Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2142649_0001.png
Fakta: Overudligningsordningen
I dag får særligt v isse nordsjællandske kommuner ”udligningsrabat” i den såkaldte
ov erudligningsordning.
Regeringen mener, at det giv er en urimelig fordel for de rigeste kommuner med den
lav este skat, som er dem, der er omfattet. Derfor foreslår regeringen et loft over rabat-
ten.
I udligningssy stemet findes der en såkaldt overudligningsbestemmelse. Formålet med
ordningen har v æret at sikre, at hv is en kommune får fremgang i indkomstskatte-
grundlaget, vil den kunne beholde en v is del heraf
også efter udligning.
Ov erudligningsbestemmelsen v il typisk komme i brug, hv is en kommune har en for-
holdsv is lav kommunal indkomstskatteprocent. Hv is en kommune er i ov erudligning,
beregnes der et nedslag i udligningen for kommunen.
Betydning for kommuner der betaler til udligningen
Bestemmelsen har betydning for v isse nordsjællandske kommuner, som generelt er bi-
dragsy dere i udligningen og har en lav skat. Disse opnår med ov erudligningen en rabat
i deres bidrag til udligningen. Jo lav ere udskrivningsprocent, desto større rabat.
De kommuner, som i det nuv ærende udligningssystem får ov erudligningsrabat, frem-
går af
tabel 1
.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142649_0002.png
Tabel 1
Udligning og skatteprocent for kommuner, der får nedsat betalingen til udligningen efter ov erudlig-
ningsbestemmelsen i 2020
Betaling til udligning
1)
(Mio. kr.)
Frederiksberg
Gentof te
Ly ngby -Taarbæk
Allerød
Hørsholm
Rudersdal
1.641
3.275
1.362
532
928
2.133
Nedsat betaling som følge
af overudligning
(Mio. kr.)
77
202
30
2
39
145
Udskrivningsprocent
2)
22,8
22,8
23,7
24,3
23,2
22,8
Anm.: 1) Udligningsbeløb er opgjort ved at sammenholde udligningstilskuddet fra de generelle tilskuds- og udligningsordninger
med en f ordeling af bloktilskuddet fuldt ud efter indbyggertal.
2) Udskrivningsprocent i 2020
Gentofte Kommune aflev erer fx i dag (netto) 3,3 mia. kr. i den generelle udligning. Be-
løbet v ille være 0,2 mia. kr. højere, hv is kommunen ikke fik en rabat som følge af ov er-
udligningsordningen.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142649_0003.png
Betydning for kommuner, der modtager fra udligningen
Bestemmelsen har også betydning for andre kommuner. For kommuner, der modtager
fra udligningen og har en lav skat. Disse får med ov erudligningen en nedsættelse af de-
res tilskud.
De kommuner, som i det nuv ærende udligningssystem får nedsat tilskud som følge af
ov erudligningen, fremgår af
tabel 2.
Tabel 2
Udligning og skatteprocent for kommuner, der får nedsat tilskud fra udligningen efter ov erudlignings-
bestemmelsen i 2020
Nedsat tilskud som følge af overud-
ligning
(Mio. kr.)
Københav n
Brøndby
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Tårnby
Grev e
Kalundborg
Billund
Vejle
Herning
Anm.: 1) Udskrivningsprocent i 2020
50
5
9
7
10
18
1
2
6
11
0,2
Udskrivningsprocent 1)
23,8
24,3
23,6
23,6
23,7
23,1
24,1
24,8
24,0
23,4
24,9
Illustrerende beregningseksempel
En borger med en indkomst på 1 mio. kr. fly tter til Gentofte Kommune med en kom-
munal indkomstskatteprocent på 22,8 pct. Kommunen modtager fra borgeren en
kommunal indkomstskat på 228.000 kr.
Kommunens udskrivningsgrundlag, der indgår i udligningen, forøges med 1 mio. kr.
Uden bestemmelse om overudligning ville kommunens betaling til udligningen skøns-
mæssigt med de beregningstekniske forudsætninger i udligningen blive forøget med
ca. 250.000 kr. og dermed overstige v æksten i kommunal indkomstskat. Ov erudlig-
ningsbestemmelsen sørger for, at v æksten i kommunens indkomstskatteprovenu ikke
fuldt ud v il bliv e neutraliseret af en modgående bevægelse i udligningen.
3