Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 362
Offentligt
En uafhængig rapport udarbejdet af
H2 Gambling Capital for Spilbranchen
April 2020
Danmarks online spillemarked
En konsekvensanalyse
Sammenfatning
Dette er en selvstændig ekspertrapport udarbejdet af H2 Gamling Capital (H2)
den førende
uafhængige ekspert indenfor overvågning og analysering af den globale spilleindustri. Rapporten er
bestilt af Danish Online Gambling Association (DOGA) for at give en objektiv vurdering af den
foreslåede ændring i reguleringen af det danske online spillemarked.
Analysen er bestilt for at informere om markedsudsigterne, de nuværende markedstrends,
konkurrencedynamikker og for at sammenholde spiludbyderens syn på markedspåvirkningen. Vi
håber, at rapporten er brugbar for alle interesserede, og at den kan hjælpe med at øge forståelsen
for det danske online spillemarked
særligt i forhold til den foreslåede ændring i reguleringen.
(…)
Hovedkonklusioner:
-
De danske licenserede onlinespiludbyderes bruttospilindtægt (BSI) er allerede
faldet med cirka 17%, siden de nye initiativer på det danske online spillemarked blev
implementeret den 1. januar 2020.
H2 forudser, at det nuværende forslag om at hæve afgiftsniveauet til 28% vil føre til
en generel stigning i afgiftsprovenuet, men bemærker, at det kommer på bekostning
af forbrugervelfærd, da flere spillere vil benytte sig af uregulerede spillesider, hvor
forbrugerbeskyttelsen er lavere.
Hvis man ser på perioden 2021-24e, så estimerer H2, at den samlede nedgang i
bruttospilindtægten for det licenserede online marked vil være på 5 milliarder
kroner svarende til et fald på ca. 27%. Over denne periode vil afgiftsprovenuet
generelt være det samme, da den indledende stigning over tid vil blive udlignet af
kombinationen af inflationen og den efterfølgende mindre vækst i markedet.
Ser man på kanaliseringsgraden vil en stigning i afgiften af spil fra 20% til 28% øge
den samlede kanalisering til det uregulerede marked fra 12% af onlinemarkedet (88%
på det regulerede marked) til 24% af onlinemarkedet (76% på det regulerede marked)
i perioden 2021-24e.
Til sammenligning, så vil stigning i afgiftsniveauet til 22% lede til en stigning i
afgiftsprovenuet uden at påvirke kanaliseringen til det licenserede marked og er
derfor et ’optimalt’ afgiftsniveau for både forbrugerbeskyttelse og afgiftsindtægter.
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 362: Præsentation og henvendelse fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 18. juni 2020 om regeringens seneste udmeldinger for spilleområdet
2212651_0002.png
H2’s uafhængig rapport –
10 hovedkonklusioner:
1)
1. januar 2020 trådte nye initiativer omkring grænser for spillerindskud og promoveringer i
kraft. Analyser af data fra spiludbyderne peger på, at den estimerede effekt på det
licenserede marked udgør en reduktion i bruttospildindtægten på 17%.
I H2’s 2020-progonse er den forventede bruttospilindtægt nedsat med 12,5%, efter der er
taget højde for effekten af de nye initiativer. Disse nedsætter også kanaliseringsgraden til
det licenserede marked. Før disse forventede H2, at det uregulerede marked udgjorde
13% af det samlede danske onlinemarked 2020e, men nu er forventningen, at det vil
udgøre 16% af det danske onlinespilmarked i 2020e.
Det nuværende forslag er, at afgiften på onlinespil i Danmark skal stige fra 20% af
bruttospilindtægten til 28% af bruttospilindtægten i 2021. Selvom afgiftsniveauet ikke alene
er bestemmende for kanaliseringsgraden, så er det tydeligt, når vi benchmarker Danmark
med en række lignende markeder, at den øgede afgift vil have en signifikant effekt på
kanaliseringen.
H2 forudsiger, at en stigning i afgiften til 28% i begyndelsen vil øge det overordnede
afgiftsprovenu, men bemærker at det kommer på bekostning af forbrugervelfærd, da flere
spillere flytter over på uregulerede spilsider, hvor der er mindre forbrugerbeskyttelse.
Hvis man ser på perioden 2021-24e, så estimerer H2, at den samlede nedgang i
bruttospilindtægten for det licenserede online marked vil være på 5 milliarder kroner eller
-27%. Over denne periode vil afgiftsprovenuet generelt være det samme, da den
indledende stigning den indledende stigning over tid vil blive udlignet af kombinationen af
inflationen og den efterfølgende mindre vækst i markedet.
Derudover betyder den lave profitmargin for spiludbydere, at enhver signifikant stigning i
afgiftsniveauet vil medføre nedskæringer i markedsføringsforbruget såvel som generelle
aggressive besparelser. Det er ikke bare en yderligere reduktion i investeringerne i dansk
økonomi, men en betydelig nedskæring i markedsføringsforbruget vil føre til yderligere
lækage af spillere til det uregulerede marked.
I forhold til kanalisering, vil en stigning i afgiftsniveauet fra 20% til 28% af
bruttospilindtægten øge den danske kanalisering til det uregulerede marked fra 12% af
onlinemarkedet (88% på det regulerede marked) til 24% af onlinemarkedet (76% på det
regulerede marked) i perioden 2021-24e.
Markedsanalyser med udgangspunkt i almindelig økonomisk teori om en jævn lafferkurve
viser, at en stigning i afgiftsniveauet vil lede til et fald i kanaliseringen til det regulerede
marked. Analyserne viser, at det optimale afgiftsniveau for at maximere afgiftsprovenuet
er på 26%/27%. Med dét niveau estimerer vi en stigning i afgiftsprovenuet på cirka 62
millioner kroner sammenlignet med et afgiftsniveau på 20%, om end den samlede stigning
i provenuet til staten vil være cirka 34 millioner kroner, når man tager højde for nedgangen
i Danske Spils indtjening.
Virkeligheden på markedet er dog, at kurven er mere ’trindelt’ –
det vil sige, at hvis
afgiftsniveauet stiger en smule, så er det ikke sandsynligt, at det ville ændre en
spiludbyders adfærd betydeligt, og man kunne derfor forvente, at størrelsen på det
regulerede marked ville være uforandret. På et bestemt punkt vil stigningen i
afgiftsniveauet imidlertid medføre et markant skift i spiludbyderens adfærd.
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10) Under den
’trindelte’ teori vil en stigning i afgiftsniveauet til 22% sandsynligvis medføre en
stigning i afgiftsprovenuet uden at påvirke kanaliseringsgraden til det regulerede marked
Side 2/4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 362: Præsentation og henvendelse fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 18. juni 2020 om regeringens seneste udmeldinger for spilleområdet
2212651_0003.png
og er derfor et ’optimalt’ afgiftsniveau for både forbrugerbeskyttelse og afgiftsindtægter.
Vi
estimerer, at det ville lede til en stigning i afgiftsprovenuet på cirka 83 millioner kroner
sammenlignet med et afgiftsniveau på 20% og ville øge statens indtjening med 46 millioner
kroner.
H2 akkreditiver
H2
en global virksomhed med base i Storbritannien
er bredt anerkendt som den førende ekspert
indenfor overvågning og analysering af spilindustrien på verdensplan. Tilsammen har vores
analytikere fulgt sektorens værdi i realtid siden 2000. Vi har en stærk faglig akkreditering samt
uafhængighed, og vi har gode erfaringer med, at vores analyser og rapporter holder til at blive
gransket af mange forskellige interessenter, bl.a. politikere, myndigheder og fra nyhedsmedier.
Den viden, som genereres
af H2’s prognosemodel for industrien er
blevet den langt mest citerede
kilde vedrørende sektoren i offentliggjorte virksomhedsrapporter, transaktionsdokumentation og
sell-side analytikeres bemærkninger såvel som i business-medierne
deriblandt BBC, Thomson
Reuters, Bloomberg,
The Economist, The FT, The New York Tims
and
The Wall Street Journal.
I
dag repræsenterer H2 en levende databank, der dækker mere end 150 verdensmarkeder med cirka
2 millioner datapunkter og 2.500 opslag årligt, og en femårig prognose indtil 2025e.
(…)
Terminologi og beskrivelse af H2’s datamodel
H2 benytter sig af målestandarderne ’Bruttogevinst’ (BG) eller ’Bruttospilindtægt’
(BSI) (dvs.
omsætning minus gevinst, men inkluderet eventuelle bonusser) i stedet for omsætning/salgstal til
at vurdere værdien af spilleindustrien. Det skyldes, at udbetalingsgraden varierer på tværs af
produktkategorier, geografi og markedskanaler. Derfor giver bruttogevinst/bruttospilindtægt et mere
konsekvent mål til sammenligning på tværs af sektoren. Derudover reflekterer det også
spiludbyderes samlede indtægter i modsætning til omsætning, der kan inkludere de samme penge,
som bliver gennemspillet flere gange i forskellige spil.
H2’s analyser opdeler aktivitet i sektoren i tre markeder –
spil hvor udbyderen er licenserede
’onshore’ i samme jurisdiktion som spilleren (’hvide marked’); spil hvor udbyderen
er licenserede
’offshore’ i en anden jurisdiktion end spilleren (’grå marked’); og spil hvor udbyderen slet ikke er
reguleret eller er ulovlig (’sorte marked’)
1
.
Den unikke H2-model indsamler og samordner data fra primære nøglekilder så som:
-
-
-
-
Faktisk offentliggjort primær/sekundære markeds- og organisationsdata;
Viden om/vurderinger af udbudssiden ud fra produktkategorier;
H2’s egen in-house
monitorering af aktivitet;
Løbende kontakt med private organisationer/investorer, deriblandt subscriber-feedback
1
NB: I oversættelsen af dette afsnit dækker ’ureguleret’ over både det grå og det sorte marked, idet
begge markeder er udenfor dansk regulering og dermed danske forbrugerbeskyttende tiltag, BSI-
afgift o.li. (red.).
Side 3/4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 362: Præsentation og henvendelse fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 18. juni 2020 om regeringens seneste udmeldinger for spilleområdet
2212651_0004.png
-
Viden/holdning fra/om tredjeparter
heriblandt udbydere og andre industrianalytikere.
Markedsprognoser er baseret på en række sekundære faktorer, heriblandt:
-
-
-
-
-
Produktmodenhed
Forventet produktudvikling
Vækst i BNP/bredbånd/mobil
Benchmarking af markeder
Inkorporering af effekten af tidligere og forventet lovgivning.
Side 4/4