Halvårsrapportering til Skatteudvalget 1. halvår 2019
Resumé
Der redegøres i denne rapport for Skatteankestyrelsen produktion for 1. halvår 2019.
Rapporten er en del af Skatteministeriets forpligtelse til løbende at orientere SAU om
Skatteankestyrelsens sagsproduktion og sagsbehandlingstider.
Rapporten viser, at Skatteankestyrelsens produktion samlet set lever op til målsætningerne
for 1. halvår 2019, og at sagsbeholdningen er på sit laveste niveau siden 2014. Samtidig
ser det positivt ud i forhold til at sikre en maksimal sagsbehandlingstid på 12 måneder for
borgernære sager modtaget efter 1. januar 2019. De gennemsnitlige sagsbehandlingstider
er dog generelt lange på øvrige sagsområder. Det skyldes blandt andet, at Skatteankesty-
relsen i øjeblikket afslutter forholdsvis mange sager, der har ligget lang tid i sagsbunken
som følge af en større sagspukkel.
De gennemsnitlige sagsbehandlingstider har på trods af sit generelt høje niveau været
nedadgående i 2019, og forventningerne til 2020 og 2021 er, at denne udvikling fortsæt-
ter. Det sker i takt med, at bunken af gamle sager fylder mindre, og at flere borgernære
sager afsluttes med en kortere sagsbehandlingstid. På erhvervsbeskatningsområdet er der
imidlertid udsigt til fortsat høje sagsbehandlingstider de kommende år. Det skyldes, at
sagsområdet er særligt tynget af en stor andel gamle og komplekse sager i beholdningen.
Den nuværende beholdning forventes færdigbehandlet i 2021 og vil derfor påvirke den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid indtil 2022, hvorefter den forventes at falde.
Hvad angår antallet af afsluttede sager forventes der i 2020 en lavere sagsproduktion end i
2019. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at styrelsen midlertidigt må omlægge sin sagsproduk-
tion som følge af tidsplanen for udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger, der blev
fremlagt i oktober 2018.
På denne baggrund overflytter Skatteankestyrelsen i 2019 og 2020 midlertidigt ca. 150
sagsbehandlere fra vurderingsområdet til skatteområdet for at kunne fastholde kompeten-
cer i perioden frem mod, at ejendomsvurderingsklagerne modtages. Disse medarbejdere
skal oplæres i nye sagsområder, og er derfor mindre produktive samtidig med, at erfarne
sagsbehandlere fra skatteområdet skal afsætte betragtelige ressourcer til oplæring og kvali-
tetssikring, og derfor ikke kan opretholde deres normalt høje produktivitet.
I takt med at styrelsen modtager et forventet stort antal klager over nye ejendomsvurde-
ringer i 2021, vil medarbejderne blive flyttet tilbage til vurderingsområdet, hvor sagspro-
duktionen samtidig forventes at stige markant.