens nationale
retningslinjer for rehabilitering af borgere med svære spiseforstyrrelser fra 2015 for en uddy-
bende beskrivelse heraf.
Af de to bokse nedenfor fremgår oversigter over forhold, der typisk kan påvirke funktionsevnen
hos børn, unge og voksne med svære spiseforstyrrelser, jf. Socialstyrelsens centrale udmelding
for borgere med svære spiseforstyrrelser fra 2015. Det er borgerens nedsatte funktionsevne,
der er afgørende for, om borgeren har behov for en højt specialiseret social rehabiliteringsind-
sats. Oversigterne i de to bokse er ikke udtømmende, men de kan bidrage til at give et overblik
over typiske funktionsevnenedsættelser hos borgere med svære spiseforstyrrelser.
Side 8 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0009.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Beskrivelserne i boks 2 af typiske funktionsevnenedsættelser hos børn og unge med svære
spiseforstyrrelser er bygget op omkring temaerne i
ICS (Integrated Children’s
System).
Boks 2: Typiske forhold, der kan påvirke funktionsevnen hos børn og unge med svære spiseforstyrrelser
ICS-tema
Sundhedsforhold
Funktionsevnenedsættelser
Ambivalens i forhold til at opnå bedring og slippe spiseforstyrrelsen.
Vanskeligheder ved at kunne spise den rette mængde mad uden at over-
eller underspise.
Hyppig kompenserende adfærd (fx overdreven motion, opkast, brug af
afføringsmidler, selvskade, selektiv og/eller sær kost).
Vanskeligheder ved at anerkende og håndtere de fysiske følgevirkninger af
spiseforstyrrelsen.
Vanskeligheder ved at håndtere komorbide psykiske lidelser (fx depression
eller angst) og/eller fysiske lidelser (fx diabetes).
Vanskeligheder ved at opbygge sunde kost- og motionsvaner.
Vanskeligheder ved at gå og sidde ned som følge af spiseforstyrrelsens
påvirkning på kroppens funktioner. Der kan desuden være mere omfattende
somatiske følger, herunder eksempelvis udfordringer i forhold til det endo-
krine system eller hjerteproblemer.
Kognitive vanskeligheder som følge af meget lav eller svingende vægt (fx
manglende overblik, nedsat hukommelse, forringet koncentrationsevne,
langsom tankegang og langsom reaktion).
Skoleforhold og læring
Fritidsforhold og venskaber
Vanskeligheder ved at starte op i og/eller fastholde skolegang på grund af
kognitive vanskeligheder som følge af spiseforstyrrelsen.
Vanskeligheder ved at gennemføre måltider i skolen og deltage i det sociale
liv.
Manglende alderssvarende fagligt og socialt niveau i skolen på grund af et
langt sygdomsforløb, hvor barnet/den unge har haft skolefravær.
Overdreven brug af tid på skolerelateret arbejde.
Vanskeligheder ved at deltage i sociale aktiviteter, der bryder hverdagens
struktur, herunder aktiviteter med spisning (fx fødselsdage og biografture)
og/eller ikke på forhånd kendte forhold.
Udvikling og adfærd
Ensomhed på grund af social isolation.
Manglende evne til at opretholde eller genoptage kontakt med venner.
Vanskeligheder ved at begå sig i sociale sammenhænge på grund af social
umodenhed.
Begrænset deltagelse i sociale aktiviteter uden for spiseforstyrrelsesmiljøet.
Forsinket eller manglende fysisk udvikling.
Vanskeligheder med egenomsorg (fx ved at mærke og/eller tage vare på
egne behov i forhold at spise, sove, dyrke overdreven motion eller håndtere
konflikter)
Familieforhold
Vanskeligheder med selvværd og selvstændighed i forhold til jævnaldrende.
Forvrænget kropsopfattelse, der medfører vanskeligheder med at gå i bad,
klæde sig på og udføre anden personlig pleje og/eller hygiejne.
Manglende erfaring med at slappe af alene, uden at tiden anvendes på
selvdestruktiv adfærd.
Begrænsede ressourcer i familien (fx efter et langt sygdomsforløb).
Højt konfliktniveau og/eller dårlig trivsel i familien, fordi spiseforstyrrelsen
fylder meget.
Vanskeligheder i familien ved at sætte grænser i forhold til barnets/den
unges spiseforstyrrede adfærd.
Side 9 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0010.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
ICS-tema
Funktionsevnenedsættelser
Vanskeligheder i familien ved at se, høre og møde barnet/den unge for den
person, som barnet eller den unge er.
Vanskeligheder i familien ved at italesætte tanker og følelser blandt andet
om spiseforstyrrelsen.
Vanskeligheder i familien, fordi søskende også er begyndt at udvise spise-
forstyrret adfærd eller anden uhensigtsmæssig adfærd.
Højt konfliktniveau forældrene imellem (fx ved delt forældremyndighed).
Problematisk tilgang til sundhed i familien (fx hvis en af forældrene selv har
en spiseforstyrrelse).
Psykiske lidelser eller sociale problemer i familien (fx misbrug af rusmidler).
Begrænset støtte fra familiens netværk efter et langt sygdomsforløb.
Problemer med familiens økonomiske situation.
Andre relevante forhold
Beskrivelserne i boks 3 nedenfor af forhold, der typisk påvirker funktionsevnen hos voksne med
svære spiseforstyrrelser, er bygget op omkring temaerne i VUM (voksenudredningsmetoden).
Boks 3: Typiske forhold, der kan påvirke funktionsevnen hos voksne med svære spiseforstyrrelser
VUM-tema
Egenomsorg
Funktionsevnenedsættelser
Praktiske opgaver i hjemmet
Ambivalens i forhold til at opnå bedring og slippe spiseforstyrrelsen.
Vanskeligheder ved at kunne spise den rette mængde mad uden at over-
eller underspise.
Hyppig kompenserende adfærd (fx overdreven motion, opkast, brug af
afføringsmidler, selvskade, selektiv og/eller sær kost).
Forvrænget kropsopfattelse, der medfører vanskeligheder med at gå i bad,
klæde sig på og udføre anden personlig pleje og/eller hygiejne.
Vanskeligheder ved at slappe af alene, uden at tiden anvendes på selvde-
struktiv adfærd.
Vanskeligheder ved at mærke og tage vare på egne behov (fx træthed,
smerter ved overdreven motion og andre af kroppens signaler).
Vanskeligheder ved at håndtere følelser på en hensigtsmæssig måde.
Vanskeligheder ved at klare daglige gøremål relateret til mad (fx at skrive en
relevant indkøbsliste, at købe ind, at købe relevant ind, at røre ved mad og
at tilberede et relevant måltid).
Socialt liv
Vanskeligheder ved at klare almen daglig livsførelse (fx rengøring).
Overoptaget af praktiske opgaver i hjemmet (fx budgetter og rengøring).
Manglende overskud til at interessere sig for og forstå sine omgivelser, fordi
spiseforstyrrelsen fylder meget.
Vanskeligheder ved at deltage i sociale aktiviteter, der bryder hverdagens
struktur, herunder aktiviteter med spisning (fx fødselsdage og biografture)
og/eller ikke på forhånd kendte forhold.
Ensomhed på grund af social isolation.
Vanskeligheder ved at begå sig i sociale sammenhænge på grund af mang-
lende social erfaring og sociale kompetencer.
Begrænset deltagelse i sociale aktiviteter uden for spiseforstyrrelsesmiljøet.
Begrænset social støtte fra netværk, fordi netværket er drænet for overskud
efter at have været tæt på borgeren under et langt sygdomsforløb.
Uhensigtsmæssige mønstre i borgerens familie, der kan være med til at
vedligeholde borgerens spiseforstyrrede adfærd og tanker.
Vanskeligheder (hos unge voksne) ved at frigøre sig fra forældrene på en
alderssvarende måde.
Side 10 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0011.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
VUM-tema
Samfundsliv
Funktionsevnenedsættelser
Vanskeligheder ved at starte op i og/eller fastholde arbejde eller uddannelse
(fx på grund af vanskeligheder ved at gennemføre måltider på arbejdsplad-
sen eller på uddannelsen eller at deltage i det sociale liv).
Kognitive vanskeligheder (fx nedsat hukommelse, langsom tankegang,
langsom reaktion og forringet koncentrationsevne som følge af meget lav el-
ler svingende vægt).
Vanskeligheder ved at overkomme økonomiske problemer som følge af
spiseforstyrrelsen, fordi borgeren eksempelvis er på offentlig forsørgelse,
bliver forsørget af sine forældre, har en gæld på grund af et overdrevent
madforbrug eller har tandlægeregninger for tandskader som følge af spise-
forstyrrelsen.
Usikre boligforhold på grund af langvarig indlæggelse, ødelagt økonomi eller
manglende ressourcer i familien (blandt unge voksne).
Vanskeligheder ved at kunne udtrykke sig og forstå andres udtryk både
verbalt og kropssprog på grund af kognitive vanskeligheder som følge af
spiseforstyrrelsen.
Vanskeligheder ved at sætte grænser eller omvendt at sætte for rigide
grænser op for sig selv og andre på grund af den spiseforstyrrede adfærd.
Manglende redskaber til at håndtere konflikter.
Vanskeligheder ved at anerkende og håndtere de fysiske følgevirkninger af
spiseforstyrrelsen. Der kan desuden være mere omfattende somatiske føl-
ger, herunder eksempelvis udfordringer i forhold til det endokrine system el-
ler hjerteproblemer.
Vanskeligheder ved at håndtere komorbide psykiske lidelser (fx depression
eller angst) og/eller fysiske lidelser (fx diabetes).
Vanskeligheder ved at opbygge sunde kost- og motionsvaner.
Vanskeligheder ved at gå og sidde ned som følge af spiseforstyrrelsens
påvirkning på kroppens funktioner.
Vanskeligheder ved at bruge offentlige/private transportmidler på grund af
komorbide psykiske lidelser (fx angst eller OCD).
Kommunikation
Sundhed
Mobilitet
2.2 Vurdering af målgruppens størrelse på landsplan
2.2.1 Udvikling i målgruppens volumen
Det samlede antal borgere med svære spiseforstyrrelser i perioden fra 2014 til 2017 har været
relativt stabilt, idet der blot er mindre udsving, når man sammenligner 371 borgere i 2014 med
380 borgere i 2017, jf. tabellen nedenfor. Disse tal kan således indikere, at antallet i målgruppen
hverken er faldende eller stigende.
Tabel 1: Antallet af borgere med svære spiseforstyrrelser i perioden fra 2014-2017
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Landsplan
Anm.: Målgruppen er opgjort ultimo i opgørelsesåret.
2014
45
62
80
50
134
371
2015
43
78
78
45
115
359
2016
34
80
79
48
112
353
2017
43
84
90
49
114
380
Kilde: Opgørelse på baggrund af Landspatientregisteret og Befolkningsregisteret.
Side 11 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0012.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Det bemærkes, at estimatet over antallet i målgruppen i tabellen ovenfor afviger fra estimatet i
styrelsens behandling af afrapporteringerne på den centrale udmelding fra 2018. Det skyldes
primært, at styrelsen anvender en anden opgørelsesmetode end tidligere. Derudover kan det
skyldes, at data fra Landspatientregistret løbende bliver opdateret, og at data derfor kan afvige
fra tilsvarende opgørelser, der er foretaget tidligere for den samme periode.
Af tabellerne nedenfor fremgår antallet af børn, unge voksne i målgruppen. Sondringen ændrer
ikke ved angivelsen ovenfor om, at antallet i målgruppen er relativt stabilt i perioden 2014-2017.
Tabel 2: Antallet af børn og unge med svære spiseforstyrrelser i perioden 2014-2017
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Landsplan
Anm.: Målgruppen er opgjort ultimo i opgørelsesåret.
2014
19
27
25
25
36
132
2015
17
31
25
20
22
115
2016
11
30
25
26
25
117
2017
23
30
37
18
24
132
Kilde: Opgørelse på baggrund af Landspatientregisteret og Befolkningsregisteret.
Tabel 3: Antallet af voksne med svære spiseforstyrrelser i perioden 2014-2017
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
Landsplan
Anm.: Målgruppen er opgjort ultimo i opgørelsesåret.
2014
26
35
55
25
98
239
2015
26
47
53
25
93
244
2016
23
50
54
22
87
236
2017
20
54
53
31
90
248
Kilde: Opgørelse på baggrund af Landspatientregisteret og Befolkningsregisteret.
2.2.2 Befolkningsunderlaget i forhold til målgruppens volumen
Hvis man ser på befolkningsunderlaget i forhold til målgruppens volumen, er der på landsplan
syv borgere i målgruppen pr. 100.000 indbyggere, jf. tabellen nedenfor. Der er altså tale om en
relativt lille målgruppe i forhold til den samlede befolkning.
Tabel 4: Antallet af borgere med svære spiseforstyrrelser i forhold til befolkningsunderlaget i 2017
Antal borgere i
Region
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Sjælland
Hovedstaden
målgruppen i 2017
43
84
90
49
114
Befolkning i
4. kvartal 2017
587.335
1.304.253
1.217.224
832.553
1.807.404
5.748.769
Antal borgere i målgruppen
pr. 100.000 borgere
7
6
7
6
6
7
Landsplan
380
Anm.: Målgruppen er opgjort ultimo i opgørelsesåret.
Kilde: Opgørelse på baggrund af Landspatientregisteret og Befolkningsregisteret.
Forholdet mellem befolkningsunderlaget og målgruppens volumen varierer stort set ikke på
tværs af de fem regioner, da det er henholdsvis seks og syv borgere pr. 100.000 indbyggere,
når man ser på forholdet i den enkelte region, jf. tabellen ovenfor.
Side 12 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
3. Højt specialiserede tilbud
og indsatser til målgruppen
I det følgende afsnit bliver de centrale elementer i en højt specialiseret indsats til målgruppen
beskrevet efterfulgt af en skelnen mellem matrikelfaste og matrikelløse indsatser, inden forud-
sætningerne for at være et højt specialiseret tilbud eller vidensmiljø bliver beskrevet.
3.1 Centrale elementer i en højt specialiseret indsats
En højt specialiseret social rehabiliteringsindsats til en borger med en svær spiseforstyrrelse
tager udgangspunkt i en konkret og individuel vurdering af borgerens funktionsevneniveau og
behov for hjælp og støtte.
Det primære formål med en indsats er, at borgeren kan opnå eller genvinde evnen til at klare
sig selv, at trives og at leve et velfungerende hverdagsliv med mulighed for at deltage i sociale
aktiviteter, arbejde og/eller uddannelse. Der kan dog være en mindre del af målgruppen med
varige funktionsevnenedsættelser, der har andre indsatsbehov med primær fokus på bedring af
kompetencer, hvor målet i højere grad er at lære at leve med spiseforstyrrelsen.
En indsats vil med et socialt rehabiliterende sigte blive iværksat som et tidsbestemt forløb side-
løbende med eller efter afsluttet behandling i den regionale psykiatri. En indsats kan ligeledes
være målrettet de borgere, der modsætter sig behandling i den regionale psykiatri eller bliver
afsluttet i behandlingen, fordi de ikke er tilstrækkeligt motiverede, eller fordi de ikke responderer
tilstrækkeligt på behandlingen. Endelig har man som borger i målgruppen mulighed for at takke
nej til kommunens tilbud om en social rehabiliteringsindsats.
Af de nationale retningslinjer for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser fra 2015
fremgår anvisninger for et godt rehabiliteringsforløb til målgruppen. Retningslinjerne beskriver
desuden indholdet i højt specialiserede sociale rehabiliteringsindsatser, herunder kompetencer,
metoder og tilrettelæggelsen af indsatsen for borgere med svære spiseforstyrrelser.
3.1.1 En koordineret indsats på tværs af sektorer
En højt specialiseret social rehabiliteringsindsats bidrager til det samlede rehabiliteringsforløb til
en borger i målgruppen, der ligeledes kan bestå af indsatser på sundheds-, beskæftigelses- og
uddannelsesområdet. Borgere med svære spiseforstyrrelse modtager indsatser med hjemmel i
forskellige love, der forudsætter, at den samlede indsats bliver koordineret på tværs af aktører.
Udviklingen af en spiseforstyrrelse og tilbagefald er ofte styret af et samspil af psykiske, fysiske
og sociale faktorer, og derfor er der behov for tværfaglige indsatser, der kan imødekomme den
samlede sum af problematikker hos den enkelte borger og dennes omverden. Det gælder sær-
ligt indsatser, der går på tværs af social- og sundhedsområderne, hvilket betyder, at der er et
behov for koordinering af indsatser mellem de to områder, herunder det kommunale og regiona-
le niveau, for at kunne levere et helhedsorienteret rehabiliteringsforløb.
Det fremgår eksempelvis af Socialstyrelsens nationale retningslinjer for rehabilitering til borgere
med svære spiseforstyrrelser fra 2015, at der for at sikre sammenhæng i borgerens forløb på
Side 13 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0014.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
tværs af forvaltninger og sektorer med fordel kan udarbejdes en koordineret indsatsplan. Planen
skal understøtte, at de forskellige indsatser bliver koordineret både tids- og indholdsmæssigt, og
at der bliver arbejdet helhedsorienteret med fælles mål for borgerens forløb.
3.1.2 Centrale elementer i en højt specialiseret social rehabiliteringsindsats
Et borgerforløb bliver tilpasset individuelt ud fra en vurdering af, hvilke centrale elementer der
skal indgå i indsatsen, og om borgeren bliver tilbudt en matrikelfast eller matrikelløs indsats, jf.
afsnit 3.2 nedenfor. Det afgørende er, at den samlede indsats til en borger med en svær spise-
forstyrrelse som minimum indeholder en eller flere delindsatser leveret af fagpersoner fra et højt
specialiseret tilbud eller vidensmiljø.
Af boksen nedenfor fremgår en oversigt over centrale elementer i en højt specialiseret indsats,
der kan indgå som delindsatser i den samlede indsats til borgere med svære spiseforstyrrelser.
Der kan desuden henvises til de nationale retningslinjer for rehabilitering til borgere med svære
spiseforstyrrelser fra 2015 for uddybende beskrivelser af de forskellige elementer i indsatsen.
Boks 4: Centrale elementer i en højt specialiseret indsats til borgere med svære spiseforstyrrelser
Type af indsats
Udredning
Delindsatser
Socialfaglig udredning af børn og unge i målgruppen
En socialfaglig udredning skal sikre højst mulig kvalitet i den socialfaglige
udredning af børn og unge med svære spiseforstyrrelser samt deres familier
og dermed sikre, at børn og unge visiteres til indsatser og/eller tilbud, der
matcher den enkeltes funktionsevne og behov. Udredningen, der har et hel-
hedsorienteret perspektiv, belyser, synliggør og afklarer barnets/den unges
og familiens ressourcer og udfordringer på en systematisk måde, hvorved
der skabes grundlag for at visitere til de rette indsatser og/eller tilbud.
Socialfaglig udredning af voksne i målgruppen
En socialfaglig udredning skal sikre højst mulig kvalitet i den socialfaglige
udredning af voksne i målgruppen og dermed sikre, at borgeren visiteres til
indsatser og/eller tilbud, der matcher den enkeltes funktionsevne og behov.
Udredningen giver viden om borgerens ressourcer, udfordringer og ønsker,
hvorved der skabes grundlag for at visitere til de rette tilbud og indsatser.
Træning og rehabilitering
Familieintervention for børn og unge
Indsatsen er med til at sikre, at børn og unge under 18 år og deres familier
får den nødvendige støtte ved at tilbyde en familieintervention som en pri-
mær del af barnets eller den unges rehabiliteringsforløb. Det er centralt for
et virksomt rehabiliteringsforløb, at både barnet/den unge og søskende og
forældre får mulighed for at arbejde med de udfordringer, de oplever, når et
barn/en ung i familien lider af en svær spiseforstyrrelse.
Netværksintervention
Indsatsen er med til at sikre, at borgerens netværk får den nødvendige støt-
te til at trives og deltage i borgerens rehabilitering. Det er vigtigt at inddrage
nærmeste netværk, da det kan medvirke til at reducere graden af tilbagefald
og forbedre chancerne for, at borgeren kommer sig.
Måltidsstøtte
Indsatsen er med til at sikre, at borgeren støttes ved måltider, så han eller
hun 1) trænes i at spise selv uden støtte fra andre, 2) ikke falder tilbage i et
gammelt mønster med uhensigtsmæssig eller utilstrækkelig spisning, og 3)
vedligeholder deres vægt eller en stabil vægtkurve og derved undgår vægt-
tab og store variationer i vægten, der kan øge risikoen for et tilbagefald.
Side 14 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0015.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Type af indsats
Delindsatser
Støtte til motion og genoptræning
Indsatsen er med til at sikre, at borgeren får den nødvendige støtte til fysisk
genoptræning af kroppen, og at borgeren, der er ved at komme sig og parat
til at genoptage motion, bliver genintroduceret til motion på en måde, så det
ikke tager overhånd og bliver til tvangsmotionering.
Træning af dagligdagskompetencer for voksne og udeboende unge
Indsatsen er med til at sikre, at voksne og udeboende unge under 18 år
med svære spiseforstyrrelser får den nødvendige støtte til at lære og træne
udvikling af dagligdagskompetencer, som borgeren har mistet igennem et
sygdomsforløb.
Træning af psykologiske kompetencer
Indsatsen er med til at sikre, at borgeren får den nødvendige støtte til at
vedligeholde og videreudvikle psykologiske kompetencer til at håndtere og
regulere egen adfærd, vanskelige tanker og følelser. Træning af psykologi-
ske kompetencer kan blandt andet også være med til at forebygge, at bor-
geren falder tilbage i negative tanke- og handlemønstre, der kan føre til til-
bagefald.
Træning af sociale kompetencer
Indsatsen er med til at sikre, at borgeren, der har et behov for at styrke og
videreudvikle deres sociale kompetencer, kan få træning i at forstå sociale
sammenhænge, træne konflikthåndtering, udvikle nye kommunikationsstile
og at kunne sige det de mener, med afsæt i egne behov.
Støtte til fritidsaktiviteter
Indsatsen er med til at sikre, at borgeren støttes i at skabe eller genoptage
et meningsfuldt fritidsliv med deltagelse i foreningsliv og fritidsaktiviteter. For
at forebygge tilbagefald er det vigtigt at iværksætte indsatser, der støtter
borgeren i at genopbygge private og sociale relationer og herved opbygge
et socialt liv.
Skolerettet indsats for børn og unge
Indsatsen er med til at sikre, at børn og unge kan vende tilbage til skole, og
at det sikres, at de får den nødvendige støtte til at opnå og fastholde tilknyt-
ning til skole eller ungdomsuddannelse. Det er vigtigt, at overgangen til at
starte i skolen sker gradvist og med passende støtte, som er tilpasset bar-
net eller den unge, så der ikke sker tilbagefald.
Beskæftigelses- eller uddannelsesrettet indsats for voksne
Indsatsen er med til at sikre, at voksne kan vende tilbage til uddannelse
og/eller beskæftigelse, og at de får den nødvendige støtte til at opnå og
fastholde tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse. Det er vigtigt, at op-
starten på uddannelse eller beskæftigelse sker gradvist og med støtte, der
er tilpasset borgeren, så der sikres en passende overgang til uddannelse
og/eller beskæftigelse.
3.2 Matrikelfaste og matrikelløse indsatser
De centrale elementer i en højt specialiseret social rehabiliteringsindsats, jf. afsnit 3.1.2, kan
blive leveret i forskellige former: henholdsvis som en matrikelfast og som en matrikelløs indsats.
Matrikelfaste indsatser bliver leveret på et fysisk tilbud med et højt specialiseret vidensmiljø,
mens matrikelløse indsatser bliver leveret i borgerens nærmiljø og indeholder minimum en eller
flere borgerrettede delindsatser, der udgår fra et højt specialiseret tilbud eller vidensmiljø.
Side 15 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
3.2.1 Højt specialiserede vidensmiljøer
En højt specialiseret social rehabiliteringsindsats til målgruppen er karakteriseret ved, at den
bygger på aktuelt bedste viden, der blandt andet indebærer, at højt specialiserede vidensmiljøer
deltager i udviklingsarbejdet på området med henblik på at udvikle praksis og metoder, og at de
systematisk dokumenterer indsatsernes effekt ved løbende at dokumentere den enkelte borgers
progression i forhold til funktionsevne og eventuelle sociale problemer.
Et højt specialiseret vidensmiljø i forhold til borgere med svære spiseforstyrrelser forstås som et
fagligt miljø, hvis fagpersoner er forankret i samme organisation eller institutionelle ramme, der
med udgangspunkt i praksis arbejder med vidensudvikling og vidensdeling i forhold til borgere
med svære spiseforstyrrelser. Med fagligt miljø forstås mindst tre personer, der har relevant
praktisk og teoretisk viden og kompetencer i forhold til målgruppen. Med udgangspunkt i praksis
forstås, at vidensudviklingen, der finder sted i det faglige miljø, tager udgangspunkt i gentagne
praksiserfaringer med en konkret målgruppe og indsatser i relation hertil.
Et højt specialiseret vidensmiljø kan enten være forankret på et matrikelfast tilbud eller have en
anden organisatorisk ramme, herunder eksempelvis en organisation, der udelukkende leverer
udgående indsatser og således bidrager med delindsatser til matrikelløse indsatser, jf. afsnit 3.2
nedenfor. Det afgørende er, at de fagpersoner, der konstituerer det faglige miljø, er forankret i
samme organisation eller institutionelle ramme, og at der således ikke eksempelvis kan være
tale om faglige netværk bestående af enkeltpersoner, der ikke indgår i det samme faglige miljø.
Et tilbud eller et vidensmiljø har forudsætningerne for at være højt specialiseret, hvis det kan
opfylde Socialstyrelsens fire objektive kriterier herfor, jf. afsnit 3.3 nedenfor.
3.2.2 Matrikelfaste indsatser
Matrikelfaste indsatser forstås som indsatser, der bliver leveret på et fysisk tilbud med et højt
specialiseret vidensmiljø. Den samlede indsats kan indeholde op til flere af de delindsatser, der
er beskrevet i afsnit 3.1 ovenfor, hvilket afhænger af den enkelte borgers konkrete behov. Der
kan være tale om enten døgn- eller dagindsatser.
Børn og unge under 18 år kan blive anbragt på et anbringelsessted med fagpersoner, der har
specialiserede kompetencer i forhold til børn og unge med svære spiseforstyrrelser. Typisk vil
der være tale om døgninstitutioner efter servicelovens §§ 66, stk. 1, nr. 5-6. Borgere på 18 år
eller derover kan blive tilbudt at tage ophold på et midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107,
og der kan i sjældnere tilfælde, hvor en borger har en varig funktionsevnenedsættelse, være
behov for at tage ophold på et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108.
Desuden kan matrikelfaste indsatser være delindsatser, som bliver leveret på et fysisk tilbud
med et højt specialiseret vidensmiljø, men hvor borgeren ikke bor på tilbuddet under sit forløb.
3.2.3 Matrikelløse indsatser
Matrikelløse indsatser forstås som indsatser, der er leveret i borgerens nærmiljø, herunder
hjemme hos borgeren eller andre steder, der kan danne ramme om en indsats. En matrikelløs
indsats kan
ligesom en matrikelfast indsats
indeholde op til flere delindsatser afhængigt af
borgerens konkrete behov.
Side 16 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0017.png
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
For at være højt specialiseret i forhold til borgere med svære spiseforstyrrelser skal en matrikel-
løs indsats som minimum indeholde en eller flere borgerrettede delindsatser, jf. boks 4 i afsnit
3.1.2 ovenfor, der udgår fra et højt specialiseret tilbud eller vidensmiljø. Forudsætningerne for at
være et højt specialiseret tilbud eller vidensmiljø bliver beskrevet i afsnit 3.3 nedenfor.
Efter Socialstyrelsens vurdering skal bidraget fra det højt specialiserede tilbud eller vidensmiljø
være en borgerrettet delindsats, så en eller flere fagpersoner fra tilbuddet leverer delindsatsen.
Supervision, rådgivning eller lignende fra et højt specialiseret tilbud eller vidensmiljø vil derfor
ikke alene kunne gøre en matrikelløs indsats til en højt specialiseret indsats.
Figuren nedenfor illustrerer et eksempel på en højt specialiseret matrikelløs indsats til en ung
borger med en svær spiseforstyrrelse. Borgerens kommune har i eksemplet vurderet, at den
unge borger har behov for seks delindsatser, og at den unge borger skal modtage indsatsen i
sit nærmiljø. Sidstnævnte betyder, at borgeren ikke kan modtage en døgn- eller dagindsats på
et højt specialiseret tilbud, fordi der i eksemplet ikke findes et matrikelfast tilbud inden for rimelig
geografisk afstand af den unge borgers bopæl.
Figur 2: Illustration af et eksempel på en matrikelløs indsats til en ung med en svær spiseforstyrrelse
Note: De to delindsatser markeret med en farve (måltidsstøtte og træning af psykologiske kompetencer) udgår fra et
tilbud med et højt specialiseret vidensmiljø, mens de øvrige delindsatser markeret uden en farve (familieintervention,
skolerettet indsats, støtte til fritidsaktiviteter og støtte til motion og genoptræning) bliver leveret af en anden aktør end et
højt specialiseret tilbud eller vidensmiljø.
Det er i eksemplet desuden vurderet, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at delindsatserne
for henholdsvis måltidsstøtte og træning af psykologiske kompetencer skal udgå fra et tilbud
med et højt specialiseret vidensmiljø (markeret med en farve i figuren ovenfor), og at de øvrige
delindsatser for henholdsvis familieintervention, skolerettet indsats, støtte til fritidsaktiviteter og
støtte til motion og genoptræning kan blive leveret af andre aktører (markeret uden en farve i
figuren ovenfor).
Eksemplet illustrerer en individuelt tilrettelagt matrikelløs indsats til en ung med en svær spise-
forstyrrelse, men det skal ligeledes kunne fungere som en illustration af, hvordan man vil kunne
Side 17 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
sammensætte en matrikelløs indsats med højt specialiserede delindsatser til en voksen med en
svær spiseforstyrrelse, omend der vil kunne være tale om andre delindsatser.
Det kan endelig bemærkes, at en matrikelløs indsats, hvor flere aktører som led i den samlede
sociale rehabiliteringsindsats leverer delindsatser, kræver en tæt og systematisk koordinering
mellem de involverede aktører. Ud over koordineringen på tværs af sektorer, jf. afsnit 3.1.1
ovenfor, vil der i en matrikelløs indsats med sociale delindsatser leveret af forskellige aktører
således være behov for en yderligere koordinering. En sådan koordinering kan eksempelvis
være forankret i kommunen eller i et højt specialiseret tilbud.
3.3 Forudsætninger for at være et højt specialiseret tilbud
eller vidensmiljø til borgere med svære spiseforstyrrelser
3.3.1 Socialstyrelsens kriterier for at være højt specialiseret
Specialiseringen af tilbud eller vidensmiljøer til borgere med svære spiseforstyrrelser bliver vur-
deret blandt andet ud fra fire objektive kriterier:
Et tilbud skal årligt levere indsatser til mindst tre borgere med
svære
spiseforstyrrelser.
Et tilbud skal have mindst tre årsværk tilknyttet indsatsen til borgere med
svære
spise-
forstyrrelser.
Et tilbud skal have en overvægt af medarbejdere, der er tilknyttet indsatsen til borgere
med
svære
spiseforstyrrelser, med fire eller flere års erfaring med målgruppen.
Et tilbud skal sørge for, at de kompetencer, der er vurderet som afgørende i indsatsen
til borgere med
svære
spiseforstyrrelser, er til stede og indgår i den borgerrettede ind-
sats til målgruppen
enten som interne kompetencer (medarbejdere ansat i tilbuddet)
eller som eksternt inddragede kompetencer.
Hvis et tilbud eller et vidensmiljø opfylder alle fire kriterier, vil det blive vurderet til at have forud-
sætningerne for at være højt specialiseret. Vurderingen af tilbuddene ud fra disse fire kriterier er
uddybet i bilag 1.
3.3.2 Kompetencer i den højt specialiserede sociale rehabiliteringsindsats
For så vidt angår de afgørende kompetencer, er det en forudsætning, at et tilbud eller videns-
miljø kan arbejde tværfagligt for at sikre en helhedsorienteret indsats over for målgruppen. En
tværfaglighed af kompetencer forstås som kompetencer, der er knyttet til indsatsen bestående
af minimum tre ud af de faggrupper, der anses for at have central betydning for at levere en højt
specialiseret indsats over for borgere med svære spiseforstyrrelser.
De centrale fagpersoner kan ifølge Socialstyrelsens nationale retningslinjer for rehabilitering af
borgere med svære spiseforstyrrelser fra 2015 gruppere sig på følgende måde:
Diætist eller bachelor i human ernæring
Ergo- eller fysioterapeut
Psykolog eller certificeret psykoterapeut
Social- og sundhedsassistent
Socialpædagog, pædagog eller lærer
Socialrådgiver
Sygeplejerske
Side 18 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Fagpersonerne bør i størstedelen af deres arbejdstid beskæftige sig med borgere med
svære
spiseforstyrrelser og derigennem opnå viden om, hvordan målgruppen bedst håndteres i form af
støtte og udvikling. Fagpersonerne bør generelt have de faglige, organisatoriske og personlige
kompetencer beskrevet i Socialstyrelsens nationale retningslinjer for rehabilitering af borgere
med svære spiseforstyrrelser fra 2015. Eksempelvis bør de besidde specialiseret viden om og
erfaring med spiseforstyrrelser, herunder viden om og erfaring med:
Typiske fysiske, psykiske og sociale følger af en svær spiseforstyrrelse.
Typiske funktionsevnenedsættelser blandt borgere med svære spiseforstyrrelser
Ernæring, måltider og vægt
Selvskadende adfærd
Sværhedsgrader af anoreksi og bulimi
Typiske komorbide lidelser og deres mulige betydning for borgerens funktionsevne
Vedligeholdende faktorer, som understøtter en spiseforstyrrelse.
Side 19 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
4. Vidensgrundlag
Socialstyrelsen foretog en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser i 2015,
og desuden har styrelsen foretaget en opfølgning på den tidligere centrale udmelding, hvor der
blandt andet blev indsamlet en række data fra de tilbud, som kommunerne afrapporterede som
højt specialiserede. Denne centrale udmelding bygger blandt andet på henholdsvis den centrale
udmelding i 2015, kommunernes afrapporteringer i 2016, styrelsens behandling af kommuner-
nes afrapporteringer i 2018 og styrelsens opfølgning på udmeldingen, der blev afsluttet i januar
2020.
Desuden har Socialstyrelsen foretaget en opgørelse på baggrund af Landspatientregisteret og
Befolkningsregisteret med henblik på at opstille et estimat over det samlede antal borgere med
svære spiseforstyrrelser på landsplan.
Derudover bygger den centrale udmelding på den vidensindsamling, der blev foretaget i forbin-
delse med udarbejdelsen af Socialstyrelsens nationale retningslinjer for rehabilitering til borgere
med svære spiseforstyrrelser fra 2015, der blandt andet indebar mere end ti systematiske litte-
ratursøgninger på udvalgte emner og arbejdsgrupper med deltagelse af en række eksperter.
Der kan desuden henvises til retningslinjerne for en uddybende beskrivelse af vidensgrundlaget
herfor.
Endvidere bygger på den centrale udmelding på Sundhedsstyrelsens vejledende kriterier for
behandlingsindsats ved anoreksi og bulimi, der er beskrevet i Sundhedsstyrelsens anbefalinger
fra 2005 for organisation og behandling af spiseforstyrrelser.
Ydermere har Socialstyrelsen orienteret sig i Sundhedsstyrelsens forløbsprogram for børn og
unge med spiseforstyrrelse
fra 2017 og Danske Regioners publikation ”Et liv til forskel –
bedre
social rehabilitering af mennesker med svær spiseforstyrrelse”
fra 2012.
Endelig har Socialstyrelsen løbende været i dialog med aktører og interessenter på området,
der indebærer arbejdet med den første centrale udmelding på området og styrelsens generelle
monitorering af det mest specialiserede social- og specialundervisningsområdet i regi af den
nationale koordinationsstruktur. Det omfatter eksempelvis dialog med Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), KL, de kommunale rammeaftalesamarbejder, Danske
Regioner, Sundhedsstyrelsen og Det Faglige Råd for National Koordination.
Side 20 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
Central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
5. Afrapportering
Kommunalbestyrelserne skal behandle udmeldingen som led i indgåelsen af rammeaftalerne, jf.
§ 13 i bekendtgørelse nr. 1631 af 16. december 2016 om rammeaftaler mv. på det sociale om-
råde og på det almene ældreboligområde.
Det vil i praksis være rammeaftalesekretariaterne, der koordinerer afrapporteringen inden for
hver region, og de vil derfor bede de enkelte kommuner om oplysninger til brug for den samlede
regionale afrapportering. Regionsrådet bidrager til behandlingen af den centrale udmelding i
forhold til de højt specialiserede tilbud, som aktuelt er drevet af regionen, eller som kommunal-
bestyrelserne påtænker at anmode regionen om at etablere.
Udmeldingen er udsendt den 31. januar 2020 og skal afrapporteres under et særskilt punkt i
forbindelse med fastlæggelse af rammeaftalen i efteråret 2020. Afrapporteringen skal derfor ske
senest den 15. oktober 2020 og i umiddelbar forlængelse heraf sendes til Socialstyrelsen.
På baggrund af afrapporteringen skal Socialstyrelsen kunne vurdere, om der på nationalt plan
er en tilstrækkelig koordination, der sikrer det fornødne udbud af højt specialiserede døgnbe-
handlingsindsatser til borgere med svære spiseforstyrrelser.
Derfor skal afrapporteringen ske i henhold til de temaer og det databehov, der er beskrevet i
bilag 1, 2 og 3.
Socialstyrelsen vil frem mod de endelige afrapporteringer i oktober 2020 være i løbende dialog
med de administrative styregrupper i hver region. Processen herfor er beskrevet i bilag 1.
Side 21 af 22
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 163: Orientering om en central udmelding for borgere med svære spiseforstyrrelser
2146283_0022.png
Socialstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf.: 72 42 37 00
www.socialstyrelsen.dk