Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 377
Offentligt
2218050_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2018 - 443
Resumé af forslag til Lov om ændring af lov om en
børne- og ungeydelse og lov om skattefri kompensa-
tion for forhøjede energi- og miljøafgifter (Ligedeling
og individuel indkomstaftrapning af børne- og unge-
ydelsen og ligedeling af den supplerende grønne
check m.v.)
Lovforslaget udmønter den ligedeling af børne- og ungeydelsen, som er en del af
Aftale
om ét samlet familieretligt system
af 27. marts 2018 mellem den daværende regering (V, LA og
K) og alle de øvrige partier i Folketinget, bortset fra Nye Borgerlige, der ikke var repræ-
senteret i Folketinget på daværende tidspunkt.
Med lovforslaget foreslås det, at børne- og ungeydelsen som udgangspunkt udbetales med
halvdelen til hver af forældremyndighedsindehaverne.
Ikke-samboende forældremyndighedsindehavere kan aftale, at hele ydelsen skal udbetales
til den ene forældremyndighedsindehaver. Desuden kan ydelsen efter anmodning udbeta-
les til den ene forældremyndighedsindehaver, hvis det ved en samværsafgørelse eller et
forlig er bestemt, at barnet skal være mindst 9 ud af 14 dage hos den ene af forældremyn-
dighedsindehaverne. Desuden forslås det, at indkomstaftrapningen individualiseres, så af-
trapningen sker på grundlag af hver af ydelsesmodtagernes individuelle indkomstforhold.
Den supplerende grønne check foreslås også ligedelt som udgangspunkt, da reglerne
herom følger udbetalingsreglerne for børne- og ungeydelse.
Endelig foreslås det, at der for delte familier skal gælde en overgangsordning, der har til
formål at tilgodese, at delte familier som udgangspunkt vil have indrettet sig på, at børne-
og ungeydelsen udbetales til den ene forældremyndighedsindehaver. Overgangsordningen
indebærer, at hele børne- og/eller ungeydelsen som udgangspunkt udbetales til den foræl-
dremyndighedsindehaver, der den seneste hverdag forud for den 21. oktober 2021 får ud-
betalt børneydelsen hhv. seneste hverdag forud for den 21. december 2021 får udbetalt
ungeydelsen.
Samlet skønnes forslaget at medføre merudgifter i størrelsesordenen 13 mio. kr. årligt i
umiddelbar virkning og ca. 6 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd. Der er ingen virk-
ning i finansåret 2021.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2022. Ikrafttrædelsestidspunktet er
fastsat under hensyntagen til, at Udbetaling Danmark, som administrerer og forestår ud-
betaling af børne- og ungeydelsen, har den fornødne tid til de systemmæssige udviklinger.