Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 362
Offentligt
2212649_0001.png
En balanceret spillovgivning
Torsdag d. 18. juni 2020
Spillebranchen/Skatteudvalget
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 362: Præsentation og henvendelse fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 18. juni 2020 om regeringens seneste udmeldinger for spilleområdet
2212649_0002.png
Det danske spillemarked i dag
Ifølge Spillemyndigheden foregår kun 8%
af alt onlinespil i
Danmark på det illegale marked
i det monopoliserede Norge
er det tal 54%.
SFI-rapporten fra 2016 viste, at Danmark har færre med
spilproblemer end det monopoliserede Norge
Stigende spil på det det regulerede marked
2012-2020
Danskerne spiller for mindre per person end spillerne i vores
nordiske nabolande
Siden spilmarkedet blev liberaliseret er andelen af spil på det
uregulerede marked faldet stødt
se figur
Spillemyndigheden har siden den delvise liberalisering
af spilmarkedet i 2012 set et faldende antal
hjemmesider, hvor der bliver udbudt ulovligt spil rettet
od Da ark.” –
Spillemyndigheden, 2020
Kilde: Spillemyndigheden, Rapport om ulovligt spil 2019
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 362: Præsentation og henvendelse fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 18. juni 2020 om regeringens seneste udmeldinger for spilleområdet
2212649_0003.png
Konsekvensen af afgiftsstigning i 2021
Med Finanslovsaftalen for 2020 blev det aftalt, at afgiften stiger fra 20% til 28% pr. 1. januar 2021
H2 forudsiger, at stigningen til 28% i begyndelsen vil øge det overordnede afgiftsprovenu, men noterer, at det
kommer på bekostning af forbrugervelfærd, da flere spillere flytter over på uregulerede spilsider, hvor der er mindre
forbrugerbeskyttelse.
Ser man på perioden 2021-24e, så estimerer H2, at den samlede nedgang i bruttospilindtægten for det licenserede online
marked vil være på 5 milliarder kroner eller
–27%.
Kanaliseringsgraden til det uregulerede marked vil også stige: Knap hver 4. spil vil foregå på det uregulerede marked (24%) ved
en afgiftssats på 28%.
H2 estimerer, at den indledende stigning i afgiftsprovenuet over tid vil blive udlignet af kombinationen af inflationen og den
efterfølgende mindre vækst i markedet.
Derimod vurderer H2, at et afgiftsniveau på 22% i stedet for de 28% vil øge afgiftsprovenuet med ca. 83 millioner kroner og
statens indtjening med ca. 46 millioner kroner
uden
at påvirke kanaliseringsgraden til det uregulerede marked.
Der findes dermed en mellemvej, der har mindre konsekvenser for forbrugersikkerheden og statens budget.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 362: Præsentation og henvendelse fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 18. juni 2020 om regeringens seneste udmeldinger for spilleområdet
2212649_0004.png
Vi skal sikre ala e på DK’s spille arked
9 ud af 10 spil i DK
spilles på det
regulerede marked
Stort statsligt provenu
Høj grad af
forbrugerbeskyttelse
Lav andel af
spilafhængighed
Et forbillede for
mange andre lande
Hensyn ifm. regulering af det
danske spilmarked
Kontrol med branchens
kommercielle aktiviteter
&
Maksimering af statens
indtægter
Alle danskere skal spille på
et reguleret marked, så vi
sikrer forbrugerbeskyttelse
og sikkerhed
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 362: Præsentation og henvendelse fra Spillebranchens foretræde for udvalget den 18. juni 2020 om regeringens seneste udmeldinger for spilleområdet
2212649_0005.png
Der er meget, vi kan gøre
Tiltag som spilbranchen allerede har implementeret:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Mindre hastværk i markedsføringen
Ingen brug af autoriteter i reklamer
Spilansvarlighedsreklamer på TV
Ingen reklamer for spil sammen med kviklån
Ansatte skal uddannes i spilansvarlighed
Automatiseret spilovervågning
Tilslutning til det fælleseuropæiske adfærdskodeks
Kampagne til fremmelse af ansvarligt spil
Tiltag hvor der er behov for politisk initiativ
1.
2.
3.
4.
Indførsel af et
”gældstjek”
Samme tjek offline som online
Forskning i spilscanning og AI
Flere midler til behandling og forskning (flerårige bevillinger)
Implementeret, men behov politisk støtte:
1. Spilreklamenævn skal være lovpligtigt
2. Reality check på al online spil