Låsby, den 20. januar 2020
Sagsnr. 2019-4041, Doknr. 172740
Adoption & Samfund har med tak modtaget
”Høring
over Ankestyrelsens undersøgelse af mulige
alternativer til den eksisterende struktur for den internationale adoptionsformidling i Danmark”,
udsendt den 20. december 2019. Vi har følgende bemærkninger:
Indledningsvist skal det oplyses, at vi også tidligere har fremlagt vores synspunkter om en fremtidig
(økonomisk) bæredygtig struktur på adoptionsområdet, og vi har herunder flere gange påpeget, at
det er kritisabelt, at høringen hidtil er foregået i en lukket embedsmandskreds uden inddragelse af
interessenter for adoptanter og adopterede på området. Der tegner sig, som vi opfatter det, et
billede af, at man fra Ankestyrelsens side allerede har lagt sig fast på, at man foretrækker en statslig
model på adoptionsområdet.
Vi vil nedenfor redegøre for, hvorfor vi mener, at en statslig model er en uvis og dermed ufarbar vej
at gå på adoptionsområdet i Danmark. Vi henviser ligeledes til diverse materialer, breve, kronikker,
læserbreve, henvendelser til Social- og Indenrigsminister Astrid Krag, henvendelser til en række
politiske ordførere på Socialområdet, AST, Folketingets Ombudsmand m.fl. Eksempler på disse
henvendelser er vedlagt sidst i høringssvaret.
Det haster meget med at finde en løsning. Optaget af nye ansøgere på venteliste er suspenderet, og
indtil der kan gives nogle klare garantier for fremtiden for international adoption til Danmark til
ansøgerne, vil færre og færre vælge adoption som en god familieform. Vi frygter, at mange vil opsøge
og anvende illegale adoptioner og surrogatmødre mv. Det er til betydelig skade for alle de børn, der
kunne have stor gavn af at få en god familie, og det er efter vores opfattelse ethvert barns ret.
1. Hvorfor kan en statslig model (undersøgelsen, side 60ff) ikke fungere:
Der findes ikke i dag noget steds i verden dokumentation for, at en statslig model kan fungere. Med
henvisningen i undersøgelsen, side 12, til adoptionsmodellen i f.eks. Australien, skal man her huske
på, at Australien har et ganske andet politisk syn på international adoption, for her er det politisk
besluttet, at adoption skal begrænses mest muligt. Langt den største andel af adoptioner er
nationale adoptioner, mellem territorierne i Australien, se dette link
https://www.aihw.gov.au/reports/adoptions/adoptions-data-visualisations/data,
især tabel S1 og
tabel S10 der viser formidlingerne i 2018-19.
Vi mener, at det er væsentligt at fremhæve, at det
fre går af ISS’ rapport side 50, at ISS har
forbehold i forhold til at fremme den australske adoptionsmodel, med henvisning til modstanden
mod adoption i Australien, der netop er politisk og historisk betinget.
1