Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 433
Offentligt
2246727_0001.png
Fra:
Knud Larsen <[email protected]>
Dato:
17. september 2020 kl. 21.32.41 CEST
Til:
JPErhverv <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>,
"[email protected]" <[email protected]>
Cc:
Statsministeriet <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>,
"[email protected]" <[email protected]>, "KEFM - Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet" <[email protected]>, Liza
Christensen <[email protected]>, Mette Hansen <[email protected]>, Tina Grønlund
<[email protected]>, Lea Lykke Andersen <[email protected]>, Jan Rasmussen
<[email protected]>, Camilla Brask Lentz <[email protected]>, FDM <[email protected]>, motorclassic
<[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, "[email protected]"
<[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>
Kommentar til
JP Opinion \
Erhverv:
(7257 tegn incl. mellemrum)
El-biler er en dyr blindgyde
Åbent brev til Regeringen, Folketinget, motorjournalister og ingeniører i Danmark:
Nu har vi fået delrapport 1
”Veje
til en grøn bilbeskatning”
fra ”Kommissionen
for grøn
omstilling af personbiler”.
Den blev straks omtalt som ”Elbilkommissionen” (formandens
navn
usagt). Kommissoriet (26/2 2019, VLaK-regeringen) lyder, i forkortet udgave:
1. Afdække ”markedet for lav- og nulemissionsbiler … grøn omstilling”.
2. Afdække ”effekter ift. klima, luft-
og støjforurening, mobilitet og trængsel, statens indtægter
og andre eksterne omkostninger … indfrielse af regeringens målsætninger.”
3. Afgifter, tilskud o.s.v., samt samfundsøkonomiske konsekvenser heraf.
4. Afgiftssystemet, ”alternative indtægtskilder, der gør det muligt at sikre statens indtægter ...
road pricing,
vejafgifter el.l. … teknisk baserede bilafgifter”.
5. Analysere infrastrukturen, herunder ”ladeinfrastrukturen”.
Rapportens forord afviger en del derfra: ”Kommissoriet
for arbejdet indeholder overordnet set fem
hensyn: at øge udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler, opretholde et statslige afgiftsprovenu fra
personbilområdet, samt hensyn til fordeling, samfundsøkonomi og generel reduktion af CO
2
-
udledning.”
Finansministeriet præsenterede
7/9 2020 rapporten med en tredje version: Nu er den skrevet ”ud
fra følgende primære hensyn”:
Ønsket om en øget udbredelse af nul- og lavemissionsbiler
Ønsket om en betydelig CO
2
-reduktion
Ønsket om beskedne statsfinansielle konsekvenser
Ønsket om at begrænse de øvrige samfundsøkonomiske omkostninger ved omlægningen
Ønsket om at fastholde den nuværende fordelingsprofil i beskatningen.
De fem punkter er helt åbenlyst ændret undervejs. Under alle omstændigheder er pkt. 2 (indfrielse
af regeringens målsætninger) med S-regeringen, som tiltrådte fire måneder senere, nu underkastet
det famøse ”forståelsespapir”. Dette er en håndfæstning af samme karakter som Magna Carta
(England 1215) og Erik Klippings håndfæstning (1282): Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 433: Henvendelse af 17/9-20 fra Knud Larsen, Hvidovre om åbent brev "El-biler er en dyr blindgyde"
Radikale Venstre har hals- og håndsret over S-regeringens tiltag for at nå
Alternativets
utopiske mål
om 70 % reduktion af CO
2
-udledningen (i forhold til 1990) inden 2030.
Men er el-biler
”grønne”?
Og hvor er
brintbilerne?
Brint nævnes slet ikke i kommissionens
anbefalinger, og kun sporadisk i rapporten:
”Omvendt kan brintbilerne tankes på kort tid, næsten som konventionelle biler, og har omtrent
samme rækkevidde, hvorfor bl.a. brintteknologien på længere sigt også kan udgøre et væsentligt
bidrag til at fortrænge fossile brændstoffer og bidrage til CO2-reduktioner på vej mod
klimaneutralitet i 2050. Derfor er det vigtigt, at de fremtidige rammevilkår skaber lige
konkurrencemuligheder for forskellige grønne teknologier.
…. Elektrolyse kan bruges til at producere brint og andre brændstoffer ved anvendelse af
(grøn)
strøm. Grøn brint og andre Power-to-X-brændstoffer er dog fortsat dyrere end deres fossile
alternativer eftersom produktionen af grønne electrofuels på nuværende tidspunkt stadig er på et
tidligt forsknings-
og udviklingsstadie.”
Alle taler og skriver efterhånden om el-biler,
som om de simpelthen er guds gave til
menneskeheden. Men alene batterierne kræver så mange sjældne grundstoffer og så meget
miljøforurenede (børne)arbejde i miner i U-lande, at det allerede nu er totalt uacceptabelt.
Rapporten nævner ikke med et eneste ord, at produktionen af de nødvendige batterier er et
voldsomt problem, både for miljøet og arbejdsmiljøet: Der kræves store mængder af sjældne
grundstoffer, som næsten kun findes i Kina, Afrika og Sydamerika. Kina har selvsagt kontrol over
egne ressourcer, men i stadig større omfang også over Afrikas og Sydamerikas, hvor udvindingen
ofte sker under horrible forhold. Mindst 2/3 af batterierne produceres derpå i Kina, og andelen er
voksende.
Netop nu har alle europæiske bilproducenter udskudt deres produktion af elbiler p.g.a. mangel på
Cobolt. Batteriet indeholder ca. 10 kg. Cobolt, hvoraf over 60 % udvindes i DDR-Congo (forventes
at stige til 75 %). Batteriet indeholder desuden ca. 60 kg. Lithium fra begrænsede kilder (den
nuværende
produktion kan kun forsyne ¾ mio. elbiler). Dertil kommer ”sjældne jordarter”, hvor
Kina idag sidder på ca. 85 %. Elbilen indeholder i sig selv ca. 100 kg. kobber (Cu), 4 gange mere
end en benzinbil.
Det er da udmærket,
at el-biler lige her og nu, i lokalområdet, ikke direkte udleder CO
2
eller
skadelige stoffer. Men selve bilens produktion (karrosseri, el-system, hydraulik, bremser, gummi,
plastic, lak, glas o.s.v. koster præcis det samme som i alle de ”sorte fossil-biler”. Dertil kommer
batterierne. Klimarådet skrev allerede i september 2018:
”Elbiler udleder ganske vist ikke CO2 direkte under kørslen, men der udledes mere CO2 ved
produktionen af en elbil end det er tilfældet ved produktion af benzin- og dieselbiler. Dette skyldes
ifølge nogle nye livscyklusstudier, at der udledes relativt meget CO2 ved produktion af bilbatterier.
Dertil kommer, at der udledes CO2 fra den andel af elektriciteten, der benyttes til at oplade
elbilerne, der produceres ved fossile brændsler, ligesom der også udledes CO2 ved frembringelsen
af brændsler som kul og naturgas, der anvendes i elproduktionen.”
Oveni kommer, at der skal etableres så utroligt mange nye opladningsstationer ud over det
ganske, danske land, at allerede omkostningerne derved vil underminere projektet. Ydermere er det
bestående el-net slet ikke dimensioneret til den store belastning, uanset om det sker om natten, og
uanset diverse ”intelligente” systemer. Hverken ved �½ mio. elbiler (regeringens mål), 1 mio. (den
forrige regerings mål) eller ¾ mio., som elbil-kommissionen foreslår.
Det ved beslutningstagerne godt, men det nævnes overhovedet ikke. Hvorfor?
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 433: Henvendelse af 17/9-20 fra Knud Larsen, Hvidovre om åbent brev "El-biler er en dyr blindgyde"
Hvorfor hører vi ikke mere om brintbilerne?
Brint kan lagres, hvilket el ikke kan i rimeligt
omfang, og ikke synes at ville kunne komme til det i en lang, (u)overskuelig fremtid. Dertil kan
brint indgå i nye brændstoffer, som også kan bruges i de bestående forbrændingsmotorer.
Om få år vil hele den
”gamle” bilpark kunne køre videre med de samme motorer, bruge de
samme tankstationer, trække lige så meget på ”krogen” som nu. OK, til lidt højere priser, i hvert
fald i begyndelsen. Til gengæld spares de astronomiske omkostninger til opbygning af et lands- (og
verdens-) dækkende net af opladestationer, som tillige kræver lang tid til opladning. Miljøet og
arbejdsmiljøet spares for alt det skrækkelige (børne)arbejde i afrikanske miner.
Er alle politikere og motorjournalister da blevet bestukket af elbil-producenterne? Selvfølgelig
går Autobranchen Danmark ind for, at der skal ophugges flere ældre biler og sælges flere nye biler.
Men ”skrotpræmier” bevirker også, at store kulturskatte går tabt, når veteranbiler hugges op. Ja, de
kører færre km. pr. liter, men de kører ganske få km. årligt, og de har for længst optjent deres
miljømæssige produktionsomkostninger. Hvorfor skal også de nu lægges for had?
Vi fortjener en klog transportpolitik,
som ikke hopper med på den første, den bedste pop-bølge,
men tænker langsigtet. Og som tager hensyn til den lille borger, der ikke har råd til at udskifte bilen,
hver gang moden skifter. Hvor er alle ingeniørerne henne? Hvornår får vi en brintbilkommission?
Knud Larsen
lic. agro.
Venlig hilsen
Knud Larsen, lic. agro.
Brostykkevej 83 B
2650 Hvidovre