26. juni 2020
J.nr. 2020 - 3051
Resumé af forslag om ændring af lov om et indkomst-
register, registreringsafgiftsloven og forskellige andre
love (Skærpet indsats mod vanvidskørsel samt styr-
kelse og tilpasning af regler på motorområdet m.v.)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en skærpet indsats mod vanvidskørsel, som led
i regeringens udspil »Vanvidskørsel skal stoppes« af 6. februar 2020. Udspillet, der er en
prioritet for regeringen, indeholder flere initiativer, der styrker og løfter den nuværende
indsats mod vanvidskørsel. Det foreslås derfor at indføre en adgang til eSkatData for en
afgrænset kreds af virksomheder, der driver virksomhed med leasing af motorkøretøjer.
Efter forslaget vil leasingvirksomhederne kunne få videregivet oplysninger fra Skattefor-
valtningen om en borger forud for indgåelsen af en leasingkontrakt, når oplysningerne
skal anvendes til brug for en kreditvurdering af borgeren.
Lovforslaget har endvidere til formål at udmønte dele af
Aftale om styrkelse af motorområdet,
som er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Ny Bor-
gerlige, Liberal Alliance og Alternativet den 12. juni 2020. Med den politiske aftale styrkes
kontrollen af motorområdet for at mindske risikoen for svindel.
Det foreslås, at der indføres en tidsfrist på syv dage for ansøgning om værditabsberegning
af et brugt leasingkøretøj. Forslaget giver Motorstyrelsen bedre mulighed for at kontrol-
lere, at der betales den korrekte afgift af leasingkøretøjer. Det foreslås desuden, at et told-
syn i forbindelse med import af brugte køretøjer skal være foretaget senest 4 uger inden
anmodning om værdifastsættelse af køretøjet. Tidsfristen skal sikre, at den rette stands-
vurdering af køretøjet lægges til grund ved afgiftsberigtigelsen af køretøjet.
Der foreslås at indføre en pligt for erhvervsdrivende til indberetning af udbuds- og salgs-
priser samt andre prisdannende oplysninger for brugte køretøjer. Forslaget skal ses i sam-
menhæng med Skatteforvaltningens udvikling af et semiautomatisk værdifastsættelsessy-
stem, som kan anvendes af både Skatteforvaltningen og selvanmeldere på motorområdet.
Herudover foreslås mindre tilpasninger af lovgivningen vedrørende adgang til køretøjsre-
gistret og afgiftsfritagelse for køretøjer, der anvendes til transport af blod og organer.
Lovforslaget vurderes ikke at have provenumæssige konsekvenser. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2021.