Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 440
Offentligt
2247897_0001.png
Mads Rørvig
Adm. direktør, De Danske Bilimportører
Jens Bjerrisgaard
Koncerndirektør, Semler Gruppen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0002.png
Teknologier
El
Brint
Hybrider
Diesel
Benzin
Gas
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0003.png
Ros til Eldrup-
kommissionen
Gennemarbejdet rapport
Langsigtet reform
- slut med
stop and go
-afgiftspolitik.
Godt med eksterne finansieringskilder
-
som fx udenlandske bilister og flyafgifter, så vi
bliver mere
aligned
med vores nabolande.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0004.png
Forbedringspunkter
til delrapport 1
1. Teknik frem
for værdi
2. Løbende afgifter
frem for
upfront
3. Stop lukrativ import
af brugte tyske biler
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0005.png
Teknik frem for værdi
- Med samme fordelingsprofil
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0006.png
PÅSTAND
1. Teknik frem for
værdi
2. Løbende
frem for
upfront
3. Stop lukrativ
import af
tyske biler
a)
Værdielementet i afgiften er
primært af hensyn til omfordeling
b)
Værdielementet sikrer statens
provenu ved uforudsete
teknologispring.
SVAR
a)
Samme omfordeling kan sikres ved brug af tekniske
kriterier som CO
2
, vægt eller energieffektivitet.
b)
Vi kender bilfabrikkernes modelprogrammer flere år
ud i fremtiden. Man bør finjustere diverse satser én
gang årligt for at undgå provenuskred.
Staten risikerer varige provenutab ved at bibeholde en
værdibaseret afgift, da meget af bilens udstyr i
fremtiden vil være efterfølgende software-
opdateringer
(function on demand).
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0007.png
1. Teknik frem for
værdi
2. Løbende
frem for
upfront
3. Stop lukrativ
import af
tyske biler
Tekniske afgifter
vil sikre:
En hurtigere grøn omstilling af transportsektoren
Ny teknologi der fremmer sikkerhed på vejene
Enklere model at administrere for myndighederne og for
branchen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0008.png
1. Teknik frem for
værdi
2. Løbende
frem for
upfront
3. Stop lukrativ
import af
tyske biler
Hvorfor skal Hr. og Fru.
Jensen betale mest?
Leasingselskaberne får rabat, mens Hr. og Fru. Jensen
betaler
Forældet afgiftssystem, der ikke kan holde trit med et
voksende leasingmarked
En teknisk afgift vil skabe en mere fair model: To ens biler
= samme afgift
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0009.png
Løbende frem for
upfront
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0010.png
1. Teknik frem
for værdi
Fordele ved en løbende
bilafgift
Grønnere og mere moderne bilpark
2. Løbende frem
for
upfront
3. Stop lukrativ
import af
tyske biler
Lavere låne- og forsikrings-omkostninger for
forbrugerne
Nem overgang til kørselsafgifter
EU-regler foreskriver
i praksis løbende afgifter
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0011.png
Stop lukrativ import af
brugte tyske biler
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0012.png
Undgå spekulation i lav
registreringsafgift på brugte
tyske biler
1. Teknik frem
for værdi
2. Løbende
frem for
upfront
3. Stop lukrativ
import af tyske
biler
Udligning af afgifterne vil
betyde færre forurenende
biler på danske veje
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0013.png
Alle grønne værktøjer skal i
brug
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0014.png
De Danske Bilimportører foreslår følgende tiltag til at fremme
en mere grøn persontransport:
1. Ny grøn registreringsafgift
2. Ny grøn firmabilbeskatning
3. Indfør miljøzoner for personbiler i de største
byer
4. Skattefritagelse af ladestandere
5. Indfør en ny og grøn skrotpræmie
6. Flere kommunale parkeringspladser forbeholdt el- og plug-in
hybridbiler
7. Gratis at køre over betalingsbroer i elbil
8. Giv kommunerne råderum
til at skabe flere ladestandere
i lokalområdet
9. Grøn omstilling af den tunge transport
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 440: Materiale fra mødet den 17. september 2020 om anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
2247897_0015.png
De Danske Bilimportører står til rådighed
for vidensdeling i den videre proces