Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2136571_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
16. januar 2020
J.nr. 2019-8206
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af forældreansvarsloven
(Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel
12 og 13 i straffeloven)
§1
I forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 776 af 7. august 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4 a, stk. 1,
ændres »for incest, jf. § 210 i straffeloven, en seksualforbrydelse, jf. 24. kapitel i
straffeloven, dog undtaget overtrædelser omfattet af § 228 i straffeloven, manddrab, jf. § 237 i straffeloven,
grov vold, jf. §§ 245 og 246 i straffeloven, omskæring af kvinder, jf. § 245 a i straffeloven, eller
menneskehandel, jf. § 262 a i straffeloven« til: »for overtrædelse af straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, §
136, stk. 2, § 210, kapitel 24, dog undtagen § 228, og §§ 237, 245, 246, 245 a og § 262 a «.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Bedst for barnet
2.1.2. Behandlingen af sager om forældreansvar
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Børn har ret til omsorg og tryghed. Forældrene spiller en afgørende rolle for, at dette bliver virkelighed for
det enkelte barn. Det fremgår derfor af forældreansvarsloven, at forældremyndighedsindehaveren skal drage
omsorg for barnet og kan træffe afgørelse om barnets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov.
Afgørelser efter forældreansvarsloven om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt skal
træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet. Familieretshuset og familieretten skal, når der træffes en
afgørelse efter forældreansvarsloven, have fokus på, at afgørelsen skal medvirke til at sikre barnets trivsel og
beskytte barnet mod vold eller anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder beskytte
barnet mod at være vidne til vold.
Som supplement til bestemmelsen om barnets bedste indeholder forældreansvarsloven en klar formodning
for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er idømt ubetinget fængselsstraf for særlig grov
personfarlig kriminalitet m.v., såsom manddrab, seksualforbrydelser eller grov vold, ikke har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over et barn, og at barnet ikke har bopæl hos eller
samvær eller anden kontakt med denne forælder.
Der opstår uanset disse generelle principper for beskyttelsen af barnet fra tid til anden tvivl om, hvorvidt en
konkret afgørelse i en sag er truffet af hensyn til barnet eller af hensyn til den pågældende forælder.
Med henblik på i højere grad at sikre beskyttelsen af barnet foreslås det med lovforslaget, at den allerede
gældende formodningsregel i forældreansvarsloven udvides sådan, at der indføres en klar formodning for, at
det er bedst for barnet, at en forælder, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12, 13 og 15 i
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0003.png
straffeloven, der bl.a. omfatter straffebestemmelser om terrorisme og forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed, ikke har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over et barn,
og at barnet ikke har bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne forælder.
Formodningen kan fraviges, hvis det på baggrund af en konkret og dybdegående vurdering findes at være det
bedste for det enkelte barn. Forslaget sikrer således, at der i forældreansvarssager ikke opstår tvivl om, at
hensynet til barnets bedste og barnets ret til trivsel og beskyttelse altid sættes over andre hensyn, herunder
over hensynet til en forælder, der er dømt efter de nævnte straffelovsbestemmelser.
Forslaget indgår i de initiativer, der skal sikre, at børn i Danmark ikke vokser op i radikaliserede miljøer,
som regeringen præsenterede den 16. januar 2020.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Bedst for barnet
Forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 776 af 7. august 2019, vedrører navnligt spørgsmål om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt. Dette betegnes under ét som sager om
forældreansvar.
Afgørelser efter forældreansvarsloven skal efter lovens § 4 træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet. Ved
vurderingen af barnets bedste foretages altid en helhedsvurdering, hvor der skal tages hensyn til alle
relevante forhold. Hensynet til at beskytte barnet mod radikalisering og ekstremisme er elementer, der indgår
i vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, når det er relevant.
Efter bestemmelsen skal Familieretshuset og familieretten endvidere have fokus på, at afgørelser skal
medvirke til at sikre barnets trivsel og på at beskytte barnet mod vold og anden behandling, der udsætter
barnet for skade eller fare, herunder at være vidne til vold.
Begrebet
”barnets
bedste” skal til enhver tid tolkes som den bedst tænkelige løsning for det enkelte barn, og
vurderingen af barnets bedste skal altid foretages ud fra en individuel vurdering af det enkelte barns forhold.
Vurderingen bygger på oplysninger om barnet, herunder oplysninger fra eventuelle børnesagkyndige
undersøgelser og sagkyndige erklæringer, og på barnets perspektiv og egne synspunkter alt efter barnets
alder og modenhed. Der henvises til §§ 33 og 34 i forældreansvarsloven.
Ved vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal der tages hensyn til hovedprincipperne i
forældreansvarsloven om, at et barn har ret til to forældre, og at forældrene skal tage ansvar for barnet, dels
ved at drage omsorg for barnet, dels ved at samarbejde om væsentlige beslutninger vedrørende barnet.
Forældreansvarsloven bygger således på en formodning for, at det er bedst for barnet at have kontakt med
begge forældre. Der skal dog altid foretages en konkret vurdering af barnets bedste i den enkelte sag.
En forældremyndighedsindehaver skal drage omsorg for barnet og kan træffe afgørelse om barnets
personlige forhold ud fra barnets interesser og behov. Har forældrene fælles forældremyndighed, kræver
væsentlige beslutninger vedrørende barnets forhold enighed mellem forældrene. Den forælder, som barnet
har bopæl hos, kan selvstændigt træffe afgørelse om overordnede forhold i barnets daglige liv, herunder hvor
i landet bopælen skal være. Der henvises til §§ 2 og 3 i forældreansvarsloven.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0004.png
Som supplement til bestemmelsen om barnets bedste indeholder § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven en klar
formodning for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er idømt ubetinget fængselsstraf for incest, jf.
§ 210 i straffeloven, en seksualforbrydelse, jf. 24. kapitel i straffeloven, dog undtaget overtrædelser omfattet
af § 228 i straffeloven, manddrab, jf. § 237 i straffeloven, grov vold, jf. §§ 245 og 246 i straffeloven,
omskæring af kvinder, jf. § 245 a i straffeloven, eller menneskehandel, jf. § 262 a i straffeloven, ikke har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet ikke har bopæl hos eller
samvær eller anden kontakt med en sådan forælder. Dette gælder uanset, om det strafbare forhold er begået
mod egne børn, øvrige familiemedlemmer eller andre.
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven omfatter også situationer, hvor en forælder er dømt efter de nævnte
strafbestemmelser, men idømt anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven. Disse bestemmelser omfatter
forvaring og andre foranstaltninger, herunder anbringelse i institution, for tiltalte, der bl.a. er frifundet for
straf i medfør af § 16 i straffeloven på grund af utilregnelighed på grund af sindssygdom eller tilstande, der
må ligestilles hermed. Henset til, at § 4 a i relation til fængselsstraf alene omfatter ubetinget fængselsstraf,
må det antages, at bestemmelsen i relation til retsfølger efter §§ 68-70 i straffeloven alene omfatter
strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter. Bestemmelsen omfatter således kun indgribende
foranstaltninger som forvaring, jf. § 70 i straffeloven, samt anbringelsesdomme og behandlingsdomme, hvor
der sker frihedsberøvelse, som eksempelvis anbringelse i en institution eller på et hospital for sindslidende,
jf. §§ 68 og 69 i straffeloven. Retsfølger, der ikke af frihedsberøvende karakter, som f.eks. tilsyn,
bestemmelser om opholdssted, arbejde, afvænningsbehandling eller dom til ambulant behandling, er således
ikke omfattet af bestemmelsen.
Derimod omfatter bestemmelsen ikke situationer, hvor forælderen alene er idømt en betinget straf.
Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvis en forælder ved en udenlandsk dom er idømt ubetinget
fængsel eller retsfølge svarende til strafferetlige retsfølge af frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i
straffeloven for handlinger med tilsvarende gerningsindhold som i de straffelovsbestemmelser, der er nævnt i
§ 4 a i forældreansvarsloven. Der tages dog ikke hensyn til en udenlandsk straffedom, hvis anerkendelse af
dommen vil være åbenbart uforenelig med grundlæggende danske retsprincipper (ordre public), f.eks. fordi
den dømte ikke har haft mulighed for at forsvare sig i sagen.
Straf for kriminalitet, navnlig personfarlig kriminalitet, der ikke er omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven,
indgår i vurderingen af, hvad der er bedst for barnet. Tilsvarende gælder, hvis en forælder ikke er idømt
ubetinget fængselsstraf eller strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i
straffeloven, men betinget frihedsstraf eller bøde, for kriminalitet omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven.
Endvidere finder § 4 a ikke anvendelse på handlinger foretaget i udlandet uden at være strafbar der Disse
straffelovsovertrædelser og handlinger vil i stedet kunne indgå i vurderingen af, hvad der er bedst for barnet
efter § 4 i forældreansvarsloven. Kriminalitet har dog kun betydning, hvis der er tale om handlinger, der
skaber tvivl om, hvorvidt den pågældende er egnet til at drage omsorg for et barn. Det er navnlig tilfældet
ved kriminalitet, der direkte eller indirekte er rettet mod at skade personer.
Efter § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven finder formodningsreglen ikke anvendelse, hvis det er bedst for
barnet, at den dømte forælder har forældremyndighed over barnet, eller at barnet har bopæl hos eller samvær
eller anden kontakt med denne forælder. Der er tale om en snæver undtagelse, der alene finder anvendelse,
hvis det efter en konkret og dybdegående vurdering findes at være det bedste for det enkelte barn.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0005.png
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste i sager omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven, skal indgå
barnets relation til den pågældende forælder og barnets interesse i at bevare kontakten med denne. Hensynet
til den dømte forælder kan aldrig føre til, at der træffes en afgørelse, som ikke vurderes at være til barnets
bedste.
I vurderingen af barnets bedste skal endvidere indgå den nærmere karakter af forbrydelsen og
omstændighederne omkring forbrydelsen samt den tid, der er forløbet siden forbrydelsen. Det forhold, at der
foreligger særlige omstændigheder, såsom at forælderen var meget ung, da kriminaliteten blev begået, eller
at der er gået lang tid siden forælderens løsladelse fra strafafsoning, kan ikke i sig selv føre til, at undtagelsen
finder anvendelse. Sådanne forhold kan dog være relevante for den samlede vurdering af barnets bedste,
herunder bl.a. vurderingen af forældrerens aktuelle evne til at drage omsorg for barnet.
Det vil indgå med vægt i vurderingen af, at samvær m.v. ikke er til barnets bedste, hvis forældrenes
samlivsophævelse og/eller forældreansvarssagen helt eller delvist blev udløst af den ene forælders
kriminalitet. Ligeledes kan det være relevant for vurderingen, hvis forældrene har opretholdt samlivet i en
længere periode, hvor den anden forælder har været vidende om kriminaliteten, og det ikke har givet
anledning til bekymring for den dømte forælders omsorgsevne. Der skal dog i denne sammenhæng være
fokus på forældrenes relation til hinanden, herunder om den ene forælder har været tilbageholdende med at
opløse samlivsforholdet og/eller rejse en forældreansvarssag f.eks. på grund af frygt for den anden forælder.
Vurderingen af barnets bedste, barnets trivsel og beskyttelsen af barnet skal i sager omfattet af § 4 a i
forældreansvarsloven være baseret på en dybdegående og tværfaglig undersøgelse. Der skal foretages en
børnesagkyndig undersøgelse og som klart udgangspunkt ligeledes en belysning af forælderens personlige
egenskaber og evne til at drage omsorg for barnet. Det vil i de fleste sager endvidere være relevant at
indhente oplysninger efter bestemmelserne herom i kapitel 10 i lov om Familieretshuset, jf.
lovbekendtgørelse nr. 766 af 7. august 2019 (Familieretshusloven), fra den kommune, der er forpligtet til at
yde støtte til barnet efter lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 med senere
ændringer (serviceloven).
Der skal som led i oplysningen af sagen som udgangspunkt også afholdes en børnesamtale. Barnets egne
synspunkter skal tillægges vægt alt efter barnets alder og modenhed. Det skal dog understreges, at barnets
synspunkter ikke kan stå alene, da der kan være situationer, hvor barnet ikke kan overskue konsekvenserne
af sine udtalelser.
Det vil ligeledes være relevant at inddrage de forhold, der er lagt vægt på i straffedommen. Særligt
grovheden af kriminaliteten, herunder om retten har fundet, at der forelå formildende eller skærpende
omstændigheder, kan være af betydning for vurderingen af barnets bedste. Det skal samtidigt undersøges, om
dommen indeholder oplysninger i relation til forældreansvarslovens fokus på forældrenes pligt til at skærme
barnet mod vold og anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder om den pågældende
forælders deltagelse i de kriminelle aktiviteter har kunnet udsætte barnet for skade eller fare eller for at være
vidne til vold.
I sager omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven vil det normalt være familieretten, der træffer afgørelse, fordi
forælderens kriminalitet som oftest vil medføre, at der er tale om en kompleks sag, jf. § 7 i
Familieretshusloven.
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0006.png
2.1.2. Behandlingen af sager om forældreansvar
Afgørelse om forældremyndighed træffes efter kapitel 2 i forældreansvarsloven. Det fremgår af lovens § 11,
at hvis forældre med fælles forældremyndighed ikke er enige om forældremyndigheden, kan der træffes
afgørelse om, hvorvidt den fælles forældremyndighed skal fortsætte, eller om en af dem skal have
forældremyndigheden alene. Den fælles forældremyndighed kan kun ophæves, hvis der er holdepunkter for
at antage, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste. Dette gælder dog ikke i
sager omfattet af lovens § 4 a.
Efter anmodning fra en forælder, der ikke har forældremyndigheden, kan der endvidere efter § 14, stk. 1, i
forældreansvarsloven træffes afgørelse om, at der skal være fælles forældremyndighed, eller at
forældremyndigheden skal overføres fra den ene forælder til den anden.
Endvidere kan der efter §§ 15 og 15 a i forældreansvarsloven træffes afgørelse om forældremyndighed efter
en forælders død.
Efter § 13, stk. 2, i forældreansvarsloven kan forældremyndigheden ved aftale godkendt af Familieretshuset
eller familieretten overføres til tredjemand.
Det fremgår af § 14, stk. 2, i forældreansvarsloven, at en aftale efter lovens § 13, stk. 2, og en afgørelse efter
lovens §§ 15 og 15 a kan ændres.
Afgørelse om barnets bopæl træffes efter kapitel 3 i forældreansvarsloven. Det fremgår af lovens § 17, stk. 1,
at hvis forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke er enige om barnets bopæl, kan der træffes afgørelse
om, hos hvilken forælder barnet har bopæl.
Afgørelse om samvær og anden kontakt træffes efter kapitel 4 i forældreansvarsloven. Hvis der er uenighed
om omfanget og udøvelsen af samvær, kan der efter lovens § 21, stk. 1, træffe afgørelse herom. Efter
bestemmelsens stk. 3 kan fastsættelse af samvær afslås, og en aftale eller afgørelse om samvær kan ændres
eller ophæves. Der kan efter lovens § 22 træffes afgørelse om anden kontakt end samvær mellem barnet og
en forælder.
Hvis en eller begge forældre er døde, en forælder er ukendt, eller barnet ikke eller kun i yderst begrænset
omfang har samvær med den forælder, som barnet ikke har bopæl hos, kan der efter § 20 i
forældreansvarsloven fastsættes samvær eller anden kontakt med barnets nærmeste pårørende, som barnet er
knyttet til. Endvidere kan der efter lovens § 20 a fastsættes samvær eller anden form for kontakt med barnets
oprindelige slægtninge, hvis barnet er adopteret.
Endelig indeholder forældreansvarsloven i kapitel 5 bestemmelser om midlertidige afgørelser om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt. Efter lovens § 26 kan der under en sag om
forældremyndighed træffes midlertidig afgørelse om forældremyndighed og barnets bopæl. Tilsvarende kan
der under behandlingen af en sag om barnets bopæl træffes en midlertidig afgørelse om barnets bopæl. Efter
lovens § 29 kan der under behandlingen af en sag om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær eller
anden kontakt træffes en midlertidig afgørelse om samvær eller anden kontakt. Hvis barnet ikke har samvær
med en forælder, der anmoder om samvær, skal der efter lovens § 29 a træffes en midlertidig afgørelse om
kontaktbevarende samvær.
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0007.png
Er indehaveren eller begge indehavere af forældremyndigheden forhindret i at træffe bestemmelse om
barnets personlige forhold, skal der efter § 28 i forældreansvarsloven træffes afgørelse om, hvem
forældremyndigheden skal tilkomme, så længe forhindringen varer. Endelig kan der efter lovens § 27 træffes
en midlertidig afgørelse om forældremyndighed, hvis forældrene har fælles forældremyndighed, og der er
risiko for, at barnet bortføres ud af landet.
De nævnte sager efter forældreansvarsloven vedrører hovedsageligt situationer, hvor forældre er uenige om
forældremyndigheden over deres børn, om barnets bopæl, om samvær eller om anden kontakt, og en
forælder anmoder om, at der træffes en afgørelse herom.
Sager efter forældreansvarsloven er dog ikke altid uenighedssager. I sager om udpegning af en
forældremyndighedsindehaver efter en forælders død eller om udpegning af en midlertidig
forældremyndighedsindehaver efter § 28 i forældreansvarsloven er der ofte kun én ansøger. Denne ansøger
udpeges som forældremyndighedsindehaver, hvis det er til barnets bedste. Tilsvarende er der ikke tale om en
uenighedssag, hvis forældrene er enige om at overføre forældremyndighed til tredjemand, der er indforstået
med at få forældremyndigheden. En sådan aftale godkendes, hvis den er til barnets bedste.
Afgørelse om forældreansvar, herunder midlertidige afgørelser, træffes afhængigt af sagens karakter efter
bestemmelserne i kapitel 2 og 8-10 i Familieretshusloven af enten Familieretshuset eller familieretten.
Midlertidige afgørelser efter § 27 i forældreansvarsloven træffes dog af social- og indenrigsministeren.
Familieretten træffer afgørelse i alle sager om forældremyndighed og barnets bopæl og i sager om samvær,
hvor afgørelsen har indgribende betydning for barnet. Familieretshuset træffer afgørelse i de øvrige
samværssager. Midlertidige afgørelser i sager efter forældreansvarsloven træffes af den myndighed, der
behandler sagen, dvs. af enten Familieretshuset eller familieretten. Midlertidige afgørelser efter §§ 28 og 29
a i forældreansvarsloven om midlertidig forældremyndighed og om kontaktbevarende samvær træffes dog
alene af Familieretshuset.
Familieretshusets afgørelser kan efter § 39 i Familieretshusloven indbringes for familieretten til prøvelse.
Uanset om en afgørelse om forældreansvar træffes af Familieretshuset eller familieretten, er det
Familieretshuset, der efter §§ 26 og 32 i Familieretshusloven varetager oplysningen af sagen. Til brug for
sagsoplysningen har Familieretshuset efter § 4 a, stk. 2, i forældreansvarsloven mulighed for at indhente
oplysninger om straffedomme fra Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret), hvis der foreligger
mistanke om, at en forælder er idømt ubetinget fængselsstraf eller strafferetlige retsfølger af
frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i straffeloven for kriminalitet omfattet af§ 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven. Mistanken vil i de fleste tilfælde basere sig på udtalelser fra den anden forælder.
Mistanken kan dog også bygge på oplysninger, som Familieretshuset modtager fra andre myndigheder,
herunder de sociale myndigheder.
De nærmere regler om indhentelse af oplysninger fra Kriminalregisteret findes i bekendtgørelse nr. 881 af 4.
juli 2014 om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) med
senere ændringer (Kriminalregisterbekendtgørelsen). Justitsministeriet er ved at ændre bekendtgørelsen
sådan, at Familieretshuse kan indhente relevante oplysninger fra Kriminalregisteret efter § 4a, stk. 2, i
forældreansvarsloven.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0008.png
Indhentning af oplysningerne er nødvendig for Familieretshusets varetagelse af opgaver efter
forældreansvarsloven og er derfor i overensstemmelse med artikel 6, stk. 1, og artikel 10 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679/EU om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) samt § 8, stk. 2, nr. 2 og 3, i lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
Kriminalregisterbekendtgørelsen indeholder bl.a. regler om, hvornår oplysninger slettes fra
Kriminalregisteret. Dette indebærer, at der vil kunne være situationer, hvor der er mistanke om, at en
forælder har begået kriminalitet omfattet af § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven, men hvor oplysningerne
grundet slettereglerne i bekendtgørelsen ikke længere fremgår af Kriminalregisteret. I sådanne situationer vil
Familieretshuset ikke kunne oplyse den del af sagen, der vedrører kriminalitet, ved indhentning af
oplysninger fra Kriminalregisteret. Familieretshuset vil i stedet skulle oplyse sagen ved indhentning af
oplysninger fra forældrene, herunder ved at anmode den forælder, der angiveligt har begået kriminaliteten,
om at fremlægge udskrift af dommen i straffesagen. Hvis denne forælder undlader at give Familieretshuset
disse oplysninger, har Familieretshuset efter en konkret vurdering mulighed for at afgøre sagen på det
foreliggende grundlag, herunder efter omstændighederne lægge til grund at den pågældende forælder har
begået den kriminalitet, som den anden forælder har beskrevet.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Forældreansvarslovens regler om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt skal
administreres, så afgørelser efter forældreansvarsloven afspejler den bedst mulige løsning for hvert enkelt
barn. Der er således efter de gældende regler fokus på, at afgørelser efter loven skal være bedst for barnet.
Den generelle bestemmelse i § 4 i forældreansvarsloven om, at afgørelser efter loven skal være til barnets
bedste, suppleres af bestemmelsen i lovens § 4 a, stk. 1, hvorefter at der er en klar formodning for, at det er
bedst for et barn, at en forælder, der er idømt ubetinget fængselsstraf for særlig grov personfarlig kriminalitet
m.v., såsom manddrab, seksualforbrydelser eller grov vold, ikke har forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden over et barn, og at barnet ikke har bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med
denne forælder.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at der ikke opstår tvivl om muligheden for at beskytte barnet og
forpligtelsen til at sætte barnets bedste højest i sager efter forældreansvarsloven, når en forælder er idømt
ubetinget fængsel for særlig grov personfarlig kriminalitet m.v.
Social- og Indenrigsministeriet finder, at bestemmelsens anvendelsesområde bør udvides til også at omfatte
situationer, hvor en forælder er idømt ubetinget fængselsstraf eller strafferetlige retsfølger af
frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i straffeloven for overtrædelse af visse bestemmelser i kapitel 12 i
straffeloven om landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed, kapitel 13 i straffeloven
om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v. og kapitel 15 om
forbrydelser mod den offentlige orden og fred. Der bør således være en klar formodning for, at det er bedst
for et barn, at en forælder, der er idømt straf efter de pågældende bestemmelser i straffeloven, ikke har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet ikke har bopæl hos eller
samvær eller anden kontakt med denne forælder.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0009.png
Begrundelsen for dette forslag om at udvide den allerede gældende formodningsregel er, at der er tale om
straf for andre handlinger, der direkte eller indirekte er rettet mod at skade personer, eller offentlig billigelse
heraf. De omhandlede handlinger skaber i lighed med de handlinger, der er omfattet af den gældende
formodningsregel, tvivl om, hvorvidt den pågældende forælder er egnet til at drage omsorg for et barn, og
dermed om det er bedst for barnet at have kontakt med den pågældende forælder.
2.3. Den foreslåede ordning
Forslaget om at udvide formodningsreglen i § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven til også at omfatte straf efter
visse bestemmelser i kapitel 12, 13 og 15 i straffeloven foreslås gennemført ved indsættelsen af henvisninger
til de pågældende straffelovsbestemmelser i § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven.
Det foreslås nærmere, at § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven også omfatter forældre, der er idømt ubetinget
straf eller strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i straffeloven for overtrædelse
af følgende bestemmelser i kapitel 12 i straffeloven om landsforræderi og andre forbrydelser mod statens
selvstændighed, kapitel 13 i straffeloven om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v. og kapitel 15 om forbrydelser mod den offentlige orden og fred:
§ 101 a om forbud mod tilslutning til fjendtlig væbnet styrke i udlandet, som kæmper mod den danske stat.
§ 114 om forbud mod at begå terrorisme.
§ 114 a om forbud mod at begå terrorlignende handlinger omfattet af internationale konventioner.
§ 114 b om forbud mod at yde økonomisk støtte til terrorisme m.v.
§ 114 c om forbud mod hvervning til at begå terrorisme m.v.
§ 114 d om forbud mod oplæring til at begå terrorisme m.v.
§ 114 e om forbud mod at yde støtte til terrorgrupper m.v.
§ 114 f om forbud mod at deltage i eller yde væsentlig økonomisk eller anden støtte til grupper m.v., der
har til hensigt ved vold f.eks. at fremkalde forstyrrelse af samfundsordenen.
§ 114 g om forbud mod at deltage i ulovlig militær organisation eller gruppe.
§ 114 h om forbud mod spredning af masseødelæggelsesvåben.
§ 114 i om forbud mod at modtage økonomisk støtte fra en terrororganisation.
§ 114 j om forbud mod indrejse og ophold i forbudsbelagte konfliktområder.
§ 136, stk. 2, om forbud mod offentlig billigelse af forbrydelser omfattet af kapitel 12 eller 13 i
straffeloven.
De terrorhandlinger, der er beskrevet ovenfor, vedrører handlinger af alvorlig karakter, der direkte eller
indirekte er rettet mod andre mennesker, eller offentlig billigelse heraf.
Den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet for formodningsreglen i § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven
vil også omfatte dom for forsøg, jf. § 21 i straffeloven, eller medvirken, jf. § 23 i straffeloven, til de nævnte
straffelovsovertrædelser.
Den foreslåede udvidelse af formodningsreglen vil ligesom den gældende formodningsregel ikke finde
anvendelse, hvis det efter en konkret og dybdegående vurdering findes at være det bedste for det enkelte barn
at have kontakt med den dømte forælder trods straffedommen. Der henvises til den
”bedst
for barnet”-
vurdering, der skal foretages i sager omfattet af den gældende bestemmelse i § 4 a, stk. 1, i
forældreansvarsloven.
Hvis der er mistanke om, at en forælder er idømt straf eller strafferetlige retsfølge af frihedsberøvende
karakter efter straffelovens §§ 68-70 efter de nævnte straffelovsbestemmelser, vil Familieretshuset efter § 4
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0010.png
a, stk. 2, i forældreansvarsloven kunne indhente relevante oplysninger herom fra Kriminalregisterets
afgørelsesdel.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige ligestillingsmæssige konsekvenser.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Med lovforslaget foreslås indført en forpligtelse for Familieretshuset til at søge oplyst, hvorvidt en forælder
er idømt ubetinget fængselsstraf eller strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i
straffeloven efter de straffelovsbestemmelser, der er oplistet i den foreslåede udvidelse af
anvendelsesområdet for § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven, hvis der foreligger en mistanke herom.
Familieretshuset kan som udgangspunkt oplyse denne del af sagen ved indhentning af relevante oplysninger
fra Kriminalregisteret. Den foreslåede bestemmelse forventes at finde anvendelse i et meget begrænset antal
sager. I disse sager vil det skøn, der skal foretages af myndighederne, være enklere end efter gældende ret,
idet den foreslåede bestemmelse indeholder en klar formodning for, at det er bedst for et barn, at en forælder,
som beskrevet i bestemmelsen, ikke har forældremyndighed m.v. over barnet.
Lovforslaget findes på baggrund af ovenstående samlet set ikke at medføre administrative konsekvenser for
det offentlige.
Lovforslaget følger ikke principperne for digitaliseringsklar lovgivning, da det er en skønsmæssig afgørelse,
hvorvidt det, uanset at en forælder er dømt som beskrevet i bestemmelsen, er bedst for barnet, at forælderen
har del i forældremyndighed, at barnet har bopæl hos forælderen, eller at der er samvær eller anden kontakt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre, at i sager efter forældreansvarsloven, hvor der er mistanke om, at en forælder er
idømt ubetinget fængselsstraf eller strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i
straffeloven efter de straffelovsbestemmelser, der er omfattet af den foreslåede udvidelse af
anvendelsesområdet for § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven, skal dette forhold undersøges i forbindelse med
behandlingen af sagen. Familieretshuset kan i den forbindelse anmode forælderen om at medvirke til at
oplyse sagen.
Familieretshuset kan efter § 4 a, stk. 2, i forældreansvarsloven indhente relevante oplysninger om strafbare
forhold fra Kriminalregistret, og Familieretshuset kan efter § 11 i Familieretshusloven tillægge en forælders
manglende medvirken til oplysning af sagen processuel skadevirkning. Der henvises til beskrivelsen af
behandlingen af de omhandlede sager i punkt 2.1.2.
Såfremt en forælder er straffet som nævnt ovenfor, kan der, medmindre det er til barnets bedste, ikke træffes
afgørelse om, at forælderen har del i forældremyndigheden, eller at barnet har bopæl hos eller samvær eller
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0011.png
anden kontakt med forælderen. Dette kan dog fraviges, hvis hensynet til barnet tilsiger det. Med lovforslaget
styrkes beskyttelsen af barnet således i sådanne sager.
Hensynet til retssikkerheden sikres ved, at det er familieretten, der efter §§ 27 og 32 i Familieretshusloven
træffer afgørelser i komplekse forældreansvarssager, i sager om forældremyndighed og bopæl og i sager om
samvær, hvor afgørelsen er indgribende for barnet. Familierettens afgørelse kan ankes til landsretten.
Såfremt Familieretshuset træffer afgørelse efter § 26 i Familieretshusloven, dvs. i en sag om samvær, hvor
afgørelsen ikke er indgribende for barnet, eller i en sag om anden kontakt, kan Familieretshusets afgørelse
indbringes for familieretten til prøvelse, jf. § 39 i Familieretshusloven.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. januar 2020
14. februar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Advokatrådet, Amnesty
International, Barnets Tarv Nu, byretterne, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danner,
Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Departementet
for Sociale Anliggender og Justitsområdet (Grønland), Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Et barn to forældre, Familieretshuset, Foreningen af Advokater
og Advokatfuldmægtige, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Foreningen Mor, Godfar, Institut
for Menneskerettigheder, Kvinderådet, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen
Børn og Samvær, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen for børn og
forældre, Mandecentret, Mødrehjælpen, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Rigsombudsmanden i Grønland, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Unicef Danmark, Vestre Landsret,
VIVE og Østre Landsret.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
11
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0012.png
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering/Går
videre end minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Afgørelser om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær og anden kontakt træffes efter
forældreansvarsloven. Afgørelser om, at en forælder har forældremyndigheden eller del i
forældremyndigheden over et barn, træffes efter lovens § 11, § 13, stk. 2, § 14, § 15, stk. 2 og 3, og § 15 a.
Der kan endvidere træffes midlertidige afgørelser om forældremyndigheden efter lovens §§ 26-28.
Afgørelser om barnets bopæl træffes efter lovens § 17, stk. 1, og midlertidige afgørelser om bopæl efter
lovens § 26. Endelig træffes afgørelser om samvær og anden kontakt efter lovens §§ 20-21 og 22 og
midlertidige afgørelser om samvær og anden kontakt efter lovens §§ 29 og 29 a.
Familieretten træffer afgørelse i alle sager om forældremyndighed og barnets bopæl og i sager om samvær,
hvor afgørelsen har indgribende betydning for barnet. Familieretshuset træffer afgørelse i de øvrige
samværssager. Midlertidige afgørelser i sager efter forældreansvarsloven træffes af den myndighed, der
behandler sagen, dvs. af enten Familieretshuset eller familieretten. Midlertidige afgørelser efter §§ 28 og 29
a i forældreansvarsloven om midlertidig forældremyndighed og om kontaktbevarende samvær træffes dog
alene af Familieretshuset.
Afgørelser efter forældreansvarsloven skal efter lovens § 4 træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet. Ved
vurderingen af barnets bedste foretages altid en helhedsvurdering, hvor der skal tages hensyn til alle
relevante forhold. Hensynet til at beskytte barnet mod radikalisering og ekstremisme er elementer, der indgår
i vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, når det er relevant.
Efter bestemmelsen skal Familieretshuset og familieretten endvidere have fokus på, at afgørelserne skal
medvirke til at sikre barnets trivsel og på at beskytte barnet mod vold og anden behandling, der udsætter
barnet for skade eller fare, herunder at være vidne til vold.
Begrebet
”barnets
bedste” skal til enhver tid tolkes som den bedst tænkelige løsning for det enkelte barn, og
vurderingen af barnets bedste skal altid foretages ud fra en individuel vurdering af det enkelte barns forhold.
Vurderingen bygger på oplysninger om barnet, herunder oplysninger fra eventuelle børnesagkyndige
undersøgelser og sagkyndige erklæringer, og på barnets perspektiv og egne synspunkter alt efter barnets
alder og modenhed. Der henvises til §§ 33 og 34 i forældreansvarsloven.
12
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0013.png
Ved vurderingen af, hvad der er bedst for barnet, skal der tages hensyn til hovedprincipperne i
forældreansvarsloven om, at et barn har ret til to forældre, og at forældrene skal tage ansvar for barnet, dels
ved at drage omsorg for barnet, dels ved at samarbejde om væsentlige beslutninger vedrørende barnet.
Forældreansvarsloven bygger således på en formodning for, at det er bedst for barnet at have kontakt med
begge forældre. Der skal dog altid foretages en konkret vurdering af barnets bedste i den enkelte sag.
En forældremyndighedsindehaver skal drage omsorg for barnet og kan træffe afgørelse om barnets
personlige forhold ud fra barnets interesser og behov. Har forældrene fælles forældremyndighed, kræver
væsentlige beslutninger vedrørende barnets forhold enighed mellem forældrene. Den forælder, som barnet
har bopæl hos, kan selvstændigt træffe afgørelse om overordnede forhold i barnets daglige liv, herunder hvor
i landet bopælen skal være. Der henvises til §§ 2 og 3 i forældreansvarsloven.
Som supplement til bestemmelsen om barnets bedste indeholder § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven en klar
formodning for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er idømt ubetinget fængselsstraf m.v. for særlig
grov personfarlig kriminalitet m.v., ikke har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over
barnet, og at barnet ikke har bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med en sådan forælder. Dette
gælder uanset, om det strafbare forhold er begået mod egne børn, øvrige familiemedlemmer eller andre.
§ § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven finder anvendelse for forældre, der er dømt efter følgende
bestemmelser i straffeloven: § 210 om incest, kapitel 24 om seksualforbrydelser, dog undtaget overtrædelser
omfattet af § 228 om ukendskab til forurettedes tilstand eller alder, § 237 om manddrab, §§ 245 og 246 om
grov vold, § 245 a om omskæring af kvinder og § 262 a om menneskehandel.
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven omfatter også situationer, hvor en forælder er dømt efter de nævnte
strafbestemmelser, men idømt anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven. Disse bestemmelser omfatter
forvaring og andre foranstaltninger, herunder anbringelse i institution, for tiltalte, der bl.a. er frifundet for
straf i medfør af § 16 i straffeloven på grund af utilregnelighed på grund af sindssygdom eller tilstand, der
må ligestilles hermed. Henset til, at § 4 a i relation til fængselsstraf alene omfatter ubetinget fængselsstraf,
må det antages, at bestemmelsen i relation til retsfølger efter §§ 68-70 i straffeloven alene omfatter
strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter. Bestemmelsen omfatter således kun indgribende
foranstaltninger som forvaring, jf. § 70 i straffeloven, samt anbringelsesdomme og behandlingsdomme, hvor
der sker frihedsberøvelse, som eksempelvis anbringelse i en institution eller på et hospital for sindslidende,
jf. §§ 68 og 69 i straffeloven. Retsfølger, der ikke af frihedsberøvende karakter, som f.eks. tilsyn,
bestemmelser om opholdssted, arbejde, afvænningsbehandling eller dom til ambulant behandling, er således
ikke omfattet af bestemmelsen.
Derimod omfatter bestemmelsen ikke situationer, hvor forælderen alene er idømt en betinget straf.
Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvis en forælder ved en udenlandsk dom er idømt ubetinget
fængsel eller retsfølge svarende til strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i
straffeloven for handlinger med tilsvarende gerningsindhold som i de straffelovsbestemmelser, der er nævnt i
§ 4 a i forældreansvarsloven. Der tages dog ikke hensyn til en udenlandsk straffedom, hvis anerkendelse af
dommen vil være åbenbart uforenelig med grundlæggende danske retsprincipper (ordre public), f.eks. fordi
den dømte ikke har haft mulighed for at forsvare sig i sagen.
13
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0014.png
Straf for kriminalitet, navnlig personfarlig kriminalitet, der ikke er omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven,
indgår i vurderingen af, hvad der er bedst for barnet. Tilsvarende gælder, hvis en forælder ikke er idømt
ubetinget fængselsstraf eller strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i
straffeloven, men betinget frihedsstraf eller bøde, for kriminalitet omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven.
Endvidere finder § 4 a ikke anvendelse på handlinger foretaget i udlandet uden at være strafbar der, finder §
4 a ikke anvendelse. Disse straffelovsovertrædelser og handlinger vil i stedet indgå i vurderingen af, hvad der
er bedst for barnet efter § 4 i forældreansvarsloven. Kriminalitet har dog kun betydning, hvis der er tale om
handlinger, der skaber tvivl om, hvorvidt den pågældende er egnet til at drage omsorg for et barn. Det er
navnlig tilfældet ved kriminalitet, der direkte eller indirekte er rettet mod at skade personer.
Efter § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven finder formodningsreglen ikke anvendelse, hvis det er bedst for
barnet, at den dømte forælder har forældremyndighed over barnet, eller at barnet har bopæl hos eller samvær
eller anden kontakt med denne forælder. Der er tale om en snæver undtagelse, der alene finder anvendelse,
hvis det efter en konkret og dybdegående vurdering findes at være det bedste for det enkelte barn.
I vurderingen af, hvad der er til barnets bedste i sager omfattet af § 4 a i forældreansvarsloven, skal indgå
barnets relation til den pågældende forælder og barnets interesse i at bevare kontakten med denne. Hensynet
til den dømte forælder kan aldrig føre til, at der træffes en afgørelse, som ikke vurderes at være til barnets
bedste.
I vurderingen af barnets bedste skal endvidere indgå den nærmere karakter af forbrydelsen og
omstændighederne omkring forbrydelsen samt den tid, der er forløbet siden forbrydelsen. Det forhold, at der
foreligger særlige omstændigheder, såsom at forælderen var meget ung, da kriminaliteten blev begået, eller
at der er gået lang tid siden forælderens løsladelse fra strafafsoning, kan ikke i sig selv føre til, at undtagelsen
finder anvendelse. Sådanne forhold kan dog være relevante for den samlede vurdering af barnets bedste,
herunder bl.a. vurderingen af forældrerens aktuelle evne til at drage omsorg for barnet.
Det vil indgå med vægt i vurderingen af, at samvær m.v. ikke er til barnets bedste, hvis forældrenes
samlivsophævelse og/eller forældreansvarssagen helt eller delvist blev udløst af den ene forælders
kriminalitet. Ligeledes kan det være relevant for vurderingen, hvis forældrene har opretholdt samlivet i en
længere periode, hvor den anden forælder har været vidende om kriminaliteten, og det ikke har givet
anledning til bekymring for den dømte forælders omsorgsevne. Der skal dog i denne sammenhæng være
fokus på forældrenes relation til hinanden, herunder om den ene forælder har været tilbageholdende med at
opløse samlivsforholdet og/eller rejse en forældreansvarssag f.eks. på grund af frygt for den anden forælder.
Vurderingen af barnets bedste, barnets trivsel og beskyttelsen af barnet skal i sager omfattet af § 4 a i
forældreansvarsloven være baseret på en dybdegående og tværfaglig undersøgelse. Der skal foretages en
børnesagkyndig undersøgelse og som klart udgangspunkt ligeledes en belysning af forælderens personlige
egenskaber og evne til at drage omsorg for barnet. Det vil i de fleste sager endvidere være relevant at
indhente oplysninger efter bestemmelserne herom i kapitel 10 i Familieretshusloven fra den kommune, der er
forpligtet til at yde støtte til barnet efter serviceloven.
Der skal som led i oplysningen af sagen som udgangspunkt også afholdes en børnesamtale. Barnets egne
synspunkter skal tillægges vægt alt efter barnets alder og modenhed. Det skal dog understreges, at barnets
synspunkter ikke kan stå alene, da der kan være situationer, hvor barnet ikke kan overskue konsekvenserne
af sine udtalelser.
14
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0015.png
Det vil ligeledes være relevant at inddrage de forhold, der er lagt vægt på i straffedommen. Særligt
grovheden af kriminaliteten, herunder om retten har fundet, at der forelå formildende eller skærpende
omstændigheder, kan være af betydning for vurderingen af barnets bedste. Det skal samtidigt undersøges, om
dommen indeholder oplysninger i relation til forældreansvarslovens fokus på forældrenes pligt til at skærme
barnet mod vold og anden behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder om den pågældende
forælders deltagelse i de kriminelle aktiviteter har kunnet udsætte barnet for skade eller fare eller for at være
vidne til vold.
Det foreslås, at formodningsreglen i § 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven udvides til også at omfattet straf
efter visse bestemmelser i kapitel 12, 13 og 15 i straffeloven. Udvidelsen foreslås af lovtekniske grunde
gennemført ved indsættelsen i § 4 a, stk. 1, af henvisning til de straffelovsbestemmelser, der er omfattet af
den foreslåede udvidelse, sammen med henvisning til de straffelovsbestemmelser, der er omfattet af den
gældende bestemmelse i § 4 a, stk. 1.
Den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet for § 4, stk. 1, i forældreansvarsloven betyder, at der
indføres en klar formodning for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er idømt ubetinget
fængselsstraf eller strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter efter §§ 68-70 i straffeloven for
overtrædelse af straffelovens § 101 a om forbud mod tilslutning til fjendtlig væbnet styrke i udlandet, som
kæmper mod den danske stat, §§ 114-114 j om terrorisme m.v., der er beskrevet nærmere i de almindelige
bemærkninger, punkt 2.3., og § 136, stk. 2, om forbud mod offentlig billigelse af terror, ikke har
forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet ikke har bopæl hos eller
samvær eller anden kontakt med denne forælder.
De terrorhandlinger, der er beskrevet ovenfor, vedrører handlinger af alvorlig karakter, der direkte eller
indirekte er rettet mod andre mennesker, eller offentlig billigelse heraf.
I lighed med den gældende formodningsregel vil der også i forhold til den foreslåede udvidelse af
formodningsreglen helt undtagelsesvist kunne være situationer, hvor det efter en konkret og dybdegående
vurdering findes at være det bedste for det enkelte barn at opretholde kontakten til en forælder, der er dømt
efter de nævnte straffelovsbestemmelser.
Begrundelsen for forslaget er, at de ovennævnte bestemmelser i straffeloven vedrører terrorhandlinger, der
direkte eller indirekte er rettet mod at skade personer, eller offentlig billigelse heraf. De omhandlede
handlinger skaber i lighed med de handlinger, der er omfattet af den gældende formodningsregel, tvivl om,
hvorvidt den pågældende forælder er egnet til at drage omsorg for et barn, og dermed om det er bedst for
barnet at have kontakt med den pågældende forælder. Der bør derfor også i forhold til disse bestemmelser
være en klar formodning for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er idømt straf m.v. efter de
omhandlede bestemmelser, ikke har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden over barnet, og
at barnet ikke har bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne forælder.
Social- og Indenrigsministeriet finder, at bestemmelsens anvendelsesområde bør udvides til også at omfatte
situationer, hvor en forælder er idømt straf eller strafferetlige retsfølger af frihedsberøvende karakter efter §§
68-70 i straffeloven efter visse bestemmelser i kapitel 12 i straffeloven om landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed, kapitel 13 i straffeloven om forbrydelser mod statsforfatningen og
de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v. og kapitel 15 om forbrydelser den offentlige orden og fred. Der
15
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0016.png
bør således være en klar formodning for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er idømt straf m.v.
efter de nævnte bestemmelser i straffeloven, ikke har forældremyndigheden eller del i forældremyndigheden
over barnet, og at barnet ikke har bopæl hos eller samvær eller anden kontakt med denne forælder.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 2.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i § 2 vedrører lovens ikrafttræden. Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
juli 2020. Dette indebærer, at loven også vil finde anvendelse på sager efter forældreansvarsloven, som
Familieretshuset og familieretten har under behandling ved lovens ikrafttræden, og som afgøres efter
ikrafttrædelsestidspunktet.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i § 3 vedrører lovens territoriale anvendelsesområde. Det foreslås, at loven ikke
skal gælde for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning skal kunne sættes helt eller delvist i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det fremgår af § 49 i forældreansvarsloven, at loven ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i
kraft for Grønland og Færøerne med de ændringer, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås, at nærværende lov ikke kan sættes i kraft for Færøerne, da de færøske myndigheder den 29. juli
2018 overtog sagsområdet person-, familie- og arveret, herunder forældreansvarslovgivningen.
Forældreansvarsloven er ved kongelig anordning nr. 680 af 6. juni 2016 sat i kraft for Grønland.
16
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre, der er dømt efter visse bestemmelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven)
2136571_0017.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 776 af
7. august 2019, foretages følgende ændring:
§ 4 a.
Er en part idømt ubetinget fængselsstraf
eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i
straffeloven for incest, jf. § 210 i straffeloven,
en seksualforbrydelse, jf. 24. kapitel i
straffeloven, dog undtaget overtrædelser
omfattet af § 228 i straffeloven, manddrab, jf. §
237 i straffeloven, grov vold, jf. §§ 245 og 246
i straffeloven, omskæring af kvinder, jf. § 245 a
i straffeloven, eller menneskehandel, jf. § 262 a
i straffeloven, kan der ikke, medmindre det er
bedst for barnet, træffes afgørelse om følgende:
1) At parten har forældremyndigheden eller del
i forældremyndigheden over barnet efter § 11,
§ 13, stk. 2, § 14, § 15, stk. 2 eller 3, eller §§ 15
a eller 26-28.
2) At barnet har bopæl hos parten efter § 17,
stk. 1, eller § 26.
3) At barnet har samvær eller anden kontakt
med parten efter §§ 20-21, 22, 29 eller 29 a.
Stk. 2.
Familieretshuset kan, hvis der foreligger
mistanke om, at en part er idømt ubetinget
fængselsstraf eller en anden retsfølge efter §§
68-70 i straffeloven for kriminalitet omfattet af
stk. 1, indhente oplysninger herom fra Det
Centrale Kriminalregister.
1.
I
§ 4 a, stk. 1,
ændres »for incest, jf. § 210 i
straffeloven, en seksualforbrydelse, jf. 24. kapitel i
straffeloven, dog undtaget overtrædelser omfattet af §
228 i straffeloven, manddrab, jf. § 237 i straffeloven,
grov vold, jf. §§ 245 og 246 i straffeloven, omskæring
af kvinder, jf. § 245 a i straffeloven, eller
menneskehandel, jf. § 262 a i straffeloven« til: »for
overtrædelse af straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, §
136, stk. 2, § 210, kapitel 24, dog undtagen § 228, og §§
237, 245, 246, 245 a og § 262 a «.
17