Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2082576_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
2. oktober 2019
Statsministerens åbningsredegørelse for afviklingen af re-
geringens lovprogram 2019-20
Kære medlemmer
Vedlagt uddrag af statsministerens skriftlige redegørelse til Folketinget den 1.
oktober 2019 omfattende forordet og den del af regeringens lovprogram
2019-20, som forventes fremsat af social- og indenrigsministeren og henvist
til behandling i Social- og Indenrigsudvalget.
Med venlig hilsen
Lene Gregersen Kaasgaard,
Udvalgsassistent
Side 1 | 7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse for afviklingen af regeringens lovprogram 2019-20
2082576_0002.png
Et mere retfærdigt, solidarisk og grønt
Danmark
Den 27. juni 2019 fik Danmark en ny regering. En regering, som har sat en
ny retning mod mere retfærdighed, større solidaritet og en grønnere fremtid.
Nu er vi i gang med at gennemføre vores politik.
Vi har indgået aftaler med kommuner og regioner. Og i morgen vil regeringen
præsentere sit forslag til næste års finanslov.
Vi lægger en bund under velfærden. Så der kan ansættes flere sygeplejer-
sker og sosu-assistenter, når der bliver flere ældre. Så flere børn kan betyde
flere pædagoger. Og vi begynder at bygge kernevelfærden op igen. Og at
genoprette tilliden til vores skattevæsen.
I dag fremlægger vi regeringens lovprogram for det nye folketingsår.
Lovprogrammet følger blandt andet op på den politiske forståelse med De
Radikale, SF og Enhedslisten.
Vi har sammen sat den ambitiøse målsætning at reducere drivhusgasser
med 70 procent i 2030. Regeringen vil fremsætte en klimalov, der skal for-
pligte os på den ambition.
Vi vil styrke beskyttelsen af vores natur, og vi vil forbyde gratis plastikposer.
Vi vil arbejde for et mere retfærdigt Danmark. Det gælder blandt andet på
socialområdet og beskæftigelsesområdet.
Regeringen vil hurtigst muligt efter overenskomstforhandlingerne lovgive om
en ret til tidlig pension for de mest nedslidte. Vi vil også anvise finansiering af
forslaget. De, der har slidt gennem mange år, fortjener en værdig tilbage-
trækning.
Regeringen vil desuden styrke trygheden og sikkerheden. Og vi vil stramme
lovgivningen for Syrienskrigere.
I lovprogrammet lægger vi sporene ud for det første år. Der ligger et stort
arbejde foran os både i dette folketingsår og fire år frem. Jeg ved godt, at
Side 2 | 7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse for afviklingen af regeringens lovprogram 2019-20
2082576_0003.png
mange danskere ikke vil kunne mærke forandringen her og nu. Men retnin-
gen er sat, og politik betyder noget.
Regeringen ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det
kommende folketingsårs lovgivning.
Mette Frederiksen
Statsminister
Side 3 | 7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse for afviklingen af regeringens lovprogram 2019-20
2082576_0004.png
Social- og indenrigsministeren
Ændring af lov om social service og ligningsloven (Styrket behand-
lingsgaranti for personer med et stofmisbrug m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at styrke den gældende behandlingsgaranti ved
at sikre klarere regler for social behandling af stofmisbrug, herunder bl.a. at
borgerens problemer og behov skal afdækkes for at sikre den rette mis-
brugsbehandling og evt. anden hjælp og støtte, som borgeren måtte have
behov for. Formålet er derudover, at kommunerne får hjemmel til at anvende
gavekort som led i behandlingen af personer med et stofmisbrug med henblik
på at mindske frafald og øge behandlingseffekten.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 187 (folketingsåret 2018-19), som
bortfaldt i forlængelse af udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019.
Ændring af lov om social service (Afskaffelse af forudgående børne-
samtale ved økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren, af-
skaffelse af særhandleplaner og afskaffelse af afgørelse om revision af
handleplan m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at fjerne krav til sagsbehandlingen på børne- og
ungeområdet, hvor dette ikke anses som nødvendigt for sagens oplysning
eller for den støtte, der eventuelt skal iværksættes.
Lovforslaget er i det væsentligste en genfremsættelse af L 229 (folketingsåret
2018-19), som bortfaldt i forlængelse af udskrivelsen af valg til Folketinget
den 7. maj 2019.
Ændring af lov om social service (Ro og stabilitet for udsatte børn og
unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager) (Nov
I)
Formålet med lovforslaget er bl.a. at understøtte ro og stabilitet for udsatte
børn og unge og herunder bl.a. ophæve adgangen til at fastsætte regler om
anbragte børns og unges egenbetaling for opholdet. Forslaget skal samtidig
bidrage til at øge forældrenes retssikkerhed i sager om anbringelse af børn
og unge uden for hjemmet uden samtykke. Lovforslaget udmønter dele af
satspuljeaftalen på det sociale område for 2019-2022.
Ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Sikring af bor-
gernes retsstilling ved indgåelse af aftaler med foreninger og private
virksomheder om overdragelse af arbejdsgiveropgaven i ordninger efter
§§ 95 og 96 i lov om social service m.v.) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at sikre borgernes retsstilling, når de indgår
aftaler med foreninger og private virksomheder om overdragelse af arbejds-
giveropgaven i hjælperordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service.
Side 4 | 7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse for afviklingen af regeringens lovprogram 2019-20
2082576_0005.png
Lovforslaget udmønter dele af satspuljeaftalen på det sociale område for
2019-2022.
Ændring af lov om videreførelse af visse rettigheder i forbindelse med
Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union uden en
aftale (Midlertidig videreførelse af ret til tabt arbejdsfortjeneste og for-
længelse af allerede igangsatte pasningsforhold efter lov om social
service) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at foretage en teknisk ændring i bestemmelsen
vedrørende dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter lov om social service §
42 og plejevederlag efter § 119. Det faste udløbstidspunkt for tabt arbejdsfor-
tjeneste, 1. januar 2020, erstattes med en periode på 9 måneder, hvor be-
gyndelsestidspunktet er fleksibelt efter lovens ikrafttræden, og angivelsen af
en begrænset periode fjernes helt for så vidt angår pasningsforløb efter §
119.
Ændring af lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske med-
lemmer til Europa-Parlamentet (Ny procedure for indsamling af vælger-
erklæringer m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at indføre et portalsystem i forbindelse med ind-
samling af vælgererklæringer til brug for anmeldelse af nye partier, der øn-
sker at stille op til folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg. Lovforslaget
gennemfører aftalen om en ny procedure for indsamling af vælgererklæringer
mellem alle Folketingets partier fra marts 2019.
Ændring af lov om social service (Ændring af reguleringsbestemmelse
vedrørende ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at ændre reguleringsbestemmelsen i servicelo-
vens § 182, stk. 3, således at ydelsesloftet i servicelovens § 42, stk. 3, jf. §
182, stk. 3, beregnes i overensstemmelse med aftalen om udmøntning af
satspuljen for 2012.
Ændring af lov om socialtilsyn (Ændring af formålsbestemmelser i ved-
tægter for fonde, krav om indhentelse af straffeattest og præcisering af
rækkevidden af socialtilsynets godkendelse og tilsyn) (Dec II)
Formålet med lovforslaget er, at lempe betingelserne for godkendelse af
ændring af formålsbestemmelser om drift af tilbud i vedtægter for fonde på
det sociale område. Lovforslaget udmønter endvidere den del af satspuljeaf-
talen for 2019-2022, som har til formål at styrke indsatsen over for børn, unge
og voksne, der opholder sig på botilbud og i plejefamilier, ved at indføre obli-
gatorisk krav om indhentelse af straffeattest. Derudover præciseres det, at
socialtilsynets godkendelse og tilsyn omfatter den samlede indsats efter lov
om social service, der leveres i et tilbud.
Side 5 | 7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse for afviklingen af regeringens lovprogram 2019-20
2082576_0006.png
Ændring af lov om Familieretshuset, lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning og forskellige andre love (Opfølgning på det nye familieretli-
ge system) (Jan I)
Lovforslaget følger op på det nye familieretlige system, bestående af Familie-
retshuset og familieretten, der blev etableret pr. 1. april 2019. Formålet med
lovforslaget er at optimere sagsbehandlingen i Familieretshuset og familieret-
ten.
Ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde (Ankestyrelsen, sammensætning og behandling af sager om
uenighed mellem kommuner m.v.) (Feb I)
Formålet med lovforslaget er at sikre fortsat anvendelse af nogle hidtil benyt-
tede procedurer ved Ankestyrelsens behandling af sager om uenighed mel-
lem kommuner. Lovforslaget indeholder endvidere konsekvensændringer om
indstillingsret af ankestyrelsesmedlemmer som følge af sammenlægningen af
LO og FTF.
Ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner (Neutralisering af de udligningsmæssige virkninger for kommuner-
ne af det nye ejendomsvurderingssystem fra 2021) (Feb II)
Lovforslaget indebærer, at der for perioden 2021-2025 etableres en ordning,
som sikrer neutralisering af de udligningsmæssige virkninger for kommuner-
ne af det nye ejendomsvurderingssystem, som træder i kraft med virkning fra
2021. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag under Skattemi-
nisteriet.
Ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner (Udligningsreform) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at rette op på en række udestående skævheder
og problemstillinger i det nuværende kommunale udligningssystem.
Ændring af lov om social service og lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats (Én samlet afgørelse om støttepersonordninger samt tydeliggørel-
se af mål om rehabilitering og beskæftigelse i handleplansbestemmel-
sen) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er dels at give kommunerne mulighed for at træffe
en samlet afgørelse om socialpædagogisk støtte og mentorindsats efter hen-
holdsvis serviceloven og beskæftigelsesindsatsloven og dels at sikre bedre
sammenhæng mellem den gældende formålsbestemmelse på voksenområ-
det i servicelovens § 81 og handleplansbestemmelsen i servicelovens § 141
ved at tydeliggøre, at handleplanen som en del af den samlede indsats også
kan indeholde mål om rehabilitering og beskæftigelse. Lovforslaget er en
opfølgning på aftalen om rammerne om en helhedsorienteret indsats for bor-
gere med komplekse problemer mellem den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Side 6 | 7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Statsministerens åbningsredegørelse for afviklingen af regeringens lovprogram 2019-20
2082576_0007.png
Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra de-
cember 2018.
Ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handi-
cap (Tydeliggørelse af retten til rimelig individuel tilpasning i forhold til
dagtilbud til børn og i forhold til folkeskolen m.v.) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at tydeliggøre retten til rimelig individuel tilpas-
ning på grund af handicap i forhold til dagtilbud til børn og i forhold til folke-
skolen m.v. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen mellem regeringen og
KL om økonomien for 2020.
Side 7 | 7