Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 383
Offentligt
2222358_0001.png
Notat
3. juli 2020
J.nr. 2017 - 5930
Resumé af forslag om nettoindeholdelse af udbytteskat
for aktier m.v. registreret i en værdipapircentral.
Med lovforslaget foreslås det at indføre en nettoindeholdelsesmodel for udenlandske akti-
onærers udbytte af aktier m.v., der er registreret i en værdipapircentral. Modellen indebæ-
rer, at udenlandske aktionærer kan opnå indeholdelse med den korrekte skattesats ved ud-
betalingen af udbyttet, så der ikke er behov for efterfølgende refusion af for meget inde-
holdt udbytteskat.
Lovforslaget skal imødegå svindel med beskatning af udbytter ved etablering af en ny net-
toindeholdelsesmodel for beskatning af udenlandske udbyttemodtagere. Modellen inde-
bærer, at der allerede i forbindelse med danske selskabers udlodningen af udbytte sker in-
deholdelse af kildeskat med den korrekte skattesats.
Nettoindeholdelsesmodellen foreslås kombineret med en mulighed for efterfølgende kor-
rektion, hvor der kan rettes op på fejl i forbindelse med nettoindeholdelsen, og hvor akti-
onærerne vil kunne opnå beskatning med den korrekte sats i tilfælde, hvor det ikke har
været muligt at opnå nettoindeholdelse.
Nettoindeholdelsesmodellen baseres på oplysninger om den enkelte udbyttemodtagers
forhold, der skal foreligge før, der foretages nettoindeholdelse, og dermed medvirke til at
imødegå svindel med udbytteskat. Det er aktionærens depotbank, der forestår registrerin-
gen af aktionæren hos Skatteforvaltningen. Når skatteforvaltningen har modtaget de på-
krævede oplysninger, udstedes et unikt identifikationsnummer, som herefter kan benyttes
til at identificere den pågældende aktionær samt aktionærens korrekte skatteprocent.
Skatteforvaltningen foretager på basis af de registrerede og indsendte oplysninger en stik-
prøvekontrol med henblik på at kunne verificere validiteten af de oplysninger, som netto-
indeholdelsen er baseret på. Hvis skatteforvaltningen i forbindelse med stikprøvekontrol-
len konstaterer, at der er indeholdt for lidt udbytteskat, hæfter de kontoførende institutter
og de registrerende depotbanker solidarisk og på objektivt grundlag for, at den korrekte
udbytteskat indbetales til skatteforvaltningen.
Lovforslaget er i sin helhed omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Dele af lovforsla-
get træder i kraft den 1. juli 2021, mens skatteministeren bemyndiges til at fastsætte ikraft-
trædelsestidspunkteet for andre dele af lovforslaget.