Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 378
Offentligt
2218062_0001.png
26. juni 2020
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 10. juli 2020
1) Præsentation af tysk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervsministeriet og Skatteministeriet
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
Side 2 af 19
Dagsordenspunkt 1: Præsentation af tysk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Tyskland varetager EU-formandskabet i 2. halvår af 2020. Det tyske formandskab ventes på
ECOFIN 10. juli 2020 at præsentere sit arbejdsprogram. EU-landene ventes generelt at kunne
tilslutte sig formandskabets prioriteter i ECOFIN. Den danske holdning til de enkelte sager
fastlægges som vanligt i den hjemlige EU-beslutningsprocedure.
2. Baggrund
Tyskland har EU-formandskabet i 2. halvår af 2020. Det tyske formandskab ventes
på ECOFIN 10. juli 2020 at præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter på ECO-
FIN-området. Tyskland ventes overordnet at prioritere genopretningen af de euro-
pæiske økonomier samt en række igangværende økonomiske og finansielle sager
samt skatte- og afgiftssager. Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over centrale
igangværende ECOFIN-sager.
Økonomisk-politiske område
På det økonomisk-politiske område ventes formandskabet især at prioritere arbej-
det med genopretningen af de europæiske økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
Der ventes således under det tyske formandskab søgt enighed om et genopretnings-
instrument og en genopretningsfacilitet på grundlag af Kommissionens forslag, der
er en del af pakken af
forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
(MFF) og genopretning af EU-landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
Genopretningsinstrumentet indebærer, at Kommissionen på vegne af EU optager
fælles EU-lån mhp. at finansiere en række EU-budgetprogrammer og yde finansiel
assistance for 750 mia. euro. Genopretningsinstrumentet skal blandt andet finan-
siere genopretningsfaciliteten. Genopretningsfaciliteten skal yde finansiel assistance
på 560 mia. euro, hvoraf 310 mia. euro gives som tilskud, mens de resterende 250
mia. euro ydes som lån. Genopretningsfaciliteten skal bidrage til at imødegå de øko-
nomiske konsekvenser af krisen i særligt de hårdest ramte EU-lande og bl.a. styrke
den grønne og digitale omstilling.
Under tysk formandskab ventes der også drøftelser mhp. enighed om tre andre
instrumenter foreslået ifm. MFF- og genopretningspakken. For det første forslaget
til investeringsprogram (InvestEU), der har til formål at fremme investeringer og
virksomheders adgang til finansiering i EU pba. EU-budgetgarantier til finansielle
partnere, særligt den Europæiske Investeringsbank (EIB). For det andet forslaget
om et solvensstøtteinstrument, der skal hjælpe virksomheder, som grundlæggende
er sunde, men som oplever solvensproblemer som følge af COVID-19-krisen. For
det tredje et instrument til teknisk støtte til reformgennemførelse (TSI), som bl.a.
har til formål at bistå EU-landene med teknisk støtte ift. implementering af refor-
mer fx relateret til landeanbefalinger og genopretningsplaner under genopretnings-
faciliteten.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0003.png
Side 3 af 19
Formandskabet ventes også at prioritere opstarten af det
europæiske semester
for 2021
på baggrund af Kommissionens årlige strategi for bæredygtig vækst og analyser af
makroøkonomiske ubalancer samt anbefalinger til euroområdet som helhed, som
ventes offentliggjort i slutningen af 2020.
Der vil muligvis også være et arbejde med implementering af
Stabilitets- og Vækstpag-
ten
ifm. Kommissionens vurderinger af EU-landenes offentlige finanser på bag-
grund af dens økonomiske prognose i efteråret 2020 og eurolandenes udkast til
budgetplaner (dvs. foreløbige planer for saldo mv. ifm. det kommende års finans-
lov) medio oktober 2020. Der er fortsat usikkerhed om de offentlige finanser og
den økonomiske udvikling, og hvordan Kommissionen vil lægge op til at imple-
mentere reglerne i lyset af COVID-19-situationen og reglernes fleksibilitet.
Det finansielle område
På det finansielle område ventes en hovedprioritet at være arbejdet med styrkelse
af bankunionen. Man vil således fortsætte drøftelser om en fælles indskudsforsik-
ringsordning (EDIS) og andre tiltag, herunder tiltag til at reducere risici for kriser i
den finansielle sektor (risikoreduktionstiltag). EDIS vil alene omfatte bankunionens
deltagerlande. Risikoreduktionstiltag omfatter som udgangspunkt alle EU-lande.
Bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering vil også være en central prioritet.
Rådet ventes blandt andet at vedtage rådskonklusioner om strategiske prioriteter
for nye tiltag på hvidvaskområdet, herunder en mulig ny EU-tilsynsmyndighed på
hvidvaskområdet og yderligere harmonisering af reglerne på hvidvaskområdet, i op-
følgning på Kommissionens handlingsplan fra maj 2020 om nye tiltag på hvidvask-
området. Lovforslag om en EU-hvidvasktilsynsmyndighed og en yderligere harmo-
nisering af hvidvaskreglerne ventes i 1. kvartal 2021.
Under det tyske formandskab ventes der at være fokus på arbejdet med forventede
kommende handlingsplaner fra Kommissionen, herunder en ny strategi for bære-
dygtig finansiering, handlingsplan for ny teknologi på det finansielle område (Fin-
Tech/digital finansiering), samt handlingsplan for videreudvikling af kapitalmar-
kedsunionen.
Under det tyske formandskab ventes endvidere fokus på endnu ikke afsluttede lov-
givningssager, herunder et forslag til direktiv om udvikling af sekundære markeder
for misligholdte lån (NPL) og et forslag til etablering af et værktøj til hurtigere rea-
lisering af sikkerhed for lån, samt nye forslag fra Kommissionen, som den måtte
fremsætte i 2. halvår 2020. Det gælder forventede forslag vedr. vedrørende regule-
ring af kryptoaktiver, forslag om operationel robusthed og cyberrobusthed ifm. fi-
nansielle tjenester, ændring af regulering for investeringsselskaber og markedsope-
ratører (MiFIDII og MIFIR) samt revision af forordning om finansielle bench-
marks.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0004.png
Side 4 af 19
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til EU's implementering af de seneste
standarder fra Basel-komitéen vedr. kapitalkrav til kreditinstitutter, dog tidligst hen
mod slutningen af det tyske formandskab.
Skatteområdet
På selskabsskatteområdet ventes formandskabet at prioritere EU-drøftelser af det
igangværende arbejde i OECD med at finde en langsigtet løsning på udfordringer
forbundet med beskatning af den digitale økonomi.
Herudover ventes formandskabet at fortsætte drøftelserne af forslaget fra 2016 om
en fælles selskabsskattebase (CCTB).
ECOFIN vil muligvis også have drøftelser af
spørgsmålet om en
finansiel transaktionsskat,
afhængig af udviklingen i det forstær-
kede samarbejde
1
.
På momsområdet ventes formandskabet at prioritere forslaget om det såkaldt
ende-
lige momssystem
samt forslag om revision af systemet for momssatser.
ECOFIN ventes endvidere at skulle behandle et ventet forslag om en revision af
direktivet om administrativt skattesamarbejde (DAC).
Der ventes også arbejdet videre med opdatering af sortlisten, herunder udviklingen
af et nyt kriterium for informationsudveksling om reelle ejere, og derudover vil der
muligvis være en drøftelse af en evaluering af arbejdet med sortlisten.
Der kan endvidere ventes en drøftelse af, hvorledes energibeskatningen kan anven-
des til bekæmpelse af klimaforandringer, herunder mhp. indspil til Kommissionens
forslag til en revision af energibeskatningsdirektivet, som ventes fremsat medio
2021.
Den europæiske Grønne Pagt (Green Deal)
Den europæiske Grønne Pagt (Green Deal) ventes at være en central prioritet for
det tyske formandskab, og ECOFIN ventes således at skulle arbejde med de rele-
vante dele af den grønne pagt, herunder strategien for bæredygtig finansiering og
energibeskatning.
Øvrige sager
På budgetområdet ventes
bl.a. drøftelser om EU’s 2021-budget
samt en præsenta-
tion af Revisionsrettens årsrapport om implementering af EU-budgettet i 2019. Det
er endvidere sandsynligt, at EU's flerårige finansielle ramme, herunder særligt ind-
tægtssiden, vil blive drøftet i ECOFIN-regi.
Et såkaldt forstærket samarbejde gør det muligt for mindst ni EU-lande inden for rammerne af EU at gå
videre med et samarbejde, uden at det kræver samtlige EU-landes deltagelse. Det forstærkede samarbejde vedr.
en finansiel transaktionsskat består af Belgien, Frankrig, Grækenland, Italien, Portugal, Slovenien, Slovakiet,
Spanien, Tyskland og Østrig.
1
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
Side 5 af 19
ECOFIN ventes også at skulle forberede fælles EU-holdninger vedr. IMF- og G20-
møder, særligt IMF’s
årsmøde
16.-18. oktober 2020.
3. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle ift. præsentation af programmet.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
6. Økonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s
dagsordener i 1. halvår 2020 vil imidlertid kunne have statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
7. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke, men der ventes generel støtte til det tyske formandskabs arbejdsprogram og
prioriteter for ECOFIN i 2. halvår 2020.
9. Generel dansk holdning
Fra dansk side kan man støtte det tyske formandskabs ventede prioriteter i ECO-
FINDen danske holdning til de enkelte sager fastlægges i den hjemlige EU-beslut-
ningsprocedure.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0006.png
Side 6 af 19
Bilag 1: Oversigt over væsentligste igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Styrkelse af det økonomi- Det Europæiske Råd (DER) og
EU’s
finansministre (den
ske samarbejde i EU udvidede eurogruppe) har i de senere år løbende haft
(styrkelse af ØMU’en)
drøftelser af yderligere styrkelser af ØMU’en.
I en erklæring fra det udvidede topmøde 13. december
2019 blev der lagt op til yderligere drøftelser blandt fi-
nansministrene om bl.a. bankunionen og færdiggørelsen
af en reform af ESM.
ØMU-arbejdet ventes fremover også at vedrøre styrkelse
af euroens internationale rolle.
Nærmere tidsplan for de videre ØMU-drøftelser er p.t.
uklar pga. COVID-19-situationen.
Genopretningsinstru-
ment
Kommissionen fremsatte 28. maj 2020 forslag til et gen-
opretningsinstrument, som skal tilvejebringe finansiering
til en række særskilte forslag, som skal ses i lyset af CO-
VID-19-krisen.
Forslaget til genopretningsinstrument indebærer, at
Kommissionen på vegne af EU-landene optager lån med
sikkerhed i EU-budgettet. De af Kommissionen optagne
lån tilbagebetales af alle EU-lande vha. modtagerlandes
tilbagebetaling af lån samt EU-landenes
bidrag til EU’s
budget (svarende til landenes andel af BNI).
Låneprovenuet tilgår EU-budgettet som formålsbe-
stemte indtægter. Det indebærer, at udgifter finansieret
med dette låneprovenu
ikke medregnes under EU’s ud-
giftslofter.
I forslaget til et genopretningsinstrument afsættes samlet
750 mia. euro til finansiel assistance (2018-priser), heraf
500 mia. euro til direkte støtte og 250 mia. euro til lån.
De 500 mia. euro til direkte støtte består af 310 mia. euro
i direkte støtte under genopretningsfaciliteten,
jf. nedenfor,
og 190 mia. euro i direkte støtte til andre EU-budgetin-
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0007.png
Side 7 af 19
strumenter herunder et solvensstøtteinstrument, In-
vestEU-programmet og et instrument til teknisk støtte til
reformgennemførelse.
Genopretningsfacilitet
Kommissionen har 28. maj 2020 fremsat forslag om en
genopretningsfacilitet, hvorfra der kan gives finansiel as-
sistance til EU-landene i form af direkte støtte og/eller
lån.
Den samlede finansielle assistance fra genopretningsfaci-
liteten kan ifølge forslaget udgøre op til 560 mia. euro
(2018-priser), heraf 310 mia. euro i direkte støtte og 250
mia. euro i lån.
Der fastlægges for hvert EU-land på baggrund af en for-
delingsnøgle (baseret på størrelsen af landenes befolknin-
ger, BNP pr. indbygger og ledighed) en nominel øvre
grænse for direkte støtte til landet.
Et land, som ønsker at modtage finansiel assistance fra
genopretningsfaciliteten, skal udarbejde en genopret-
ningsplan, som forklarer, hvordan genopretningsplanen
styrker landets økonomiske og sociale robusthed mv.
Kommissionen vurderer et lands genopretningsplan i tæt
samarbejde med landet. Genopretningsplanen indehol-
der bl.a. tiltag, som styrker den grønne og digitale omstil-
ling.
Udbetaling af den finansielle assistance sker i takt med, at
landet opnår målsætninger og milepæle i overensstem-
melse med planen.
EFSI-Solvensstøttein-
strument
Kommissionen fremlagde 29. maj 2020 et forslag til et
midlertidigt Solvensstøtteinstrument.
Forslaget skal hjælpe virksomheder, der grundlæggende
er sunde, men som oplever solvensproblemer (dvs. pro-
blemer med lav egenkapital) som følge af COVID-19-
krisen, igennem krisen, så de bliver i stand til at bidrage
til genopretningen af økonomien, samt den digitale og
grønne omstilling. Forslaget skal også bidrage til at sikre
lige konkurrencevilkår på det indre marked ved at mind-
ske uligheden i kriseramte virksomheders adgang til kapi-
tal på tværs af EU-landene.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0008.png
Side 8 af 19
Solvensstøtteinstrument etableres under EFSI-forord-
ningen og skal mobilisere private investeringer for 300
mia. euro fra 2020 og frem til udgangen af 2024. Det skal
ske på grundlag af en EU-budgetgaranti til Den Europæ-
iske Investeringsbank (EIB), som allerede eksisterer un-
der EFSI, og som med Solvensstøtteinstrumentet forhø-
jes fra 26 mia. euro til 92,4 mia. euro (løbende priser).
InvestEU-programmet
Kommissionen fremlagde 29. maj 2020 et nyt forslag til
forordning om oprettelse af et InvestEU-program. Pro-
grammet har til formål at fremme investeringer og virk-
somheders adgang til finansiering i EU.
Der er overordnet tale om en genfremsættelse af det
kompromis, som Rådet og Europa-Parlamentet i april
2019 opnåede en delvis aftale om i form af generel enig-
hed om alle elementer undtagen budgetrelaterede ele-
menter.
Forslaget til et InvestEU-program lægger fortsat op til at
oprette et investeringsprogram bestående af tre dele:
1)
InvestEU-fonden, der skal fremme investeringer på basis
af en garanti fra EU’s budget,
2)
InvestEU-rådgivnings-
organet, som kan yde teknisk bistand til projektudvikling,
3)
InvestEU-portalen, som skal være en lettilgængelig da-
tabase til promovering af projekter, der har brug for fi-
nansiering.
InvestEU-fonden skal fortsat erstatte forskellige eksiste-
rende finansieringsinstrumenter under MFF 2014-2020
for at gøre investeringsstøtten i EU mere effektiv og ba-
seres på en garanti fra EU-budgettet til finansielle part-
nere som fx Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Med det nye forslag øges EU-budgetgarantien til i alt ca.
75 mia. euro (løbende priser), og garantien understøttes
af en hensættelse på 33,8 mia. euro (løbende priser) fra
EU-budgettet.
Det nye forslag udvider også InvestEU’s prioritetsområ-
der til også at omfatte investeringer i strategisk vigtige
teknologier eller forsyninger, der kan styrke EU's uaf-
hængighed af tredjelande.
Instrument til teknisk
Kommissionen fremlagde 28. maj 2020 et forslag om op-
støtte til reformgennem-
rettelse af et instrument til teknisk støtte til reformgen-
førelse (’Technical Sup-
nemførelse (’Technical Support Instrument’, TSI)).
port Instrument’, TSI))
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0009.png
Side 9 af 19
Forslaget er baseret på Kommissionens forslag om et in-
strument til teknisk støtte til reformer under det europæ-
iske reformstøtteprogram (ERSP) fra 31. maj 2018, som
Kommissionen samtidig har trukket tilbage.
Med forslaget lægger Kommissionen op til, at man med
TSI kan yde teknisk støtte til reformer igangsat på EU-
landenes eget initiativ eller ifm. økonomiske tilpasnings-
programmer
samt reformer relateret til EU’s
økonomiske
samarbejde, fx de landespecifikke anbefalinger eller gen-
opretningsplaner under genopretningsfaciliteten. Der vil
i TSI være et særligt fokus på reformer mhp. at fremme
den grønne og digitale omstilling. Støtten fra instrumen-
tet er efterspørgselsdrevet.
Instrumentet til teknisk støtte til reformgennemførelse vil
træde i kraft fra 2021 og foreslås finansieret over EU-
budgettet. Den samlede finansieringsramme for gennem-
førelsen af instrumentet til teknisk støtte til reformgen-
nemførelse udgør i perioden fra 2021 til 2027 864,4 mio.
EUR i løbende priser (767 mio. EUR i 2018-priser).
Evaluering af styrkel- Kommissionen offentliggjorde 5. februar 2020 en evalu-
serne af Stabilitets- og ering af de styrkede finanspolitiske regler i EU. Evalue-
Vækstpagten
ringen omhandler overordnet erfaringerne med at sikre
holdbare offentlige finanser, sikre økonomisk stabilise-
ring, fremme en passende sammensætning mellem for-
brug og investeringer, sikre ejerskab og fremme sunde
nationale finanspolitiske rammer.
Kommissionen er ikke kommet med forslag til at ændre
de finanspolitiske regler, men vil bruge evalueringen som
et afsæt for debat. Sidenhen beslutter Kommissionen be-
hovet for næste skridt. Eventuelle ændringer af reglerne
vil skulle udmøntes i konkrete lovgivningsforslag og be-
handles i ECOFIN.
Forslag til lånefacilitet i
EIB til den offentlige
sektor som en del af Me-
kanismen for en Retfær-
dig Omstilling
Kommissionen fremlagde 28. maj 2020 et forslag om
etablering af en lånefacilitet i Den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB) til den offentlige sektor som en del af en
såkaldt Mekanisme for en Retfærdig Omstilling. Forsla-
get er også
en del af en pakke af forslag vedr. EU’s fler-
årige finansielle ramme 2021-27 (MFF) og genopretning
af landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0010.png
Side 10 af 19
Formålet med Mekanismen for Retfærdig Omstilling er
at støtte de regioner og sektorer, der er mest berørt af
omstillingen til et klimaneutralt EU i 2050. Hensigten
med lånefacilitetens er her at støtte offentlige investerin-
ger i de berørte regioner og sektorer gennem udlån til of-
fentlige enheder på lempelige vilkår.
Lånefaciliteten etableres gennem hensættelser for 1,525
mia. euro (2018-priser) og 10 mia. euro i lånekapacitet fra
EIBs egen ramme.
Finansielle sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Forslag vedr. mislig- Kommissionen præsenterede 14. marts 2018 en pakke af
holdte lån (NPL
Non forslag om misligholdte lån (”Non-Performing
Loans” –
Performing Loans)
NPL) møntet på at håndtere NPL i kreditinstitutter i EU.
Pakken indeholdt en række ikke-lovgivningsmæssige til-
tag samt bl.a. ét lovgivningsforslag, som er et todelt for-
slag til direktiv om hhv. udvikling af sekundære markeder
for misligholdte lån (NPL) og etablering af et værktøj til
hurtigere realisering af sikkerhed vedr. lån. Der blev op-
nået enighed i Rådet i 1. halvår 2019 om den første del af
forslaget om udvikling af markeder for misligholdte lån,
og enighed i Rådet i 2 halvår 2019 om den andel del om
et værktøj til hurtigere realisering af sikkerhed.
Det tyske formandskab ventes at forsøge at nå enighed
med Europa-Parlamentet om begge dele af forslaget.
Fælles indskudsforsik- Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag om
ringsordning i bankunio- en fælles indskudsforsikringsordning (”European Depo-
nen (EDIS)
sit Insurance Scheme”
EDIS) og -fond for landene i
bankunionen. EDIS skal omfatte de lande, som deltager
i bankunionen, herunder eventuelle deltagende ikke-eu-
rolande, og skal bidrage til at reducere det negative sam-
spil mellem banker og stater, som sås under finanskrisen,
hvor skrøbelige banksystemer og svage offentlige finan-
ser påvirkede hinanden negativt.
Kommissionen fremlagde 11. oktober 2017 en medde-
lelse om styrkelse af bankunionen. Meddelelsen indehol-
der bl.a. bud på mulige kompromiser om EDIS, herunder
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0011.png
Side 11 af 19
en gradvis etablering af EDIS, hvor delingen af indsky-
dergarantirisici kan øges gradvist, såfremt nogle betingel-
ser er opfyldte.
Der arbejdes på teknisk niveau på fremskridt med EDIS
i sammenhæng med fremskridt med tiltag til at reducere
risikoen for nye kriser i den finansielle sektor (risikore-
duktionstiltag).
Ændring af kapitalkravs-
forordningen i lyset af
COVID-19 (CRR Quick
Fix)
Kommissionen præsenterede 28. april 2020 et forslag til
at ændre EU’s kapitalkravsforordning (”Capital Require-
ments Regulation” –
CRR) som reaktion på COVID-19-
krisen. Formålet med forslaget er at understøtte kreditin-
stitutter i EU-landene i fortsat at låne ud til virksomheder
og privatpersoner under COVID-19-krisen og den føl-
gende genopretning af europæisk økonomi. Kommissio-
nen finder det således begrundet at foretage visse målret-
tede ændringer af kapitalkravsforordningen. Der er gene-
relt tale om lempelse af nogle af forordningens kapital-
krav til kreditinstitutter, herunder fremskyndelse af alle-
rede aftalte lempelser af kapitalkravene.
Forslaget er blevet behandlet i Rådet og Europa-Parla-
mentet, og der er således opnået politisk enighed i juni
2020 om et kompromis, der forventes endeligt vedtaget
inden udgangen af juni. Ændringerne vil træde i kraft
umiddelbart efter vedtagelse.
Færdiggørelse af Basel Basel-komitéen offentliggjorde 7. december 2017 sine se-
III (”Basel
IV”)
neste standarder for kreditinstitutters kapitalkrav (omtalt
som Basel IV-standarder).
Basel-komitéens standarder indeholder bl.a. et kapital-
gulv, der skal sikre et minimum af kapital i institutter, som
benytter interne modeller til at opgøre deres kapitalkrav.
Kapitalgulvet har til formål at styrke institutternes ro-
busthed. Det kan dog i et vist omfang svække kapitalkra-
venes risikofølsomhed. Risikofølsomhed betyder, at ka-
pitalkravene er højere for eksponeringer med større ri-
siko for tab og omvendt. Det kan samtidig betyde et væ-
sentligt højere kapitalkrav for de danske penge- og real-
kreditinstitutter. Beregninger fra februar 2018 fra en ek-
spertgruppe viser, at de nye standarder fra Basel-komi-
téen vil forhøje kapitalkravene i de danske institutter med
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0012.png
Side 12 af 19
ca. en tredjedel i forhold til de gældende kapitalkrav ved-
taget med CRR/CRD IV i 2013, når fuldt indfasede.
Kommissionen vil skulle foreslå, hvordan og hvornår
standarderne skal foreslås gennemført i EU-lovgivnin-
gen. Et forslag er endnu ikke fremsat. Et forslag vil om-
fatte alle EU-lande og vil skulle vedtages af Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet i den normale lovgivningsprocedure.
Det ventes, at Kommissionen vil fremsætte et forslag i 4.
kvartal 2020.
Genopretning og afvik- Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til
ling af centrale modpar- forordning om genopretning og afvikling af centrale
ter (CCP’er)
modparter (CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og sæl-
ger i en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er
er at
overtage risikoen fra markedsdeltagerne i tilfælde af, at
den ene part går konkurs inden handlen er afviklet. Det
er særligt vigtigt ved handel med såkaldte derivater (opti-
oner, futures mv.), hvor forpligtelserne mellem køber og
sælger består over en længere periode.
CCP’er er reguleret på europæisk plan gennem forord-
ningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR). Der
findes dog endnu ikke EU-regler for genopretning og af-
vikling af CCP’er, således som der gør for kreditinstitut-
ter i kraft af BRRD.
Forslaget
indebærer bl.a., at CCP’erne skal udarbejde
genopretningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udar-
bejde afviklingsplaner, at tilsynsmyndighederne får sær-
lige beføjelser til at intervenere i CCP’ers aktiviteter, hvis
deres levedygtighed er i fare, samt at en CCP kan blive
afviklet, hvis den er nødlidende eller forventes at blive
det.
Der blev opnået enighed i Rådet om forslaget i december
2019. Trilogforhandlingerne er igangsat. Det tyske for-
mandskab ventes at søge at nå enighed i trilogforhandlin-
gerne.
Motorforsikringsdirekti- Kommissionen fremsatte 24. maj 2018 forslag om æn-
vet
dring af direktiv om ansvarsforsikring og kontrollen med
forsikringspligtens overholdelse (motorforsikringsdirek-
tivet). Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0013.png
Side 13 af 19
af ofre for ulykker forårsaget af motorkøretøjer og
fremme forsikringstagernes rettigheder i forbindelse med
tegning af motorkøretøjsforsikringer. Herudover skal
forslaget styrke bekæmpelsen af kørsel med uforsikrede
motorkøretøjer.
Der blev i december 2019 opnået enighed om forslag i
Rådet. Trilogforhandlingerne er igangsat.
Ny strategi for bæredyg- Kommissionen ventes i efteråret 2020 at fremlægge en ny
tig finansiering
strategi for bæredygtig finansiering. Strategien er en del
af Kommissionens Grønne Pagt (European
Green Deal).
Indholdet af strategien er fortsat ukendt. Strategien byg-
ger videre på Kommissionens handlingsplan for bære-
dygtig finansiering af 24. maj 2018.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ
Forløb/status
Beskatning af den digitale Kommissionen fremsatte 21. marts 2018 to forslag til be-
økonomi
skatning af den digitale økonomi.
Som en kortsigtet, midlertidig løsning fremsatte Kom-
missionen forslag om omsætningsskat på visse digitale
tjenester (Digital Service Tax
DST). Forslaget indebæ-
rer en særskat på 3 pct. af omsætningen fra visse digitale
ydelser som salg af målrettet reklameplads på internettet,
salg fra visse flersidede platforme (online markedsplad-
ser) og salg af brugergenereret data. Skatten pålægges
koncerner, der både har en global omsætning på over 750
mio. euro og en omsætning på visse digitale ydelser i EU
på over 50 mio. euro, uanset deres hjemsted.
Der er generelt enighed blandt EU-landene om, at der er
udfordringer forbundet med beskatning af den digitale
økonomi, men der er ikke enighed om, hvordan disse
bedst håndteres. På ECOFIN 12. marts 2019 kunne der
ikke opnås enighed om, hverken Kommissionens forslag
eller en indskrænket model, der alene omfattede internet-
reklamer. Der var derfor enighed om at fokusere på ar-
bejdet med at finde globale løsninger i OECD-regi.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0014.png
Side 14 af 19
Kommissionen har ikke trukket forslaget tilbage, men
den videre behandling heraf afventer globale løsninger
indtil udgangen af 2020.
Som en langsigtet, permanent løsning fremsatte Kom-
missionen forslag om indførelse af et såkaldt digitalt fast
driftssted. Forslaget indebærer, at et selskab, uagtet om
det er fysisk til stede eller ej, kan beskattes, når selskabet
efter nærmere kriterier anses for at have væsentlig digital
tilstedeværelse i et land. Forslaget har indtil videre kun
være genstand for en indledende drøftelse på teknisk ni-
veau. Forhandlingerne blev i første omgang sat i bero for
at afvente afklaring om skatten på digitale tjenester
(DST).
Det tyske formandskab ventes ikke at arbejde videre med
forslagene, og ECOFIN ventes alene at drøfte status og
udveksle synspunkter fsva. det aktuelle OECD-arbejde
med beskatning af den digitale økonomi.
Fælles (konsolideret) sel- Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag om
skabsskattebase
hhv. en fælles selskabsskattebase (Common Corporate
(CC(C)TB)
Tax Base (CCTB)) og en fælles konsolideret selskabs-
skatte-base (Common Consolidated Corporate Tax Base
(CCCTB)).
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de
omfattede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige
indkomst på samme måde i alle EU-lande. Koncerner vil
fortsat skulle opgøre sine skattepligtige indkomster sepa-
rat i hvert enkelt land, som den har aktiviteter i, men nu
efter samme metode. Reglerne er obligatoriske for kon-
cerner med en samlet årlig omsætning på over 750 mio.
euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for øvrige koncerner.
Forslaget om konsolidering (CCCTB) betyder, at en virk-
somhed eller koncern med aktivitet i flere lande kun vil
skulle opgøre én samlet indkomst for hele virksomheden
eller koncernen, og ikke længere en indkomst for de for-
skellige enheder i hvert enkelt land.
CCCTB-forslaget indeholder endvidere en fordelings-
nøgle til fordeling af den samlede (”konsoliderede”) skat-
tepligtige indkomst på de enkelte EU-lande, hvor koncer-
nen har aktiviteter og selskaber. Fordelingsnøglen vil af-
hænge af koncernens fordeling af hhv. aktiver, ansatte og
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0015.png
Side 15 af 19
omsætning. Hvert EU-land kan så opkræve selskabsskat
efter sin selskabsskattesats for den andel af den skatte-
pligtige indkomst, der efter fordelingsnøglen skal beskat-
tes i det pågældende land.
ECOFIN havde en overordnet drøftelse af forslagene i
maj 2017. CCTB-forslaget er sidenhen blevet behandlet
på teknisk niveau. Forhandlingerne bærer præg af, at der
fortsat er uenighed mellem landene, både om direktivets
overordnede formål og hensigt, men også om de mange
teknikaliteter i et selskabsskattesystem, hvor de individu-
elle landes nationale regler og præferencer er meget for-
skellige. CCTB forslaget forventes viderebehandlet under
det tyske formandskab.
Forstærket samarbejde Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til for-
om afgift på finansielle stærket samarbejde om beskatning af finansielle transak-
transaktioner (FTT)
tioner (FTT). Forslaget skal indføre en harmoniseret FTT
blandt de 10 EU-lande, der deltager i drøftelserne om et
forstærket samarbejde (Tyskland, Frankrig, Belgien, Por-
tugal, Østrig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spanien og
Slovakiet).
Der synes at være principiel enighed blandt de 10 EU-
lande om en model for en FTT inspireret af den nationale
franske aktieomsætningsafgift, dvs. en skat primært på
visse aktiehandler (generelt ikke obligationer eller andre
værdipapirer). Køb og salg inden for samme dag forven-
tes undtaget, hvorfor det ikke vil påvirke omfanget af me-
get kortsigtet spekulativ handel med værdipapirer (der
dog begrænses af anden ny regulering). Det er muligt, at
ECOFIN under det tyske formandskab vil gøre status for
drøftelserne om det forstærkede samarbejde.
Det endelige momssy- Kommissionen fremsatte 25. maj 2018 forslag, der sam-
stem
let set skal indføre det såkaldte ’endelige momssystem’
for grænseoverskridende handel mellem virksomheder i
EU. Hensigten er at øge anvendelsen af forbrugslandsbe-
skatning, at bekæmpe momssvig, herunder særligt karru-
selsvig og at forenkle momsefterlevelsen for virksomhe-
derne.
Kommissionen foreslår, at det endelige momssystem ba-
seres på det generelt gældende princip om beskatning i
forbrugslandet, og at leverandøren er betalingspligtig for
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0016.png
Side 16 af 19
momsen. Det er især ved grænseoverskridende leveran-
cer mellem virksomheder, at det nuværende momssystem
afviger fra disse generelle principper. Det skal være mu-
ligt at foretage momsbetalingen gennem One-Stop-
Shop-systemet, så virksomheder undgår at skulle moms-
registreres i alle de EU-lande, hvortil de eksporterer deres
varer.
Forslaget forventes viderebehandlet under det tyske for-
mandskab.
Reform af systemet for Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 forslag om æn-
momssatser
dring af systemet for momssatser. Med forslaget vendes
princippet for anvendelse af de reducerede satser om. I
dag har EU-landene mulighed for at anvende reducerede
momssatser på varer og ydelser, som fremgår af en posi-
tiv oplistning af varer og ydelser, hvor det er tilladt at an-
vende reducerede satser. Reglerne ændres således, at EU-
landene får mulighed for at anvende reducerede moms-
satser på samtlige varer og ydelser bortset fra de, som
fremgår af en negativ oplistning af varer og ydelser, hvor
det er ikke er tilladt at anvende reducerede satser, og hvor
landets normalsats således skal anvendes, medmindre va-
ren eller ydelsen er fritaget for moms. Dette medfører, at
alle EU-lande som udgangspunkt kan fastholde deres nu-
værende anvendelse af reducerede satser, men samtidig
kan udvide anvendelsen af reducerede satser til andre va-
rer og ydelser.
Forslaget forventes viderebehandlet under det tyske for-
mandskab.
Forslag om en revision af Kommissionen ventes 15. juli 2020 at fremsætte forslag
direktivet og administra- til en revision af direktivet for administrativt samarbejde
tivt
skattesamarbejde (Directive of Administrative Cooperation - DAC)
(DAC 7)
Revisionen af direktivet skal ses som opfølgning på tidli-
gere revisioner, DAC2-DAC6, hvor EU-landene er nået
til enighed om bl.a. udveksling af oplysninger om finan-
sielle konti og renteindtægter (afskaffelse af bankhemme-
ligheden i EU), såkaldt land for land-rapportering (hvor
virksomheder pålægges at indberette oplysning om akti-
viteter og selskabsskattebetalinger opdelt på de lande,
hvor virksomheden er aktiv) og pligt for skatterådgivere
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0017.png
Side 17 af 19
til at indberette skattekonstruktioner med særlige kende-
tegn, som kan være udtryk for skatteundgåelse.
DAC7 skal videreføre og styrke det administrative skat-
tesamarbejde og ventes bl.a. at indføre pligt til indberet-
ning og udveksling af oplysninger om indtægter fra plat-
formsøkonomien.
Det tyske formandskab ventes at prioritere behandlingen
af forslaget.
EU’s fælles sortliste over
ECOFIN vedtog 5. december 2017 rådskonklusioner om
skattely
en fælles sortliste over skattely. Listen samt den tilhø-
rende observationsliste er siden løbende blevet opdateret.
Efter seneste opdatering ifm. ECOFIN 18. februar 2020
er 12 lande på sortlisten, mens 13 lande er på observati-
onslisten.
Under det tyske formandskab ventes sortlisten og obser-
vationslisten opdateret ifm. oktober-ECOFIN. Derud-
over ventes der arbejdet videre med et nyt kriterium 1.4.
om informationsudveksling om reelle ejere samt en udvi-
delse af sortlistens geografiske anvendelsesområde.
Det er desuden muligt, at ECOFIN vil drøfte en igang-
værende evaluering af arbejdet med sortlisten, alt efter
om denne færdiggøres under det tyske formandskab.
Energibeskatning
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til en revision
af energibeskatningsdirektivet medio 2021.
Revision ventes at følge op på en evaluering af energibe-
skatningsdirektivet fra september 2019. Evalueringen
konkluderer, at direktivets minimumssatser er blevet ud-
hulet over tid, at direktivet er forældet og ikke tager højde
for udviklingen af ny teknologi eller sammenhængen med
anden regulering på området, og at direktivets afgiftsfri-
tagelser er i strid med bl.a. EU´s klimamål. Revisionen
ventes således at indebære bl.a. en forhøjelse af direkti-
vets minimumssatser, en kobling
til EU’s kvotehandels-
system samt en ændring af energibeskatningsstrukturen,
som sikrer, at beskatningen afhænger af energiprodukter-
nes klimaaftryk.
Under det tyske formandskab vil ECOFIN muligvis ud-
veksle synspunkter om og ønsker til Kommissionens for-
slag til en revision af direktivet.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
2218062_0018.png
Side 18 af 19
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ
EU’s budget for 2021
Forløb/status
Rådet forventes at fastlægge sin position til budgetforsla-
get på ECOFIN-Budget, efter der er indgået en aftale om
EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Decharge for EU-bud- Revisionsretten præsenterer i efteråret sin årsrapport om
gettet 2019
implementeringen af EU-budgettet i 2019. Rapporten
danner grundlag for decharge-proceduren, hvor Europa-
Parlamentet, efter henstilling fra Rådet, meddeler Kom-
missionen decharge for budgetgennemførelsen.
Processen vedr. decharge for 2019-budgettet ventes en-
deligt afsluttet på ECOFIN i februar 2021 under portu-
gisisk formandskab.
EU's egne indtægter (ind- Kommissionen offentliggjorde 28. maj 2020 et revideret
tægtsiden af MFF 2021- forslag til ordningen for EU's egne indtægter i relation til
2027)
EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Forslaget
indeholder blandt andet forslag om bemyndigelse til, at
Kommissionen kan optage lån på vegne af Unionen til
finansiering af et midlertidigt genopretningsinstrument,
forslag om en udfasning af rabatsystemet og forslag om
nye indtægtskilder.
Den faste formand for Det Europæiske Råd forventes at
præsentere en revideret forhandlingsboks, som bl.a. ven-
tes at behandle en række af de centrale spørgsmål i ord-
ningen for EU's egne indtægter. Forhandlingsboksen
ventes at danne udgangspunkt for en kommende drøf-
telse om EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
i Det Europæiske Råd mhp. indgåelse af en endelig aftale.
Det er sandsynligt, at EU's flerårige finansielle ramme
og særligt ordningen for EU's egne indtægter
også vil
blive drøftet i ECOFIN-regi, herunder i forlængelse af
indgåelse af en aftale i Det Europæiske Råd, som skal ud-
møntes i ordningen for EU's egne indtægter.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-hold-
ninger til og følge op på IMF- og G20-møder, særligt
IMF’s årsmøde 16.-18.
oktober 2020.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020
Side 19 af 19