Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 150
Offentligt
Kære Social- og Indenrigsudvalg
Center for Selvmordsforskning (CFS) sender her kommentarer til Social- og Indenrigsministerens svar på
udvalgets spørgsmål nr. 223, 225 & 226 stillet i forlængelse af Center for Selvmordsforsknings foretræde i
udvalget den 9. januar 2020.
Spørgsmål nr. 223:
Tidsli je over CFS’ dialog ed So ialstyrelse . Af tidsli je fre går det, at DRISP har fre sat klager
over
CFS’ ar ejde
i 2017 og 2019. CFS er ikke bekendt med klage fra DRISP dateret 2017. Det fremgår ikke af
tidsli je , at CFS’ redegørelse
på klagen fra 2019 afviser de opstillede kritikpunkter i klagen. Samtidig skal
det noteres, at redegørelsen fra CFS blev sendt til Socialstyrelsen i juni 2019, og CFS modtog svar på
redegørelsen i december 2019.
Manglende bestyrelsesmedlemmer. Af tidslinjen fremgår det, at CFS og Socialstyrelsen har korrespondance
i efteråret 2018, da CFS efterspørger beskikkelse af bestyrelsesmedlemmer til de vakante poster grundet
tre bestyrelsesmedlemmers udtrædelse. To medlemmer ønskede at udtræde, formanden udtrådte pga.
sygdom. Hvad der ikke fremgår af tidslinjen er, at CFS har efterspurgt bestyrelsesmedlemmer ved flere
møder samt telefonsamtaler med Socialstyrelsen. D. 28/8-2018 gør daværende centerleder Socialstyrelsen
opmærksom på, at bestyrelsen ikke er beslutningsdygtig ved først kommende bestyrelsesmøde. Det er
Socialstyrelsen, der skal beskikke nye bestyrelsesmedlemmer til CFS. Som det fremgår af tidslinjen (Sidste
punkt) har CFS kontaktet Socialstyrelsen gentagne gange i december/januar 2019/2020. Hvad der ikke
korrekt fremgår er, at CFS sendte mail d. 10/12, 17/12, 20/12 (rykkede for svar på to tidl. mails), 8/1
(rykkede igen for svar). D. 8/1 modtager undertegnet svar fra Socialstyrelsen, der ønsker at tale om
spørgsmålene. Konstitueret leder fra CFS har d. 10/1-2019 en telefonsamtale med specialkonsulent fra
Socialstyrelsen (Telefonnotat foreligger). Her efterspørges igen nye bestyrelsesmedlemmer samt forklaring
på, hvorfor Socialstyrelsen ikke har beskikket bestyrelsesmedlem fra Syddansk Universitet, da tidl.
formands udtrædelse af bestyrelsen var grundet sygdom. Når der samtidig ikke har været problemer med
at beskikke repræsentanter fra Sundheds- og ældreministeriet samt Social- og Indenrigsministeriet. Dette
ville specialkonsulenten undersøge og vende tilbage med svar på. Konstitueret leder har skriftligt rykket for
svar på dette spørgsmål d. 21/1-2019, og har stadig ikke modtaget svar. I den mellemliggende periode fra
efteråret 2017 til dags dato har Socialstyrelsen beskikket og afbeskikket følgende medlemmer:
2017:
6. nov. E. Stenager og S. Buhl (Danske Regioner og KL)
trådt ud efter eget ønske
1. dec. Sarah Bang Refberg
afbeskikket; Mads Lind beskikket
SUM
1. dec. Jeppe Willumsen
afbeskikket; Anne Skov Christensen
beskikket
SOC
Okt.
Claus Michelsen (SDU)
trådt ud efter eget ønske grundet sygdom
Mellem okt. og dec. Mads Lind
afbeskikket; Morten Bundgaard
beskikket
SUM
21. maj Anne Skov Christensen
afbeskikket; Maria Pilegaard
beskikket
SOC
Mellem 30. sep. og 26. nov. Morten Bundgaard
afbeskikket; Ida Thorborg Monrad
beskikket - SUM
2018:
2019:
Som det fremgår af ovenstående, har der været et stort flow i bestyrelsen de sidste to år. Flowet er
grundet, at de afbeskikkede bestyrelsesmedlemmerne har fået nye ansættelser. Ovenstående viser
ligeledes, at SDU, Danske Regioner og KL ikke har været repræsenteret grundet manglende beskikkelse. CFS
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Henvendelse af 29/1-20 fra Center for Selvmordsforskning om centerets fremtidige virke
er vidende om, jf. begivenhed dateret d. 12/12-2017, at departementet ville afvente en afklaring på,
hvordan der skulle handles på sagen om de to bestyrelsesmedlemmers udtrædelse. Det er nu over 25 mdr.
siden. I mellemtiden har de to tidl. bestyrelsesmedlemmer fra KL og Danske Regioner tilkendegivet, at de
ønsker at genindtræde i bestyrelsen for CFS. Dette er Socialstyrelsen orienteret om pr. mail.
Det fremgår ikke af tidslinjen, at tidl. centerleder opsagde sin stilling d. 30/9-2018 for at gå på pension med
virkning fra udgangen af december 2018. Bestyrelsen har ikke fået lov af ministeriet til at opslå stillingen
som centerleder for Center for Selvmordsforskning. Dette har CFS nu ventet på i 16 mdr.
Spørgsmål nr. 225:
Ministeren skriver, at det væsentligste argument for omdirigering af midlerne er, at der er et overlap
mellem de nuværende aktører, og at man vil samle forskningen i én organisation. Herudover, at DRISP er en
veletableret organisation, der nyder stor respekt blandt samarbejdsparter, og som i dag besidder
forskningsmæssige kompetencer blandt de ansatte.
CFS må minde om, at CFS har eksisteret siden 1994 og også er en veletableret organisation.
Selvmordsforskningen havde sin begyndelse i Danmark på CFS for over 20 år siden. Hvilken fordel er der
ved at samle forskningen i én organisation? Hvilken fordel er der ved, at centralisere selvmordsforskningen
under psykiatrien i Region Hovedstaden
fremfor at bevare CFS som er placeret i et frirum mellem
sektorer, og dermed ikke har sektorielle begrænsninger? Selvmordsforskningen hører ikke kun til i
psykiatrien. Et stort arbejde er ligeledes at nå mennesker i risikogruppen inden de evt. havner i psykiatrien.
Derfor har CFS etableret samarbejdsrelationer bl.a. med undervisningsinstitutioner, så CFS kan være med til
at klæde fagfolk på til at kunne yde en kompetent indsats i den primære sektor. Forskningsmæssige
kompetencer
CFS har tilknyttet ekstern forsker inden for selvmordsforskningen og har samtidig
udarbejdet nyt ph.d. projekt i samarbejde med psykiatrien og somatikken i Odense. At der ikke er ansat en
forsker med formel og reel forskningskompetence, er et vilkår, som Social- og Indenrigsministeriet har
skabt, da CFS i nu 16 mdr. ikke har fået lov til at ansætte ny centerleder. De krav som ministeren skriver skal
stilles til DRISP ved en evt. omdirigering af midlerne, er krav som CFS allerede opfylder og har mange års
erfaring med. Herudover driver CFS to offentlige tilgængelige landsdækkende registre, som hyppigt
anvendes bredt af både fagfolk og offentligheden.
Spørgsmål nr. 226:
Ministeren svarer bl.a. at:
”Der er e d u ikke taget stilli g til, hvorda e o dirigeri g af idler e skal ske,
heru der hvor i la det idler e fre adrettet skal a ve des”.
Jf. svaret på spørgsmål 225, så fremgår det her, at ministeren ønsker opbakning til, at midlerne omdirigeres
til DRISP, som hører under psykiatrien i Region Hovedstaden (København).
Opsummerende er CFS fremtid usikker på baggrund af klager fra DRISP. Klager som CFS har afvist i
redegørelsen til Socialstyrelsen. Social- og Indenrigsministeriet indstiller nu, at selv samme organisation
(DRISP) skal have de midler, som CFS har modtaget siden 1994/1999. CFS har opfyldt alle
resultatkontrakter, hvilke også har været godkendt af (nu) Socialstyrelsen. De problemer, som har ligget til
grund for de to bestyrelsesmedlemmers udtrædelse i 2017, er løst. Den eneste grund til, at CFS ikke har en
fuldtallig bestyrelse, er, at der ikke er beskikket medlemmer. Fremtidige bestyrelsesmedlemmer står klar til
at indtræde.
2