Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 161
Offentligt
2145761_0001.png
Låsby, den 20. januar 2020
Sagsnr. 2019-4041, Doknr. 172740
Adoption & Samfund har med tak modtaget
”Høring
over Ankestyrelsens undersøgelse af mulige
alternativer til den eksisterende struktur for den internationale adoptionsformidling i Danmark”,
udsendt den 20. december 2019. Vi har følgende bemærkninger:
Indledningsvist skal det oplyses, at vi også tidligere har fremlagt vores synspunkter om en fremtidig
(økonomisk) bæredygtig struktur på adoptionsområdet, og vi har herunder flere gange påpeget, at
det er kritisabelt, at høringen hidtil er foregået i en lukket embedsmandskreds uden inddragelse af
interessenter for adoptanter og adopterede på området. Der tegner sig, som vi opfatter det, et
billede af, at man fra Ankestyrelsens side allerede har lagt sig fast på, at man foretrækker en statslig
model på adoptionsområdet.
Vi vil nedenfor redegøre for, hvorfor vi mener, at en statslig model er en uvis og dermed ufarbar vej
at gå på adoptionsområdet i Danmark. Vi henviser ligeledes til diverse materialer, breve, kronikker,
læserbreve, henvendelser til Social- og Indenrigsminister Astrid Krag, henvendelser til en række
politiske ordførere på Socialområdet, AST, Folketingets Ombudsmand m.fl. Eksempler på disse
henvendelser er vedlagt sidst i høringssvaret.
Det haster meget med at finde en løsning. Optaget af nye ansøgere på venteliste er suspenderet, og
indtil der kan gives nogle klare garantier for fremtiden for international adoption til Danmark til
ansøgerne, vil færre og færre vælge adoption som en god familieform. Vi frygter, at mange vil opsøge
og anvende illegale adoptioner og surrogatmødre mv. Det er til betydelig skade for alle de børn, der
kunne have stor gavn af at få en god familie, og det er efter vores opfattelse ethvert barns ret.
1. Hvorfor kan en statslig model (undersøgelsen, side 60ff) ikke fungere:
Der findes ikke i dag noget steds i verden dokumentation for, at en statslig model kan fungere. Med
henvisningen i undersøgelsen, side 12, til adoptionsmodellen i f.eks. Australien, skal man her huske
på, at Australien har et ganske andet politisk syn på international adoption, for her er det politisk
besluttet, at adoption skal begrænses mest muligt. Langt den største andel af adoptioner er
nationale adoptioner, mellem territorierne i Australien, se dette link
https://www.aihw.gov.au/reports/adoptions/adoptions-data-visualisations/data,
især tabel S1 og
tabel S10 der viser formidlingerne i 2018-19.
Vi mener, at det er væsentligt at fremhæve, at det
fre går af ISS’ rapport side 50, at ISS har
forbehold i forhold til at fremme den australske adoptionsmodel, med henvisning til modstanden
mod adoption i Australien, der netop er politisk og historisk betinget.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for udvalget den 6/2-20 fra Danish International Adoption og Adoption og Samfund om den fremtidige struktur på adoptionsområdet
Hertil kommer, at en statslig model vil begrænse antallet af samarbejdspartnere i oprindelses-
landene, idet en række lande og organisationer ikke kan/vil samarbejde med en statslig myndighed,
men tværtimod forlanger, at samarbejdet skal foregå med en privat funderet NGO.
Vi opfatter det altså som særdeles kritisk for fremtiden for international adoption til Danmark, hvis
opgaven skal varetages af en statslig myndighed, f.eks. i Ankestyrelsen. Det er helt afgørende for
opgavevaretagelsen, at de rette personlige, faglige, sociale, kulturelle og helt unikke og adoptions-
specifikke kompetencer findes hos de medarbejdere, der skal arbejde med adoptionsområdet. Dette
gælder for alle aspekter af opgaven:
-
-
Evnen til med stor empati og kulturel forståelse at opsøge nye samarbejdspartnere, indgå i et
nyt samarbejde med disse, og varetage den løbende dialog i samarbejdet
Indgå i et tillidsfuldt samarbejde
”i øje højde”
med oprindelseslandets organisationer og
myndigheder m.fl. under udvisning af respekt for oprindelseslandets kultur, historie og
udvikling
Med socialfaglig baggrund rådgive kommende og nuværende adoptanter og adopterede
gennem adoptionsprocessen, før, under og efter adoptionen
-
Det fre går af ISS’ rapport,
side 51ff, at også ISS beskriver, at der er væsentlige indvendinger mod at
overgå til en statslig model, da der er betragtelig risiko for at man vil miste de samlede adoptions-
kompetencer, som DIA og de tidligere organisationer har oparbejdet siden adoptioner tog sin
begyndelse i Danmark i 1964.
Adoption & Samfund mener, at adoptionsformidlingsopgaven bedst varetages af en eller flere private
NGO’er ed et ri eligt o fa g af
eksternt, afbalanceret statsligt tilsyn, under rådgivning fra
Udenrigsministeriet, da man her netop har den fornødne globale og interkulturelle forståelse, som er
forudsætningen for at skabe et tillidsfuldt samarbejde i alle egne i verden.
Hermed påpeger vi samtidig, at vi ikke mener, at de ovenfor nævnte kompetencer findes eller kan
etableres i Ankestyrelsen, som vi mener udelukkende bør varetage sin hovedopgave, at føre tilsyn.
Endelig må vi påpege, at det i den beskrevne statslige model forekommer uklart, hvem der skal føre
tilsynet med Ankestyrelsen, der i en statslig model selv skal udfærdige reglerne og selv skal udføre
formidlingsopgaven. Hvordan sikres en uafhængig klageadgang for de kommende
ansøgere/adoptanter i forhold til Ankestyrelsens sagsbehandling og afgørelser?
2. Økonomi og den islandske model:
Et væsentligt element i at finde en økonomisk bæredygtig model er udover de statslige omkostninger
på området ligeledes de omkostninger, de enkelte adoptanter påføres. Som nævnt i vores tidligere
henvendelser, ligger gebyret dags dato mellem 165.000 og 293.000 kr. for at adoptere et barn. Det
siger sig selv, at de færreste danskere med en almindelig indkomst har råd til det. Gebyrernes
størrelse har tidligere haft mediernes og ministres bevågenhed. Den forrige minister på området
udtalte omkring årsskiftet 2016/17 til medierne, at adoption ikke bør være forbeholdt eliten. Vi kan
ikke være mere enige.
Derfor er vi også meget optaget af, at få pengene ud af adoptionerne, således at den (eller evt. de)
formidlende organisation(-er) tildeles et driftstilskud, der sikrer, at eventuelle udsving i antallet af
ansøgere og adopterede børn ikke vil medføre økonomisk usikkerhed for, om allerede udsendte
ansøgninger til oprindelseslandene, rent faktisk kan færdiggøres på et økonomisk forsvarligt
grundlag.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for udvalget den 6/2-20 fra Danish International Adoption og Adoption og Samfund om den fremtidige struktur på adoptionsområdet
Driftstilskuddet bør derfor være af en sådan størrelse, at adoptanterne alene pålægges de variable
omkostninger til adoptionens gennemførelse. Samtidig bør adoptionerne fremover blive betydeligt
billigere for adoptanterne. De samlede omkostninger til en sådan næsten fuldt statsfinansieret model
er med nutidens antal adoptioner og ansøgere forholdsvis beskedne, omkring 12 mill. kr. årligt, ved
et uændret antal sager, hvilket undersøgelsen da også viser, se især undersøgelsen side 46. Det er
væsentligt at bemærke, at staten samtidig vil undgå at skulle udbetale det statslige adoptionstilskud
til adoptanterne, i år 2019 ca. 2.5 mio. kr.
”Det fre går af EY’s
(robustheds-) analyse, at et væsentligt øget statstilskud er nødvendigt, hvis der
skal sikres øko o isk bæredygtighed i adoptio sfor idli ge ”, se
undersøgelsen side 47. Adoption
& Samfund ønsker samtidig at understrege, at det ikke fremmer gennemsigtigheden og slet ikke
åbenheden i Ankestyrelsens arbejde, at man har nægtet Adoption & Samfund akti
dsigt i EY’s
robusthedsanalyse, og dermed de beregningsmodeller der er anvendt i undersøgelsens konklusioner.
Vi finder det derfor meget vanskeligt med sikkerhed at kunne forholde sig til tallenes og
konsekvensberegningernes validitet.
En god finansieringsmodel findes i
Island,
hvilket vi har påpeget adskillige gange, dog uden at dette
faktum får nogen nævneværdig placering i undersøgelsen, hvilket må undre. I Island indgår den
formidlende organisation og Justitsministeriet i et tæt og tillidsfuldt samarbejde, og man drøfter
jævnligt de økonomiske rammer for de fremtidige adoptioner til Island. Pt. finansierer staten i Island
ca. 75% af organisationens omkostninger. Modellen blev indført i 2013 efter drøftelse med
parlamentets medlemmer, og en aftale blev indgået, da der var en fælles forståelse for, at man ikke
kunne hæve gebyrerne i Island.
Aftalen bliver evalueret årligt, og der er sket fornyelser af selve aftalen i 2015 og igen senest i 2018.
Organisationen hviler på denne måde i sig selv, og adoptionsområdets overlevelse og motivationen
blandt organisationens medarbejdere påvirkes ikke af udsving i antallet af ansøgere og adopterede
børn.
Det er Adoption & Samfunds opfattelse, at en lignende model med stor fordel kan indføres i
Danmark. På denne måde tages pengene ud af adoption, det er mere gennemsigtigt for ansøgerne,
og ansøgerne/adoptanterne bærer selv de variable omkostninger.
DIA, og de andre formidlende organisationer i Norden har stigende udfordringer, og dermed
omkostninger forbundet med et stigende behov for hjælp til
de adopterede ed ”tek isk PAS”, dvs.
undersøgelse af biologisk ophav, søgning af rødder mv., dels ved gennemgang af eget sagsmateriale,
der findes på diverse lagre/depoter, i papirform og, dels ved rådgivning om de mange psykologiske
aspekter ved af søge rødder.
Da antallet af adopterede falder, og antallet af henvendelser stiger, er det de nuværende ansøgere
og de adopterede selv, der reelt finansierer dette arbejde. Danmark har igennem årene taget godt
imod tusinder af adoptivbørn, og vi har dermed et meget stort medansvar for, at disse behov også
fremover dækkes. Arbejdet bør derfor efter vores klare opfattelse være 100% statsligt finansieret,
evt. med en symbolsk brugerbetaling (som man også vil have råd til, hvis man er under uddannelse).
Afslutningsvist ønsker Adoption & Samfund at erindre om, at de i undersøgelsen omtalte strukturelle
svagheder ved den nuværende monopollignende tilstand på adoptionsområdet alene skyldes en
politisk beslutning om at (tvangs-) sammenlægge Danadopt og Adoption Center til Danish
International Adoption, jf. undersøgelsens side 60.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 161: Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for udvalget den 6/2-20 fra Danish International Adoption og Adoption og Samfund om den fremtidige struktur på adoptionsområdet
2145761_0004.png
3. Omfang af det statslige tilsyn og tilsynets placering:
Før var vi i Danmark blandt de bedste i verden til adoption, og vores nordiske tilgang var eftertragtet
mange, ikke mindst de lande som Danmark samarbejder med på adoptionsområdet. Vores
rådgivning til familierne, før, under og efter adoptionen er stadig enestående i verden.
I dag betaler vi imidlertid mere end 5 millioner årligt til ekstraordinær kontrol af ca. 40-50
adoptionssager om året. Det samlede beløb til tilsynet med adoptioner løber op i mere end 20
millioner kr., uden at en eneste adoptionssag er blevet stoppet på grund af problemer. Det har
udviklet sig til at være verdens dyreste kontrolsystem. Omsat til tilsyn pr. adoptivbarn, er det nu på
svimlende 115.000 kr., vel og mærke uden at der er registreret en eneste konkret sag ud af det. Vi er
sikre på, at disse mange midler kunne være anvendt meget bedre, f.eks. til at finansiere den
formidlende organisations drift.
Erfaringerne fra den islandske model synes at vise, at et meget kraftigt offentligt tilsyn kan
begrænses, når de samarbejdende parter, den formidlende organisation og Justitsministeriet, har
tillid til hinanden. Dette tillidsforhold bør kunne genetableres med en dansk model med (næsten)
fuld statslig finansiering, ikke mindst i lyset af de erfaringer, der er opnået gennem det hidtil førte
tilsyn.
Med venlig hilsen
Michael Paaske, formand
4