Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2138702_0001.png
Ankestyrelsen
– mere end en klagemyndighed
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0002.png
3
ANKESTYRELSEN
Ankestyrelsen styrker borgernes retssikkerhed, fordi
• vi afgør sager korrekt og hurtigt.
• vi styrker førsteinstansers praksis.
• vi omsætter vores data og undersøgelser til ny viden.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har en unik viden om det samlede social- og beskæftigelsesområde.
Derfor spiller vi en central rolle i arbejdet med at sikre borgerne korrekte afgørelser – det gør vi både som
klage- og tilsynsmyndighed og som vejledende myndighed.
Vi afgør omkring 55.000 sager om året, og vi fastlægger praksis i principmeddelelser. Sagerne handler for
eksempel om støtte til børn, ældre og personer med handicap samt sager om arbejdsskade og sociale ydelser.
Samtidig er vi i løbende dialog med kommuner og andre førsteinstanser for at understøtte, at de afgør sagerne
rigtigt. Vi afholder kurser, dialogmøder og målrettede læringsforløb i kommunerne. Vi laver også undersøgelser
på velfærdsområdet.
Det giver os et stærkt fundament af viden, som vi stiller til rådighed for både førsteinstanser, lovgivere og andre
aktører på velfærdsområdet.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0003.png
ANKESTYRELSEN
4
Ankestyrelsens fagområder
STYRKEN I VIDENSDELING
LIGEBEHAND-
LINGS-NÆVNET
BØRN OG UNGE
ADOPTIONS-
NÆVNET
ADOPTION
BESKÆFTIGELSE
PSYKOLOGNÆVNET
ANKENÆVNET
FOR SU
UNIK VIDEN PÅ
DET SAMLEDE
SOCIAL- OG
BESKÆFTIGELSES-
OMRÅDE
SOCIAL
LÆRING OG
ANALYSE
KLAGENÆVNET
FOR SPECIALUN-
DERVISNING
ARBEJDSSKADE
ARBEJDSMILJØ-
KLAGENÆVNET
DET KOMMUNALE
OG REGIONALE
TILSYN
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0004.png
ANKESTYRELSEN
6
7
ANKESTYRELSEN
Effektiv sagsbehandling
– OGSÅ I FREMTIDEN
Ankestyrelsens afgørelser har stor betydning i den enkelte borgers liv. Derfor skal vi både sikre høj kvalitet
og korte sagsbehandlingstider.
Vi arbejder systematisk med kvaliteten af vores afgørelser.
Vi er også godt på vej mod vores overordnede mål om en sagsbehandlingstid på tre måneder.
Og vi arbejder hele tiden med at optimere vores sagsbehandling.
Vi har blandt andet fokus på
• implementering af nye teknologier.
• systematisk læring og feedback.
• fokuseret målstyring.
Afgjorte sager 2018
I ALT: 54.365
Kommunale social- og beskæftigelsessager (26.810 sager)
Arbejdsskadesager (12.790 sager)
Familieret (3.408 sager)
Udbetaling Danmark (3.363 sager)
Børn og unge-udvalgssager samt underretningssager
(2.746 sager)
Nævnssager (2.259 sager)
Tilsyn (2.238 sager)
Sager om arbejdsløshedsdagpenge, efterløn o.a. (412 sager)
Øvrige sager (339 sager)
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0005.png
9
ANKESTYRELSEN
Viden og vejledning
PRAKSISKOORDINERING
Ankestyrelsen er mere end en klage- og tilsynsmyndighed. Vi bruger vores data og store viden fra sags-
behandlingen til at styrke kvaliteten i vores førsteinstansers afgørelser – det kalder vi praksiskoordinering.
Formålet er at sikre ensartet og korrekt behandling af borgernes sager landet over.
Vi gør brug af en bred vifte redskaber i arbejdet med praksiskoordinering i kommuner og andre førsteinstanser.
LÆRINGS-
FORLØB OG
TASK FORCES
PRINCIP-
MEDDELELSER
KURSER
PRAKSIS- OG
VELFÆRDS-
UNDERSØGELSER
TEMA-
NOTATER
DIALOG-
MØDER OG
NYHEDSBREVE
WEBINARER
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0006.png
ANKESTYRELSEN
10
Principmeddelelser
PRAKSISKOORDINERING
Lovgivningen på social- og beskæftigelsesområdet er kompleks. Derfor er det en af Ankestyrelsens
opgaver at fastlægge retningslinjer om fortolkning og anvendelse af reglerne. Det gør vi, når vi offentliggør
principmeddelelser.
De er med til at sikre ens praksis og skal hjælpe andre myndigheder i deres arbejde.
Principmeddelelserne tager udgangspunkt i vores afgørelser i konkrete sager.
Vi offentliggør principmeddelelser, blandt andet når der er behov for fortolkning af ny lovgivning,
eller når konkrete sager har generel betydning og kan bruges som rettesnor for andre afgørelser.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0007.png
ANKESTYRELSEN
12
Læring, task force og kurser
PRAKSISKOORDINERING
Ankestyrelsen deler ud af sin viden. Vores lærings-, task force- og kursusforløb er en central del af arbejdet for
at styrke kvaliteten i førsteinstansernes sagsbehandling. Når vi formidler vores viden, bidrager vi til at
udvikle både myndigheders og sagsbehandleres kompetencer.
Rundt i Danmark
PRAKSISKOORDINERING
Lærings-, task force- og kursusforløb i perioden
1. marts 2018 til 31. maj 2019.
LÆRING
Udbydes på flere af vores områder.
Læringsforløb
• Tilrettelægges sammen med den enkelte
kommune og skræddersyes ud fra
konkrete behov.
• Kan strække sig over enkelte dage
og op til et helt år.
• Gennemgang af konkrete sager, sparring
på sagsniveau og rapportskrivning.
• Tager udgangspunkt i konkrete sager.
Læringsteam
• Særlige forløb om udsatte børn, unge
og adoption.
• Varer 3-4 timer.
• Dialog med kommunale sagsbehandlere
om udvalgte emner.
• Gennemgang af regler og praksis.
KURSER
Betalingskurser – udbydes på alle vores områder.
Åbne kurser
Om udvalgte emner, for eksempel
• Gennemgang af regler og praksis for børn
og unge-udvalg.
• Ressourceforløb, fleksjob og førtidspension.
• Botilbud.
• Mellemkommunale uenigheder.
Skræddersyede kurser
• For én eller flere førsteinstanser.
• Kan tage udgangspunkt i et åbent kursus.
• Mulighed for særligt tilrettelagt indhold på
baggrund af førsteinstansens behov.
TASK FORCES
Tilbydes på udsatte børn- og ungeområdet
samt på handicapområdet.
• Tager udgangspunkt i kommunens udfordringer.
• Varer ca. 1 ¾ år.
• Indeholder analyse og måling af sager,
udviklingsplan og en opfølgende sagsmåling
og rapport.
• På handicapområdet tilbydes kommuner
også korte forløb.
LÆRINGSTEAM
LÆRINGSFORLØB
TASK FORCE – UDSATTE BØRN OG UNGE
TASK FORCE – HANDICAP
KURSER (SKRÆDDERSYEDE)
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0008.png
ANKESTYRELSEN
14
Undersøgelser
PRAKSISKOORDINERING
Ankestyrelsen undersøger praksis i kommunerne.
Vores undersøgelser bruges blandt andet af lovgivere og andre aktører på velfærdsområdet i arbejdet med
lovændringer eller udarbejdelse af nye tiltag på social- og beskæftigelsesområdet.
Vi bruger også undersøgelserne til at give konkrete anbefalinger til sagsbehandlingen i kommuner og andre
førsteinstanser – det sker blandt andet gennem en kortlægning af konkrete sager og interview med kommuner
og borgere.
Vi formidler resultaterne fra vores undersøgelser i rapporter, notater, pjecer og ved oplæg, dialogmøder,
webinarer og kurser.
TO TYPER UNDERSØGELSER
Velfærdsundersøgelser
• Indsamling af viden om og erfaringer i praksis via interview,
spørgeskemaer, registerdata og observationsstudier.
• Analyse af sager og andre dokumenter.
Praksisundersøgelser
• Gennemgang af kommunale afgørelser inden for et bestemt emne
og lovgrundlag med fokus på overensstemmelse med loven.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0009.png
17
ANKESTYRELSEN
Dialog og formidling
PRAKSISKOORDINERING
For at sikre udbredt kendskab til praksis og forståelse af regler, arbejder Ankestyrelsen målrettet
med dialog og formidling over for både førsteinstanser, organisationer og samarbejdspartnere.
WEBINAR
• Nem, hurtig og effektiv formidling af vores praksis
– direkte til sagsbehandlerne i førsteinstanser.
• Mulighed for at besvare faglige spørgsmål undervejs.
TAL
• Data om kommunale afgørelser på social- og
beskæftigelsesområdet er tilgængelig på ast.dk.
• Kommuner får egne tal to gange årligt.
NYHEDSBREVE
• Uddyber principmeddelelser, vejledning og regler.
• Forklarer resultater og anbefalinger fra for eksempel
praksisundersøgelser.
DIALOGMØDER
• Med førsteinstanser, organisationer
og samarbejdspartnere.
• Bruges til at sætte fokus på faglige udfordringer
og øger kendskabet til fortolkningen af regler.
ÅRSREDEGØRELSER
• Årlige redegørelser om sagsbehandlingen med statistik
samt årsager til ændringer og hjemvisning.
• Beskrivelser af tendenser på lovområder.
TEMANOTATER
• Vi behandler 1200 kommunale klagesager
på temamøder hvert år.
• Notater om lovgivning og praksis til brug på temamøderne
er tilgængelige på ast.dk efter mødet.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0010.png
19
ANKESTYRELSEN
Data som drivkraft
PRAKSISKOORDINERING
Vi indsamler værdifuld viden, når vi behandler sager. Den viden bruger vi blandt andet til at finde tværgående
udfordringer med sagsbehandlingen hos kommuner og andre førsteinstanser. Derfor kan vi arbejde målrettet
med at styrke praksis i behandlingen af borgernes sager – det kalder vi datadrevet praksiskoordinering.
DATA FRA SAGERNE
SYSTEMATISERING AF DATA
IDENTIFIKATION AF UDFORDRINGER
FAGLIG VIDEN
OM SAGSOMRÅDERNE:
• Erfaringer
• Undersøgelser
• Dialog-aktiviteter
UDVÆLGELSE AF
SAGSOMRÅDER OG REDSKABER
TIL PRAKSISKOORDINERING
Vi systematiserer vores data om sagsbehandling og kombinerer den med vores faglige viden.
På det grundlag identificerer vi, hvor behovet for vejledning og rådgivning er størst.
Ankestyrelsens data kan for eksempel give et overblik over udfordringer eller variationer i sagsbehandlingen
hos kommunerne. Her kan vi sætte ind med initiativer som webinarer, dialogmøder og læringsforløb,
for at styrke førsteinstansernes sagsbehandling. Det kan også give anledning til, at vi foreslår præciseringer
eller forenkling i reglerne.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0011.png
ANKESTYRELSEN
20
Tilsyn
SIKRER AT KOMMUNER OG REGIONER OVERHOLDER LOVEN
Ankestyrelsen styrker tilliden til den offentlige forvaltning ved at føre tilsyn med, at regioner og
kommuner overholder loven.
Vi trækker blandt andet på Ankestyrelsens samlede erfaringer med klagesagerne, når vi skal
identificere områder i kommunerne, hvor der kunne være behov for en tilsynsindsats.
Vi arbejder som tilsynsmyndighed proaktivt og prioriterer de sager, som er af generel og væsentlig
betydning. Og vi anser vejledning, der understøtter kommuner og regioner i korrekt administration,
for en vigtig del af tilsynsopgaven. Vi afgiver
• udtalelser om, hvorvidt kommunen eller regionen har administreret i overensstemmelse med lovgivningen.
• forhåndsudtalelser til kommuner og regioner om juridiske spørgsmål, så de kan sikre, at deres fremtidige
dispositioner holder sig inden for lovens rammer.
• vejledning om tilsynets praksis gennem nyhedsbreve og artikler om tværgående kommunalretlige
problematikker.
Som tilsynsmyndighed understøtter vi også vores arbejde som klagemyndighed på for eksempel
børne- og socialområdet ved at følge systematisk op på, at kommunerne også efterlever Ankestyrelsens
afgørelser i forhold til borgerne. Hvis det ikke er tilfældet, har vi som tilsynsmyndighed mulighed for
at indlede en såkaldt fogedsag og pålægge kommunalbestyrelsesmedlemmer tvangsbøder.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0012.png
ANKESTYRELSEN
22
Kontaktliste
Ring til os
Telefon: 33 41 12 00
Åbningstid: Mandag til fredag fra klokken 09 til 15
Send os et brev
Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
Send os en mail
Mail: [email protected]
Sikker mail: [email protected]
Det letteste for mange er at bruge vores kontaktformular
Den finder du på vores hjemmeside: www.ast.dk
Her bor vi
Aalborg:
Nytorv 7, 2. sal, 9000 Aalborg
København:
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Ringsted:
Nørregade 2, 4100 Ringsted
Læs mere
www.ast.dk
Følg os
på LinkedIn
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 136: Præsentationsmateriale i forbindelse med mødet med Ankestyrelsen den 23/1-20
2138702_0013.png
www.ast.dk