Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2094120_0001.png
Plantebranchen
Repræsenteret ved:
Christian Munk, formand, direktør Dragsbæk
Frederik Madsen, sekretariatschef
Foretræde for Skatteudvalget 24. oktober 2019
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0002.png
Plantebranchen er en ny
brancheorganisation for producenter og
importører af plantebaserede fødevarer
Organisationen har pt. 21 medlemmer
Vores vigtigste opgave er at sikre ligestilling
mellem animalske og plantebaserede
fødevarer
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0003.png
I 1988 blev plantebaseret kakaodrik lanceret
på det danske marked, primært til brug for
mælke-allergikere
Siden er markedet vokset, så der i dag
sælges ca. 1 million liter plantebaseret
kakaodrik
Markedet deles mellem 6-7 importører og
er i stærk vækst
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0004.png
Væksten i markedet skyldes ikke mindst, at
kakaodrik er langt mere klimavenligt end
kakaomælk:
Kilde DR Faktatjek
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0005.png
Chokoladeafgiftsloven indeholder en
afgiftsundtagelse for chokolademælk
Siden lanceringen i 1988 har importørerne
af kakaodrik betalt afgift efter samme regler
som for mælk – dvs. uden afgift af
vægtfylden
Ingen af importørerne har gennem de
mange år haft problemer i forbindelse med
SKATs kontrolbesøg etc
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0006.png
Lovforarbejder fra den oprindelige lov fra
1970 fritager drikkevarer fremstillet på basis
af kakao og
ikke
kakaomælk.
Folketinget har ikke haft til hensigt at
afgiftsbelaste plantebaseret kakaodrik
hårdere end animalsk kakaomælk.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0007.png
I løbet af sommeren 2019 har SKAT ændret
holdning og forlangt, at der skal betales
chokoladeafgift af plantebaseret kakaodrik
Begrundelsen er, at undtagelsen i loven
kun angår kakaomælk (Produktet skal være
fremkommet ved normal yversekretion)
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0008.png
Konsekvenser for branchen af SKATs
afgørelse:
1. Plantebaseret kakaodrik vil komme til at
koste ca. kr. 70,00 pr. liter og må derfor
udgå af markedet
2. Importørerne skal efterbetale tre års
afgift svarende til ca. kr. 25 millioner pr. år
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0009.png
Konsekvenser for mejerierne, hvis
afgiftsforskellen bliver anset som uforenelig
statsstøtte:
1. Mejerierne skal betale afgift ud fra
nettovægten af kakaomælken - kakaomælk vil i så
fald komme til at koste ca. kr. 70,00 pr. liter
2. Risiko for, at mejerierne vil skulle tilbagebetale
statsstøtte svarende til ca. en milliard kroner om
året
(Baseret på 40 millioner liter kakaomælk årligt)
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0010.png
Vi ønsker at
Enten må skatteministeren gribe ind overfor
SKAT, så den hidtidige praksis fra 1988
opretholdes
Eller der må vedtages en lovændring, så
kakaomælk og kakaodrik ligestilles
NB: Ingen provenuemæssige konsekvenser i
forhold til gældende praksis
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0011.png
Mindst tre gode grund til at gribe ind:
1. Et stort flertal i Folketinget ønsker at
reducere klimabelastningen med 70%
2. Øget salg af substituerbare, usunde
produkter som fx sodavand
3. Øget grænsehandel og mindre provenu
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0012.png
Notat fra Advokatfirma Plesner
1) fastholdelse af praksis fra 1988
2) statsstøtteretlige konsekvenser
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 36: Notat og præsentation fra Plantebranchens foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om chokoladeafgiften
2094120_0013.png
Tak fordi vi måtte komme
Spørgsmål