Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 412
Offentligt
2236869_0001.png
FINANSMINISTERIET
Hovedbevægelser på finanslov
forslaget for 2021
i forhold til finansloven for 2020
August 2020
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 412: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2236869_0002.png
Side 2 af 37
FFL21 sammenlignet med FL2O
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2021
sammenlignet med finansloven for 2020 inden for hvert ministerområde samt for fæflespa
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2020. For hvert punkt henvises til den rele
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2021.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2021, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2020 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2021 skal ses i sam
menhæng med Betænkning overfinanstovforstagetfor 2027 iforhotd titfinanstovenfor 2020 der inde
holder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2020 til finanslov
forslaget for 2021.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 412: Forslag til finanslov for 2021 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2236869_0003.png
Side 10 af 37
§
9. Skatteministeriet
Øvrige storre
ændringer
Mindreudgiften på 237,9 mio. kr. skyldes en teknisk budgettering og skal ses i tilknytning
til de afsatte reserver til Skatteministeriet på 35. Generelle reserver
(
09.11.02.).
Mindreudgiften på 356,2 mio. kr. skyldes en teknisk budgettering og skal ses i tilknytning
til de afsatte reserver til Skatteministeriet på 35. Generelle reserver
(
09.31.03.).
Mindreudgiften på 1.280,4 mio. kr. skyldes en teknisk budgettering og skal ses i tilknyt
ning til de afsatte reserver til Skatteministeriet på
§
35. Generelle reserver
(
09.3 1.06.).
Mindreudgiften på 299,8 mio. kr. skyldes en teknisk budgettering og skal ses i tilknytning
til de afsatte reserver til Skatteministeriet på
§
35. Generelle reserver.
(
09.51.17.).
Merindtægten på 66,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er foretaget et opdateret skøn
for indregningen afgældsinddrivelsesfordringer til kursværdi
(
09.51.21.).
Merudgiften på 377,9 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er foretaget et opdateret skøn
for indregningen af gældsinddrivelsesfordringer til kursværdi. Dertil er kursværdiregule
ring afharmoniseringsrenter, der tidligere var opført under
§
09.5 1.24. Indtægter fra har
monisering af inddrivelsesrenten, indbudgetteret på kontoen
(
09.51.22.).
Merindtægten på 390,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at indtægter vedrørende harmo
niseringsrenter, der tidligere var opført under
§
09.51.24. Indtægter fra harmonisering af
inddrivelsesrenten, er indbudgetteret på kontoen
(
09.51.22.).
Mindreudgiften på 62,8 mio. kr. skyldes, at kontoen nedlægges, og at kursværdiregulering
af harmoniseringsrenter flyttes til
§
09.51.22. Personlige fordringer og
§
38.61.01. Ren
teindtægter mv.
(
09.51.24.).
Mindreindtægten på 208,5 mio. kr. skyldes, at kontoen nedlægges, og at indtægter ved
rørnde harmoniseringsrenter flyttes til de ovenfor nævrte konti på finansloven
(
(i9.51.24.).
Merudgiften på 28,0 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er tilført midler vedr, initiati
ver,
jf.
Aftale mellem den daværende VLAK-regering, KL og Danske Regioner om le
delse- og kompetencer i den offentlige sektor af februar 2019, samt til implementering
af fællesstatslige løsninger for konsulent- og advokatydelser
(
09.61.01.).
Mindreudgifren på 60,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der forventes flere afgivne til
sagn fra Den Statslige Kompetencefond i 2020 end i 2021
(
09.61.04.).