En uafhængig rapport udarbejdet af
H2 Gambling Capital for Spilbranchen
April 2020
Danmarks online spillemarked
En konsekvensanalyse
Sammenfatning
Dette er en selvstændig ekspertrapport udarbejdet af H2 Gamling Capital (H2)
–
den førende
uafhængige ekspert indenfor overvågning og analysering af den globale spilleindustri. Rapporten er
bestilt af Danish Online Gambling Association (DOGA) for at give en objektiv vurdering af den
foreslåede ændring i reguleringen af det danske online spillemarked.
Analysen er bestilt for at informere om markedsudsigterne, de nuværende markedstrends,
konkurrencedynamikker og for at sammenholde spiludbyderens syn på markedspåvirkningen. Vi
håber, at rapporten er brugbar for alle interesserede, og at den kan hjælpe med at øge forståelsen
for det danske online spillemarked
–
særligt i forhold til den foreslåede ændring i reguleringen.
(…)
Hovedkonklusioner:
-
De danske licenserede onlinespiludbyderes bruttospilindtægt (BSI) er allerede
faldet med cirka 17%, siden de nye initiativer på det danske online spillemarked blev
implementeret den 1. januar 2020.
H2 forudser, at det nuværende forslag om at hæve afgiftsniveauet til 28% vil føre til
en generel stigning i afgiftsprovenuet, men bemærker, at det kommer på bekostning
af forbrugervelfærd, da flere spillere vil benytte sig af uregulerede spillesider, hvor
forbrugerbeskyttelsen er lavere.
Hvis man ser på perioden 2021-24e, så estimerer H2, at den samlede nedgang i
bruttospilindtægten for det licenserede online marked vil være på 5 milliarder
kroner svarende til et fald på ca. 27%. Over denne periode vil afgiftsprovenuet
generelt være det samme, da den indledende stigning over tid vil blive udlignet af
kombinationen af inflationen og den efterfølgende mindre vækst i markedet.
Ser man på kanaliseringsgraden vil en stigning i afgiften af spil fra 20% til 28% øge
den samlede kanalisering til det uregulerede marked fra 12% af onlinemarkedet (88%
på det regulerede marked) til 24% af onlinemarkedet (76% på det regulerede marked)
i perioden 2021-24e.
Til sammenligning, så vil stigning i afgiftsniveauet til 22% lede til en stigning i
afgiftsprovenuet uden at påvirke kanaliseringen til det licenserede marked og er
derfor et ’optimalt’ afgiftsniveau for både forbrugerbeskyttelse og afgiftsindtægter.
-
-
-
-