Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
17. august 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SAU alm. del
Spørgsmål 604
Ifølge lov nr. 332 af 30. marts 2019 opgøres bilers brændstofforbrug, som anvendes til at
fastsætte registreringsafgift og brændstofforbrugsafgift, efter den såkaldte NEDC2-meto-
de tillagt 10 pct. til og med den 31. december 2020, hvilket er en overgangsordning til den
nye WLTP-metode. Fra den 1. januar 2021 fastsættes brændstofforbruget efter WLTP-
metoden tillagt 21 pct. Tillægsprocentsatsen er et resultat af et større studie som Europa-
Kommissionens Joint Research Centre har foretaget af konsekvenserne ved overgangen
fra NEDC til WLTP brændstofforbrugsmålinger. Joint Research Centre påpeger i deres
studie, at de 21 pct. er et udtryk for den gennemsnitlige EU-bilflåde, og at biler med lavt
brændstofforbrug vil have behov for en højere korrektionsfaktor (KOM (2017) 0676). Det
antages almindeligvis, at danske biler i gennemsnit er mindre og mere energieffektive
end den gennemsnitlige bil i EU. Derfor kan overgangen til WLTP-metoden ganget med
faktoren 1,21 i Danmark give et mindre brændstofforbrugstal for en del af bilparken end
før overgangen og dermed en højere afgift. Er ministeren enig i denne fremstilling, og kan
ministeren i så fald oplyse, hvilket årligt merprovenu i årene 2021-2025 opgjort før og ef-
ter tilbageløb og adfærd og varigt, som der kan forventes fra henholdsvis registreringsaf-
gift og grøn ejerafgift ved overgangen til WTLP ved årsskiftet?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
På udvalgets vegne
Bjørn Brandenborg
formand
1/1