Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2142648_0001.png
JANUAR 2020
Råd til velfærd i
alle kommuner
– mere retfærdig udligning
Social- og Indenrigsministeriet
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0002.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
2
Indhold
Råd til velfærd i alle kommuner
Bunden opgave at fremtidssikre udligningssystemet
Flere penge fra by til land
De bredeste skuldre skal bære mere
Et Danmark, som hænger bedre sammen
Reform af styreformen i København, Aarhus, Odense og Aalborg
Dem med størst udfordringer skal have mest hjælp
Svar på bundne opgaver skaber stabilitet
5
7
11
14
17
21
23
27
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0003.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0004.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
4
Råd til velfærd i alle
kommuner
Danmark er for lille til store forskelle
Alle kommuner skal have mulighed for at tilbyde
gode børnehaver, skoler, plejehjem og anden lokal
velfærd Det er en forudsætning for, at Danmark
hænger sammen
I dag har kommunerne meget forskellige
grundvilkår for at yde den velfærd, som borgerne
med rette kan forvente Nogle kommuner har
en god økonomi, fordi de har mange borgere og
virksomheder, som tjener gode penge, og derfor
betaler meget i skat til kommunekassen
Andre kommuner har ikke samme skatteindtægter
Til gengæld har disse kommuner ofte relativt flere
udgifter til for eksempel sygdomsramte eller ledige
borgere, som har brug for hjælp
Det betyder, at velfærdssamfundet kan se meget
forskelligt ud alt afhængig af, hvilken kommune man
bor i
Det nære demokrati er en vigtig dansk værdi
Borgere i en kommune skal selv kunne bestemme,
hvad deres skattekroner skal gå til, og hvor høj
skatten i kommunen skal være Men når forskellene
i kommunernes grundvilkår bliver for store, trækker
det Danmark skævt – både socialt og geografisk.
Udligning får Danmark til at
hænge bedre sammen
Derfor har Danmark et udligningssystem, der – som
ordet siger – udligner forskellene mellem de mest
velhavende og mest pressede områder i Danmark
Det er en solidarisk ordning, hvor de bredeste
skuldre bærer et ansvar, som rækker ud over deres
egen kommunegrænse
Udligningen gør for eksempel, at der i alle dele
af landet er råd til pædagoger, til at lappe huller
i vejen og bygge en ny skole På den måde holder
udligningen også hånden under lokalsamfund
Regeringen indgik i september 2019 aftale med
kommunerne om deres økonomi i 2020, hvor
kommunerne fik et markant løft af rammerne
for den lokale service og anlægsinvesteringer Så
udgifterne kan følge med flere børn og ældre. Med
udligningsreformen tager regeringen det næste
skridt i arbejdet med at sætte velfærden først
De bredeste skuldre skal bære mere
Regeringens reform vil tage hånd om to
udfordringer
For det første ønsker regeringen, at forskellene
i Danmark ikke bliver for store Med
udligningsreformen vil vi derfor flytte flere penge
fra de mere velhavende kommuner til mindre
velhavende kommuner Samtidig tilfører vi 500
millioner kroner i nye penge, som skal bidrage til, at
kommunerne har finansiering til den aftalte velfærd.
For det andet vil vi rette op på en række ubalancer
i udligningssystemet, som er opstået over årene,
fordi systemet ikke afspejler samfundsudviklingen i
tilstrækkelig grad
Det giver sig udslag i, at nogle kommuner
systematisk får tilført for få penge i forhold til deres
udgifter, mens andre kommuner bliver systematisk
overkompenseret Uden handling vil den udvikling
blive værre
Alle borgmestre ønsker, at gøre det endnu bedre
for netop deres borgere Det er både prisværdigt og
forståeligt
Regeringens opgave er at passe på hele Danmark –
med råd til ordentlig velfærd i hele landet
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0005.png
5
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
Forslag i regeringens udligningsreform
Boks 1
Forslag, der får Danmark til at hænge bedre sammen
Én fælles landsudligning Hovedstadsudligning og provinsudligning afskaffes
Nyt hovedstadstilskud målrettet udsatte hovedstadskommuner
Én milliard kroner målrettet udsatte yderkommuner
Et knæk i selskabsskatteudligningen
Øget refusion i dyre socialsager
Forslag, der giver luft i budgettet til ekstra velfærd
Reform af styreformen i København, Aarhus, Odense og Aalborg
Forslag, der skaber en mere retfærdigt udligning
Loft over rabat til de mest velhavende kommuner i overudligningsordning
Flere penge til kommuner med mange svage ældre
Større vægt på sociale udgiftsbehov
Boligkriterier skal følge med udviklingen
Au pairs skal ikke udløse tilskud
Kommuner, som skal bidrage mere, kan vælge at sætte skatten op
Rimelig overgang til nyt system
Forslag, der løser bundne opgaver
Kriterie for faldende indbyggertal stabiliseres
Beskæftigelsestilskuddet omlægges til generel udligning
Justering af udlændingeudligningen
Datagrundlaget gøres mere robust med reformen
Bagudrettet kompensation for skævhed i udligningen
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0006.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
6
Bunden opgave
at fremtidssikre
udligningssystemet
Regeringen vil rette op på en række
systemubalancer i udligningssystemet, som er
opstået, fordi systemet ikke er blevet justeret
tilstrækkeligt i takt med samfundsudviklingen
Det gør, at udligningen på visse områder bliver
uretfærdig eller ikke virker efter hensigten
Regeringen ser det som en bunden opgave at
rette op på de ubalancer, som er skabt Det er en
forudsætning for solidarisk omfordeling, at det sker
ud fra klare kriterier, som er objektive, opdaterede
og fagligt funderet
Opdateringen af systemet vil påvirke kommunerne
forskelligt Nogle kommuner vil dårligt
kunne mærke det – for andre vil det få større
konsekvenser
Regeringen har identificeret følgende problemer
ved det nuværende system:
Faldende indbyggertal.
I dag flyttes penge til
kommuner, som har faldende indbyggertal Det er
en vigtig del af hjælpen til de kommuner, som har
sværere vilkår Men tilskuddene er blevet så store,
at selv små udsving i indbyggertallet kan udløse
store og uforudsigelige udsving i kommunens
økonomi For eksempel kan det, at én enkelt familie
på fire personer flytter til en kommune, betyde at
kommunen mister et tilskud på omkring 600 000 kr
Og skævheden er vokset år for år Kompensationen
per fraflyttet borger er tredoblet på fem år.
Forsikrede ledige.
I dag fordeles
beskæftigelsestilskuddet med udgangspunkt i
historiske tal for forsikrede ledige i kommunerne
Det afspejler ikke udviklingen i dag Fordelingen
af beskæftigelsestilskuddet bliver derfor mere
og mere skæv Nogle kommuner får tilskud, der
overstiger deres faktiske udgifter Andre kommuner
– og særligt de store bykommuner – bliver
systematisk underkompenseret, så deres udgifter år
efter år overstiger de tilskud, de får
Udlændinge med ikke-vestlig baggrund.
I dag
flyttes penge gennem den særlige udlændinge
udligning til kommuner, som har mange indbyggere
med udenlandsk baggrund Det er vigtigt for
at kunne hjælpe de kommuner, som har mange
udgifter til integrationen Tilskuddene i ordningen
er dog større end de faktiske udgifter Og
udlændingeudligningen bliver tilmed mere og mere
skæv over tid
Datakvalitet.
Det har vist sig, at eksempelvis
tidspunktet for kommunale registreringer, som
indgår i de officielle statistikker, som udligningen
er baseret på, kan komme til at påvirke, hvad
en kommune får i udligningstilskud Det skaber
mistillid til systemet, hvis der kan rejses tvivl om
selve datagrundlaget Regeringen vil derfor lukke
hullerne i systemet, så datagrundlaget bliver så
retfærdigt og objektivt som muligt
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0007.png
7
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
Hvorfor er udligning vigtigt?
Boks 2
Kommunernes grundvilkår er vidt forskellige Det gælder både kommunernes forudsætninger
for indtægter og udgifter
Nogle kommuner står med større udfordringer end andre For eksempel har nogle
kommuner mange ældre, syge eller ledige borgere Andre har mange udgifter til at bekæmpe
parallelsamfund eller hjælpe udsatte familier Ofte har kommuner med høje sociale udgifter også
lave skatteindtægter
Udligningen er fundamentet for, at der er råd til ordentlig velfærd
i hele landet.
45
Figur 1
40
35
30
25
20
15
10
5
0
+14,9
-13,1
Kommuneskat-
ten uden
udligning
Uden udligning skal Lolland
sætte skatten op fra 27,0
til 41,9 procent for at opnå
samme indtægter Mens
Gentofte kan sænke kom-
muneskatten fra 22,8 til 9,7
procent
Gentofte
Lolland
Udligningssystemet
Boks 3
Udligningssystemet omfordeler mellem kommuner På tværs af landsdele Mellem land og by
Omfordelingen er særligt til gavn for yderkommunerne, mens bykommunerne har bidraget
stadigt mere
I 2020 er 66 kommuner modtagere, mens 32 kommuner er bidragsydere Det er de mest
velhavende kommuner, der bidrager til de øvrige kommuner
Det er kommuner som Lolland, Ishøj og Brøndby, der i dag modtager mest i udligningstilskud pr
indbygger, mens kommuner som Gentofte, Rudersdal og Hørsholm bidrager mest
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0008.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0009.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0010.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
10
Flere penge fra by til
land
Regeringen vil med udligningsreformen flytte penge
fra by til land og groft sagt fra øst mod vest De
mere velhavende bykommuner, der især er placeret
omkring og nord for København, skal afgive mere
til de udfordrede yderkommuner, såsom øerne og
landdistriktskommuner i Syd-, Vest- og Nordjylland
Med regeringens udligningsreform flyttes 1,4
mia kr fra hovedstadsområdet til landets øvrige
kommuner De fem mest velhavende kommuner
i hovedstadsområdet – Gentofte, Rudersdal,
Hørsholm, Lyngby-Taarbæk og Dragør – skal til
sammen betale ca 0,6 mia kr af de 1,4 mia kr
Pengene går blandet andet til kommuner, som har
det økonomisk svært
Bykommunerne under ét skal bidrage med 600
mio kr mere Det gælder særligt kommuner nord
for København og de store byer omkring Aarhus
Men det gælder også kommuner, som de senere år
har oplevet vækst og fremgang, som for eksempel
Favrskov, Silkeborg og Skanderborg
Fakta
Boks 4
Befolkningen i østjyske kommuner som Horsens, Favrskov, Odder, Silkeborg, Skanderborg
og Aarhus er fra 2014 til 2019 steget med 5,7 procent og med 5,0 procent for kommunerne i
hovedstadsområdet Gennemsnittet for hele landet er på 3,2 procent
Grundlaget for kommunernes skatteindtægter er for både de østjyske kommuner og
kommunerne i hovedstadsområdet i denne periode steget med 16 pct Gennemsnittet for hele
landet er på 13 pct
30 yderkommuner vil samlet set få 950 mio kr
ekstra tilført Det er kommuner som Lolland, Lan-
geland, Guldborgsund, Tønder, Vesthimmerland og
Frederikshavn 24 øvrige kommuner vil samlet set
få tilført ekstra 250 mio kr
Især de syd- og vestsjællandske kommuner tilføres
flere penge. Disse kommuner er bl.a. kendetegnet
ved mange socialt udsatte borgere
Antallet af kommuner, som får tilført flere penge
med reformen, overstiger antallet af kommuner,
som skal aflevere penge. 58 kommuner vil få en
gevinst med regeringens udligningsreform 34 kom-
muner vil skulle afgive mere Og for seks kommuner
vil virkningerne af reformen være omtrent neutrale
Det skyldes blandt andet, at staten tilfører ekstra
500 mio. kr. i finansiering, der går til et særligt til-
skud til ø- og yderkommuner
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0011.png
11
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
Figur 2
Vi flytter fra byer
til yderområder.
Omfordeling
mellem
kommune
Bykommuner i især
hovedstadsområdet og
mindre bykommuner i bl a
Østjylland skal afgive mere
for, at de øvrige kommuner
i Danmark kan få mere
Staten tilfører ekstra 500
mio kr til systemet
Staten
+500
mio kr
-100
mio kr
-600
mio kr
17
mindre
bykommuner
27
bykommuner
UDLIGNING
30
yderkommuner
24
øvrige
kommuner
+950
mio kr
+250
mio kr
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0012.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0013.png
13
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
De bredeste skuldre
skal bære mere
Udligningssystemet bygger på, at de bredeste
skuldrer løfter et ansvar, som rækker ud over deres
egen kommunegrænse
Med reformen vil regeringen øge de mest
velhavende kommuners bidrag Det er kommuner,
som har mange borgere med pæne indtægter, som
derfor betaler forholdsvis mange penge i skat
Det betyder, at kommuner med de største
udfordringer får flere midler til at løse dem. Det er
kommuner, hvor udviklingen er gået i den forkerte
retning og har gjort udfordringerne større Her er
særligt tale om yderkommuner på Sjælland, Fyn og
i Jylland
Nogle kommuner vil opleve at få færre midler,
fordi de er blevet overkompenseret, som følge
af ubalancerne i det nuværende system De har
gennem en årrække fået tilskud, der oversteg deres
faktiske udgifter
Det kan selvfølgelig mærkes i kommunekassen,
når de ekstra penge forsvinder Men det er ikke
retfærdigt at undlade at rette op på forældede
kriterier Når én kommune modtager, skal en anden
betale
Eksempelvis har genopretningen af
beskæftigelsestilskuddet betydning for kommuner
som Kerteminde og Horsens, da de får et mindre
tilskud, når overkompensationen fjernes Samlet
afbødes noget af nedgangen af andre elementer i
reformen, som trækker i den modsatte retning
Boks 5
Med reformen får Odsherred og Kalundborg Kommuner tilført relativt mest, mens Gentofte
Kommune skal bidrage med relativt mest
Målt i kroner og ører er det Københavns Kommune, der skal bidrage mest, mens Guldborgsund
Kommune modtager mest Men betydningen afhænger af, hvor mange indbyggere og hvor godt
et indkomstgrundlag kommune har
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0014.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
14
Bidrager mest
Bidrager moderat
Bidrager beskedent
Omtrent neutral
Modtager beskedent
Modtager moderat
Modtager mest
Figur 3
Sådan flytter
vi pengene.
Virkningerne
af regeringens
udligningsreform
Regeringen ønsker, at kom-
muner med vækst, tilflytning
og gode skattegrundlag
skal øge hjælpen til de kom-
muner, som af forskellige
årsager har det svært
Reformvirkningerne er opgjort i procent af kommunens beskatningsgrundlag Mørkegrønne kommuner modtager mest, mens røde kom-
muner er dem, som bidrager mest
Det nuværende system omfordeler allerede i
betydeligt omfang mellem kommunerne Med
udligningsreformen vil regeringen tage endnu
et skridt mod et mere retfærdigt Danmark Med
reformen udlignes der mere, og der flyttes flere
penge fra by til land
Efter udligningsreformen vil der samlet blive
omfordelt omkring 20 milliarder kroner mellem
kommunerne i den generelle udligning Hertil
kommer de nye tilskud til udsatte yderkommuner
og hovedstadskommuner
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0015.png
15
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
Kroner per indbygger
Over 10 000
5 001 – 10 000
0 – 5 000
-4 999 – 0
-10 000 – -5 000
Under -10 000
Figur 4
Det nye
Danmarkskort.
Samlet
omfordeling
efter regeringens
udligningsreform
Regeringens reform tager
et skridt videre og udligner
endnu mere Kortet viser, hvem
der modtager og hvem, der
bidrager mest samlet set i den
generelle udligning Hertil kom-
mer de nye tilskud til udsatte
yderkommuner og hovedstads-
kommuner
Omfordelingen i den generelle udligning er beregnet inkl den særlige kompensationsordning og opgjort i kroner per indbygger Mørke-
grønne kommuner modtager mest i udligning, mens røde kommuner er dem, der afgiver mest
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0016.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
16
Et Danmark, som
hænger bedre
sammen
Med udligningsreformen ønsker regeringen at
skabe et Danmark, der hænger bedre sammen
Den økonomiske fremgang er størst i de store byer
og omkring hovedstaden Arbejdspladser etableres,
familier flytter til og nye muligheder opstår. Andre
steder i Danmark er det sværere at følge med Det
er kommuner, hvor arbejdspladser lukker, unge flyt-
ter væk og efterlader en stor andel af borgere, som
har brug for velfærdssamfundets ydelser
Forskellene mellem yderkommuner og bykommu-
nerne er blevet for store Derfor vil regeringen øge
omfordelingen mellem kommunerne
Én fælles landsudligning. Hovedstadsudligning
og provinsudligning afskaffes
I dag består udligningen både af udligning på tværs
af landet (landsudligningen), en særskilt mellem
kommuner i hovedstadsområdet (hovedstadsudlig-
ningen) og et ekstra udligningstilskud til kommuner
i provinsen (provinsudligningen) Det betyder, at der
er forskellige udligningsniveauer i forskellige dele af
landet Det bidrager til at gøre systemet indviklet
Tiden er løbet fra den opdeling af Danmark I stedet
vil regeringen skabe en mere gennemskuelig ord-
ning, som udligner på tværs af hele landet
Regeringen foreslår:
• Indførelse af én fælles landsudligning, så alle
kommuner har samme grundregler
• Hovedstadsudligningen, som den kendes
i dag, afskaffes og erstattes med et nyt
hovedstadstilskud
• Provinsudligningen (det særlige udligningstil-
skud til provinskommuner med højt strukturelt
underskud) fjernes
Ved at afskaffe hovedstadsudligningen, som vi
kender den i dag, bliver det muligt at øge omforde-
lingen fra Nordsjælland og hovedstadskommunerne
til resten af landet Samtidig holder regeringen
holde hånden under hovedstadskommuner, som
har særlige udfordringer Det gælder særligt
Københavns Vestegn og kommuner i udkanten af
hovedstadsområdet
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0017.png
17
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
Nyt hovedstadstilskud målrettet udsatte
hovedstadskommuner
Når hovedstadsudligningen fjernes, får de mest
velhavende hovedstadskommuner en umiddelbar
gevinst Men de mest velhavende hovedstads-
kommuner skal fortsat bidrage til at løse de øko-
nomiske udfordringer, der er i de mest udsatte
hovedstadskommuner
Det giver mening, at hovedstadskommunerne hjæl-
per hinanden, fordi befolkningen i hovedstadsom-
rådet bevæger sig mere på tværs af kommunegræn-
serne end andre steder i landet Fremfor at have
alt i én kommune – boliger, arbejdspladser og ind-
købsmuligheder – så er nogle hovedstadskommuner
kendetegnet ved en mindre varieret sammensæt-
ning Eksempelvis kommuner med mange boliger
med mellemindkomst-familier og få virksomheder
Med meget socialt boligbygger eller slet intet I
hovedstadsområdet klumper tingene sig sammen på
en anden måde end i resten af landet
Et knæk i selskabsskatteudligningen
Flere virksomheder placerer sig i en industriklynger
inden for en enkelt kommune Det skal den enkelte
kommune kunne understøtte Regeringen ønsker
derfor at justere selskabsskatteudligningen
Den enkelte kommuner beholder selv en del af ind-
tægterne fra selskabsskatten Staten får den anden
del Det har derfor betydning for en kommunes
økonomi, hvor mange virksomheder, der er i kom-
munen, og hvor store selskabsskatteindtægterne er
Regeringen foreslår:
• Et knæk i udligningen af selskabsskatten
Knækket fastsættes til 50 procent over
landsgennemsnittet
• Kommuners indtægter fra selskabsskat, der
ligger under knækket, udlignes med 45 procent
og med 50 procent for indtægter over knækket
• Afskaffelse af ordningen, hvor nogle kom-
muner af historiske årsager får et nedslag i
selskabsskatteudligningen
Regeringen forslår:
• Et målrettet tilskud til udsatte hovedstadskom-
muner med udfordringer såsom boligsociale
forhold, mange indvandrere eller dårligere
sundhed
Tilskuddet finansieres af bidrag fra alle hoved-
stadskommuner og et ekstra bidrag fra de mest
velhavende kommuner
• Det nye hovedstadstilskud er en justering af
den nuværende hovedstadspulje og erstatter
hovedstadsudligningen
Én milliard kroner målrettet udsatte
yderkommuner
Nogle kommuner ligger langt fra storbyerne, har
flere sociale udfordringer og lange afstande til
arbejdspladserne De har brug for mere hjælp for at
kunne levere en ordentlig velfærd
Regeringen forslår:
• Ekstra 1 mia kr årligt målrettet til udsatte yder-
kommuner med bl a mange ældre, få arbejds-
pladser og mange førtidspensionister
500 mio. kr. er ny finansiering, der kommer fra
staten. Kommunerne finansierer selv de reste-
rende 500 mio kr
• Særtilskudspuljen til kommuner med vanskelige
økonomiske vilkår videreføres
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0018.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
18
Øget refusion i dyre socialsager
Det kan være en stor udgift for en kommune, når de
dyre sager på socialområdet rammer Men økonomi-
ske hensyn må ikke stå i vejen for den rigtige sociale
indsats
Kommunerne skal have større budgetsikkerhed for
de faktiske udgifter Regeringen ønsker derfor at
øge refusionen for særligt dyre sociale indsatser
Det skal gælde både børn og voksne
Regeringen foreslår på voksenområdet:
• Forenkling af ordningen ved at nedsætte
beløbsgrænserne for refusion til voksne på
25 og 50 procent, så de følger grænserne på
børneområdet
• Refusion på 75 procent for udgifter over godt 2
mio kr
• Fortsat refusion for borgere, efter de er fyldt 67
år
Forslagene vil samlet set betyde, at flere sager kan
blive omfattet af refusion og nogle af højere refu-
sion end i dag
Den øgede refusion finansieres af kommunerne i
fællesskab over bloktilskuddet Dermed vil kom-
munerne under ét, som i dag, solidarisk betale til de
kommuner, der har de faktiske udgifter til de dyre
socialsager Det hænger godt sammen med en mere
retfærdig udligning
Regeringen foreslår på børneområdet:
Alle søskende i en søskendeflok indgår i én
samlet refusionssag I dag skal der være mindst
4 anbragte søskende, for at refusionssagerne
kan samles
• Indsatsen til søskende kan summeres, uanset
om de modtager en indsats i hjemmet eller er
anbragt I dag er det kun anbringelser
• Refusion på 75 procent for udgifter over godt 2
mio kr
Nye beløbsgrænser for refusion på både børne- og voksenområdet i dyre social sager
Boks 6
Med regeringens forslag vil der fremover være tre knæk i den centrale refusionsordning:
25 procent refusion for beløb mellem 830 000 kr og 1 629 999 kr
50 procent refusion for beløb mellem 1 630 000 kr og 2 049 999 kr
75 procent refusion for beløb over 2 050 000 kr
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0019.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0020.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
20
Reform af
styreformen i
København, Aarhus,
Odense og Aalborg
De store byer har af historiske årsager mulighed
for at anvende særlige styreformer København,
Odense og Aalborg Kommuner har såkaldt mel-
lemformstyre med delt administrativ ledelse, mens
Aarhus Kommune har magistratsstyre
Regeringen foreslår at ændre styreformen i de fire
største kommuner Det vil skabe bedre rammer
for at flytte midler fra administration på rådhu-
set til velfærd hos borgerne Ambitionen er, at
kommunerne skal kunne fjerne dobbeltarbejde i
forvaltningerne
Regeringen vil lade København, Aarhus, Odense
og Aalborg beholde den administrative besparelse
Det vil give de fire kommunerne mulighed for at
omprioritere pengene til velfærdsforbedringer i
kommunerne Jo mere kommunen formår at spare
på administration, jo flere penge vil den have til
andre formål
Regeringen foreslår:
• Styreformen i København, Aarhus, Odense og
Aalborg Kommuner ændres, så den daglige
administrative ledelse af forvaltningen samles
i en fælles administrativ ledelse, der består af
borgmesteren og fagborgmestre eller rådmænd
I dag varetager hver fagborgmester eller råd-
mand ledelsen af sin del af forvaltningen
• Den nye styreform baseres på mellemformstyre,
hvor udvalgsformændene vælges ved forhold-
stalsvalg og skal være medlemmer af økonomi-
udvalget Regler for valg af udvalgsformænd i de
fire kommuner ændres således ikke.
• Styreformen ændrer ikke på, at den umiddel-
bare forvaltning af kommunens sager varetages
af udvalgene
• Udvalgsformændene fuldtidsvederlægges
og beholder deres titler som rådmænd og
fagborgmestre
Det er vurderingen, at der er betydelige besparel-
ser forbundet med ændrede styreformer i de fire
største kommuner – på den gode side af en kvart
milliard kroner
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0021.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0022.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
22
Dem med størst
udfordringer skal
have mest hjælp
Kommunernes vilkår for at levere velfærd til dan-
skerne er vidt forskellige Danmark er blevet mere
opdelt Forskellene mellem land og by er blevet
større De forskelle vil regeringen udligne, så kom-
muner med størst udfordringer får mest hjælp
Loft over rabat til de mest velstående
kommuner i overudligningsordning
I dag får velhavende kommuner med lav skat en
rabat i det beløb, de skal aflevere i udligning. Det
sker gennem en overudligningsordning
Eksempelvis har Gentofte Kommune et gennem-
snitligt skattegrundlag på 387 000 kr pr indbygger
og Danmarks laveste kommuneskat på 22,8 pro-
cent Til sammenligning har Vesthimmerland Kom-
mune Danmarks næsthøjeste kommuneskat på 27,0
procent og et lavt skattegrundlag på kun 163 000
pr indbygger
Kommuner som Gentofte har råd til at bidrage mere
til kommuner som Vesthimmerland Derfor ønsker
regeringen at sætte rabatten ned
store udgifter kommunerne har til omsorg og pleje
Udgiftsbehovet til ældre over 65 år er simpelthen
større på Lolland end det er i Gentofte Det er et
resultat af ulighed i sundhed, som desværre er en
realitet på tværs af landets kommuner
Derfor skal der flyttes penge til de kommuner, hvor
borgerne har en lav gennemsnitlig levetid og hvor
udgifterne til ældrepleje og –omsorg er størst
Regeringen foreslår:
• Et helt nyt kriterie for middellevetid
Regeringen foreslår:
• Et nyt loft over rabatten i overudligningsord-
ningen til velhavende kommuner med lav skat
svarende til en udskrivningsprocent ned til 23,5
procent
Loftet sikrer, at de mest velhavende kommuner
fortsat kan beholde en del af de penge, som følger
med vækst og flere arbejdspladser.
Større vægt på sociale udgiftsbehov
Nogle kommuner har mange socialt udsatte bor-
gere. De har flere på overførselsindkomst og flere
udsatte familier, end andre kommuner De sociale
udgifter fylder mere i budgettet for de kommu-
ner, end for kommuner, der har få borgere med
sociale problemer I udligningssystemet skal der
fremover være større vægt på antallet af borgere
uden beskæftigelse eller erhvervsuddannelse,
psykiatriske patienter, personer med handicap
uden for arbejdsstyrken og børn i familier med lav
uddannelse
Regeringen foreslår:
• Det socioøkonomiske udgiftsbehovskriterium
forhøjes med 1 procentpoint og låses fast
Det demografiske udgiftsbehovskriterium ned-
sættes tilsvarende med 1 procentpoint
Det er særligt til gavn for yderkommuner i Syd- og
Vestsjælland
Flere penge til kommuner med
mange svage ældre
I Gentofte lever de ældre i gennemsnit 6 år længere
end på Lolland Der er stor forskel på, hvor svage
de ældre borgere er Og dermed også på, hvor
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0023.png
23
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
Fakta.
Boks 7
15 pct af borgerne i Odsherred Kommune er på offentlig forsørgelse, mens det er 7 pct i Allerød
Kommune
Boligkriterier skal følge med udviklingen
De danske byer er blevet moderniseret og byudvik-
let Andre steder står mange huse tomme Det har
ændret på danskernes boligmønstre Man er ikke
nødvendigvis velhavende, fordi man bor i parcelhus
på Lolland Og man har ikke nødvendigvis en lav ind-
komst, fordi man bor i en lejet lejlighed i København
Kommuner, der får en stor gevinst, kan naturligvis
bruge en del af gevinsten til at sænke en måske høj
kommuneskat, hvis de ønsker det
Regeringen foreslår:
• Kommuner, som skal bidrage mere, får mulighed
for at sætte kommuneskatten op
• Kommunerne kan selv beholde de ekstra
skatteindtægter
• Den statslige bundskattesats vil blive sat ned, så
skatterne samlet set holdes i ro
Regeringen foreslår:
• De nuværende to boligkriterier erstattes af to
nye mere tidssvarende kriterier Et for almene
boliger og et for billig privat udlejning mv
Fokus skal fortsat være på almene boliger, men
også på billige private udlejningsboliger og bebo-
ede sommerhuse, som i høj grad findes i yder- og
provinskommunerne
Au pairs skal ikke udløse tilskud
I dag får kommunerne et udligningstilskud pr au
pair, fordi de tæller med i opgørelsen af udlændinge
Men udlændingekriteriet er tiltænkt at dække de
ekstra omkostninger, som kommuner med mange
udlændinge har
Velhavende kommuner med mange au pairs, som
ikke udgør en udfordring for kommunen, skal ikke
have tilskud
Rimelig overgang til nyt system
Kommunerne skal have en rimelig mulighed for at
tilpasse sig til det nye udligningssystem Det gælder
for både store og velhavende kommuner som for
helt små og mindre velhavende ø-kommuner Derfor
skal det nye system indfases over tid, så kommunal-
bestyrelserne har mulighed for at tilpasse sig de nye
grundvilkår Både bidrag og gevinster skal indfases
over flere år.
Der er en særlig udfordring for de kommuner,
som skal bidrage mere, men som ikke har den
stærkeste økonomi Regeringen ønsker derfor at
indføre en permanent kompensationsordning, der
tager toppen af regningen, for kommuner med lavt
skattegrundlag
Regeringen foreslår:
• Au pairs skal ikke tælle med i den særlige udlæn-
dingeudligning og kriteriet for udlændinge i den
generelle udligning
Regeringen foreslår:
• En kompensationsordning, som begrænser det
bidrag, som kommuner med lavt skattegrundlag
skal aflevere. Loftet sættes til 0,4 procent af
beskatningsgrundlaget
• For kommuner med et meget lavt beskatnings-
grundlaget sættes et supplerende loft over det
maksimale bidrag, så det udgør 0,15 procent af
beskatningsgrundlaget
• Gevinster indfases med 0,4 procentpoint året
• Bidrag vil blive indfaset langsommere end
gevinsterne
Kommuner, som skal bidrage mere,
kan vælge at sætte skatten op
Når en kommune skal betale mere til andre kommu-
ner, der har mindre gode forudsætninger, behøver
det ikke gå ud over velfærden i kommunen Regerin-
gen vil give plads til, at kommuner, som skal bidrage
mere, kan vælge at sætte skatten op
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0024.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0025.png
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0026.png
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
26
Svar på bundne
opgaver skaber
stabilitet
Kriterie for faldende indbyggertal stabiliseres
Når en kommune har tilbagegang i indbyggertallet,
så udløser det tilskud per fraflyttet person. Det
hjælper til at holde hånden under kommuner med
mange fraflyttede, som står i en svær situation.
Men kriteriet er blevet ustabilt og kommunerne har
svært ved at forudsige, hvad de får i tilskud næste
år Og selv små udsving i indbyggertallet kan betyde
store udsving i kommunens økonomi
• Udgiftsbehovet i landsudligningen tilpasses
samtidig, så det bedre afspejler kommunernes
udgifter på beskæftigelsesområdet
Justering af udlændingeudligningen
Der er kommuner, som løser en særlig stor del af
integrationsopgaven i Danmark
Disse kommuner har ofte mange udgifter til at
bekæmpe parallelsamfund, ekstra danskundervis-
ning, jobindsats, kriminalitetsbekæmpelse, tolkning,
sprogstimulering i dagtilbud mv
Når den bundne opgave med at justere udlændin-
geudligningen, skal løses, så skal der tages højde for
at nogle kommuner løfter en særlig stor del af inte-
grationsopgaven Den skal være rimelig og afspejle
udgifterne i kommunerne
Regeringen foreslår:
• Kriteriet for befolkningstilbagegang skal opgø-
res som et gennemsnit over tre år
Der indføres et loft på 100.000 kr. pr. fraflyttede
i kriteriet
• De mere velhavende kommuner skal ikke læn-
gere kunne få del i fraflytningspengene. Ordnin-
gen skal bruges til at skærme udsatte kommuner
med størst nedgang i indbyggertallet
Regeringen foreslår:
Beskæftigelsestilskuddet omlægges
til generel udligning
Kompensationen for udgifter til forsikrede ledige
skal lige som kompensationen for udgifter til
andre overførsler tage højde for befolkningssam-
mensætningen og ikke blot fordeles ud fra histo-
riske ledighedstal Dermed vil det bedre afspejle
samfundsudviklingen
• Justering af udlændingeudligningen, så ordnin-
gen rettes op og ikke løber løbsk
• Konkret reduceres det samlede tilskud i ordnin-
gen med i alt 0,9 mia kr
• Voksne efterkommere skal ikke indgå i
basisbeløbet
• De aldersbetingede tilskud tilpasses, så det bl a
bedre afspejler udgifterne til sprogstimulering
af de mindste børn
Regeringen foreslår:
Kommunernes finansiering til området indarbej-
des i bloktilskuddet
• Udgifterne til forsikrede ledige indarbejdes i
landsudligningen
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0027.png
27
RÅD TIL VELFÆRD I ALLE KOMMUNER – MERE RETFÆRDIG UDLIGNING
Datagrundlaget gøres mere robust med
reformen
Regeringens udligningsreform vil også sikre, at vi
får et mere robust og objektivt datagrundlag for
udligningen Det er gjort ved at efterse de kriterier
og datakilder, der indgår i udligningsberegningerne
Bagudrettet kompensation for skævhed i
udligningen
I en årrække har nogle kommuner fået mindre
i udligning, fordi der manglede oplysnin-
ger i den uddannelsesstatistik, der indgår i
udligningssystemet
Statistikken er blevet rettet op. I den forbindelse fik
de kommuner, som tabte på opretningen, en frem-
adrettet kompensation på 1,1 mia kr årligt i 2019
og 2020
Regeringen foreslår blandet andet:
• Ændringerne i befolkningstilbagegangskriteriet,
som stabiliserer kriteriet
• Nyt datagrundlag for de nye boligkriterier
• Andre tilpasninger i udgiftsbehov og
datagrundlag
Regeringen foreslår:
• 2-årig kompensationsordning på 1,1 mia
kr årligt i 2021 og 2022 til de 71 kommu-
ner, som
bagudrettet
har fået for lidt i udlig-
ningstilskud som følge af de manglende
uddannelsesoplysninger
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
Januar 2020
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf : +45 3392 9300
E-mail: sim@sim dk
ISBN 978-87-93823-25-9 (digital version)
ISBN 978-87-93823-26-6 (trykt version)
2019/20:3
Design: Regeringens Kommunikationsenhed
Layout: Regeringens Kommunikationsenhed
Fotos: Ritzau Scanpix
Publikationen kan hentes på
www sim dk
Fotokreditering;
Side 1: FOTO: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Side 2: FOTO: Anders Tvevad/Biofoto/Ritzau Scanpix
Side 9: FOTO: Torben Klint/Ritzau Scanpix
Side 10: FOTO: Aftonbladet / Ibl Bildbyrå Nilsson Daniel/
Ab_110341213/Ritzau Scanpix
Side 13: FOTO: Jens Christian Top/Ritzau Scanpix
Side 22: FOTO: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Side 25: FOTO: Mads Jensen/Ritzau Scanpix
Side 26: FOTO: Søren Breiting/Biofoto/Ritzau Scanpix
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 151: Regeringens udligningsudspil
2142648_0029.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf : +45 3392 9300
E-mail: sim@sim dk