Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 394
Offentligt
2230517_0001.png
August 2020
Borger- og retssikkerhedschefen
Borger- og retssikker-
hedschefens
beretning for
9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
Beretning for 2019
Side 1
Indholdsfortegnelse
Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019 .................................................... 2
Forord ..................................................................................................................................................... 3
Udvalgte emner fra årets henvendelser .................................................................................. 5
Sagsbehandlingstid og kvittering ............................................................................................... 5
Kommunikation .................................................................................................................................. 9
Gældsinddrivelse ............................................................................................................................ 12
Henvendelser i tal ........................................................................................................................... 15
Nye indsigelser ................................................................................................................................ 15
Afsluttede indsigelser ................................................................................................................... 17
Øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen ........................................... 20
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
Beretning for 2019
Side 2
Borger- og retssikkerhedschefens beretning for
2019
I overensstemmelse med retningslinjerne for behandling af indsigelser over
Skatteforvaltningens behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser
(SKM2018.349.SKTST), afgives hermed Borger- og retssikkerhedschefens beret-
ning for 2019.
Beretningen bliver sendt til skatteministeren, ligesom den bliver offentliggjort på
Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0004.png
Beretning for 2019
Side 3
Forord
Beretningsåret 2019 har om noget været et skifteår i Borger- og retssikkerheds-
chefens funktion. Således tiltrådte jeg den 1. juni 2019 for at afløse Margrethe
Nørgaard som Borger- og retssikkerhedschef. Margrethe Nørgaard har været
Borger- og retssikkerhedschef siden funktionens oprettelse i 2006, og har gen-
nem en enorm arbejdsindsats opbygget en funktion og et sekretariat, som har
en særlig status og er højt respekteret i Skatteforvaltningen. Dette arbejde vil jeg
naturligvis bygge videre på.
Borger- og retssikkerhedschefen fungerer selvstændigt og uafhængigt af hele
Skatteministeriets koncern, og har overordnet til formål at forankre og udbrede
kendskabet til retssikkerhed som et bærende værdigrundlag i Skatteministeriets
arbejde. Dette overordnede formål udmøntes ved, at Borger- og retssikkerheds-
chefen varetager en række opgaver, bl.a.:
Foreslå og gennemføre initiativer, der sætter fokus på retssikkerhed.
Deltage i projektarbejde mv. som retssikkerhedsekspert.
Sparringspartner i forhold til Skatteforvaltningens medarbejdere.
Iværksætte egen drift-undersøgelser.
Udarbejde redegørelser om retssikkerhedsmæssige problemstillinger.
Behandle indsigelser over sagsbehandlingen i medfør af retningslin-
jerne i SKM2018.349.SKTST i anden instans for alle styrelserne i Skatte-
forvaltningen.
Ovennævnte indebærer både en række opgaver, som er bundne
for eksempel
at behandle indsigelsessager i anden instans
og opgaver, hvor jeg som Bor-
ger- og retssikkerhedschef er mere frit stillet i min prioritering
for eksempel
iværksættelse af egen drift-undersøgelser. For så vidt angår de opgaver, hvor
jeg er stillet mere frit, vil jeg som ny Borger- og retssikkerhedschef blandt andet
have fokus på nogle overordnede temaer, som jeg finder relevante rent retssik-
kerhedsmæssigt, og hvor mit arbejde kan skabe størst mulig værdi både for bor-
gere og virksomheder og for Skatteforvaltningen.
Et af disse temaer er sammenhængskraften mellem de syv styrelser i Skattefor-
valtningen. Som bekendt blev der gennemført en større organisationsændring
medio 2018, hvor SKAT blev opdelt i de syv specialiserede styrelser, der i dag
udgør Skatteforvaltningen. Styrelserne er således samlet i en fælles juridisk for-
valtningsmyndighed, hvilket ifølge Skatteforvaltningens hjemmeside kan sikre, at
borgere og virksomheder altid får de svar, der er brug for, da de syv styrelser
samarbejder på tværs af Skatteforvaltningen.
Med udgangen af 2019 har de syv styrelser og Skatteforvaltningen eksisteret i
halvandet år, og det er relevant at se på, hvordan samarbejdet mellem styrel-
serne fungerer, når en borger eller en virksomhed har en sag, hvor flere styrelser
er involveret. Blandt andet på den baggrund har jeg iværksat en egen drift-un-
dersøgelse af samarbejdet mellem Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen vedrø-
rende tvangsinddrivelse i tilfælde, hvor borgeren/virksomheden har søgt om
henstand med betalingen af skat i forbindelse med en klagesag.
Et andet overordnet tema, som jeg har fokus på, er Skatteforvaltningens kommu-
nikation i bred forstand. Udover det helt grundlæggende
at Skatteforvaltningen
skriver til borgere og virksomheder på en forståelig og klar måde, og at bor-
gerne skal kunne forstå, hvordan Skatteforvaltningen træffer afgørelser
bør der
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
Beretning for 2019
Side 4
også være fokus på måden, hvorpå man kommunikerer med borgere og virk-
somheder. Der har således været flere eksempler på, at Skatteforvaltningen i de-
res kommunikation anvender mange forskellige kommunikationskanaler, hvilket
kan skabe forvirring og manglende overblik hos skatteyderne. Det er min opfat-
telse, at det skal være nemt for borgere og virksomheder at finde ud af, hvordan
man kommunikerer med Skatteforvaltningen. For blandt andet at undersøge
dette har jeg iværksat en egen drift-undersøgelse af Skatteforvaltningens kom-
munikationskanaler med fokus på, hvordan de forskellige kanaler anvendes og
hvilke retningslinjer, der eksisterer for anvendelsen.
Begge de nævnte egen drift-undersøgelser forventes afsluttet i 2020. Men i min
prioritering vil jeg også efter afslutningen af de konkrete undersøgelser have fo-
kus på de to overordnede temaer om henholdsvis sammenhængskraften mel-
lem de syv styrelser og Skatteforvaltningens kommunikation.
Nicolai Pii
Borger- og retssikkerhedschef
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0006.png
Beretning for 2019
Side 5
Udvalgte emner fra årets henvendelser
I denne del af beretningen gennemgås udvalgte henvendelser fra borgere og
virksomheder. I år vil der i gennemgangen være fokus på følgende tre emner,
som har givet anledning til mange henvendelser fra borgere og virksomheder,
og som også har almen interesse:
Sagsbehandlingstid og kvittering
Kommunikation
Gældsinddrivelse
Sagsbehandlingstid og kvittering
Det er vigtigt, at Skatteforvaltningen har fokus på sagsbehandlingstiderne, idet
det kan have store økonomiske og personlige konsekvenser for en borger eller
virksomhed, hvis behandlingen af en sag trækker ud. Desuden kan lange sags-
behandlingstider og manglende underretning af en borger eller virksomhed om
sagens forløb føre til mindre tilfredshed med og tillid til Skatteforvaltningen.
Ikke lovbestemte sagsbehandlingsfrister
Der er som hovedregel ikke fastsat lovbestemte krav til sagsbehandlingstiden på
Skatteforvaltningens område. Det følger imidlertid af princippet om god forvalt-
ningsskik, at sager skal behandles så hurtigt, som det er muligt og forsvarligt.
Om sagsbehandlingstiden har været rimelig, beror på en konkret vurdering, hvor
der lægges vægt på sagens art og de konkrete omstændigheder i den enkelte
sag.
At Skatteforvaltningen har utilstrækkelige ressourcer, eller at der på et sagsom-
råde kommer flere sager end forventet, kan ikke bevirke en forlængelse af den
tid, som i almindelighed må anses for en acceptabel sagsbehandlingstid på om-
rådet.
Mere end tre års sagsbehandlingstid var for lang
Da en borger anmodede om fradrag i grundværdien for forbedringer, tog det mere end tre år, før daværende
SKAT Ejendom (nu Vurderingsstyrelsen) traf afgørelse i sagen. Sagsbehandlingstiden skyldtes dels, at der på
samme tidspunkt blev behandlet et stort antal lignende sager med begrænsede ressourcer og dels, at flere ejen-
domme i samme udstykning blev behandlet samtidig, og hvor SKAT Ejendom ønskede at sende afgørelse til alle
ejere samtidig.
Borger- og retssikkerhedschefen fandt, at det samlede tidsmæssige forløb for behandlingen af anmodningen var
kritisabelt og burde have været afsluttet på et tidligere tidspunkt.
Det er Skatteforvaltningens ansvar at sikre, at en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at
der kan træffes en afgørelse på et korrekt og fyldestgørende grundlag.
Skatteforvaltningen skal derfor sørge for, at alle relevante oplysninger
fremskaffes og inddrages i sagen. Sagsoplysningen skal naturligvis ske så
hurtigt, som det er muligt og forsvarligt.
Skatteforvaltningen har også ansvaret for at sikre fremdrift i sagerne, så de ikke
ligger i længere tid og for at sikre, at sager ikke bliver glemt.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0007.png
Beretning for 2019
Side 6
Fejl førte til lang sagsbehandlingstid
Daværende SKAT modtog en varsling fra en kommune om, at der var sket ændringer på en ejendom. Der gik
imidlertid mere end to år efter modtagelsen af varslingen, inden det daværende SKAT sendte en afgørelse om
genoptagelse af ejendomsvurderingen.
Direktøren beklagede den lange sagsbehandlingstid. Direktøren oplyste, at varslinger normalt bliver behandlet i
takt med, at de modtages, så det beroede på en beklagelig fejl, at borgeren ikke tidligere havde modtaget en af-
gørelse om genoptagelse af ejendomsvurderingen.
I visse sager er Skatteforvaltningen i deres sagsbehandling afhængig af andre
myndigheder eller samarbejdspartnere. I sådanne sager kan en længere
sagsbehandlingstid være acceptabel, men det er i sidste ende
Skatteforvaltningen, der er ansvarlig for, at sagen behandles inden for en rimelig
tid.
Undersøgelse hos ekstern samarbejdspart førte til længere sagsbehandlingstid
En borger fik udtaget en forsendelse til kontrol af Toldstyrelsen. Borgeren fik oplyst en sagsbehandlingstid på højst
tre uger. Samtidig fik borgeren oplyst, at indholdet af forsendelsen var sendt til yderligere undersøgelse hos en
ekstern samarbejdspartner på grund af mistanke om dopingstoffer. Efter flere rykkere fra borgeren tog Toldsty-
relsen kontakt til den eksterne samarbejdspartner fire måneder efter udtagelsen af forsendelsen til kontrol. På
dette tidspunkt var sagen endnu ikke færdigbehandlet. Først efter yderligere 14 dage var sagen færdigbehandlet.
Tolddirektøren beklagede den lange sagsbehandlingstid, uanset at udførelse af analyser hos eksterne samarbejds-
partnere altid vil forlænge sagsbehandlingstiden.
På baggrund af borgerens henvendelse besluttede Toldstyrelsen af revurdere deres opfølgning i forbindelse med
sager, som sendes til eksterne samarbejdspartnere, så det sikres, at Toldstyrelsen modtager svar så hurtigt som
muligt.
Svar eller kvittering til parten inden en måned
Hvis Skatteforvaltningen som følge af sagens karakter eller den almindelige
sagsbehandlingstid ikke kan træffe afgørelse inden for kortere tid efter sagens
modtagelse, bør Skatteforvaltningen give den, der er part i sagen, underretning
om, hvorpå sagen beror og så vidt muligt oplysning om, hvornår Skatteforvalt-
ningen regner med, at afgørelsen kan foreligge.
Parten bør under alle omstændigheder have et svar fra Skatteforvaltningen in-
den en måned efter sagens modtagelse. Træffer Skatteforvaltningen afgørelse i
sagen inden en måned, udgøres svaret af afgørelsen. Er det ikke muligt at træffe
afgørelse inden for denne frist, kan et foreløbigt svar til den pågældende bestå i,
at Skatteforvaltningen bekræfter at have modtaget sagen og oplyser, hvorpå sa-
gen beror og så vidt muligt, hvornår en afgørelse kan forventes at foreligge.
I de sager, som Borger- og retssikkerhedschefen har kendskab til, har Skattefor-
valtningen sendt en kvittering til borgeren eller virksomheden hurtigt og inden for
en måned efter modtagelsen af henvendelsen.
Det er naturligvis vigtigt, at Skatteforvaltningen løbende vurderer, om de sagsbe-
handlingstider, der meddeles en part i kvitteringsskrivelser, er realistiske. Sags-
behandlingstider vil således ofte ændre sig på forskellige sagsområder alt efter
sagspres, ressourcer m.v. Hvis Skatteforvaltningen meddeler en part en ureali-
stisk kort sagsbehandlingstid, vil det være med til at mindske tilliden til forvaltnin-
gen, ligesom der skal anvendes yderligere ressourcer i forhold til underretning af
parter om længere sagsbehandlingstid, jf. straks nedenfor.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0008.png
Beretning for 2019
Side 7
Løbende underretning af parten
Hvis en sag trækker ud, og det alligevel ikke er muligt for Skatteforvaltningen at
overholde den udmeldte sagsbehandlingstid, skal parten underrettes herom. Af
underretningen skal det fremgå, hvorfor sagsbehandlingen trækker ud, og hvor-
når parten kan forvente at modtage et svar. Underretningen skal senest ske ved
udløbet af den oplyste sagsbehandlingstid. Skatteforvaltningen bør dog så vidt
muligt underrette parten, så snart forvaltningen kan konstatere, at den udmeldte
sagsbehandlingstid ikke kan overholdes.
Borger- og retssikkerhedschefen har i en række sager kunnet konstatere, at det
ikke altid lykkes for Skatteforvaltningen at underrette borgere og virksomheder,
når sagsbehandlingstiden trækker ud.
Ingen underretning om forlænget sagsbehandlingstid
Dagen efter, at en skatteyder anmodede om genoptagelse af sin skatteansættelse, modtog skatteyderen en kvit-
tering med oplysning om en forventet sagsbehandlingstid på fem måneder. Der gik imidlertid næsten 11 måne-
der, inden sagen blev fordelt til en sagsbehandler. Herefter gik der en måned, inden der blev truffet en afgørelse.
Fagdirektøren var enig i, at daværende SKAT burde have oplyst skatteyderen om, at den oplyste sagsbehandlings-
tid ikke kunne overholdes og have oplyst et nyt tidspunkt for, hvornår sagen ville være færdigbehandlet.
I en anden sag anmodede en skatteyder om omgørelse. Knap en måned efter modtagelsen af anmodningen
sendte Skatteforvaltningen en kvittering med oplysning om en forventet sagsbehandlingstid på seks måneder.
Der gik imidlertid næsten et år, inden Skattestyrelsen sendte et forslag til afgørelse.
Fagdirektøren beklagede, at der ikke var blevet fulgt op på kvitteringen med en forlænget frist.
Som nævnt ovenfor kan manglende underretning af parten om forlængede
sagsbehandlingstider føre til mindre tilfredshed med og tillid til Skatteforvaltnin-
gen.
Borger- og retssikkerhedschefen skal derfor anbefale, at sagsgangene i Skatte-
forvaltningen indrettes på en måde, så det sikres, at der følges op på en udmeldt
sagsbehandlingstid.
Besvarelse af rykker fra parten
Rykkerskrivelser fra den, der er part i sagen, og som er rimeligt begrundet i sags-
behandlingstiden, bør i almindelighed besvares med det samme. Besvarelsen
bør indeholde oplysning om, hvorpå sagen beror og så vidt muligt oplysning om,
hvornår myndigheden regner med, at afgørelsen kan foreligge.
I de sager, som Borger- og retssikkerhedschefen har kendskab til, har
Skatteforvaltningen svaret hurtigt på rykkere fra borgere og virksomheder. Det
er selvfølgelig positivt, men det må ikke overses, at rykkerne skyldes, at
Skatteforvaltningen ikke havde fået underrettet parten om, at
sagsbehandlingstiden ville trække ud, jf. ovenfor.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0009.png
Beretning for 2019
Side 8
Hurtige svar på rykkere
Samme dag som en borger anmodede om genoptagelse af en ejendomsvurdering, sendte Vurderingsstyrelsen en
kvittering med oplysning om en forventet sagsbehandlingstid på tre måneder. Efter udløbet af tre-måneders fri-
sten rykkede borgerens advokat telefonisk for svar på anmodningen. Vurderingsstyrelsen oplyste i den forbin-
delse til advokaten, at sagsbehandlingstiden var blevet forlænget, idet der skulle foretages en nærmere juridisk
afklaring af en problemstilling.
Direktøren beklagede, at hverken borgeren eller borgerens advokat, inden udløbet af den udmeldte sagsbehand-
lingstid på tre måneder, var blevet orienteret om, at sagen ikke kunne nå at blive færdigbehandlet inden for dette
tidsrum som følge af, at der skulle foretages en nærmere juridisk afklaring.
I en anden sag anmodede et selskab om genoptagelse af selvangivelsen. Samme dag som anmodningen blev
modtaget, sendte Skattestyrelsen en kvittering med oplysning om en forventet sagsbehandlingstid på tre måne-
der. Efter mere end fem måneder rykkede selskabet telefonisk for svar på anmodningen. I den forbindelse oply-
ste Skattestyrelsen, at sagsbehandlingstiden var på over seks måneder.
Fagdirektøren beklagede, at selskabet ikke blev underrettet, da det viste sig, at det ikke var muligt at behandle
anmodningen inden for de tre måneder.
Lovbestemte sagsbehandlingsfrister
På nogle områder er der i lovgivningen fastsat frister for sagsbehandlingen. Det
gælder for eksempel behandlingen af anmodninger om aktindsigt efter forvalt-
ningsloven og offentlighedsloven.
En anmodning om aktindsigt skal således behandles hurtigst muligt, og der skal
være truffet afgørelse inden for syv arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre
det undtagelsesvis ikke kan lade sig gøre, f.eks. på grund af sagens omfang eller
kompleksitet.
Hvis Skatteforvaltningen ikke kan træffe afgørelse inden syv arbejdsdage efter
modtagelsen af anmodningen, skal den, der har fremsat anmodningen,
underrettes om grunden hertil, og om hvornår en afgørelse kan forventes at
foreligge.
19 arbejdsdage var for længe
En borger rykkede for svar på en anmodning om aktindsigt 11 arbejdsdage efter, at anmodningen var fremsat.
Skattestyrelsen lovede at fremme behandlingen af anmodningen. Borgeren modtog imidlertid først svar på akt-
indsigten efter yderligere otte arbejdsdage.
Fagdirektøren beklagede, at sagsbehandlingsfristen ikke var blevet overholdt, samt at borgeren var nødt til at
rykke for svar på sin anmodning.
I dette tilfælde blev det altså vurderet, at der ikke var en gyldig grund til, at den lovbestemte sagsbehandlingsfrist
på syv arbejdsdage var blevet overskredet. Samtidig var borgeren ikke blevet underrettet om, at anmodningen
om aktindsigt ikke kunne behandles inden for syv arbejdsdage.
Særlige forhold, såsom at dokumenter er sendt i høring hos en anden
myndighed, vil efter omstændighederne kunne begrunde en længere
sagsbehandlingstid. Høring af en anden styrelse vil dog ikke altid kunne be-
grunde en længere sagsbehandlingstid, idet det afhænger af bl.a. sagens karak-
ter.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0010.png
Beretning for 2019
Side 9
Lang høringsproces
Administrations- og Servicestyrelsen gav en borger aktindsigt efter 18 arbejdsdage i kontaktoplysninger på en an-
sat i Skattestyrelsen, fordi Skattestyrelsen skulle høres, inden Administrations- og Servicestyrelsen kunne træffe
afgørelse. Borgeren var blevet underrettet om, at Administrations- og Servicestyrelsen ikke kunne træffe afgø-
relse inden for syv arbejdsdage.
Det var Borger- og retssikkerhedschefens vurdering, at sagsbehandlingstiden var for lang. Borger- og retssikker-
hedschefen lagde vægt på, at der ikke forelå særlige forhold, som kunne begrunde en sagsbehandlingstid på 18
dage. Det var således Borger- og retssikkerhedschefens vurdering, at høringen af en anden styrelse, henset til sa-
gens karakter og omfanget af anmodningen om aktindsigt, ikke kunne begrunde den lange sagsbehandlingstid.
En parts ret til aktindsigt er af væsentlig betydning, idet det er med til at styrke
partens retssikkerhed over for Skatteforvaltningen. Derfor er det altid vigtigt at
foretage en konkret vurdering af en anmodning om aktindsigt, idet der kan være
helt særlige forhold, som gør, at en sagsbehandlingstid på mindre end syv
arbejdsdage alligevel kan være for lang.
Materiale fra aktindsigt skulle bruges i retten
Gældsstyrelsen gav aktindsigt til et selskab efter seks arbejdsdage, hvilket var to dage før, at materialet skulle bru-
ges til, at selskabet kunne varetage sine interesser i retten. Der var ikke særlige forhold, som kunne begrunde en
lang sagsbehandlingstid.
Idet selskabet skulle bruge materialet fra aktindsigten til at varetage sine interesser i retten, kom Borger- og rets-
sikkerhedschefen frem til, at sagsbehandlingstiden på seks arbejdsdage i den konkrete sag var for lang.
Kommunikation
Sprogbrug
Skatteforvaltningen skal generelt optræde høfligt, hensynsfuldt og nærværende
over for borgerne og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Det betyder bl.a., at Skatteforvaltningen skal svare borgerne i et letforståeligt
sprog.
Derfor har Skatteforvaltningen udarbejdet følgende retningslinjer for sprogbrug,
som fremgår af adfærdskodekset fra marts 2019:
”Ansatte
i Skatteforvaltningen skal både på skrift og i tale udvise respekt
for borgere, samarbejdspartnere og kolleger. Du optræder troværdigt og
professionelt blandt andet ved at bevare roen, uanset hvordan du bliver
mødt. Pas også på med at virke belærende og moraliserende, da det kan
blive opfattet som uprofessionelt og unødigt krænkende. Din kommunika-
tion skal passe med, at du som ansat i Skatteforvaltningen er objektiv og
ordentlig.
Vær dedikeret i udførelsen af dine arbejdsopgaver, men sørg for, at dit
personlige engagement udadtil altid er tilpas afbalanceret, så der ikke
kan sås tvivl om din objektivitet. Du bør ikke over for borgere bruge værdi-
ladede ord, som udtrykker private holdninger og standpunkter.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0011.png
Beretning for 2019
Side 10
Vær tydelig i din kommunikation med omverdenen. Vær opmærksom på,
at også internt sprogbrug herunder i e-mails mv. skal være i overens-
stemmelse med Skatteforvaltningens sprogpolitik. Vis omtanke og re-
spekt for dine kolleger og alle omkring dig, og vær varsom med brug af
ironi og slang. Det er forskelligt, hvordan folk opfatter, hvorledes du kom-
munikerer.
Tænk derfor over, hvem du kommunikerer til, og også hvem der overhø-
rer, hvad du siger.”
Det er vigtigt, at Skatteforvaltningen både er tydelig og præcis i sin
kommunikation, idet uklar kommunikation blandt andet kan føre til
misforståelser.
Uhensigtsmæssig formulering førte til misforståelse
I et brev til en virksomhed skrev Skattestyrelsen:
”Der vil ikke blive taget stilli g til udbetali g af egativ o s før
vi har ge e ført et øde”.
Virksomheden rejste tvivl om, hvorvidt Skattestyrelsen havde hjemmel til at kræve
et møde.
Fagdirektøren vurderede, at formuleringen var uhensigtsmæssig og burde have været efterfulgt af en uddybende
forklaring af reglerne om tilbageholdelse af negativ moms.
Borger- og retssikkerhedschefen var enig med fagdirektøren i, at formuleringen var uhensigtsmæssig, idet den
kunne forstås således, at afholdelse af et møde var en forudsætning for, at der ville blive truffet afgørelse i sagen
om udbetaling af negativ moms. Borger- og retssikkerhedschefen var ligeledes enig i, at der burde have været
medtaget en uddybende forklaring af reglerne om tilbageholdelse af negativ moms.
Alle medarbejdere i Skatteforvaltningen skal være objektive og saglige, hvilket
også gælder, når der kommunikeres internt.
Manglende objektivitet i intern kommunikation
En sagsbehandler forespurgte internt i Skattestyrelsen om eventuelle oplysninger fra udlandet vedrørende en
skatteyder. I svarmailen var anført, at vedkommende havde undersøgt, om der var oplysninger på personen.
”Og
det har vi ikke
desværre”.
Skatteyderen fik aktindsigt i korrespondancen og klagede over indholdet.
Fagdirektøren fandt ikke anledning til at kritisere, at Skattestyrelsen havde søgt oplysninger om den pågældende
skatteyder. Imidlertid fandt fagdirektøren formuleringen
”desværre”
meget uhensigtsmæssig, idet den isoleret
set ville kunne opfattes som en beklagelse af, at man ikke havde fundet oplysninger, der kunne være til ugunst for
skatteyderen. Fagdirektøren beklagede ordvalget i mailkorrespondancen.
Digital kommunikation
Det er Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse, at det skal være nemt for
borgere og virksomheder at finde ud af, hvordan man kommunikerer med en
myndighed. Det kan derfor være uhensigtsmæssigt at anvende flere forskellige
kommunikationskanaler, hvis der ikke samtidig er klare anvisninger for hvilke ka-
naler, der bruges i hvilke tilfælde.
På baggrund af henvendelser fra borgere og virksomheder er Borger- og retssik-
kerhedschefen blevet opmærksom på, at Skatteforvaltningen anvender en
række forskellige kommunikationskanaler i den skriftlige kommunikation med
borgere og virksomheder, og at det fremstår som om, at der ikke i Skatteforvalt-
ningen er en ensartet praksis for anvendelsen af de forskellige kanaler.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0012.png
Beretning for 2019
Side 11
Skatteforvaltningens anvendelse af en række forskellige kommunikationskanaler
kan
hvis der ikke er en ensartet praksis for anvendelsen
potentielt være
uhensigtsmæssig, idet det kan give anledning til forvirring og manglende
overblik hos borgere og virksomheder.
Mange kommunikationskanaler kan føre til forvirring og manglende overblik
En borger kontaktede Borger- og retssikkerhedschefen for at gøre opmærksom på, at Skatteforvaltningen anven-
der flere forskellige kommunikationsplatforme uden logisk prioritering, og at Skatteforvaltningen kan kommuni-
kere på mange platforme til borgeren og efterlader borgeren med andre muligheder. F.eks. når Skatteforvaltnin-
gen sender svar til TastSelv Borger, så har borgeren ikke mulighed for at sende svar direkte tilbage. Hvis borgeren
ønsker at skrive igen, skal borgeren sende en ny henvendelse via kontaktformularen i TastSelv Borger. Borgeren
mente, at det kunne blive meget svært at holde styr på og have overblik over korrespondancen med Skattefor-
valtningen.
Skattestyrelsen svarede, at der er mange muligheder ved valg af kommunikationsplatform. Når Skatteforvaltnin-
gen kommunikerer på platforme, der er envejs, kan det give udfordringer med at få overblik. Skatteforvaltningen
oplyste, at man aktuelt arbejder med at få defineret fælles principper for kundemødet, så der er enighed og god
praksis for f.eks. valg af kommunikationskanal.
Borger- og retssikkerhedschefen var enig med borgeren i, at det faktum, at Skatteforvaltningen anvender en
række forskellige kommunikationskanaler, potentielt kan give anledning til forvirring og manglende overblik hos
borgere og virksomheder. Borger- og retssikkerhedschefen besluttede blandt andet på baggrund af henvendelsen
at iværksætte en generel undersøgelse af Skatteforvaltningens kommunikationskanaler.
Der er også eksempler på, at en uhensigtsmæssig systemindretning kan give an-
ledning til, at borgere og virksomheder bliver i tvivl om, hvordan Skatteforvaltnin-
gen kommunikerer med dem.
Ændring af kontaktoplysning blev ikke gemt i alle systemer
I forbindelse med en ændring af et selskabs ejerforhold gik ejeren ind på www.virk.dk for at ændre diverse oplys-
ninger, herunder selskabets mailadresse. Efter ændringen modtog selskabet en ny registreringsattest fra Skatte-
styrelsen, som blev sendt til selskabets nye mailadresse.
Efterfølgende erfarede ejeren, at der var meddelelser fra Skattestyrelsen, som aldrig var modtaget hos selskabet,
f.eks. påmindelser om at selvangive inden for fristerne, idet disse øjensynligt var sendt til selskabets tidligere mail-
adresse.
På forespørgsel fik Borger- og retssikkerhedschefen oplyst følgende fra Skattestyrelsen:
Hvis en kontaktoplysning (telefonnummer eller e-mailadresse) bliver ændret af en virksomhed via Er-
hvervsstyrelsens registreringsløsninger på virk.dk, efter at virksomheden er blevet oprettet og tildelt et
CVR/SE-nr., eller hvis Skatteforvaltningen selv foretager opdateringer af kontaktoplysninger direkte i Er-
hvervssystemet, bliver ændringen gemt i Skattestyrelsens Erhvervssystem, og oplysningen bliver vist på
virksomhedens registreringsbevis og i Erhvervssystemets stamdata i Business Objects. Ændringen bliver
imidlertid ikke tilgængelig i TastSelv Erhverv.
Borger- og retssikkerhedschefen kunne se flere uhensigtsmæssigheder ved ovenstående fremgangsmåde, herun-
der den information virksomheden fik i forbindelse med ændring af kontaktoplysningerne. På den baggrund har
Borger- og retssikkerhedschefen besluttet at undersøge problemstillingen nærmere.
Selv om det er obligatorisk for borgere og virksomheder at være tilsluttet Digital
Post, er det endnu ikke muligt for alle Skatteforvaltningens sagsbehandlings-
systemer at sende breve til de digitale postkasser. I disse tilfælde sender
Skatteforvaltningen brevet som papirpost eller på anden vis, f.eks. til
skattemappen eller som krypteret mail. Det kan have store konsekvenser for en
borger eller virksomhed, hvis et brev ikke kommer frem eller kommer frem med
forsinkelse, f.eks. overskridelse af klagefrister, manglende mulighed for at
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0013.png
Beretning for 2019
Side 12
indsende materiale eller manglende mulighed for at udtale sig over et forslag til
afgørelse.
For Skatteforvaltningens vedkommende kan det f.eks. medføre øget tidsforbrug
til besvarelse af henvendelser og genfremsendelse af breve, forlængelse af
svarfrister samt behandling af indsigelser over sagsbehandlingen. Derfor er det
væsentligt, at sagsbehandlerne har overblik over muligheder og begrænsninger
i anvendelsen af de forskellige kommunikationsformer for derved at kunne tage
stilling til, hvilke løsninger der kan anvendes i den konkrete situation.
Sagsbehandlingssystemer kunne ikke sende digital post
En revisor bad om, at breve i en konkret skattesag blev sendt til virksomhedens e-Boks. Revisoren fik oplyst, at det
ikke var muligt at sende breve til e-Boks fra Skattestyrelsens normale sagsbehandlingssystem. Herefter fortsatte
Skattestyrelsen med at sende breve som fysisk post.
Fagdirektøren beklagede, at revisoren og virksomheden ikke fik tilbudt at modtage brevene via krypteret mail.
I en anden sag anmodede en borger om, at breve i en konkret skattesag blev sendt elektronisk, idet borgeren i
længere perioder ikke var hjemme på sin bopæl. Skattestyrelsen oplyste, at det ikke var muligt at sende elektro-
nisk post fra sagsbehandlingssystemet. Skattestyrelsen fortsatte derfor med at sende breve som fysisk post.
Fagdirektøren beklagede, at Skattestyrelsen ikke efterkom borgerens ønske ved at sende brevene til borgerens
skattemappe i TastSelv Borger.
Borger- og retssikkerhedschefen har som nævnt igangsat en undersøgelse, der
blandt andet har til formål at klarlægge, hvordan de forskellige kommunikations-
kanaler anvendes, hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med de enkelte
kommunikationskanaler samt få et overblik over, hvilke retningslinjer der eksiste-
rer for brugen af kommunikationskanalerne, herunder hvordan borgere, virk-
somheder og Skatteforvaltningens medarbejdere er orienteret herom. Undersø-
gelsen forventes afsluttet i 2020.
Gældsinddrivelse
Inddrivelse af børnebidrag
Borger- og retssikkerhedschefen beskrev i sidste års beretning, at Gældsstyrel-
sen havde haft problemer med at inddrive børnebidrag. Også i 2019 har Gælds-
styrelsen samt Borger- og retssikkerhedschefen modtaget klager fra bidragsbe-
rettigede over den manglende inddrivelse af børnebidrag.
Den manglende inddrivelse af børnebidrag kan være af væsentlig betydning for
de bidragsberettigede og deres børn. Således har flere bidragsberettigede op-
lyst, at de har været nødsaget til at optage lån og hæve af deres pensionsmidler.
Inddrivelsen af børnebidrag har været påvirket af, at det i september 2015 blev
besluttet at suspendere den automatiserede inddrivelse i det elektroniske inddri-
velsessystem (EFI). Det har betydet, at sagerne skal behandles delvist manuelt,
hvilket tager længere tid, ligesom inddrivelsesværktøjerne er begrænset til at
sende rykkere, foretage modregning af udbetalinger fra det offentlige samt ind-
kalde til udlægsforretning. Samtidig har det i perioder været nødvendigt at bero-
stille inddrivelsen af børnebidrag med henblik på at få afklaret forskellige pro-
blemstillinger vedrørende vurderingen af kravenes retskraft. Først når Udbeta-
ling Danmark som fordringshaver er blevet tilknyttet det nye inddrivelsessystem
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0014.png
Beretning for 2019
Side 13
(PSRM), bliver sagsbehandlingen automatiseret, ligesom det også først er på
dette tidspunkt, at Gældsstyrelsen kan begynde at anvende alle tvangsinddrivel-
sesskridt, herunder lønindeholdelse.
Ingen inddrivelsesskridt
Den bidragsberettigede klagede over, at Gældsstyrelsen endnu ikke havde været i stand til at inddrive skyldige
børnebidrag for perioden januar 2018 til januar 2019. Kravene var løbende sendt til inddrivelse i Gældsstyrelsen
siden juli 2018.
Gældsstyrelsen oplyste, at inddrivelsen af børnebidrag havde været suspenderet i flere omgange. Derfor var der
endnu ikke sendt en rykker til den bidragspligtige. Desuden oplyste Gældsstyrelsen, at i de perioder, hvor der
kunne foretages inddrivelse, var den konkrete sag ikke blevet prioriteret, hvorfor der endnu ikke var sendt en ryk-
ker til den bidragspligtige.
Borger- og retssikkerhedschefen fandt det utilfredsstillende, at Gældsstyrelsen endnu ikke havde taget skridt til at
forsøge at inddrive de udestående børnebidrag hos den bidragspligtige.
Inddrivelsesværktøjer
I en anden sag klagede den bidragsberettigede ligeledes over, at Gældsstyrelsen endnu ikke havde været i stand
til at inddrive skyldige børnebidrag for perioden maj 2015 til august 2019. Kravene var løbende sendt til inddri-
velse i Gældsstyrelsen siden marts 2016.
Gældsstyrelsen oplyste, at den bidragspligtige flere gange var blevet rykket for betaling, der var flere gange foreta-
get modregning i udbetalinger fra det offentlige, ligesom der var foretaget udlæg i den bidragspligtiges ejendom.
Det var Borger- og retssikkerhedschefens vurdering, at Gældsstyrelsen havde forsøgt at inddrive gælden med de
værktøjer, som Gældsstyrelsen havde til rådighed på daværende tidspunkt.
Retskraftvurdering
I en tredje sag klagede den bidragsberettigede over, at Gældsstyrelsen endnu ikke havde inddrevet skyldige bør-
nebidrag for perioden april 2015 til november 2019. Kravene var sendt til inddrivelse i henholdsvis 2016, 2017 og
2018.
Gældsstyrelsen oplyste, at den bidragspligtige flere gange var blevet rykket for betaling, og der var foretaget mod-
regning i en udbetaling fra det offentlige. Næste skridt var at overveje, om den bidragspligtige skulle tilsiges til ud-
lægsforretning.
Det var Borger og retssikkerhedschefens vurdering, at Gældsstyrelsen langt hen ad vejen havde forsøgt at ind-
drive gælden for så vidt angik de nyeste krav. Borger- og retssikkerhedschefen fandt det derimod utilfredsstil-
lende, at de ældste krav endnu ikke var blevet retskraftvurderet, hvorfor der heller ikke var taget skridt til at ind-
drive disse krav.
Området følges også tæt af Folketingets Ombudsmand, der offentliggjorde den
seneste undersøgelse af området den 7. juni 2019
1
. Her kunne ombudsmanden
konstatere, at restancerne for børnebidrag fortsat var steget frem til den 31. de-
cember 2018 på trods af en række initiativer fra Gældsstyrelsens side. Ombuds-
manden mente ikke, at en fortsættelse af hans undersøgelse af sagen ville være
egnet til
inden for rimelig tid
at medvirke til, at de samlede restancer vedrø-
rende ikke forskudsvis udlagte børnebidrag ville falde. Ombudsmanden indstil-
lede derfor sin undersøgelse af sagen, ligesom han fandt anledning til at under-
rette Folketinget om sagen.
1
Undersøgelsen ”Inddrivelse af børnebidrag, der ikke er udlagt forskudsvis ”
er offentliggjort på Ombuds-
mandens hjemmeside under skatteområdet.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0015.png
Beretning for 2019
Side 14
Henstand og inddrivelse
Borger- og retssikkerhedschefen har flere gange omtalt problemet med lange
sagsbehandlingstider i forbindelse med ansøgninger om ligningsmæssig hen-
stand.
Ansøgning om henstand er reguleret i skatteforvaltningslovens § 51, hvorefter
Skatteforvaltningen kan give henstand med betalingen af skat i forbindelse med
klage over en afgørelse til en administrativ klageinstans. Hvis en administrativ af-
gørelse indbringes for domstolene, eller hvis en dom ankes, skal der indgives en
ny ansøgning om henstand.
En klage til en administrativ klageinstans (Skatteankestyrelsen, Landsskatteret-
ten eller et ankenævn) eller et sagsanlæg ved domstolene har ikke opsættende
virkning. Det betyder, at der fortsat vil ske opkrævning og inddrivelse af kravet,
ligesom kravet pålægges renter og gebyrer i henhold til gældende bestemmel-
ser.
I beretningen for 2018 opfordrede Borger- og retssikkerhedschefen til, at Skatte-
styrelsen har fokus på at få nedbragt sagsbehandlingstiden. Borger- og retssik-
kerhedschefen opfordrede ligeledes Skattestyrelsen til at have fokus på at sam-
arbejde med Gældsstyrelsen således, at krav som udgangspunkt ikke tvangsind-
drives, så længe anmodningen om henstand er under behandling.
Inddrivelse uanset ansøgning om ligningsmæssig henstand
Skattestyrelsen traf afgørelse om forhøjelse af et selskabs momstilsvar. Selskabet påklagede afgørelsen. Samme
dag ansøgte selskabet om henstand med betaling af momsbeløbet. Fem måneder senere indgav Gældsstyrelsen
konkursbegæring over selskabet på baggrund af selskabets momsgæld. Selskabet mente, at det derved blev fra-
taget muligheden for at få momssagen behandlet ved Skatteankestyrelsen.
Direktøren for Gældsstyrelsen forklarede, at restancen lå til inddrivelse i Gældsstyrelsen, da ansøgningen om hen-
stand endnu ikke var blevet behandlet af Skattestyrelsen.
En klage over kravets eksistens og størrelse har som udgangspunkt ikke opsættende virkning. Dog kan Gældssty-
relsen konkret beslutte at tillægge en indsigelse opsættende virkning, hvis der er en formodning for, at kravet ikke
er korrekt, eller ikke eksisterer, jf. gældsinddrivelseslovens § 2, stk. 2.
I den konkrete sag vurderede Gældsstyrelsen, at den ubehandlede ansøgning om ligningsmæssig henstand ikke
var af en sådan karakter, at inddrivelsen skulle stilles i bero, idet selskabet ikke havde et retskrav på henstand un-
der klage.
Direktøren for Gældsstyrelsen fandt herefter ikke anledning til at kritisere sagsbehandlingen eller fremgangsmå-
den i forbindelse med konkursbegæringen.
På baggrund af henvendelserne om lang sagsbehandlingstid i sager, hvor der er
anmodet om henstand, samt eksempler på tvangsinddrivelse af krav, hvor der er
anmodet om henstand, men hvor anmodningen endnu ikke er blevet behandlet,
har Borger- og retssikkerhedschefen besluttet at anmode Skattestyrelsen om at
redegøre for samarbejdet med Gældsstyrelsen i sager, hvor der er anmodet om
henstand, ligesom Gældsstyrelsen er blevet bedt om at redegøre for deres ret-
ningslinjer mv. for at foretage tvangsinddrivelse af krav, som er helt eller delvist
omfattet af en ansøgning om henstand, som endnu ikke er blevet behandlet.
Endelig har Borger- og retssikkerhedschefen besluttet at følge op på spørgsmå-
let om sagsbehandlingstiden for anmodninger om henstand. Undersøgelsen af
de nævnte problemstillinger forventes afsluttet i 2020.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0016.png
Beretning for 2019
Side 15
Henvendelser i tal
I det følgende afsnit præsenteres en række hovedtal for Borger- og retssikker-
hedschefens behandling af de henvendelser, som blev modtaget og afsluttet i
2019.
På grund af opsplitningen af SKAT i syv styrelser i 2018 er det ikke umiddelbart
muligt at sammenligne tallene for behandlingen af indsigelser i 2018 og 2019
med tidligere år. For alligevel at muliggøre en sammenligning med tidligere års
tal er indsigelserne for tidligere år blevet fordelt på de nye styrelser ud fra en an-
tagelse om, hvor indsigelserne skulle have været behandlet, hvis de var blevet
modtaget i den nye skatteforvaltning.
Nye indsigelser
I 2019 modtog Skatteforvaltningen 168 indsigelser til 1. behandling. Dette er en
stigning på 36 indsigelser i forhold til 2018, ligesom det er det højeste antal ind-
sigelser, som er modtaget siden 2015. Uanset stigningen i antallet af indsigelser
i 2019 er antallet af sager, hvor der bliver indgivet indsigelse, fortsat meget lavt
set i forhold til det antal sager, der hvert år samlet set bliver behandlet i Skatte-
forvaltningen.
Borger- og retssikkerhedschefen har modtaget 23 indsigelser til 2. behandling i
2019, hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2018, hvor der dog blev
modtaget et meget lille antal indsigelser til 2. behandling.
Figur 1. Antal indsigelser modtaget i 2017-2019
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2017
Indsigelser, 1. behandling
2018
27
11
132
132
168
23
2019
Indsigelser, 2. behandling
I figur 2 kan man se udviklingen i andelen af modtagne indsigelser til 1. behand-
ling i perioden 2017-2019 fordelt på styrelser. Det bemærkes, at fordelingen af
indsigelser på de forskellige styrelser i høj grad afhænger af en række objektive
faktorer, herunder styrelsernes størrelse og omfanget af borgervendt aktivitet.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0017.png
Beretning for 2019
Side 16
Det fremgår af figuren, at Skattestyrelsen i 2019 har modtaget flest indsigelser
med i alt 84, hvilket svarer til halvdelen af de indsigelser, der er modtaget til 1.
behandling. Motorstyrelsen og Gældsstyrelsen har i 2019 modtaget næstflest
indsigelser med hver 30, svarende til knap 18 procent af de nye indsigelser. For
Motorstyrelsen er der tale om en relativ stor stigning i antallet af indsigelser i for-
hold til 2017 og 2018, hvor der blev modtaget henholdsvis otte og 12 indsigel-
ser inden for Motorstyrelsens område, svarende til henholdsvis seks og ni pro-
cent af de nye indsigelser.
Det bemærkes, at der ikke er modtaget indsigelser i Udviklings- og Forenklings-
styrelsen i perioden 2017-2019, hvilket blandt andet må antages at skyldes, at
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen kun har meget få opgaver, der indebærer
sagsbehandling over for borgere og virksomheder. Af samme grund er Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen ikke medtaget i nedenstående tabeller og figurer
om modtagne og afsluttede indsigelser.
Figur 2. Andelen af indsigelser modtaget til 1. behandling i 2017-2019 fordelt på styrelser
2017
2018
2019
0%
Skattest
20%
Motor
40%
Vurdering
Told
60%
Gæld
80%
100%
Administration og Service
Borger- og retssikkerhedschefen har som nævnt modtaget 23 indsigelser til 2.
behandling i 2019, hvilket svarer til knap 15 procent af de indsigelser, som Skat-
teforvaltningen afsluttede 1. behandlingen af i 2019. Borger- og retssikkerheds-
chefen har modtaget flest indsigelser inden for Skattestyrelsens område med i
alt ni, og næstflest indsigelser inden for Gældsstyrelsens område med i alt syv.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0018.png
Beretning for 2019
Side 17
Figur 3. Andelen af indsigelser modtaget til 2. behandling i 2017-2019 fordelt på styrelser
2017
2018
2019
0%
Skattest
20%
Motor
40%
Vurdering
Told
60%
Gæld
80%
100%
Administration og Service
Afsluttede indsigelser
I 2019 afsluttede Skatteforvaltningen 1. behandlingen af 157 indsigelser, heraf
blev 153 indsigelser afsluttet med et svar til den, der havde klaget, mens fire ind-
sigelser blev afsluttet ved, at indsigelsen blev kaldt tilbage.
Borger- og retssikkerhedschefen afsluttede behandlingen af 23 indsigelser i
2019.
Tabel 1. Antal afsluttede indsigelser i 2019
Indsigelser, 1. behandling
-
Heraf tilbagekaldt/henlagt
Indsigelser, 2. behandling
-
Heraf tilbagekaldt/henlagt
Afsluttede indsigelser i alt
157
4
23
0
180
I Skattestyrelsen blev tre indsigelser tilbagekaldt, og i Gældsstyrelsen blev en indsigelse tilbagekaldt.
I figur 4 kan man se andelen af afsluttede indsigelser i henholdsvis 1. og 2. be-
handling i 2019 fordelt på styrelser. Det fremgår af figuren, at indsigelser på
Gældsstyrelsens område udgør 30 procent af de afsluttede 2. behandlingssa-
ger, mens de kun udgør 17 procent af de afsluttede 1. behandlingssager. Såle-
des ses det da også, at knap 27 procent af de afsluttede indsigelser på Gælds-
styrelsens område bliver klaget videre til Borger- og retssikkerhedschefen, hvil-
ket er en højere andel end på de andre styrelsers område.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0019.png
Beretning for 2019
Side 18
Figur 4. Andelen af afsluttede indsigelser i 2019 fordelt på styrelser
1. behandling og 2. behandling
1. behandling afsluttede
2. behandling afsluttede
0%
Skattest
Motor
20%
Vurdering
Told
40%
Gæld
60%
80%
100%
Administration og Service
Sagsbehandlingstid for indsigelsessager
Målet er, at en indsigelse over Skatteforvaltningens sagsbehandling bliver afslut-
tet senest seks uger efter modtagelsen af indsigelsen fra Skatteforvaltningens
visiteringsfunktion. Undtagelsesvis kan der fastsættes en sagsbehandlingstid på
otte uger, eksempelvis i forbindelse med sommerferie og juleferie. Klageren
modtager en kvittering fra visitationsenheden med oplysning om den forventede
sagsbehandlingstid. Hvis sagsbehandlingstiden ikke kan overholdes, skal klage-
ren have besked herom sammen med information om, hvornår behandlingen af
indsigelsen forventes at blive afsluttet.
Den udmeldte sagsbehandlingstid blev nået i 81 indsigelser hos Skatteforvalt-
ningen, svarende til knap 53 procent af de afsluttede indsigelser i 2019, når de
tilbagekaldte indsigelser ikke regnes med.
Der er imidlertid stor forskel på, i hvilket omfang de enkelte styrelser formår at
overholde den udmeldte sagsbehandlingsfrist. De fleste styrelser har afsluttet
alle eller næsten alle indsigelser inden for den fastsatte frist. Dog adskiller Skat-
testyrelsen sig ved kun at have afsluttet seks ud af 77 indsigelser inden for den
udmeldte frist, svarende til godt otte procent af Skattestyrelsens afsluttede indsi-
gelser eksklusiv tilbagekaldte indsigelser. Der kan være flere grunde til at en sag
trækker ud, f.eks. omfang, kompleksitet, klagerens forhold eller afklaring af prin-
cipielle spørgsmål. Selv om det kan være forklaringen i en del af indsigelserne på
Skattestyrelsens område, er det ikke tilfredsstillende, at Skattestyrelsen afslutter
så få sager inden for den udmeldte frist.
En lang sagsbehandlingstid i indsigelsessagerne kan således medvirke til at for-
stærke den mistillid til Skatteforvaltningen, som klagerne
på baggrund af den
indgivne indsigelse
ofte i forvejen vil have.
Hos Borger- og retssikkerhedschefen blev den udmeldte sagsbehandlingstid
nået i 18 indsigelser, svarende til godt 78 procent af de afsluttede indsigelser i
2019.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0020.png
Beretning for 2019
Side 19
Hvad endte indsigelsessagerne med
En indsigelse over Skatteforvaltningens sagsbehandling kan føre til, at der ud-
trykkes beklagelse eller kritik af en mangelfuld eller fejlagtig sagsbehandling i
Skatteforvaltningen. Desuden kan det henstilles, at der fremadrettet sker ændrin-
ger i Skatteforvaltningens arbejdsprocesser, systemer mv.
Ved en gennemgang af Skatteforvaltningens 1. behandling af indsigelserne ses
det, at 67 af de afsluttede indsigelser i Skatteforvaltningen gav anledning til be-
klagelser og/eller henstillinger fra direktøren eller fagdirektøren i forhold til sty-
relsens eller fagdirektørområdets egen sagsbehandling. Dette svarer til bekla-
gelser og/eller henstillinger i knap 44 procent af de afsluttede indsigelser i
2019, når de tilbagekaldte indsigelser ikke regnes med.
Figur 5. Hvad endte besvarelsen af 1. behandlingen med i de forskellige styrelser i 2019
Administration og Service
Gæld
Told
Vurdering
Motor
Skattest
0
10
20
30
40
50
60
70
80
Beklagelse/henstilling
Ikke beklagelse/henstilling
Som det fremgår af figur 5, er der stor forskel på, hvor ofte en styrelse udtrykker
beklagelse eller kritik af egen sagsbehandling. Vurderingsstyrelsen har oftest
udtrykt beklagelse eller kritik af egen sagsbehandling, idet Vurderingsstyrelsen
har udtrykt beklagelse eller kritik i alle seks indsigelser, som de har afsluttet be-
handlingen af i 2019. Toldstyrelsen har færrest gange udtrykt beklagelse eller
kritik, idet Toldstyrelsen har udtrykt beklagelse eller kritik i tre ud af 14 afsluttede
indsigelser.
Ved Borger- og retssikkerhedschefens 2. behandling af indsigelser gav otte ud af
23 afsluttede indsigelser i 2019 anledning til kritik og/eller henstillinger i forhold
til Skatteforvaltningens sagsbehandling, jf. figur 6 nedenfor. Dette svarer til kritik
og/eller henstillinger i knap 35 procent af de afsluttede indsigelser.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0021.png
Beretning for 2019
Side 20
Figur 6. Hvad endte besvarelsen af 2. behandlingen med i de forskellige styrelser i 2019
Administration og Service
Gæld
Told
Vurdering
Motor
Skattest
0
2
4
6
8
10
Kritik/henstilling
Ikke kritik/henstilling
Øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen
Borger- og retssikkerhedschefen modtager en række henvendelser af vidt for-
skellig karakter fra borgere, virksomheder, rådgivere, interesseorganisationer
og medarbejdere i Skatteforvaltningen. Behandlingen af disse henvendelser af-
hænger af det konkrete indhold.
Eksterne henvendelser kan eksempelvis omfatte spørgsmål inden for Skattefor-
valtningens sagsområde, klage over Skatteforvaltningens sagsbehandling, klage
over manglende svar fra Skatteforvaltningen eller lang sagsbehandlingstid,
klage over en afgørelse fra Skatteforvaltningen eller bemærkninger til Skattefor-
valtningens systemer og arbejdsprocesser.
Interne henvendelser vedrører for det meste Skatteforvaltningens ønske om juri-
disk sparring om faglige problemstillinger samt udformningen af systemer og ar-
bejdsprocesser.
Endelig modtager Borger- og retssikkerhedschefen en række forslag til love, be-
kendtgørelser og styresignaler i høring.
Antallet af henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i perioden 2017-
2019 fremgår af figur 6. Det ses, at det samlede antal henvendelser er faldet i
2019.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 394: Orientering om Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2019
2230517_0022.png
Beretning for 2019
Side 21
Figur 7. Antal øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i 2017-2019
500
452
450
400
349
350
300
250
200
150
100
50
0
2017
2018
2019
410
Faldet i antallet af henvendelser i 2019 skyldes primært et lavere antal interne henvendel-
ser, samt at færre lovforslag og bekendtgørelser er blevet sendt i høring. Derimod ses der
en stigning i antallet af eksterne henvendelser, jf. figur 8.
Figur 8. Andelen af øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i 2017-2019 fordelt på hen-
vendelsestyper
2017
2018
2019
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Eksterne henvendelser
Styresignaler
Interne henvendelser
Diverse
Love, bekendtgørelser mv.