Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 399
Offentligt
2233337_0001.png
Kommissorium
godkendt 04.12.2019
Spilreklamenævnet
1. Formål
Branchenævnet for ansvarlig markedsføring af spil (herefter Spilreklamenævnet), har
til formål at værne om og sikre god adfærd og ansvarlig markedsføring af spil i
Danmark. Spilreklamenævnet har til opgave at behandle klagesager over
markedsføring af spil, herunder at udtale sig om den påklagede markedsføring.
2. Opgaver
Spilreklamenævnets opgave er at modtage, behandle og udtale sig i klagesager over
markedsføring af spil i Danmark. Spilreklamenævnet giver klager og indklagede
mulighed for at kommentere på en klage, hvorefter en klage kan behandles.
Spilreklamenævnet behandler alle klager over markedsføring af spil i Danmark.
Behandlingen af klager over markedsføring af spil afgøres efter spilreklamenævnets
retningslinjer for god markedsføringsskik.
Retningslinjerne udspringer af nævnets fortolkning af god markedsføringsskik og god
erhvervsskik (markedsføringslovens §§3 og 4). Ved udarbejdelse af retningslinjerne
inddrages tillige branchens adfærdskodeks.
I tilfælde, hvor et flertal i Spilreklamenævnet mener, at der foreligger et brud på
retningslinjerne, udtaler nævnet en kritik af indklagede og dennes reklame.
Afgørelser i nævnet træffes med simpelt flertal, ved stemmelighed er formandens
stemme afgørende. Afgørelser, hvortil nævnet udtaler en kritik, offentliggøres på
nævnets hjemmeside.
Spilreklamenævnet kan tage en sag om uansvarlig markedsføring af spil op af egen
drift.
Spilreklamenævnet udarbejder og tilpasser løbende en klagevejledning og
klageformular, der let kan tilgås fra Spilreklamenævnets hjemmeside.
Spilreklamenævnet udarbejder efter etableringen en forretningsorden og
mødekalender.
3. Medlemmer af nævnet
Spilreklamenævnet sammensættes af medlemmer med særligt branchekendskab på
tværs af hele spilbranchen samt eksterne medlemmer med særlige kompetencer.
Sekretariatet udpeger sammen med aftaleparterne en ekstern formand, der er
advokat eller dommer.
Medlemmer med branchekendskab udpeges efter indstilling fra
Kasinoforeningen
DOGA
DAB
Lotterierne
1
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Henvendelse af 19/8-20 fra HORESTA om etablering af et Spilreklamenævn
2233337_0002.png
Eksterne medlemmer udpeges efter indstilling fra
Forskningsklinikken for ludomani
Kreativitet og Kommunikation
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen (Observatør)
Medlemmer udpeges i en treårig periode med mulighed for genudpegning.
4) Sekretariat
Spilreklamenævnets sekretariat udfører den daglige drift, herunder indsamler og
forbereder klagesager til nævnets behandling. En sekretariatsleder med juridisk
baggrund er ansvarlig for den daglige drift.
Sekretariatet udarbejder interne procedurer for modtagelse og behandling af sager,
herunder hvordan klager og indklagede høres i behandlingen.
Umiddelbart efter et kalenderårs afslutning udarbejder sekretariatet en redegørelse
for året, der er gået. Årsredegørelsen godkendes af Spilreklamenævnet forud for
offentliggørelse.
I forbindelse med offentliggørelsen indkaldes alle tilsluttende aftaleparter bag
Adfærdskodekset til et årsmøde. På årsmødet kan Adfærdskodekset og kommissoriet
for Spilreklamenævnet drøftes og revideres. På mødet godkendes budgettet for det
kommende år.
5) Begrænsninger og kompetence
Nævnets udtalelser og kritik af markedsføring, der efter nævnets opfattelse ikke lever
op til retningslinjerne er alene udtryk for nævnets egen holdning. Afgørelserne er
således ikke juridisk bindende for parterne.
Spilreklamenævnet forsøger at indgå en aftale med Forbrugerombudsmanden (FOB),
med henblik på at kunne oversende sager om grove eller gentagende overtrædelser.
FOB kan på den baggrund vurdere, om der er grundlag for at indlede en bødesag
efter markedsføringslovens bestemmelser.
6) Tidsramme
Spilreklamenævnet etableres pr. 1. januar 2020.
7) Økonomi
Spilreklamenævnets
basisfinansiering sker gennem ’medlemsbetaling’
fra
aftaleparterne bag Adfærdskodekset for spilbranchen efter en fordelingsnøgle.
Aftaleparterne bag adfærdskodekset godkender på det årlige møde budgettet for det
næstkommende kalenderår.
8) Evaluering
Spilreklamenævnet evalueres primo 2021.
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 399: Henvendelse af 19/8-20 fra HORESTA om etablering af et Spilreklamenævn
3