Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 398
Offentligt
2232693_0001.png
Fra:
Henrik Busch [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. august 2020 20:02
Til:
Tina Grønlund <[email protected]>; REU | Retsudvalget <[email protected]>
Emne:
Ulovlige biler på gaden - manglende skattebetaling og afgifter pr. 18.08.2020
Denne mail må gerne offentliggøres på FT´s hjemmeside og omdeles til de to udvalgs medlemmer.
Retsudvalg
Skatteudvalg
Tak.
H.B.
Fra:
Henrik Busch
Sendt:
18. august 2020 19:58
Til:
Justitsministeriet <[email protected]>;
[email protected]
Cc:
[email protected]; [email protected]
Emne:
Ulovlige biler på gaden - manglende skattebetaling og afgifter pr. 18.08.2020
Kære Morten og Nick,
Igen i dag fik vi oplyst at der stadig kører ganske mange biler rundt på Danmarks gader og veje uden at have
betalt afgift og eller forsikring. Nu ca. 200.000 biler.
I fjor som det fremgår af nedenstående mails korrespondance spurgte jeg den 9. august 2019
sidste år
om:
En anden tanke er at de tal der kom frem vedr. SKAT og at ca. 400.000 biler i Danmark kører rundt uden
forsikring eller registrering eller med en bilejer der er frakendt førerretten, kan man sige hvorfor gør Politiet
ikke noget mere målrettet ved det? De er så glade for det nye udstyr der kan nummerplade scanne i en fart,
men de er kun monteret på ganske få af Politiets biler. Det burde der gøres noget ved. Ved godt at der også
er faste kameraer oppe visse steder der scanner, men det undrer mig at der ikke gribes lidt hårdere ind her
på folk der snyder med ovenstående. Det letteste ville være at have kamera op ved f.eks. Storebæltsbroen
og så nappe dem der ikke har orden i papirerne når de når over broen den ene eller anden vej. Blot et
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0002.png
eksempel. Kunne også anvendes i morgenmyldertrafikken hvor tusinde vis af bilister med sneglefart sidder i
kø og hvor man med en mindre indsats kunne plukke dem ud der skal plukkes ud.
Skal lige nævne at jeg trods gentagende rykkere
aldrig
har fået svar på min henvendelse som eller også blev
sendt til Folketinget Ombudsmand for at fremskaffe svar
måske jeg blot har været uheldig
eller ramt en
meget øm tå.
De tal vi i dag fik fra Rigsrevisionen om at danskerne skylder SKAT 130 mia. kr. Et stort beløb. Lige det
omkring det ikke at betale sine bilafgifter er dybt krænkende for os som betaler det vi skal. At der nu kan
køre næsten 200.000 biler rundt som burde være til at plukke for Politiet vidner om at der ikke er viljen til
at gå efter ”de lette pe ge”.
Visse af Politiets biler er udstyret med det nødvendige udstyr til at afsløre disse syndere der ikke betaler det
de skal men får lov at fortsætte med at køre. At Politiet ikke får de nødvendige oplysninger fra SKAT kan vi
ikke længere sige er systemerne der gennem de seneste år tilført milliarder og personaleressourcer til at
løse de problemer der nu har været kendt længe.
Hvis tallene er korrekte og der kører henved 200.000 biler rundt som skylder
skal der tages aktion nu
alt
andet er urimeligt ift. dem der betaler det de skal. Det er et skråplan som I som ansvarlige ministre NU skal
gøre noget ved. Måske I selv husker som oppositionspolitikere at den samme kritik blev rettet den anden
vej dengang.
Jeg har ventet i over et år på svar
nu forstærkes min oplagte interesse for at vide hvorfor der ikke sker
noget
især fordi det kan løses ret enkelt og uden bortforklaringer om systemer.
Politiet har udstyret
se at komme i gang og sørg for at de politibiler der har udstyret også bruger det og er
på gaden
det er mildest talt pinligt at der kun er klippet under 700 nummerplader sidste år ud af ca.
35.000 af Skattemyndighederne anviste plader der skal inddrages. Ud over det mangler SKAT så at
overlevere de næste ca. 150.000 nummerplade oplysninger.
Hvad er jeres kommentar.
Tak.
H.B.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0003.png
Fra:
Henrik Busch
Sendt:
18. januar 2020 18:37
Til:
[email protected]; [email protected]
Emne:
Att: Ombudsmand Niels Fenger
Kære Niels Fenger,
Jeg har forsøgt at sende nedenstående via Ombudsmandens hjemmeside men får fejl igen og igen trods jeg
har udfyldt alt…derfor de e ai.
Tak
H.B.
Manglende svar på to ret konkrete mail´s sendt til ministeren i sommers og trods gentagende rykkere
endnu intet svar. Min tilgang er faktisk en positiv holding til at forberede de bedste betingelser frem mod
det forestående Politi Forlig.
Derfor utroligt at man ikke opnår svar.
H.B.
Hvis de ” ye” regeri g ø sker at være på o ga gshøjde
med borgerne bør man svare på henvendelserne
fra Borgerne.
Her et eksempel hvor svar tiden er over 5 måneder på spørgsmål som kan bakke Politiet op. Jeg har den
største respekt for Politiets arbejde og gør meget for at bidrage til at ressourcerne også står mål med
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0004.png
udfordringerne
netop derfor føler jeg at en manglende besvarelse er et brist i vores offentlige
kommunikation.
Hvis ikke jeg får svar i løbet af 8 dage sendes det til Folketingets ombudsmand.
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 16. december 2019 09:21
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
31. juli skrev jeg til dig som ny justitsminister. Her 4 måneder efter fortsat intet svar.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 7. december 2019 12:50
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Måtte man modtage et svar?
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0005.png
Sendt: 16. oktober 2019 14:46
Til:
[email protected]
Emne: VS: Kære Justitsminister
Ved godt at der er travlt i ministeriet.
Der er nok at se til.
Politiets opgaver fylder meget
rigtig meget for os borgere og vi har grundlæggende en ret stor tillid til
politiet.
Den tillid burde følge op af dig som minister så man kunne få indsigt eller indtryk af at du også som minister
bakker vores Politi op.
Der er har i pressen været en række sager i denne uge hvor Politiet har svigtet
men det er ikke det der er
it a ligge de …. it e este for ål er at sikre at Da sk Politi har de for ød e politiske opbakning
højeste niveau.
Som borger har man ret til et svar fra en minister og jeg håber du ser det som en opbakning både til dig
som ansvarlig politikker men også til vores Politi.
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 6. oktober 2019 08:18
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Måtte jeg venligst få et svar.
Tak.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0006.png
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 7. september 2019 08:48
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Vil det være muligt at modtage en reaktion?
Tak.
God weekend.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 24. august 2019 12:56
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Måtte jeg venligst modtaget et svar?
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 9. august 2019 07:34
Til:
[email protected]
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
Emne: Kære Justitsminister
Håber du har haft en god ferie og er klar til de mange opgaver der venter.
Tillader mig at skrive til dig af flere årsager.
Den første er det forsøg som Borgmester Hans Toft vil gennemføre i Gentofte med et privat vagtværn for at
gøre hans borgere mere trygge. En glimrende ide´ som er blevet taget godt imod af borgerne men
naturligvis møder kritik fra Claus Oxfeldt fra Politiforbundet
ikke overraskende. Jeg har skrevet til Claus
for at massere ham lidt på sine holdninger
kopi af mailen findes nedenfor.
Politiet har altid fået min store støtte og får det fortsat
de gør det godt og har nok at se til.
Den anden årsag til jeg skriver er at jeg følger Politiets arbejde ret tæt og lader mig altid inspirere af de
konkrete oplevelser man kan se er ude for på deres rutineopgaver. Det ses i de udmærkede tv-programmer
Razzia og Politijagten på diverse tv-kanaler.
Der henter politifolk inspiration fra England, USA og Australien og man oplever hvordan vi på nogen
områder er foran men på andre områder er stærkt bagud.
Her tænker jeg bla. på narkokørsel. Ser man på de tal der kommer fra USA og Australien tager de flere
bilister med narko i blodet end alkohol. Derfor undrer det mig at vi ikke har det nødvendige udstyr i flere af
politiets biler men skal hente en anden patrulje hvis der skal testet. Det kan være et spørgsmål om penge
det ved jeg godt
men i Australien har de et lille engangs testapparat som de bruger til at screene spyttet
og ikke nødvendigvis den store computer som visse af vores politibiler er udstyret med
dog ganske få. Jeg
tror IKKE vi standser mange med narko
eller får sagerne frem da det er besværligt for politiet uden en
mini tester eller udstyr til det.
En anden tanke er at de tal der kom frem vedr. SKAT og at ca. 400.000 biler i Danmark kører rundt uden
forsikring eller registrering eller med en bilejer der er frakendt førerretten, kan man sige hvorfor gør Politiet
ikke noget mere målrettet ved det? De er så glade for det nye udstyr der kan nummerplade scanne i en
fart, men de er kun monteret på ganske få af Politiets biler. Det burde der gøres noget ved. Ved godt at der
også er faste kameraer oppe visse steder der scanner, men det undrer mig at der ikke gribes lidt hårdere
ind her på folk der snyder med ovenstående. Det letteste ville være at have kamera op ved f.eks.
Storebæltsbroen og så nappe dem der ikke har orden i papirerne når de når over broen den ene eller anden
vej. Blot et eksempel. Kunne også anvendes i morgenmyldertrafikken hvor tusinde vis af bilister med
sneglefart sidder i kø og hvor man med en mindre indsats kunne plukke dem ud der skal plukkes ud.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0008.png
Sidst men ikke mindst så skal antallet af spiritusbilister bringes ned. Det er klart for enhver at det er et stort
problem og en reel risiko og fare. Flere målrettede kontroller meget massivt og synligt
der hvor Politiet
har erfaringer for at der ofte køres spritkørsel. På de store og små razziaer de laver bør der være en læge til
stede for at tage blodprøver. Det er alt for besværligt at skulle fragte folk ind til hospitalet eller gården og
tilkalde en læge.
En sidste ting. KLIP i kørekortet bør være obligatorisk ved at tale i håndholdt mobil under kørslen
alt, alt
for mange overtræder dette forbud og bødestørrelsen hævet nu til 1.500 kr. er ikke nok.
Spørgsmål til overvejelse:
1)
2)
Hvad koster det at udstyre en Politibil med et narkotest apparat?
Kan vi lade os inspirere af dem Australien bruger?
3)
Hvad koster et udstyr til nummerplade scanning på en Politi bil? Og hvorfor er de ikke på
langt flere vogne?
Ønsker blot at Politiet opnår også din opbakning som ny minister
glæder mig til at høre dine svar.
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 31. juli 2019 17:29
Til:
[email protected]
Cc: Hans Toft (ht) <[email protected]>
Emne: Tryghed i Gentofte
Kære Claus,
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
I ganske mange år jeg samarbejdet rigtig godt med Politiet og de sidste mange år kæmpet for flere
ressourcer til Politiet og forsvaret jeg i mange sammenhænge både Politisk og offentligt.
Vores Kreds er Nordsjællands politi og hvis du spørger der vil du vide at samarbejdet fungerer fint.
Vi har på vores vej for et par år siden efter ret mange indbrud i huse og i biler haft et tæt samarbejde på
vejen om at dele oplevelser og hændelser. Resultatet er en mindre nedgang i antallet af indbrud i huse,
men desværre er indbrud i biler et kæmpe problem.
Beboeren på vejen er utrygge og det skal der gøres noget ved. Vi er alle klar over at politiet IKKE kan rykke
ud til hvad som helst og må prioritere sine opgaver. Men borgerne kan ikke forstå at der ikke rigtig sker
noget efter en henvendelse eller en anmeldelse.
I sin tid var jeg med til at starte G4S (dengang Falck Securitas) vagtkorps op i Kbh. City. Jeg sad som direktør
i Magasin og vi havde selv vores eget vagtkorps men Strøget var slemt plaget af butikstyve og lommetyve
mv. Det fik vi via KCC rettet op på med hjælp af det private vagtkorps. Det fungerer jo den dag i dag rigtig
godt over hele la det og har taget eget ”u ødve digt” arbejde fra Politiet.
Det håber jeg du vil erkende.
Jeg har fulgt den udvikling siden 1990 og ser også at de private vagtkorps har fået lidt flere redskaber uden
dog at have andre beføjelser end en privat person har
men vi ved det virker både præventivt og i
opklarings øjemed.
Jeg er fuldt ud klar over din rolle i denne sag (som formand for Politiforbundet) om Gentoftes ønske om at
starte et vagtkorps op. Men jeg må også sige at der er et behov for mere synligt Politi eller professionelt
vagtværn og ikke mindst en tryghed for borgerne. Om det så er Politiet der skal løse opgaven eller andre
det må bero på med hvilken hastighed tingene kan og skal sættes i gang.
Fra min tid som direktør i Københavns Lufthavn havde vi mange samtaler med såvel Politiet som
Justitsministrene undervejs om hvorfor der skal sidde fuldt uddannede Politifolk i skudsikre bokse og
kontrollere folks pas. Det er en administrativ opgave der sagtens kunne løses af HK ansatte folk i Politiet
hvilket vel også nu er gennemført. Ligeledes var det uforståeligt for mange hvorfor der hver dag sad 100
fuldt uddannede Politifolk i ATK vognene
nuvel vi skal køre pænt men det kunne også løses af andre.
Senest Politi Kadetterne som tager grænsekontrollen og det lader til at virke fint. En anden opgave Politiet
fik outsourcet (delvist) er bevogtningsopgaver af Synagogen og den Jødiske ambassade og ambassadebolig
begge her i området. Der er Militæret sat ind dog med støtte far Politiet
men ved ambassaden ser jeg
næsten hvor dag at hvor to Politifolk klarede opgaven er der nu 3 mand og ofte 1-2 Politifolk
hvor er så
lige logikken henne her?
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
Hvis vores Borgmester Hans Toft får sin ide´ igennem
jeg overbevist om at borgerne bliver glade. For så
sker der noget og det er vigtigt. De folk som i givet fald skal patruljere gør jo nøjagtigt det samme som
andre vagtfolk fra private selskaber gør kører rundt og holder øje, rapporterer mistænkelige personer og
adfærd og inddrager myndighederne hvis det er nødvendigt. Men frem for alt vil de være tilgængelige for
nærområdet og vil ikke blive nedprioriteret som mange føler nu.
Jeg ved godt at en indbrudssag ikke er det fedeste for en Politi mand at fortælle ægtefællen når han
kommer hjem. Ofte er sporene for få eller opgaven for uoverskuelig
men kan konstatere at indbrud har
en af de laveste opklaringsprocenter af næsten alle kriminalitetsformer. Det kan man undre sig over.
Jeg undrer mig især over det
fordi det for tiden
de sidste 5-6 år har været organiseret kriminalitet fra
især bander fra øst Europa der hærger på togter gennem Nordsjælland og at det er serier af indbrud i biler
og huse.
Det burde man kunne dæmme op for med Razzia og målrettet indsatser. Vi ser i mange af de tv-
udsendelser Politiet selv medvirker i at f.eks. Razzia ved havnene i Rødby og Gedser og målrettede
indsatser ved grænsen har båret frugt
mere af det. Tak.
Der stjæles over 50.000 cykler om året
de dyreste kører sikkert rundt et sted syd/øst på samme sted som
de ting der stjæles fra vores biler ender. Der afmonteres lys på vejens Porcher, der stjæles air backs, GPS og
andet udstyr og vores genbo har haft tre hændelser med samme bil indenfor ca. 1 år. Af egen lomme har
han måtte betale næsten 40.000 kr.
Claus, du må ikke være i tvivl om jeg kæmper videre for flere ressourcer til Politiet og den nye regering ved
det allerede. Jeg lægger det maksimale pres på da jeg ved at jeres opgaver indenfor Bander, økonomisk
kriminalitet, Narko, personbeskyttelse og it kriminalitet kræver flere ressourcer og andre kompetencer.
Derfor håber jeg også på at du vil se positivt på det forslag Hans Toft kommer med og medvirke aktivt til at
finde løsninger og ikke gå i forsvar
–men
ligesom med Paskontrollen, Grænsekontrollen og de private
vagtværn på strøget og i butikscentre at finde gode løsninger så politiet kan prioritere deres tid bedre på
endnu vigtigere opgaver end lige et indbrud i Gentofte
uden at det går ud over borgernes tryghed og
opfattelse af samme.
Du kan stole på at jeg kæmper for Politiet!
busch on board
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0011.png
Henrik Busch
Direktør/CEO
Bestyrelsesformand/Chairman
St. Kongens gade 63 A 3-1 1264 Kbh. K
+45 40 40 17 07
[email protected]
[email protected]
[email protected]
www.linkedin.com/in/buschhenrik
https://www.instagram.com/superbusch1/
www.buschonboard.dk
CVR: DK-31 08 81 35
HUSK
NETVÆRK BETYDER ALT !!!
Med Busch
så sker der noget!
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0012.png
Måtte man modtage et svar?
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 16. oktober 2019 14:46
Til:
[email protected]
Emne: VS: Kære Justitsminister
Ved godt at der er travlt i ministeriet.
Der er nok at se til.
Politiets opgaver fylder meget
rigtig meget for os borgere og vi har grundlæggende en ret stor tillid til
politiet.
Den tillid burde følge op af dig som minister så man kunne få indsigt eller indtryk af at du også som minister
bakker vores Politi op.
Der er har i pressen været en række sager i denne uge hvor Politiet har svigtet
men det er ikke det der er
mit anligge
de …. it e este for ål er at sikre at Da sk Politi har de for ød e politiske opbak i g på
højeste niveau.
Som borger har man ret til et svar fra en minister og jeg håber du ser det som en opbakning både til dig
som ansvarlig politikker men også til vores Politi.
Tak.
H.B.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0013.png
Fra: Henrik Busch
Sendt: 6. oktober 2019 08:18
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Måtte jeg venligst få et svar.
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 7. september 2019 08:48
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Vil det være muligt at modtage en reaktion?
Tak.
God weekend.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 24. august 2019 12:56
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Måtte jeg venligst modtaget et svar?
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0014.png
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 9. august 2019 07:34
Til:
[email protected]
Emne: Kære Justitsminister
Håber du har haft en god ferie og er klar til de mange opgaver der venter.
Tillader mig at skrive til dig af flere årsager.
Den første er det forsøg som Borgmester Hans Toft vil gennemføre i Gentofte med et privat vagtværn for at
gøre hans borgere mere trygge. En glimrende ide´ som er blevet taget godt imod af borgerne men
naturligvis møder kritik fra Claus Oxfeldt fra Politiforbundet
ikke overraskende. Jeg har skrevet til Claus
for at massere ham lidt på sine holdninger
kopi af mailen findes nedenfor.
Politiet har altid fået min store støtte og får det fortsat
de gør det godt og har nok at se til.
Den anden årsag til jeg skriver er at jeg følger Politiets arbejde ret tæt og lader mig altid inspirere af de
konkrete oplevelser man kan se er ude for på deres rutineopgaver. Det ses i de udmærkede tv-programmer
Razzia og Politijagten på diverse tv-kanaler.
Der henter politifolk inspiration fra England, USA og Australien og man oplever hvordan vi på nogen
områder er foran men på andre områder er stærkt bagud.
Her tænker jeg bla. på narkokørsel. Ser man på de tal der kommer fra USA og Australien tager de flere
bilister med narko i blodet end alkohol. Derfor undrer det mig at vi ikke har det nødvendige udstyr i flere af
politiets biler men skal hente en anden patrulje hvis der skal testet. Det kan være et spørgsmål om penge
det ved jeg godt
men i Australien har de et lille engangs testapparat som de bruger til at screene spyttet
og ikke nødvendigvis den store computer som visse af vores politibiler er udstyret med
dog ganske få. Jeg
tror IKKE vi standser mange med narko
eller får sagerne frem da det er besværligt for politiet uden en
mini tester eller udstyr til det.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
En anden tanke er at de tal der kom frem vedr. SKAT og at ca. 400.000 biler i Danmark kører rundt uden
forsikring eller registrering eller med en bilejer der er frakendt førerretten, kan man sige hvorfor gør Politiet
ikke noget mere målrettet ved det? De er så glade for det nye udstyr der kan nummerplade scanne i en
fart, men de er kun monteret på ganske få af Politiets biler. Det burde der gøres noget ved. Ved godt at der
også er faste kameraer oppe visse steder der scanner, men det undrer mig at der ikke gribes lidt hårdere
ind her på folk der snyder med ovenstående. Det letteste ville være at have kamera op ved f.eks.
Storebæltsbroen og så nappe dem der ikke har orden i papirerne når de når over broen den ene eller anden
vej. Blot et eksempel. Kunne også anvendes i morgenmyldertrafikken hvor tusinde vis af bilister med
sneglefart sidder i kø og hvor man med en mindre indsats kunne plukke dem ud der skal plukkes ud.
Sidst men ikke mindst så skal antallet af spiritusbilister bringes ned. Det er klart for enhver at det er et stort
problem og en reel risiko og fare. Flere målrettede kontroller meget massivt og synligt
der hvor Politiet
har erfaringer for at der ofte køres spritkørsel. På de store og små razziaer de laver bør der være en læge til
stede for at tage blodprøver. Det er alt for besværligt at skulle fragte folk ind til hospitalet eller gården og
tilkalde en læge.
En sidste ting. KLIP i kørekortet bør være obligatorisk ved at tale i håndholdt mobil under kørslen
alt, alt
for mange overtræder dette forbud og bødestørrelsen hævet nu til 1.500 kr. er ikke nok.
Spørgsmål til overvejelse:
1)
2)
Hvad koster det at udstyre en Politibil med et narkotest apparat?
Kan vi lade os inspirere af dem Australien bruger?
3)
Hvad koster et udstyr til nummerplade scanning på en Politi bil? Og hvorfor er de ikke på
langt flere vogne?
Ønsker blot at Politiet opnår også din opbakning som ny minister
glæder mig til at høre dine svar.
Tak.
H.B.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0016.png
Fra: Henrik Busch
Sendt: 31. juli 2019 17:29
Til:
[email protected]
Cc: Hans Toft (ht) <[email protected]>
Emne: Tryghed i Gentofte
Kære Claus,
I ganske mange år jeg samarbejdet rigtig godt med Politiet og de sidste mange år kæmpet for flere
ressourcer til Politiet og forsvaret jeg i mange sammenhænge både Politisk og offentligt.
Vores Kreds er Nordsjællands politi og hvis du spørger der vil du vide at samarbejdet fungerer fint.
Vi har på vores vej for et par år siden efter ret mange indbrud i huse og i biler haft et tæt samarbejde på
vejen om at dele oplevelser og hændelser. Resultatet er en mindre nedgang i antallet af indbrud i huse,
men desværre er indbrud i biler et kæmpe problem.
Beboeren på vejen er utrygge og det skal der gøres noget ved. Vi er alle klar over at politiet IKKE kan rykke
ud til hvad som helst og må prioritere sine opgaver. Men borgerne kan ikke forstå at der ikke rigtig sker
noget efter en henvendelse eller en anmeldelse.
I sin tid var jeg med til at starte G4S (dengang Falck Securitas) vagtkorps op i Kbh. City. Jeg sad som direktør
i Magasin og vi havde selv vores eget vagtkorps men Strøget var slemt plaget af butikstyve og lommetyve
mv. Det fik vi via KCC rettet op på med hjælp af det private vagtkorps. Det fungerer jo den dag i dag rigtig
godt over hele la det og har taget eget ”u ødve digt” arbejde fra Politiet. Det håber jeg du vil erke de.
Jeg har fulgt den udvikling siden 1990 og ser også at de private vagtkorps har fået lidt flere redskaber uden
dog at have andre beføjelser end en privat person har
men vi ved det virker både præventivt og i
opklarings øjemed.
Jeg er fuldt ud klar over din rolle i denne sag (som formand for Politiforbundet) om Gentoftes ønske om at
starte et vagtkorps op. Men jeg må også sige at der er et behov for mere synligt Politi eller professionelt
vagtværn og ikke mindst en tryghed for borgerne. Om det så er Politiet der skal løse opgaven eller andre
det må bero på med hvilken hastighed tingene kan og skal sættes i gang.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
Fra min tid som direktør i Københavns Lufthavn havde vi mange samtaler med såvel Politiet som
Justitsministrene undervejs om hvorfor der skal sidde fuldt uddannede Politifolk i skudsikre bokse og
kontrollere folks pas. Det er en administrativ opgave der sagtens kunne løses af HK ansatte folk i Politiet
hvilket vel også nu er gennemført. Ligeledes var det uforståeligt for mange hvorfor der hver dag sad 100
fuldt uddannede Politifolk i ATK vognene
nuvel vi skal køre pænt men det kunne også løses af andre.
Senest Politi Kadetterne som tager grænsekontrollen og det lader til at virke fint. En anden opgave Politiet
fik outsourcet (delvist) er bevogtningsopgaver af Synagogen og den Jødiske ambassade og ambassadebolig
begge her i området. Der er Militæret sat ind dog med støtte far Politiet
men ved ambassaden ser jeg
næsten hvor dag at hvor to Politifolk klarede opgaven er der nu 3 mand og ofte 1-2 Politifolk
hvor er så
lige logikken henne her?
Hvis vores Borgmester Hans Toft får sin ide´ igennem
jeg overbevist om at borgerne bliver glade. For så
sker der noget og det er vigtigt. De folk som i givet fald skal patruljere gør jo nøjagtigt det samme som
andre vagtfolk fra private selskaber gør kører rundt og holder øje, rapporterer mistænkelige personer og
adfærd og inddrager myndighederne hvis det er nødvendigt. Men frem for alt vil de være tilgængelige for
nærområdet og vil ikke blive nedprioriteret som mange føler nu.
Jeg ved godt at en indbrudssag ikke er det fedeste for en Politi mand at fortælle ægtefællen når han
kommer hjem. Ofte er sporene for få eller opgaven for uoverskuelig
men kan konstatere at indbrud har
en af de laveste opklaringsprocenter af næsten alle kriminalitetsformer. Det kan man undre sig over.
Jeg undrer mig især over det
fordi det for tiden
de sidste 5-6 år har været organiseret kriminalitet fra
især bander fra øst Europa der hærger på togter gennem Nordsjælland og at det er serier af indbrud i biler
og huse.
Det burde man kunne dæmme op for med Razzia og målrettet indsatser. Vi ser i mange af de tv-
udsendelser Politiet selv medvirker i at f.eks. Razzia ved havnene i Rødby og Gedser og målrettede
indsatser ved grænsen har båret frugt
mere af det. Tak.
Der stjæles over 50.000 cykler om året
de dyreste kører sikkert rundt et sted syd/øst på samme sted som
de ting der stjæles fra vores biler ender. Der afmonteres lys på vejens Porcher, der stjæles air backs, GPS og
andet udstyr og vores genbo har haft tre hændelser med samme bil indenfor ca. 1 år. Af egen lomme har
han måtte betale næsten 40.000 kr.
Claus, du må ikke være i tvivl om jeg kæmper videre for flere ressourcer til Politiet og den nye regering ved
det allerede. Jeg lægger det maksimale pres på da jeg ved at jeres opgaver indenfor Bander, økonomisk
kriminalitet, Narko, personbeskyttelse og it kriminalitet kræver flere ressourcer og andre kompetencer.
Derfor håber jeg også på at du vil se positivt på det forslag Hans Toft kommer med og medvirke aktivt til at
finde løsninger og ikke gå i forsvar
–men
ligesom med Paskontrollen, Grænsekontrollen og de private
vagtværn på strøget og i butikscentre at finde gode løsninger så politiet kan prioritere deres tid bedre på
endnu vigtigere opgaver end lige et indbrud i Gentofte
uden at det går ud over borgernes tryghed og
opfattelse af samme.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0018.png
Du kan stole på at jeg kæmper for Politiet!
busch on board
Henrik Busch
Direktør/CEO
Bestyrelsesformand/Chairman
Slotsvej 10A
DK-2920 Charlottenlund
+45 40 40 17 07
[email protected]
[email protected]
[email protected]
www.linkedin.com/in/buschhenrik
https://www.instagram.com/superbusch1/
www.buschonboard.dk
CVR: DK-31 08 81 35
HUSK
NETVÆRK BETYDER ALT !!!
Med Busch
så sker der noget!
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0019.png
31. juli skrev jeg til dig som ny justitsminister. Her 4 måneder efter fortsat intet svar.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 7. december 2019 12:50
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Måtte man modtage et svar?
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 16. oktober 2019 14:46
Til:
[email protected]
Emne: VS: Kære Justitsminister
Ved godt at der er travlt i ministeriet.
Der er nok at se til.
Politiets opgaver fylder meget
rigtig meget for os borgere og vi har grundlæggende en ret stor tillid til
politiet.
Den tillid burde følge op af dig som minister så man kunne få indsigt eller indtryk af at du også som minister
bakker vores Politi op.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0020.png
Der er har i pressen været en række sager i denne uge hvor Politiet har svigtet
men det er ikke det der er
it a ligge de …. it e este for ål er at sikre at Da sk Politi har de for ød e politiske opbak i g på
højeste niveau.
Som borger har man ret til et svar fra en minister og jeg håber du ser det som en opbakning både til dig
som ansvarlig politikker men også til vores Politi.
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 6. oktober 2019 08:18
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Måtte jeg venligst få et svar.
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 7. september 2019 08:48
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Vil det være muligt at modtage en reaktion?
Tak.
God weekend.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0021.png
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 24. august 2019 12:56
Til:
[email protected]
Emne: SV: Kære Justitsminister
Måtte jeg venligst modtaget et svar?
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 9. august 2019 07:34
Til:
[email protected]
Emne: Kære Justitsminister
Håber du har haft en god ferie og er klar til de mange opgaver der venter.
Tillader mig at skrive til dig af flere årsager.
Den første er det forsøg som Borgmester Hans Toft vil gennemføre i Gentofte med et privat vagtværn for at
gøre hans borgere mere trygge. En glimrende ide´ som er blevet taget godt imod af borgerne men
naturligvis møder kritik fra Claus Oxfeldt fra Politiforbundet
ikke overraskende. Jeg har skrevet til Claus
for at massere ham lidt på sine holdninger
kopi af mailen findes nedenfor.
Politiet har altid fået min store støtte og får det fortsat
de gør det godt og har nok at se til.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
Den anden årsag til jeg skriver er at jeg følger Politiets arbejde ret tæt og lader mig altid inspirere af de
konkrete oplevelser man kan se er ude for på deres rutineopgaver. Det ses i de udmærkede tv-programmer
Razzia og Politijagten på diverse tv-kanaler.
Der henter politifolk inspiration fra England, USA og Australien og man oplever hvordan vi på nogen
områder er foran men på andre områder er stærkt bagud.
Her tænker jeg bla. på narkokørsel. Ser man på de tal der kommer fra USA og Australien tager de flere
bilister med narko i blodet end alkohol. Derfor undrer det mig at vi ikke har det nødvendige udstyr i flere af
politiets biler men skal hente en anden patrulje hvis der skal testet. Det kan være et spørgsmål om penge
det ved jeg godt
men i Australien har de et lille engangs testapparat som de bruger til at screene spyttet
og ikke nødvendigvis den store computer som visse af vores politibiler er udstyret med
dog ganske få. Jeg
tror IKKE vi standser mange med narko
eller får sagerne frem da det er besværligt for politiet uden en
mini tester eller udstyr til det.
En anden tanke er at de tal der kom frem vedr. SKAT og at ca. 400.000 biler i Danmark kører rundt uden
forsikring eller registrering eller med en bilejer der er frakendt førerretten, kan man sige hvorfor gør Politiet
ikke noget mere målrettet ved det? De er så glade for det nye udstyr der kan nummerplade scanne i en
fart, men de er kun monteret på ganske få af Politiets biler. Det burde der gøres noget ved. Ved godt at der
også er faste kameraer oppe visse steder der scanner, men det undrer mig at der ikke gribes lidt hårdere
ind her på folk der snyder med ovenstående. Det letteste ville være at have kamera op ved f.eks.
Storebæltsbroen og så nappe dem der ikke har orden i papirerne når de når over broen den ene eller anden
vej. Blot et eksempel. Kunne også anvendes i morgenmyldertrafikken hvor tusinde vis af bilister med
sneglefart sidder i kø og hvor man med en mindre indsats kunne plukke dem ud der skal plukkes ud.
Sidst men ikke mindst så skal antallet af spiritusbilister bringes ned. Det er klart for enhver at det er et stort
problem og en reel risiko og fare. Flere målrettede kontroller meget massivt og synligt
der hvor Politiet
har erfaringer for at der ofte køres spritkørsel. På de store og små razziaer de laver bør der være en læge til
stede for at tage blodprøver. Det er alt for besværligt at skulle fragte folk ind til hospitalet eller gården og
tilkalde en læge.
En sidste ting. KLIP i kørekortet bør være obligatorisk ved at tale i håndholdt mobil under kørslen
alt, alt
for mange overtræder dette forbud og bødestørrelsen hævet nu til 1.500 kr. er ikke nok.
Spørgsmål til overvejelse:
1)
2)
Hvad koster det at udstyre en Politibil med et narkotest apparat?
Kan vi lade os inspirere af dem Australien bruger?
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0023.png
3)
Hvad koster et udstyr til nummerplade scanning på en Politi bil? Og hvorfor er de ikke på
langt flere vogne?
Ønsker blot at Politiet opnår også din opbakning som ny minister
glæder mig til at høre dine svar.
Tak.
H.B.
Fra: Henrik Busch
Sendt: 31. juli 2019 17:29
Til:
[email protected]
Cc: Hans Toft (ht) <[email protected]>
Emne: Tryghed i Gentofte
Kære Claus,
I ganske mange år jeg samarbejdet rigtig godt med Politiet og de sidste mange år kæmpet for flere
ressourcer til Politiet og forsvaret jeg i mange sammenhænge både Politisk og offentligt.
Vores Kreds er Nordsjællands politi og hvis du spørger der vil du vide at samarbejdet fungerer fint.
Vi har på vores vej for et par år siden efter ret mange indbrud i huse og i biler haft et tæt samarbejde på
vejen om at dele oplevelser og hændelser. Resultatet er en mindre nedgang i antallet af indbrud i huse,
men desværre er indbrud i biler et kæmpe problem.
Beboeren på vejen er utrygge og det skal der gøres noget ved. Vi er alle klar over at politiet IKKE kan rykke
ud til hvad som helst og må prioritere sine opgaver. Men borgerne kan ikke forstå at der ikke rigtig sker
noget efter en henvendelse eller en anmeldelse.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
I sin tid var jeg med til at starte G4S (dengang Falck Securitas) vagtkorps op i Kbh. City. Jeg sad som direktør
i Magasin og vi havde selv vores eget vagtkorps men Strøget var slemt plaget af butikstyve og lommetyve
mv. Det fik vi via KCC rettet op på med hjælp af det private vagtkorps. Det fungerer jo den dag i dag rigtig
godt over hele la det og har taget eget ”u ødve digt” arbejde fra Politiet. Det håber jeg du vil erke de.
Jeg har fulgt den udvikling siden 1990 og ser også at de private vagtkorps har fået lidt flere redskaber uden
dog at have andre beføjelser end en privat person har
men vi ved det virker både præventivt og i
opklarings øjemed.
Jeg er fuldt ud klar over din rolle i denne sag (som formand for Politiforbundet) om Gentoftes ønske om at
starte et vagtkorps op. Men jeg må også sige at der er et behov for mere synligt Politi eller professionelt
vagtværn og ikke mindst en tryghed for borgerne. Om det så er Politiet der skal løse opgaven eller andre
det må bero på med hvilken hastighed tingene kan og skal sættes i gang.
Fra min tid som direktør i Københavns Lufthavn havde vi mange samtaler med såvel Politiet som
Justitsministrene undervejs om hvorfor der skal sidde fuldt uddannede Politifolk i skudsikre bokse og
kontrollere folks pas. Det er en administrativ opgave der sagtens kunne løses af HK ansatte folk i Politiet
hvilket vel også nu er gennemført. Ligeledes var det uforståeligt for mange hvorfor der hver dag sad 100
fuldt uddannede Politifolk i ATK vognene
nuvel vi skal køre pænt men det kunne også løses af andre.
Senest Politi Kadetterne som tager grænsekontrollen og det lader til at virke fint. En anden opgave Politiet
fik outsourcet (delvist) er bevogtningsopgaver af Synagogen og den Jødiske ambassade og ambassadebolig
begge her i området. Der er Militæret sat ind dog med støtte far Politiet
men ved ambassaden ser jeg
næsten hvor dag at hvor to Politifolk klarede opgaven er der nu 3 mand og ofte 1-2 Politifolk
hvor er så
lige logikken henne her?
Hvis vores Borgmester Hans Toft får sin ide´ igennem
jeg overbevist om at borgerne bliver glade. For så
sker der noget og det er vigtigt. De folk som i givet fald skal patruljere gør jo nøjagtigt det samme som
andre vagtfolk fra private selskaber gør kører rundt og holder øje, rapporterer mistænkelige personer og
adfærd og inddrager myndighederne hvis det er nødvendigt. Men frem for alt vil de være tilgængelige for
nærområdet og vil ikke blive nedprioriteret som mange føler nu.
Jeg ved godt at en indbrudssag ikke er det fedeste for en Politi mand at fortælle ægtefællen når han
kommer hjem. Ofte er sporene for få eller opgaven for uoverskuelig
men kan konstatere at indbrud har
en af de laveste opklaringsprocenter af næsten alle kriminalitetsformer. Det kan man undre sig over.
Jeg undrer mig især over det
fordi det for tiden
de sidste 5-6 år har været organiseret kriminalitet fra
især bander fra øst Europa der hærger på togter gennem Nordsjælland og at det er serier af indbrud i biler
og huse.
Det burde man kunne dæmme op for med Razzia og målrettet indsatser. Vi ser i mange af de tv-
udsendelser Politiet selv medvirker i at f.eks. Razzia ved havnene i Rødby og Gedser og målrettede
indsatser ved grænsen har båret frugt
mere af det. Tak.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0025.png
Der stjæles over 50.000 cykler om året
de dyreste kører sikkert rundt et sted syd/øst på samme sted som
de ting der stjæles fra vores biler ender. Der afmonteres lys på vejens Porcher, der stjæles air backs, GPS og
andet udstyr og vores genbo har haft tre hændelser med samme bil indenfor ca. 1 år. Af egen lomme har
han måtte betale næsten 40.000 kr.
Claus, du må ikke være i tvivl om jeg kæmper videre for flere ressourcer til Politiet og den nye regering ved
det allerede. Jeg lægger det maksimale pres på da jeg ved at jeres opgaver indenfor Bander, økonomisk
kriminalitet, Narko, personbeskyttelse og it kriminalitet kræver flere ressourcer og andre kompetencer.
Derfor håber jeg også på at du vil se positivt på det forslag Hans Toft kommer med og medvirke aktivt til at
finde løsninger og ikke gå i forsvar
–men
ligesom med Paskontrollen, Grænsekontrollen og de private
vagtværn på strøget og i butikscentre at finde gode løsninger så politiet kan prioritere deres tid bedre på
endnu vigtigere opgaver end lige et indbrud i Gentofte
uden at det går ud over borgernes tryghed og
opfattelse af samme.
Du kan stole på at jeg kæmper for Politiet!
busch on board
Henrik Busch
Direktør/CEO
Bestyrelsesformand/Chairman
Slotsvej 10A
DK-2920 Charlottenlund
+45 40 40 17 07
[email protected]
[email protected]
[email protected]
www.linkedin.com/in/buschhenrik
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
2232693_0026.png
https://www.instagram.com/superbusch1/
www.buschonboard.dk
CVR: DK-31 08 81 35
HUSK
NETVÆRK BETYDER ALT !!!
Med Busch
så sker der noget!
<image001.jpg>
busch on board
Henrik Busch
Direktør/CEO
Bestyrelsesformand/Chairman
Store Kongensgade 63 A 3-1 1264 København K.
+45 40 40 17 07
[email protected]
[email protected]
[email protected]
www.linkedin.com/in/buschhenrik
https://www.instagram.com/superbusch1/
www.buschonboard.dk
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 398: Henvendelse af 18/8-20 fra Henrik Busch om politiforhandlinger og manglende betaling af bilafgifter
CVR: DK-31 08 81 35
<image002.jpg>
HUSK
NETVÆRK BETYDER ALT !!!
Med Busch
så sker der noget!