Juli 2020
3,9 mio. vejlednings-
henvendelser med høj
tilfredshed hvert år
Skatteforvaltningen modtager hvert år ca. 3,9 mio.
henvendelser fra borgere og virksomheder. Målin-
ger viser, at borgere og virksomheder i høj grad er
tilfredse med vejledningen.
Med omtrent 3,9 mio. årlige henvendelser spiller vejledningsindsatsen en central
rolle i Skatteforvaltningens kerneopgave med at sikre, at der betales korrekte
skatter og afgifter. Skatteforvaltningen arbejder derfor løbende på at optimere
behandlingen af de konkrete henvendelser fra borgere og virksomheder.
I slutningen af 2016 indførte Skatteforvaltningen således nye tilfredshedsmålin-
ger for at styrke evalueringen og selve vejledningsindsatsen. De nye målinger gi-
ver blandt andet mulighed for løbende at optimere og justere vejledningen i real-
tid og gennem direkte dialog med borgere og virksomheder.
Samlet modtog Skatteforvaltningen i perioden fra 2017 til første halvår af 2020 i
alt 13,7 mio. vejledningshenvendelser fordelt på 11,6 mio. telefoniske henven-
delser og 2,1 mio. henvendelser via mail,
jf. figur 1.
Skatteforvaltningens vejledningssamtaler varede i gennemsnit 7,5 min. Det sva-
rer til, at Skatteforvaltningen vejledte borgere og virksomheder via telefon uaf-
brudt i knap 600 uger i løbet af perioden fra 2017 til 2020 (1. halvår).
Figur 1. Vejledningshenvendelser, 2017-2020 (1. halvår), mio. henvendelser
13,7 mio.
Henvendelser 2017-2020 (1. halvår)
Antallet af henvendelser svarer til, at
Skatteforvaltningen i gennemsnit hjæl-
per alle skattepligtige borgere i Dan-
mark 2,6 gange om året.
4,0
3,1
3,0
3,1
3,6
2,0
1,8
1,0
0,5
0,6
0,6
0,4
0,0
2017
2018
Telefonbetjening
2019
Mailbesvarelser
2020 (1. halvår)
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: 2020-tallene er for perioden 1. januar 2020 til og med d. 21. juni 2020.