Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2140323_0001.png
DET ARBEJDER VI FOR
2
1
At borgere og virksomheder i hoved-
stadsområdet har samme muligheder
og vilkår som i resten af landet.
At give stemme til hovedstadsområdet,
så vi kan få saglighed i debatten og skabe
forståelse for hovedstadsområdets
udfordringer.
3
At give modsvar til påstandene om,
at Danmark er ved at knække over i et
øst og et vest. Der er også ”udkants-
kommuner” i hovedstadsområdet.
5
At mindske udligningen fra øst til
vest, fordi vi har brug for at styrke
hovedstadsområdets muligheder for
at skabe udvikling og vækst.
4
At gøre noget ved
hovedstadsområdets
alvorlige trængselsproblemer.
7
6
At udligningssystemet indrettes, så
kommunerne får flere incitamenter til
at klare sig selv og færre incitamenter
til at være afhængig af støtte.
At kræve fair udligningskriterier,
som ikke hviler på et tilfældigt
grundlag.
At sikre yderligere
infrastrukturinvesteringer
til hovedstadsområdet.
8
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker kommunerne og Region Hovedstaden at
sænke udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af,
hvor i landet de vælger at bo. 
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu
[email protected]
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 140: Henvendelse af 22/1-20 fra Stop Forskelsbehandlingen Nu om ønske om foretræde vedrørende ændringer i udligningssystemet
2140323_0002.png
SÅ MEGET BETALER HOVEDSTADS-
OMRÅDET TIL LANDSUDLIGNINGEN
I 2020 betyder landsudligningen, at
hovedstadsområdet skal sende
ca.
14 mia. kr.
til resten af landet. Det er
næsten
en fordobling
fra
7 mia. kr.
i
2007.
7 MIA. MERE
FÆRRE PENGE TIL VELFÆRD
Stigningen fra 2007 til 2020 på
ca.
7 mia. kr. svarer
til 7
pct.
af udgifterne til offentlig
service i
hovedstadsområdet. Ressourcer som kunne være
brugt på borgernær velfærd som ældrepleje,
daginstitutioner og skoler.
I hovedstadsområdet svarer
de
ca.
7 mia. kr. til
15.000
MEDARBEJDERE
Hvis de skulle fordeles på de tre store
velfærdsområder, ville det svare til:
MIA. KR.
I 2020 skal hovedstadsområdet betale
ca.
7
mia. kr. mere til landsudligningen end i 2007.
16
14
12
10
SOSU'ER
5.650
4200
5150
PÆDAGOGER
8
6
4
2
LÆRERE
9
1
3
5
6
7
201
9
200
201
200
201
201
201
200
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop
Forskelsbehandlingen Nu
ønsker kommu-
nerne og Region Hovedstaden at sænke udligningen
til resten af landet, så familiens økonomi ikke af-
hænger af, hvor i landet de vælger at bo. 
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for
Stop
Forskelsbehandlingen Nu
[email protected].
KILDER
Kommunal udligning og generelle tilskud diverse år, KRL og Kommunalstatistiske
meddelelser. Betegnelsen hovedstadsområdet dækker over de kommuner, som er
en del af hovedstadsudligningen.
201
201
201
20
2
0
7
2
8
0
4
201
201
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 140: Henvendelse af 22/1-20 fra Stop Forskelsbehandlingen Nu om ønske om foretræde vedrørende ændringer i udligningssystemet
2140323_0003.png
FAMILIEN I HOVEDSTADSOMRÅDET
HAR FÆRRE PENGE TIL RÅDIGHED
En familie i hovedstadsområdet har i gennemsnit
74.000
kr.
mindre til rådighed om året end familien ville have, hvis
den boede i Nordjylland.
Medregnes
afdrag på bolig er
forskellen 139.000 kr.
En familie i hovedstadsområdet, som bor i
hus med to børn, og hvor far er håndværker,
og mor er sygeplejerske, har
74.000
KR
mindre til rådighed om året end
en tilsvarende familie i Nordjylland.
6.200
KR/MDR
Det svarer til
Alligevel sender
hovedstadsområdet i 2020
14 MIA. KR
til resten af landet.
Samtidig betaler borgerne i hoved-
stadsområdet i gennemsnit
17 pct.
af
deres indkomst i skat til kommunen.
I
resten af landet betaler de
16,5 pct.
UNFAIR UDLIGNING
Hovedstadsområdet sender hvert år,
hvad der svarer til 18.000 kr. for hver
familie, til resten af landet som følge
af landsudligningen.
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
hvor i landet de vælger at bo. 
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker kommunerne og Region Hovedstaden at
sænke udligningen til
kontakt
landet, så familiens
forskelsbehandlingen.nu
For yderlige oplysninger
resten af
sekretariatet for Stop
økonomi ikke afhænger af,
hvor i landet de vælger at bo. 
[email protected]
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop
forskelsbehandlingen.nu på [email protected].
KILDER
Kommunal udligning og generelle tilskud
2017 og
2020, Realkredit Danmark 2019
og
Danmarks Statistik.
Rådighedsbeløbene er udregnet for en modelfamilie i hver
kommune. Det nævnte beløb er forskellen mellem et vægtet gennemsnit for hvert af
områderne. Betegnelsen hovedstadsområdet dækker over de kommuner, som er en del
af hovedstadsudligningen.
Beregningen er skatteprocent er beregnet som indkomstskat og grundskyld til
kommunen for udvalgte ejendomstyper i forhold til indkomster i 2017
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 140: Henvendelse af 22/1-20 fra Stop Forskelsbehandlingen Nu om ønske om foretræde vedrørende ændringer i udligningssystemet
2140323_0004.png
SOCIALE UDFORDRINGER
I HOVEDSTADSOMRÅDET
Hovedstadsområdet har nogen af de mest socialt
belastede kommuner i landet. Det betyder, at
kommunerne i hovedstadsområdet
løfter
deres andel af de sociale udfordringer og mere til.
ARBEJDSLØSHED PÅ SAMME
NIVEAU I HELE LANDET
Arbejdsløsheden er faldende i hele landet
og ligger i hovedstadsområdet på niveau
med arbejdsløsheden i resten af landet.
Samtidig kæmper flere borgere i hoved-
stadsområdet med udfordringerne ved
langtidsledighed.
STØRRE ANDEL AF
HJEMLØSE OG FATTIGE
Kommunerne i hovedstadsområdet har bl.a. en
markant højere andel af borgere,
der har haft
en lav indkomst i en årrække. Og også andelen
af hjemløse, indvandrere og efterkommere og
andelen af borgere i lavindkomstboliger er højere
i hovedstadsområdet end i resten af landet.
ud af
borgere i hovedstadsområdet bor i en
kommune med en social belastning
over landsgennemsnittet
6 10
ANDELEN AF BORGERE I KOMMUNER
SOM ER MERE SOCIALT BELASTEDE
END GENNEMSNITTET
45%
60%
Det gennemsnitlige socioøkonomiske
udgiftsbehov
er på 100
i hele landet. Det betyder,
at
det sociale udgiftsbehov i fx
Brøndby på 172 er 72 pct. større end i den
gennemsnitlige danske kommune. Næsten 60 pct. af
borgerne i hovedstadsområdet bor i en kommune, som er
mere socialt belastet end landsgennemsnittet. I provinsen
er det kun 45 pct. af borgerne.
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker kommunerne og Region Hovedstaden at
sænke udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af,
hvor i landet de vælger at bo. 
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu
[email protected]
KILDER
Økonomi- og Indenrigsministeriets Kommunal udligning og generelle tilskud 2019
samt Statistikbanken. Betegnelsen hovedstadsområdet dækker over de kommuner,
som er en del af hovedstadsudligningen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 140: Henvendelse af 22/1-20 fra Stop Forskelsbehandlingen Nu om ønske om foretræde vedrørende ændringer i udligningssystemet
2140323_0005.png
HOVEDSTADSUDLIGNING ER
VIGTIG OG NØDVENDIG
Hvorfor hovedstadsudligning?
I hovedstadsområdet bor og arbejder vi på tværs af kommuner. Hovedstadsudligningen
skal
bevares, fordi den sikrer mere lige økonomiske vilkår for kommuner i området.
Hovedstadsområdet et sammenhængende byområde. Derfor
er kommunerne mere økonomisk afhængige af hinanden end i
resten af landet. Industri og almene boliger er koncentreret i
bestemte kommuner, imens der er større koncentration af
ejerboliger i andre. Kommunerne har meget forskellig
økonomi. Hovedstadsudligningen er nødvendig for at
begrænse de økonomiske forskelle inden for byområdet.
Ét fælles arbejdsmarked
I hovedstadsområdet søger mange
efter arbejde både i
og uden for deres kommune. Faktisk pendler 59 pct. af de
beskæftigede i
hovedstadsområdet ud af deres
kommune for at komme på arbejde. I resten af landet er
det kun 35 pct.
Pendling ud af kommunen til arbejde
Hovedstadsområdet
59%
Mors Arbejde - København
Fars Arbejde -Gladsaxe
Ottos sportsklub - Ballerup
Annas Dansehold - Glostrup
Ottos skole - Herlev
0
10
20
30
40
50
60
I resten af landet
35%
Pendling og hovedstadsudligning
Herlev
Af
alle jobs i hovedstadsområdet
er 61 pct.
besat af
personer, der pendler til kommunen for at arbejde. I
resten af landet er det kun 32 pct.
Den høje grad af pendling
betyder at
kommunernes
gevinst ved fx etablering af nye
virksomheder i høj grad
tilfalder nabokommunerne, hvor arbejdstageren bor
og
betaler skat. Hovedstadskommunerne finansierer selv
hovedstadsudligningen, som
sikrer, at en del gevinsten
ruller tilbage til kommunen.
I hovedstadsområdet
I resten af landet
Infrastrukturen i hovedstadsområdet
Det sammenhængende byområde kræver en sammenhængende
infrastruktur.
Derfor
vil den nye letbane
i hovedstadsområdet
med sine 28 km.
fx
køre igennem 9 kommuner. Til sammen-
ligning
kører
letbanen i Århusområdet
på ca.
100 km kun
igennem 4 kommuner.
61%
Alle jobs
32%
Jobs besat af pendlere
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker kommunerne og Region Hovedstaden at sænke
udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af,
hvor i landet de vælger at bo.
KILDER
Danmarks Statistik. Betegnelsen ’hovedstadsområdet’ dækker over de kommuner,
som er en del af hovedstadsudligningen.
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu
[email protected].
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 140: Henvendelse af 22/1-20 fra Stop Forskelsbehandlingen Nu om ønske om foretræde vedrørende ændringer i udligningssystemet
2140323_0006.png
VÆKST I DANMARK FORUDSÆTTER
OGSÅ VÆKST I HOVEDSTADEN
I 2020 sender hovedstadsområdet 14 mia. kroner
afsted til landets øvrige kommuner. Det tal er
siden 2007 steget
knap
7 mia. kroner. Eller 100
pct. Den voldsomme stigning i udligning er blevet
en barriere for vækst og udvikling i hele Danmark.
32
pct.
af Danmarks befolkning bor i Region Hovedstaden,
men hovedstaden har en langt større andel i Danmarks vækst.
%
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
BNP
Inv.
Arb.
Pat.
DE REGIONALE FORSKELLE ER SMÅ
Danmark er det OECD-land med de mindste
regionale forskelle. Det er positivt. For vi har brug
for et homogent Danmark, og vi er afhængige af
hinanden på kryds og tværs. Men udligningen må
ikke tage overhånd, for så forsvinder incitamentet
for at skabe vækst og beskæftigelse.
40
pct.
af Danmarks BNP og 75
pct.
af Danmarks nye arbejds-
pladser skabes i hovedstaden. Hovedstaden tiltrækker 85
pct.
af alle udenlandske investeringer i Danmark og 59
pct.
af alle nationale patenter udtages i hovedstaden.
Kr. pr.
arbejdstime
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Landbrug mv
Fremstilling
Service
I alt
I Hovedstadsområdet skabes der flere værdier
pr. arbejdstime end i resten af landet målt ved
timeproduktiviteten, der er knap 18 pct. højere
i Region Hovedstaden end i resten af Danmark.
Timeproduktiviteten i både fremstilling og service, hvor
den overvejende del af beskæftigelsen er, er højere i
hovedstadsområdet end i resten af landet. Kun inden
for landbrug mv., der udgør mindre end 0,5 pct. af
beskæftigelsen i Region Hovedstaden, er produktiviteten
højere uden for hovedstadsområdet.
Region Hovedstaden
Danmark (ekskl. RH)
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker kommunerne og Region Hovedstaden at
sænke udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af,
hvor i landet de vælger at bo. 
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu
[email protected]
KILDER
Kommunal udligning og generelle tilskud, Vækstforum Hovedstaden 2016, OECD Regi-
ons at a Glance 2016 og Danmarks Statistik. Betegnelsen 'hovedstaden' dækker over
de kommuner, der er en del af Region Hovedstaden. Betegnelsen 'hovedstadsområdet'
dækker over de kommuner, som er en del af hovedstadsudligningen.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 140: Henvendelse af 22/1-20 fra Stop Forskelsbehandlingen Nu om ønske om foretræde vedrørende ændringer i udligningssystemet
2140323_0007.png
TRÆNGSEL KOSTER MILLIARDER
I HOVEDSTADSOMRÅDET
Staten bruger i dag hovedparten af sine investeringer i infrastruktur uden
for hovedstadsområdet. Samtidig holder borgerne og de erhvervsdrivende
i hovedstadsområdet i kø med store mængder spildtid, når de skal mellem
bolig, arbejde og uddannelse. Der er derfor behov for at staten stopper
med den skæve fordeling af statslige investeringer i veje og jernbaner
mellem landsdelene.
Staten skævdeler sine
investeringer i infrastruktur
Staten har siden 2009 anvendt langt hovedparten
af sine investeringer i veje og jernbaner uden for
hovedstaden.
Således har staten kun brugt ca. 10 pct. af sine inve-
steringer i hovedstaden selvom 32 pct. af Danmarks
befolkning bor i hovedstaden. Konkret har staten
brugt næsten tre gange så mange penge i Midtjylland
pr. borger svarerende til 13.300 kr. mod 4.700 kr. pr.
borgere i hovedstaden.
Statslige investeringer i infrastruktur pr. indbygger
Kroner
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Landsdækkende
Der er akut behov for at staten opprioritere
sine investeringer i infrastrukturen i
hovedstadsområdet.
Trængslen omkring hovedstaden koster årligt
samfundet ca. 3 mia. kroner, fordi bilisterne
spilder over 16,7 mio. timer på at sidde i kø.
Udfordringerne vokser markant i de
kommende år, når hovedstaden får over
200.000 nye indbyggere.
I
2035
vil
problemerne med trængsel
omkring hovedstaden betyde, at bilisterne
spilder ca. 33,4 mio. timer på at sidde i kø.
Det svarer til, at samfundet årligt går
glip af ca. 6,1 mia. kroner.
Mio
8,5
8,0
7,5
7,0
6,5
6,0
2015
Daglige ture i hovestadsområdet
6 MIA
2025
2015
2035
2050
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker kommunerne og Region Hovedstaden at
sænke udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af, hvor i
landet de vælger at bo.
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu
[email protected]
KILDER
Kilder: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Region Hovedstaden, april 2018.
Betegnelsen 'hovedstadsområdet' dækker over de kommuner, som er en del af Region
Hovedstaden.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 140: Henvendelse af 22/1-20 fra Stop Forskelsbehandlingen Nu om ønske om foretræde vedrørende ændringer i udligningssystemet
2140323_0008.png
UDLIGNING OG
UDGIFTSBEHOV
Formålet med den nuværende lovgivning om udligning er
at mindske forskellene i kommunernes indtægtsgrundlag
sammenholdt med kommunernes udgiftsbehov. I debat-
ten om udligningssystemet har det ofte været sagt, at de 34
kommuner i hovedstadsområdet har bedre muligheder for
at levere et højt serviceniveau. Det er dog langt fra rigtigt.
FÆRRE HÆNDER
I 2018 var der i
hovedstadsområdet
65 kommunalt ansatte
pr. 1000 borgere, mens
tallet for resten af
landet var 70.
UDGIFTER TIL SERVICE
Indenrigsministeriet har indtil 2018 beregnet kommunernes serviceniveau. Et tal på
100 er udtryk for et landsgennemsnit. Kommunerne i hovedstadsområdet havde i
2018 et serviceniveau på 99,1. Tallet for resten af landet viser et serviceniveau over
landsgennemsnittet på 100,4. Således viser tallene, at serviceniveauet for
kommunerne i hovedstadsområdet ikke er bedre end i resten af landet.
SERVICENIVEAUET I HOVEDSTADSOMRÅDET LIGGER
I DAG UNDER LANDSGENNEMSNITTET
Serviceniveauet i resten
af landet i 2018
100
Serviceniveauet i
hovedstadsområdet i 2018
Lands-
gennemsnit
100,4
99,1
Serviceniveauet angiver forholdet mellem kommunens faktisk
udgifter og de udgifter, der kan forklares ud fra kommunens
udgiftsbehov, som følger af kommunens aldersmæssige og
socioøkonomiske sammensætning.
STOP FORSKELSBEHANDLINGEN.NU
Med Stop forskelsbehandlingen.nu ønsker kommunerne og Region Hovedstaden at
sænke udligningen til resten af landet, så familiens økonomi ikke afhænger af,
hvor i landet de vælger at bo. 
For yderlige oplysninger kontakt sekretariatet for Stop forskelsbehandlingen.nu
[email protected]
KILDER
Økonomi- og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal og KRL. Betegnelsen hoved-
stadsområdet dækker over de kommuner, som er en del af hovedstadsudligningen.