Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 392
Offentligt
2230296_0001.png
Juni 2020
Redegørelse om sager om
omkostningsgodtgørelse i
2019
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 1
Efter skatteforvaltningslovens § 59 afgiver skatteministeren årligt en redegørelse til Folketin-
get om den udgiftsmæssige udvikling mv. i de sager, hvortil der kan ydes omkostningsgodtgø-
relse.
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt er-
hvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde mfl. får godtgjort deres udgifter til sagkyndig
bistand mv. i klage- og retssager over skatter, told og afgifter, så de ikke af økonomiske grunde
undlader at klage, hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Redegørelsen viser udviklingen i regnskabstallene, som udgør de samlede udbetalinger af om-
kostningsgodtgørelse i 2019 samt udviklingen i omkostningsgodtgørelse i sager, som er ende-
ligt afsluttet i 2019. Godtgørelsen pr. afsluttet sag indeholder også eventuelle acontoudbeta-
linger, som er udbetalt i tidligere år. I redegørelsen opdeles udgifterne på instanser, sagstyper,
emner, klagesagens udfald og sagkyndig erhvervsgruppe.
Sammenfatning af redegørelsens resultater
Hovedresultaterne fra redegørelsen er sammenfattet nedenfor og uddybes efterfølgende i re-
degørelsens enkelte afsnit. Redegørelsen er derudover vedlagt 8 bilag med uddybende oplys-
ninger.
Stigning i udbetalingen af omkostningsgodtgørelse:
Der blev i 2019 netto udbetalt 131,1
mio. kr. i omkostningsgodtgørelse, hvilket er en stigning på 69,2 pct. i forhold til 2018, hvor
der blev udbetalt 77,5 mio. kr. Stigningen skyldes blandt andet de forventede større udbe-
talinger til skattepligtige selskaber og fonde, efter at disse i en række år ikke har været
godtgørelsesberettigede. I 2019 blev der udbetalt 53,5 mio. kr. til skattepligtige selskaber
og fonde mod 22,5 mio. kr. i 2018.
Ansøgninger om omkostningsgodtgørelse:
Skattestyrelsen modtog i 2019 i alt 3.020 an-
søgninger om omkostningsgodtgørelse, inkl. acontoansøgninger. Det tilsvarende tal for
2018 udgjorde 3.319. Hertil kommer sager om rimelighedsvurdering
1
samt øvrige sager, fx
besvarelse af henvendelser.
Omkostningsgodtgørelse i afsluttede sager:
I 2019 var der 1.711 afsluttede sager
2
, hvor
der blev udbetalt omkostningsgodtgørelse. Det er en stigning i forhold til 2018, hvor der
blev afsluttet 1.363 sager.
1
Med sager om rimelighedsvurdering menes Skattestyrelsens foreløbige eller efterfølgende vurdering af størrelsen af ho-
norarkravet.
2
Med afsluttede sager menes endeligt afsluttede pr. instans, idet acontosager som oprettes og afsluttes ved udbetaling af
aconto-godtgørelse, ikke er medregnet. I nogle tilfælde er der flere sager pr. klagesag, blandt andet når flere rådgivere har
ydet bistand.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 2
Gennemsnitlig udbetalt godtgørelse:
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. afslut-
tet sag var 68.277 kr. i 2019 mod 56.117 kr. i 2018.
Dyreste sager:
Der har i 2019 været 24 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en
samlet udbetaling på 31,1 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 24 sager var 1,3
mio. kr.
Regulering af godtgørelse:
I 235 af de 1.711 sager har Skattestyrelsen givet delvist afslag
på godtgørelse. Herudover er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 397 sager. Der er samlet
afvist at yde godtgørelse for honorarkrav på 31,1 mio. kr. i 632 sager. Afslagene er begrun-
det i, at udgiften eller sagen ikke er anset godtgørelsesberettiget, eller at honoraret ikke er
anset for rimeligt. Skattestyrelsen har i 28 afsluttede sager krævet 6,9 mio. kr. tilbagebetalt.
Klageinstanser:
De afsluttede sager i 2019 fordelte sig med henholdsvis 66,7 pct. ved ad-
ministrative instanser og 33,3 pct. ved domstolene. Der har i 2019 særligt været en stigning
i andelen af afgjorte sager ved byretterne. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag var
71.475 kr. ved administrative instanser og 61.858 kr. ved domstolene.
Sagstyper og sagsemner:
Flertallet af sager omhandler klage over skatteansættelsen. Den
næststørste sagstype omhandler klager over ejendomsvurderingen.
Klagesagernes udfald:
I 29,7 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager,
som er afsluttet i 2019, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller med-
hold i overvejende grad. Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med
fuldt medhold eller medhold i overvejende grad var 132.128 kr. i 2019. For sager med ikke
medhold eller medhold i mindre grad var den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse 41.238
kr. i 2019.
Gennemsnitlige honorarkrav:
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2019 udgjorde
2.881 kr.
3
. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 40,1 timer pr. sag i 2019.
Rådgiver:
I sager afsluttet i 2019 blev den sagkyndige bistand i 53,1 pct. af sagerne ydet af
en advokat, og i 19,6 pct. af sagerne var bistanden ydet af en revisor. I 2019 blev 70,9 pct.
af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 13,8 pct. til revisorbistand.
Rimelighedsvurdering:
Skattestyrelsen kan foretage en rimelighedsvurdering af rådgiver-
honoraret. I 2019 blev 25 sager påklaget til Advokatnævnet eller forelagt for brancheorga-
nisationernes klagenævn. Efter forelæggelse for Advokatnævnet og brancheorganisatio-
nernes klagenævn, har Skattestyrelsen i 2019 truffet afgørelse i 30 sager. Honorarkravet
blev nedsat i 27 af de 30 sager med i alt 9,5 mio. kr. svarende til en gennemsnitlig nedsæt-
telse på 58,3 pct. af det fakturerede honorar. Skattestyrelsen har i 2019 i 15 sager med 7
forskellige rådgivere anset honoraret for åbenbart urimeligt.
3
Honorarkrav og timepriser er inklusive moms
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 3
Om omkostningsgodtgørelse
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt er-
hvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde mfl. får godtgjort deres udgifter til sagkyndig
bistand mv. i klage- og retssager, så de ikke af økonomiske grunde undlader at klage, hvis de
er utilfredse med en afgørelse.
Regelgrundlaget
Fysiske og juridiske personer, herunder dødsboer, kan få godtgjort omkostninger til sagkyndig
bistand mv. i forbindelse med klage- og domstolssager over skatter, told og afgifter. Skatte-
pligtige selskaber og fonde blev fra juni 2009 afskåret fra omkostningsgodtgørelse. Med virk-
ning fra 1. januar 2017 fik skattepligtige selskaber og fonde igen mulighed for at søge om om-
kostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., afholdt efter 1. januar 2017.
Der ydes 100 pct. godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., når den godtgørelsesbe-
rettigede har fået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad i forhold til den nedlagte
påstand i klage- eller retssagen. Opnår den godtgørelsesberettigede ikke medhold eller kun
medhold i mindre grad i forhold til påstanden i klage- eller retssagen, ydes der 50 pct. godtgø-
relse for udgifterne til sagkyndig bistand mv.
Der ydes ikke godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., som klager har afholdt i for-
bindelse med sagens behandling i første instans, dvs. de udgifter, der er forbundet med sagens
behandling i Skatteforvaltningen.
Administration af ordningen om omkostningsgodtgørelse
Ordningen administreres af Skattestyrelsen, som på baggrund af en ansøgning fra skatteyder
og dennes rådgiver kontrollerer, om de indsendte oplysninger kan danne grundlag for udbe-
taling af omkostningsgodtgørelse.
Ansøgninger skal, med få undtagelser, indsendes via den digitale ansøgningsblanket, der un-
derstøtter en nem og smidig indsendelse af ansøgning og dokumentation til Skattestyrelsen.
Sammen med ansøgningen skal bl.a. indsendes faktura med specifikation af den udførte bi-
stand og antal anvendte timer samt honoraraftalen i skriftlig form eller, hvis den ikke er ned-
skrevet, en skriftlig redegørelse for honoraraftalens indhold.
Er klagesagen ikke afsluttet, udbetales omkostningsgodtgørelsen aconto med forbehold. Ved
sagens afslutning tages der stilling til det endelige beløb ud fra medholdsgraden. Godtgørelse,
der udbetales aconto, fastsættes til 50 pct. af de godtgørelsesberettigede udgifter. Hvis sagen
er indbragt af Skatteministeriet, eller der er givet forhåndstilsagn om fuld omkostningsgodt-
gørelse til udgifter til syn og skøn i sagen, udbetales 100 pct. aconto.
Er Skattestyrelsen i tvivl om aftalegrundlaget og dokumentationen i en ansøgning om omkost-
ningsgodtgørelse, undersøges og indhentes yderligere oplysninger og dokumentation, før der
træffes en afgørelse. Skattestyrelsen har mulighed for at anmode den godtgørelsesberettigede
eller den sagkyndige om yderligere oplysninger, herunder timesagsregnskab, redegørelser
m.m.
Modtager Skattestyrelsen ikke tilstrækkelig dokumentation for de faktiske forhold, gives der
afslag på omkostningsgodtgørelse. Det kan eksempelvis være, hvis de fakturaer, der søges
godtgørelse for, ikke er medsendt, eller hvis det medsendte materiale ikke har det fornødne
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 4
detaljeringsniveau, som er nødvendigt for, at Skattestyrelsen kan sikre sig, at der er tale om
godtgørelsesberettigede udgifter.
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse, at
den godtgørelsesberettigede reelt hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.
Generelt oplever Skattestyrelsen en stigende kompleksitet i sagerne om omkostningsgodtgø-
relse. Erfaringen viser, at det er nødvendigt med stor opmærksomhed for at undgå uberettiget
udbetaling af omkostningsgodtgørelse.
Der er fortsat samarbejde med kontrol- og straffesagsenheder om sager og sagskomplekser,
hvor der gennemføres kontrolaktiviteter, og hvor strafansvar eventuelt kan komme på tale.
Skattestyrelsen har siden 2017 gjort brug af den nye kontrolhjemmel i skatteforvaltningslovens
§ 58 a, såvel i forbindelse med indhentelse af yderligere materiale som i egentlige kontrolsa-
ger. Flere af sagerne er endnu under behandling, men kontrolindsatsen har foreløbigt medført,
at der er givet flere afslag på omkostningsgodtgørelse. Endvidere efterforskes et antal rådgi-
vere og rådgiverselskaber af politiet.
Skattestyrelsen har aktuelt forlængede sagsbehandlingstider på behandling af ansøgninger om
omkostningsgodtgørelse, hvilket bl.a. skyldes sagernes større kompleksitet. De realiserede
månedlige bruttosagsbehandlingstider for ansøgningssager afsluttet i 2019 var 153-176 dage
mod 112-138 dage i 2018.
Der er stort fokus på at nedbringe sagsbeholdningen, og der er iværksat flere understøttende
initiativer, som forventes at medføre en faldende sagsbeholdning og reduktion af sagsbehand-
lingstiderne i løbet af 2020.
Der har i 2019 blandt andet været gennemført vejledning og instruktion overfor rådgivere, og
der er løbende sket tilretning af den digital ansøgningsblanket og den tilhørende vejledning.
Formålet er bedst muligt at understøtte, at sagen er fuldt oplyst på ansøgningstidspunktet.
Endeligt arbejdes for at få prioriteret ny IT-understøttelse af opgaveløsningen, bl.a. for bedre
dataindsamling om de mange igangværende og afsluttede sager med omkostningsgodtgø-
relse.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
2230296_0006.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 5
Resultater fra redegørelsen
Nedenfor præsenteres hovedresultaterne fra redegørelsen om sager om omkostningsgodtgø-
relse i 2019.
Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i 2019
Regnskabstallet for 2019 viser, at der netto blev udbetalt 131,1 mio. kr. til ordningen om om-
kostningsgodtgørelse. I beløbet indgår 53,5 mio. kr. til skattepligtige selskaber og fonde. Ind-
fasningsperioden ved genindførelse af godtgørelsesordningen for skattepligtige selskaber og
fonde skønnes at vare endnu nogle år.
Figur 1. Årlige udgifter (mio. kr.)
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2012
2013
2014
2015
Brutto regnskabstal
2016
Netto regnskabstal
2017
2018
2019
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
Regnskabstallet på finanslovens konto 09.51.13.10 omfatter udbetalinger ved afslutning af sa-
ger, acontoudbetalinger i ikke afsluttede sager samt efterreguleringer. Det fremgår af regn-
skabstallet for 2019, at der er sket en stigning i udgifterne på 53,7 mio. kr. svarende til 69,2
pct. i forhold til 2018.
4
Tabel 1. Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse (mio. kr.)
2015
Brutto regnskabstal
Tilbagebetalingskrav i året
Netto regnskabstal
Ændring i forhold til året før
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
124,7
-5,2
119,5
13,2
2016
120,9
-6,3
114,6
-4,1%
2017
129,4
-19,6
109,8
-4,2%
2018
107,7
-30,2
77,5
-29,5
2019
135,3
-4,2
131,1
69,2%
4
Regnskabstallet omfattet udbetalinger og tilbagebetalinger i 2019 i både acontosager og endelige sager og er ikke ret-
ningsgivende for den endelige omkostningsgodtgørelse i de verserende sager.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
2230296_0007.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 6
Tilbagebetalingskrav indtægtsføres på kontoen. Herved reduceres regnskabstallet. Stigningen
i nettoregnskabstallet fra 2018 til 2019 skyldes blandt andet de større udbetalinger til skatte-
pligtige selskaber og fonde. I 2019 blev der udbetalt 53,5 mio. kr. til skattepligtige selskaber og
fonde mod 22,5 mio. kr. i 2018.
I 2018 blev der rejst ekstraordinært høje tilbagebetalingskrav af for meget udbetalt omkost-
ningsgodtgørelse.
Udgifter til omkostningsgodtgørelse i sager, der er ende-
ligt afsluttet i 2019
Der blev i 2019 afsluttet 1.711 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbetaling
på 116,8 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2018 afsluttet 1.363 sager med en samlet udbe-
taling på 76,5 mio. kr. Beløbene er eksklusive efterreguleringer.
5
Tabel 2. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager
2018
Antal
sager
Omkostnings-
godtgørelse
Efterregulering
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
1.363
29
-
76.487.428
2.082.897
78.570.325
56.117
71.824
-
1.711
21
-
116.821.860
1.192.763
118.014.623
68.277
56.798
-
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
Antal
sager
2019
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
Der blev afsluttet en del flere sager i 2019 end i 2018, og den gennemsnitlige godtgørelse pr.
sag er steget med 12.160 kr., svarende til 21,7 pct. I nogle tilfælde er der dog flere sager pr.
klage- eller domstolssag, blandt andet når flere rådgivere har ydet bistand i samme sag. Desu-
den registreres sagsomkostninger samt syn og skøn særskilt. Sager med syn og skøn blev tidli-
gere ikke registreret separat. Se også bilag 5.
Der har i 2019 været 24 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet udbetaling
på 31,1 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 24 sager var 1,3 mio. kr. I 2018 var der
10 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. Den samlede udbetaling var på 9,7 mio. kr., og
den gennemsnitlige udbetaling 1,0 mio. kr. Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag, korrigeret
for disse dyre sager, var 49.328 kr. i 2018 og 50.805 kr. i 2019.
De flere dyre sager omfatter bl.a. klagesager om afgifter, moms samt aktionær- og selskabs-
beskatning. I 18 af 24 sager afsluttet i 2019 er der opnået fuldt medhold eller medhold i over-
vejende grad, hvor det i 2018 var i 4 af 10 sager.
I de 1.711 afsluttede sager med udbetalinger er der givet delvist afslag i 235 sager. Herudover
er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 397 sager. Der er samlet afvist at yde godtgørelse for
honorarkrav på 31,1 mio. kr. i 632 sager. I 2018 afviste Skattestyrelsen at yde omkostnings-
godtgørelse for honorarkrav på 64,7 mio. kr. i 562 sager.
5
En regulering af godtgørelse ved tidligere instanser vil bero på en vurdering af sagen ved de tidligere instanser i forhold til
udfaldet ved sidste instans, i tabel 2 kaldet efterregulering.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
2230296_0008.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 7
Afslagene er begrundet i, at udgiften eller sagen ikke er anset godtgørelsesberettiget, eller at
honoraret ikke er anset for rimeligt. En overvejende andel af afslagene vedrører sager og sags-
komplekser, hvor Skattestyrelsen helt eller delvist har afslået ansøgninger om omkostnings-
godtgørelse, blandt andet på grund af manglende hæftelse for den sagkyndiges faktura.
Figur 2. Sager fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
De afsluttede sager i 2019 fordelte sig med henholdsvis 66,7 pct. ved administrative instanser
og 33,3 pct. ved domstolene. Der har i 2019 særligt været en stigning i andelen af afgjorte
sager ved byretterne.
Figur 3. Godtgørelse fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
Den udbetalte godtgørelse i afsluttede sager i 2019 fordelte sig med henholdsvis 69,9 pct. ved
administrative instanser og 30,1 pct. ved domstolene.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
2230296_0009.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 8
Den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag var 71.475 kr. ved administrative instanser og 61.858
kr. ved domstolene. Se også bilag 1.
Særligt for de afgjorte sager ved Skatteankestyrelsen og Landsskatteretten er der sket en mar-
kant stigning i den gennemsnitlige godtgørelse på 46,5 pct. sammenlignet med 2018. Modsat
er der sket et fald på 28,7 pct. i den gennemsnitlige godtgørelse pr. sag ved landsretten.
Sagstyper og sagsemner
Flertallet af sager omhandler klage over skatteansættelsen. Den gennemsnitlige godtgørelse i
disse sager ligger på niveau med det gennemsnitlige beløb i alle afsluttede sager.
Den næststørste sagstype omhandler klager over ejendomsvurderinger. Disse er samtidig den
sagsgruppe med den laveste godtgørelse pr. sag, hvilket skyldes, at flertallet af disse sager ikke
er godtgørelsesberettigede. Der er derfor alene udbetalt godtgørelse vedrørende sagsomkost-
ninger, syn og skøn m.m.
Der er sket en markant stigning i den gennemsnitlige godtgørelse i afsluttede sager vedrørende
afgifter. Det skyldes primært, at nogle store og langvarige klagesager er afsluttet i 2019. Stig-
ningen i godtgørelse i sager med syn og skøn fra 1,9 mio. kr. til 11,9 mio. kr. har også sammen-
hæng til disse afgiftssager.
Se også bilag 2, 3 og 5.
Udbetalt godtgørelse og godtgørelsesprocent
Den gennemsnitlige udbetaling af omkostningsgodtgørelse pr. afsluttet sag var 68.277 kr. i
2019, hvor det tilsvarende var 56.117 kr. i 2018.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med fuldt medhold eller medhold
i overvejende grad er steget med 61.778 kr. fra 70.350 kr. til 132.128 kr. i 2019.
For sager med ikke medhold eller medhold i mindre grad er den gennemsnitlige udbetalte
godtgørelse faldet med 7.216 kr. fra 48.454 kr. i 2018 til 41.238 kr. i 2019.
I 29,7 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som er afsluttet i 2019, er
der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad mod
35,0 pct. af sagerne i 2018.
Se også bilag 4.
Tabel 3. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager fordelt på udfald
2018
Antal
sager
Fuldt medhold og med-
hold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
og ikke medhold
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
886
1.363
42.930.368
76.487.428
48.454
56.117
1.202
1.711
49.568.614
116.821.860
41.238
68.277
477
33.557.060
70.350
509
67.253.246
132.128
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
Antal
sager
2019
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit
pr. sag
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
2230296_0010.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 9
Honorarkravet og den sagkyndige bistand
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2019 udgjorde 2.881 kr., hvor det i 2018 udgjorde
2.525 kr. I 86 sager har timeprisen været 4.000 kr. eller højere, og i 21 af sagerne var timeprisen
5.000 kr. eller højere. Timeprisen er i nogle sager påvirket af et succesfee, som advokater har
ret til at beregne sig. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 40,1 timer pr. sag i
2019 og 37,7 timer pr. sag i 2018. Se også bilag 4 og bilag 7.
For sager med fuldt medhold er der fra 2018 til 2019 sket en fordobling af godtgørelsen pr.
sag. Stigningen er også her påvirket af de tidligere omtalte afgiftssager samt af sager vedrø-
rende aktionær- og selskabsbeskatning.
Figur 4. Sager fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Blanding af flere
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
I sager afsluttet i 2019 var den sagkyndige bistand i 53,1 pct. af de afsluttede sager ydet af en
advokat, og i 19,6 pct. af sagerne var bistanden ydet af en revisor. I 2018 var det henholdsvis
57,9 pct. og 20,8 pct. Der var i 2019 en stigning i afsluttede sager uden bistand, hvilket blandt
andet skyldes, at der i et sagskompleks i nogle sager alene er ydet godtgørelse for sagsomkost-
ninger m.m., men ikke for rådgiverudgiften grundet aftalegrundlaget.
Figur 5. Godtgørelse fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
2230296_0011.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 10
I sager afsluttet i 2019 blev 70,9 pct. af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 13,8 pct. til
revisorbistand. Året før var det henholdsvis 66,4 pct. og 18,8 pct.
Tabel 4. Honorarkrav fordelt på udfald
2018
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Fuldt medhold
Medhold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
Ikke medhold
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
8.678
5.334
5.881
23.631
43.524
Antal timer
Honorarkrav
i alt
Gennemsnit
pr. time
Antal timer
2019
Honorarkrav
i alt
Gennemsnit
pr. time
25.233.667
12.977.578
12.527.580
59.141.493
109.880.318
2.908
2.433
2.130
2.503
2.525
14.827
6.580
4.515
28.521
54.443
52.747.147
19.032.810
10.959.602
74.127.896
156.867.455
3.558
2.893
2.427
2.599
2.881
Tabel 5. Honorarkrav pr. time fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe
2018
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Ligestillede
Blanding af flere
I alt
Kilde: Skattestyrelsen, april 2020
29.514
8.510
692
4.569
239
43.524
Antal timer
Honorarkrav
i alt
Gennemsnit
pr. time
Antal timer
2019
Honorarkrav
i alt
Gennemsnit
pr. time
78.568.073
18.828.206
1.156.054
10.715.430
612.555
109.880.318
2.662
2.212
1.671
2.345
2.563
2.525
41.826
9.238
822
2.557
-
54.443
126.597.417
22.448.386
1.794.263
6.027.389
-
156.867.455
3.027
2.430
2.183
2.357
-
2.881
Sager, som myndighederne har udtaget til særlig vurde-
ring
Finder Skattestyrelsen, at honoraret ikke er rimeligt i forhold til den assistance, der anmodes
om omkostningsgodtgørelse for, udbetales godtgørelsen som hovedregel med forbehold,
hvorefter Skattestyrelsen foretager en rimelighedsvurdering af honoraret. Der tages ikke for-
behold, hvis honoraret efter Skattestyrelsens opfattelse står i rimeligt forhold til det udførte
rådgivningsarbejde og sagens genstand.
Ved vurderingen af honorarets størrelse ser Skattestyrelsen på en række relevante parametre,
eksempelvis sagens kompleksitet og udfald, den sagkyndiges specialviden og den gennemsnit-
lige timepris.
Hvis rådgiver er tilknyttet Advokatsamfundet eller en brancheorganisation med et klagenævn,
indhentes en sagkyndig udtalelse om honorarets størrelse, inden der træffes afgørelse.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 11
I enkelte sager træffer Skattestyrelsen afgørelse uden at indhente en sagkyndig udtalelse fra
Advokatnævnet eller en brancheorganisation med et responsumudvalg. Dette sker, hvis det,
fx på grund af frister, ikke er muligt at forelægge spørgsmålet for Advokatnævnet, eller når
rådgiveren ikke er tilknyttet en organisation.
I 2019 blev 25 sager påklaget og forelagt for Advokatnævnet og for brancheorganisationernes
klagenævn mod 35 sager i 2018.
Efter forelæggelse for Advokatnævnet og brancheorganisationernes klagenævn har Skattesty-
relsen i 2019 truffet afgørelse i 30 sager og nedsat honorarkravet i 27 af de 30 sager med i alt
9,5 mio. kr. svarende til gennemsnitligt 58,3 pct. af det fakturerede honorarkrav. I 2018 blev
honorarkravet i 25 af de 26 sager med i alt 6,0 mio. kr. svarende til gennemsnitligt 69 pct. af
det fakturerede honorarkrav.
Forskellen mellem antal påklagede/forelagte sager og antal afgørelser skyldes, at sagsbehand-
lingstiden for rimelighedsvurderinger kan være over et år samt, at Skattestyrelsen først efter-
følgende træffer afgørelse efter høring.
Skattestyrelsen har i 2019 ikke afsluttet sager med egen rimelighedsvurdering.
Skattestyrelsen har siden 2017 kunnet afvise en anmodning om omkostningsgodtgørelse helt
eller delvis i tilfælde, hvor Skattestyrelsen finder, at størrelsen af det ansøgte beløb er åben-
bart urimeligt. Skattestyrelsen har i 2019 i 15 sager med 7 forskellige rådgivere anset honora-
ret for åbenbart urimeligt og nedsat beregningsgrundlaget for omkostningsgodtgørelse med
mindst 50 pct. I 2018 var det i 50 sager med 6 forskellige rådgivere. 42 af sagerne i 2018 ved-
rørte et sagskompleks af ensartede sager.
Samlet nedsatte Skattestyrelsen i 2019 beregningsgrundlaget for omkostningsgodtgørelse ef-
ter rimelighedsvurderinger i 27 sager med i alt 9,5 mio. kr. mod i alt 7,0 mio. kr. i 33 sager i
2018. Det er således kun i en beskeden andel af de afsluttede sager, hvor rådgiverhonoraret
ikke anses for rimeligt.
Sager, hvor Skattestyrelsen giver afslag eller rejser tilba-
gebetalingskrav
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse,
at den godtgørelsesberettigede reelt hæfter for den udstedte faktura til rådgiverbistand.
Udfordringen for Skattestyrelsen i nogle sager og sagskomplekser har været at afdække de
aftaler, der er indgået mellem rådgiver og den godtgørelsesberettigede skatteyder. Højesteret
har fastslået, at det er en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at den godtgørel-
sesberettigede hæfter for udgifterne til rådgiverbistand. Hvis aftalen mellem skatteyderen og
rådgiver er konstrueret således, at skatteyder reelt ikke hæfter for rådgivers udgifter, er kla-
gesagen i sin helhed heller ikke godtgørelsesberettiget.
Skattestyrelsen har i 2019 afslået at yde omkostningsgodtgørelse for et samlet beregnings-
grundlag på 31,1 mio. kr. i 632 sager. Den overvejende del af sagerne vedrører sager og sags-
komplekser, hvor det viste sig, at der ikke var reel hæftelse, eller at udgifterne af andre grunde
ikke var godtgørelsesberettigede. Beregningsgrundlaget blev nedsat med 21,6 mio. kr. i disse
sager. I 2018 afviste Skattestyrelsen at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav på i alt
64,7 mio. kr. i 562 sager.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse for 2019
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2019
Side 12
Skattestyrelsen har i 2019 i 28 afsluttede sager krævet 6,9 mio. kr. tilbagebetalt, herunder
tidligere udbetalte acontobeløb. I 27 af sagerne er godtgørelsen nedsat efter en rimeligheds-
vurdering. Desuden har der været én sag, hvor der ikke var den fornødne hæftelse, og det
tidligere udbetalte beløb blev genopkrævet. I 2018 blev der i 89 afsluttede sager samlet krævet
26,3 mio. kr. tilbagebetalt.