Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2087292_0001.png
August 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Ankestyrelsens
sagsbehandlingstider
og produktivitet
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Rigsrevisionens notat om beretning om Ankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
2087292_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 16/2018 om Anke-
styrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 5. juli 2019
5. august 2019
RN 304/19
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som social- og indenrigsministe-
ren har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og
beretningens konklusioner.
Med afgivelse af beretningen var Ankestyrelsen en del af § 10. Økonomi- og Inden-
rigsministeriet. Med kongelig resolution af 27. juni 2019 er Ankestyrelsen en del af
§ 15. Social- og Indenrigsministeriet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Social- og indenrigsministeren oplyser i sin redegørelse, at Social- og Indenrigsministe-
riet deler vurderingen af, at sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen er uforholdsmæs-
sigt lange, og at ministeriet løbende vil følge udviklingen i styrelsens sagsbehandlings-
tider. Ministeren henleder opmærksomheden på, at Ankestyrelsen på finansloven for
2019 fik en merbevilling målrettet afvikling af sagspukler og nedbringelse af sagsbe-
handlingstider, og at der pågår en budgetanalyse af styrelsen. Analysen har til formål
at kvalificere det langsigtede bevillingsniveau, der understøtter, at der kan opnås en
balance mellem antallet af indkommende og afgjorte sager i Ankestyrelsen. Det er mi-
nisterens forventning, at målsætningen om en maksimal gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid på 13 uger for klagesager på beskæftigelses- og socialområdet vil blive nået hur-
tigst muligt inden for en kortere årrække.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Ankestyrelsens nedbringelse af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på klagesa-
ger, herunder indfrielse af den gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger for be-
skæftigelses- og socialsager, og styrelsens arbejde med at følge produktivitet og
hensigtsmæssig sagsflow i klagesagsbehandlingen
Ankestyrelsens overholdelse af lovkrav til og aftaler om sagsbehandlingstider for
udvalgte sagstyper, som styrelsen har forpligtet sig til, og styrelsens ledelsesrap-
portering herom.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Rigsrevisionens notat om beretning om Ankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2019 en beretning om Ankestyrelsens sagsbehandlings-
tider og produktivitet. Beretningen handlede om, hvorvidt Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet sikrede, at Ankestyrelsen havde tilfredsstillende sagsbehandlingstider og pro-
duktivitet for klagesager på beskæftigelses-, social- og arbejdsskadeområderne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de, at målsætningen om en
gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger for klagesager på beskæftigelses- og
socialområdet ikke er opnået i mere end 16 år – trods skiftende ministres intentioner
herom –og at Ankestyrelsens lange sagsbehandlingstider er en belastning for de be-
rørte borgere og virksomheder og indebærer øgede udgifter for samfundet. Statsre-
visorerne kritiserede, at ministeriet efter så mange år stadig ikke har sikret tilfredsstil-
lende sagsbehandlingstider i Ankestyrelsens klagesagsbehandling på beskæftigelses-
, social- og arbejdsskadeområderne.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Sagsbehandlingstid og produktivitet for klagesager
5. Statsrevisorerne bemærkede, at Ankestyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for beskæftigelses- og socialsager i 2018 var på 21,3 uger. Ca. 70 % af sagerne le-
vede ikke op til målet om en sagsbehandlingstid på 13 uger, heraf tog 3,1 % af sagerne
mere end 1 år at behandle. Statsrevisorerne bemærkede også, at Ankestyrelsens gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for arbejdsskadesager var 31,6 uger, heraf tog 8,7 %
af sagerne mere end 1 år at behandle. Målet om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid
på 13 uger gælder ikke for arbejdsskadesager.
Det fremgik også af beretningen, at i de mere end 16 år, Rigsrevisionen har fulgt sags-
behandlingstiderne for klagesager på beskæftigelses- og socialområderne, har der
været lange sagsbehandlingstider. Ankestyrelsen, som har haft ansvaret for klage-
sagsbehandlingen siden juli 2013, indfrier således ikke det mål om 13 ugers gennem-
snitlig sagsbehandlingstid, som ressortministeriet har haft siden 2002.
Statsrevisorerne bemærkede også, at Rigsrevisionens undersøgelse angiver et for-
bedringspotentiale for Ankestyrelsens produktivitet og sagsflow. Fx kan styrelsen re-
ducere den uproduktive ventetid, hvor en sag ligger stille mellem Administrationen og
fagkontorer. Der er også potentiale for at øge produktiviteten. Hvis de mindst produk-
tive kontorer behandlede lige så mange arbejdsskadesager som de mest produktive,
ville styrelsen have kunnet afgøre ca. 14 % flere sager, uden at det ville have negative
konsekvenser for kvaliteten eller sagsbehandlingstiden.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Rigsrevisionens notat om beretning om Ankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
3
Social- og indenrigsministeren oplyser, at Social- og Indenrigsministeriet deler vurde-
ringen af, at sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen er uforholdsmæssigt lange. Mini-
steren henleder opmærksomheden på, at Ankestyrelsen på finansloven for 2019 fik
en merbevilling målrettet afvikling af sagspukler og nedbringelse af sagsbehandlings-
tiderne i styrelsen. Derudover pågår der en budgetanalyse af Ankestyrelsen, som har
til formål at kvalificere det langsigtede bevillingsniveau for styrelsen, der understøt-
ter, at der kan opnås balance mellem antallet af indkommende og afgjorte sager i sty-
relsen. Ministeren oplyser også, at det er vurderingen, at de uforholdsmæssigt lange
sagsbehandlingstider kan tilskrives en årelang strukturel underfinansiering af Anke-
styrelsen, og at det med disse initiativer er forventningen, at målsætningen om en
maksimal gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger for klagesager på beskæfti-
gelses- og socialområdet vil blive nået hurtigst muligt inden for en kortere årrække.
Social- og indenrigsministeren oplyser desuden, at departementet vil undersøge mu-
ligheden for at justere kvalitetsmålene i Ankestyrelsens resultatplan for 2020, idet
Rigsrevisionen finder, at de seneste års resultatmål har gjort det vanskeligt at følge
udviklingen i kvaliteten i sagsbehandlingen og dækker et meget lille område af styrel-
sens klagesagsbehandling.
Social- og indenrigsministeren gør i redegørelsen tillige opmærksom på, at merbevil-
lingen til Ankestyrelsen er målrettet nedbringelse af sagsbehandlingstider på styrel-
sens bevillingsfinansierede område, mens arbejdsskadesagerne er gebyrfinansie-
rede.
6. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Social- og Indenrigsministeriet vil un-
dersøge mulighederne for at justere kvalitetsmålene. Rigsrevisionen vil fortsat følge
udviklingen i Ankestyrelsens sagsbehandlingstider, herunder indfrielse af den gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid på 13 uger for beskæftigelses- og socialsager, og sty-
relsens arbejde med at følge produktivitet og hensigtsmæssig sagsflow i klagesags-
behandlingen.
Lovkrav til og aftaler om sagsbehandlingstider
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Ankestyrelsen ikke overholdt lovens krav om
sagsbehandlingstid i 23 % af sagerne om forsikrede ledige. Det fremgik af beretnin-
gen, at der er en øvre grænse på 4 uger for den maksimale sagsbehandlingstid for sa-
ger vedrørende tilbud til forsikrede ledige (dagpengemodtagere) under beskæftigel-
seslovgivningen. Statsrevisorerne bemærkede også, at de finder det naturligt og nød-
vendigt, at lovbestemte målsætninger indgår i ledelsesrapporteringen.
Det fremgik også af beretningen, at Ankestyrelsen i 2018 ikke i alle tilfælde overholdt
lovkrav og aftaler. Det fremgik desuden, at Ankestyrelsen på baggrund af Rigsrevi-
sionens undersøgelse havde vurderet, at styrelsen havde behov for et bedre overblik
over og en bedre styring af sager med sagsbehandlingsfrister. Ankestyrelsen har sa-
ger, hvor der er lovkrav til sagsbehandlingstiderne, sager, hvor der er indgået aftaler
om målopfyldelse for maksimale sagsbehandlingstider, og sager, hvor det fremgår af
lovgivningen, at styrelsen skal tilstræbe at holde sagsbehandlingstiden inden for en
konkret periode.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 14: Rigsrevisionens notat om beretning om Ankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
4
Social- og indenrigsministeren oplyser, at departementet siden april 2019 hver må-
ned specifikt har fulgt sagsbehandlingstiden for sager om forsikrede ledige. På den
baggrund oplyser ministeren, at Ankestyrelsen i 2019 har afgjort 94,3 % af i alt 88 sa-
ger om tilbud til forsikrede ledige inden for den lovfastsatte frist på 4 uger.
8. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at departementet følger sagsbehand-
lingstiden for sager om forsikrede ledige. Rigsrevisionen vil fortsat følge, om Ankesty-
relsens overholder lovkrav til og aftaler om sagsbehandlingstider, som styrelsen har
forpligtet sig til, og styrelsens ledelsesrapportering herom.
Lone Strøm