Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 426
Offentligt
2245385_0001.png
Statsrevisorerne 2016-17
Beretning nr. 18 Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. september 2020
Offentligt
September 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Skatteministeriets
styring af økonomien i
udviklingen af det nye
ejendomsvurderings-
system
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: Rigsrevisionens notat om beretning om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem
2245385_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Skatteministeriets styring af
økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurde-
ringssystem (beretning nr. 18/2016)
14. september 2020
RN 1508/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Skatteministeriets styring af øko-
nomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem, som blev indledt med en
beretning i 2017. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 12. ok-
tober 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§ 18, stk. 4-notat
Rigsrevisionen finder det meget utilfredsstillende, at Skatteministeriet fortsat ikke har
etableret et tilstrækkeligt styringsgrundlag for økonomien i udviklingen af det nye ejen-
domsvurderingssystem. Ministeriet har derved ikke overblik over, hvad det vil koste
at færdigudvikle systemet. Der er derfor fortsat behov for, at ministeriet styrker styrin-
gen af økonomien i projektet væsentligt.
Skatteministeriet har ikke etableret et tilstrækkeligt styringsgrundlag for økonomien i
projektet. Efter Rigsrevisionens beretning har ministeriet med Akt U fra april 2019 fået
en samlet bevilling på ca. 0,9 mia. kr. til udvikling af det nye ejendomsvurderingssy-
stem. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at ministeriet i forbindelse med Akt U ikke
havde et samlet overblik over projektets leverancer. Rigsrevisionen kan derfor ikke se,
hvilken sammenhæng mellem budget og leverancer ministeriet har lagt til grund for
økonomien i Akt U.
Skatteministeriet styrer ikke længere projektet efter det budget, der lå til grund for
Akt U. Ministeriet har ikke et overblik over de resterende leverancer i projektet, der
gør det muligt for ministeriet at følge op på sammenhængen mellem budget, forbrug
og leverancer. Ministeriet har nu oplyst, at det er ministeriets vurdering, at den eksi-
sterende økonomiske ramme ikke er tilstrækkelig til at færdigudvikle systemet, og mi-
nisteriet vil forelægge et nyt aktstykke for Finansudvalget snarest. Ministeriet er endvi-
dere i dialog med Statens It-råd om den samlede tidsplan for projektet.
Finansudvalget er ikke blevet orienteret om de væsentlige ændringer i projektet, der
fulgte af lovtilpasninger i december 2019. Dette er ikke i overensstemmelse med bud-
getvejledningens krav hertil.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: Rigsrevisionens notat om beretning om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem
2
Skatteministeriet har ikke et løbende overblik over, om de resterende leverancer kan
gennemføres inden for det resterende budget. Ministeriet følger ikke løbende op på
økonomien i det samlede projekt, men kun for det igangværende finansår. Ministeriet
har endvidere ikke etableret en registreringsramme, der dækker det samlede projekt.
Skatteministeriet har oplyst, at ministeriet grundlæggende er enig i Rigsrevisionens kri-
tikpunkter og finder, at den utilstrækkelige styring af projektet er utilfredsstillende. Mi-
nisteriet har oplyst, at der vil blive taget initiativer til at rette op herpå.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
resultaterne af Skatteministeriets arbejde med at etablere et styringsgrundlag, der
sikrer, at ministeriet løbende og afslutningsvis kan følge op på sammenhængen mel-
lem budget, forbrug og leverancer, herunder ministeriets arbejde med fremadrettet
at dokumentere sine skøn over udgifterne
resultaterne af Skatteministeriets planlagte og igangsatte initiativer i forhold til at
følge op på økonomien i udviklingen af it-systemet, så ministeriet løbende har over-
blik over, om de resterende leverancer kan gennemføres inden for det resterende
budget.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2017 en beretning om Skatteministeriets styring af øko-
nomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem. Beretningen handlede
om Skatteministeriets etablering af et grundlag for at kunne styre økonomien og om
ministeriets opfølgning herpå.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Skatteministeriets sty-
ring af økonomien havde været utilfredsstillende. Statsrevisorerne fandt det bl.a. ikke
tilfredsstillende, at størstedelen af ministeriets bevillingsansøgninger i aktstykkerne
havde været baseret på udokumenterede skøn og forudsætninger Det betød, at mi-
nisteriets oplysninger til Finansudvalget om, hvordan ministeriet var nået frem til de
forventede udgifter, havde været uigennemsigtige og usikre.
Det fremgik også af beretningen, at Skatteministeriet ikke havde fulgt gængse prin-
cipper i forhold til at styre økonomien, hverken i forhold til at etablere et styrings-
grundlag eller i forhold til at følge op på sammenhængen mellem budget, forbrug og
leverancer.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: Rigsrevisionens notat om beretning om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem
2245385_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Resultaterne af Skatteministeriets arbejde med
at etablere et styringsgrundlag, der sikrer, at mini-
steriet løbende og afslutningsvis kan følge op på
sammenhængen mellem budget, forbrug og leve-
rancer, herunder ministeriets arbejde med fremad-
rettet at dokumentere sine skøn over udgifterne.
2. Resultaterne af Skatteministeriets planlagte og
igangsatte initiativer i forhold til at følge op på øko-
nomien i udviklingen af it-systemet, så ministeriet
løbende har overblik over, om de resterende leve-
rancer kan gennemføres inden for det resterende
budget.
Status
Behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til de udestående
opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling, indhentning af doku-
mentation og dialog med Skatteministeriet.
Resultaterne af Skatteministeriets arbejde med at etablere et grundlag
for at styre økonomien
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Skatteministeriet ikke havde etableret et tilfreds-
stillende grundlag for løbende at styre økonomien.
8. Det fremgik af beretningen, at Skatteministeriet ikke siden 2015 havde haft et sam-
let budget til brug for sin styring af økonomien i udviklingen af ejendomsvurderingssy-
stemet, og at de budgetter, ministeriet havde lagt, ikke tog udgangspunkt i projektets
leverancer. Det fremgik desuden, at ministeriet havde baseret størstedelen af sine be-
villingsansøgninger i aktstykkerne på skøn og forudsætninger, som ikke var dokumen-
terede.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: Rigsrevisionens notat om beretning om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem
4
9. Den daværende skatteminister oplyste i sin redegørelse til beretningen i septem-
ber 2017, at Skatteministeriet havde gennemført en række initiativer til at forbedre
styringen af økonomien i projektet. Ministeriet havde bl.a. endeligt fastlagt de leveran-
cer, der var nødvendige for at kunne realisere lovgivningen om den nye vurderings-
ordning, og udarbejdet en samlet produktnedbrydning. I den forbindelse havde mini-
steriet estimeret de tilknyttede omkostninger samt koblet omkostninger og enkeltle-
verancer. Ministeren oplyste, at ministeriet var i gang med at omsætte dette til kon-
krete styringsbudgetter. Ministeren oplyste desuden, at ministeriet havde iværksat en
ekstern kvalificering af estimaterne, der skulle sikre, at estimaterne var så retvisende
som muligt, og at de fornødne økonomiske rammer var til stede for at realisere den
politiske aftale. Ministeriet ville på baggrund af produktnedbrydningen og de kvalifice-
rede estimater oversende et aktstykke til Folketingets Finansudvalg.
10. Rigsrevisionen har fulgt op på Skatteministeriets arbejde med at etablere et sty-
ringsgrundlag, der sikrer, at ministeriet løbende og afslutningsvis kan følge op på sam-
menhængen mellem budget, forbrug og leverancer, herunder ministeriets arbejde
med fremadrettet at dokumentere sine skøn over udgifterne.
11. Med tiltrædelsen af Akt U 11/4 2019 fik Skatteministeriet en samlet bevilling på ca.
0,9 mia. kr. til udvikling af det nye ejendomsvurderingssystem. Det fremgår af aktstyk-
ket, at ministeriet havde opnået øget klarhed over, hvad der skulle udvikles, og hvilket
resursebehov der ville være hertil. Projektet havde endvidere fået en ny tidsplan i for-
bindelse med forlig om et nyt ejendomssystem fra oktober 2018. Forud for Akt U hav-
de ministeriet med Akt V 29/05 2018 orienteret Finansudvalget om, at ministeriet for-
ventede en væsentlig ændring af udgifterne til det nye ejendomsvurderingssystem.
Skatteministeriet har oplyst, at ministeriet som grundlag for Akt U havde udarbejdet
et samlet og solidt dokumenteret budget for hele projektets levetid. Derudover har mi-
nisteriet oplyst, at der var etableret en økonomistyring for det samlede projekt, som
gjorde det muligt for ministeriet løbende at følge op på forbrug og leverancer.
12. Rigsrevisionen har gennemgået det materiale, som Skatteministeriet har lagt til
grund for aktstykket. Det fremgår af materialet, at der ikke var udarbejdet en detalje-
ret plan for projektets leverancer. Derudover fremgår det, at ministeriet endnu ikke
havde besluttet, hvordan ejendomsvurderingssystemet skulle udvikles for at kunne
anvendes på ejendomme inden for områderne ”erhverv” og ”skov og land”. Rigsrevi-
sionen kan derfor ikke se, hvilken sammenhæng mellem budget og leverancer mini-
steriet har lagt til grund for økonomien i aktstykket.
13. Skatteministeriet styrer ikke længere økonomien i projektet ud fra det budget, der
lå til grund for Akt U. Ministeriet har i forbindelse med Rigsrevisionens opfølgning i sa-
gen oplyst, at det er ministeriets vurdering, at økonomien i aktstykket ikke er tilstræk-
kelig til at færdigudvikle systemet. Ministeriet har nu oplyst, at ministeriet vil forelæg-
ge et nyt aktstykke for Finansudvalget snarest. Ministeriet er endvidere i dialog med
Statens It-råd om den samlede tidsplan for projektet. Ministeriet forventer at iværk-
sætte en række tiltag for at styrke styringen af projektet, herunder bl.a. ved at gen-
nemføre en undersøgelse af projektet med bidrag fra eksterne eksperter.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: Rigsrevisionens notat om beretning om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem
5
Skatteministeriet har endvidere oplyst, at der i december 2019 er gennemført en til-
pasning af den lovgivning, der ligger til grund for det nye ejendomsvurderingssystem.
Det er ifølge ministeriet årsagen til, at ministeriet ikke længere har et samlet overblik
over, hvilke leverancer det vil kræve at færdigudvikle systemet for områderne ”er-
hverv” og ”skov og land”. Ministeriet har videre oplyst, at ministeriet på området ”ejer-
boliger” har etableret et overblik over de nødvendige leverancer og udarbejdet et lov-
forslag på den baggrund. Ministeriet har endnu ikke udarbejdet budgetter for nogen
af de 3 områder ”erhverv”, ”skov og land” og ”ejerboliger”, der er baseret på de reste-
rende leverancer.
Rigsrevisionen finder, at Skatteministeriet burde have orienteret Finansudvalget, jf.
budgetvejledningens pkt. 2.2.18.3, fordi lovtilpasningerne i december 2019 medførte
væsentlige ændringer i projektet. Ministeriet har tidligere måtte beklage over for Fi-
nansudvalget, at ændringer til projektet ikke var blevet forelagt rettidigt.
14. Rigsrevisionens undersøgelse viser dermed, at Skatteministeriet ikke har etable-
ret et styringsgrundlag, der sikrer, at ministeriet løbende og afslutningsvis kan følge
op på sammenhængen mellem budget, forbrug og leverancer, herunder ministeriets
arbejde med fremadrettet at dokumentere sine skøn over udgifterne. Ministeriet har
oplyst, at ministeriet vil iværksætte en række tiltag for at styrke styringen af projektet.
Endelig viser Rigsrevisionens undersøgelse, at Finansudvalget ikke er blevet oriente-
ret om de væsentlige ændringer i projektet, der fulgte af lovtilpasningerne i december
2019. Dette er ikke i overensstemmelse med budgetvejledningens krav hertil.
Rigsrevisionen finder dette meget utilfredsstillende og vil fortsat følge punktet.
Resultaterne af Skatteministeriets planlagte og igangsatte initiativer i
forhold til at følge op på økonomien i udviklingen af it-systemet
Budgetvejledningen,
pkt. 2.2.18.3
I budgetvejledningens pkt.
2.2.18.3: fremgår følgende:
”Væsentlige ændringer under-
vejs i gennemførelsesfasen fo-
relægges Finansudvalget. Æn-
dringer i de samlede udgifter
med 10 pct. eller derover og
med mindst 6 mio. kr. er altid
væsentlige ændringer. Fore-
læggelse skal ske snarest og
senest 3 måneder efter, at in-
stitutionen blev bekendt med,
at der vil ske en væsentlig æn-
dring”.
15. Statsrevisorerne fandt, at Skatteministeriet ikke havde fulgt op på budget, forbrug
og leverancer.
16. Det fremgik af beretningen, at Skatteministeriet ikke havde haft en tilstrækkelig
tæt opfølgning på økonomien i udviklingen af det it-system, der skulle understøtte
ejendomsvurderingerne. Ministeriet havde ikke fulgt op på, hvad de gennemførte le-
verancer havde kostet, da ministeriet ikke havde etableret en registreringsramme,
der gjorde dette muligt. Ministeriet havde således ikke løbende overblik over, om de
forventede resterende leverancer kunne leveres inden for det resterende budget.
17. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Skatteministeriet var
i gang med at implementere en registreringsramme for tidsforbrug på projektniveau,
som skulle gøre det muligt at omkostningsfordele på de forskellige hovedelementer
i det samlede projekt. Herunder skulle de eksterne konsulenter oplyse deres tidsfor-
brug på de forskellige projekter, så tidsforbruget kunne kobles til leverancer og pro-
jektarbejder.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: Rigsrevisionens notat om beretning om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem
6
Skatteministeren oplyste endvidere, at Skatteministeriet fremadrettet ville følge mere
detaljeret op på økonomien i leverancer på tværs af projektet, og at der skulle være en
tæt kobling mellem produktnedbrydning, businesscase og styringsbudgetter. Konkret
skulle ministeriet forbedre grundlaget for den anlægsførte værdi op mod systemets
faktiske værdi. Dette skulle ske ved at forbedre ministeriets nedskrivningstests.
18. Rigsrevisionen har fulgt op på Skatteministeriets planlagte og igangsatte af initiati-
ver i forhold til at til at følge op på økonomien i udviklingen af it-systemet, så ministe-
riet løbende har overblik over, om de resterende leverancer kan gennemføres inden
for det resterende budget.
19. Skatteministeriet har oplyst, at Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, hvor udviklin-
gen af det nye ejendomsvurderingssystem er forankret, har implementeret en ny or-
ganisation i 2019. Den nye organisering skal ifølge ministeriet skabe gennemsigtighed
og ensrette økonomistyringen i styrelsens store it-udviklingsprojekter. Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen har efter den nye organisering arbejdet med udvikling af et nyt
koncept for økonomistyring. Konceptet er fortsat under udvikling, men er dog taget i
brug. På grund af arbejdet med det nye koncept for økonomistyring følger ministeriet
på nuværende tidspunkt kun op på økonomien inden for det igangværende finansår,
mens der ikke gennemføres en flerårig økonomiopfølgning i forhold til den samlede
udviklingsopgave.
20. Rigsrevisionens gennemgang af konceptet viser bl.a., at der ikke er etableret en
registreringsramme, som dækker det samlede projekt. Skatteministeriet har således
ikke på nuværende tidspunkt besluttet, om og i givet fald hvordan bl.a. lønudgifter, an-
lægsløn og indirekte produktionsomkostninger, herunder udgifter til eksterne konsu-
lenter, skal fordeles internt i projektet.
21. Rigsrevisionens undersøgelse viser dermed, at Skatteministeriets planlagte og
igangsatte initiativer i forhold til at følge op på økonomien i udviklingen af it-systemet
ikke har givet ministeriet et løbende overblik over, om de resterende leverancer kan
tilvejebringes inden for det resterende budget.
Rigsrevisionen finder dette meget utilfredsstillende og vil fortsat følge punktet.
Lone Strøm