Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 355
Offentligt
2206154_0001.png
Notat
2. juni 2020
J.nr. 2020
4518 og
2019-4023
Kontor: MAT/IKO
Revideret grund- og nærhedsnotat til Folketingets Eu-
ropaudvalg
Rådsforordning til ændring af rådsforordning (EU) 2017/2454 vedrørende datoen for gen-
nemførelse af nye momsregler for e-handel grundet COVID-19 krisen (COM(2020) 201).
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 11. maj 2020. Nyt afsnit er markeret. No-
tatet oversendes til FEU og SAU.
1. Resumé
Rådet vedtog 5. december 2017 nye momsregler for e-handel, som efter planen skal træde i kraft 1. ja-
nuar 2021.
Grundet Covid-19-krisen har Kommissionen 8. maj 2020 ved COM(2020) 201 fremsat forslag om en
udskydelse af reglernes ikrafttrædelse til 1. juli 2021. Det vil medføre en halvering af det skønnede mer-
provenu i 2021 fra ca. 300 mio. kr. til ca. 150 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Forslaget drøftes p.t. i EU-regi. Hvis der er opnås enighed mellem medlemsstaterne om en udskydelse af
fristen, forventes forslaget vedtaget i midlertidig skriftlig procedure i Rådet.
Regeringen finder det væsentligt, at de nye momsregler for e-handel implementeres hurtigst muligt, men
kan dog i lyset af Covid-19-krisen støtte en begrænset udskydelse.
2. Baggrund
Rådet vedtog 5. december 2017 den såkaldte e-handelspakke, som indebærer nye moms-
regler for e-handel ((EU) 2017/2455).
E-handelspakken bidrager til fair og lige konkurrencevilkår for danske virksomheder og
indebærer, at
EU-landenes nationale fjernsalgsgrænser for
salg af varer
1
(den enkelte virksomhed be-
taler moms i hjemlandet efter national sats, hvis varesalget til forbrugere i andre EU-
lande ikke overstiger forbrugslandets nationale fjernsalgsgrænse, frem for at betale
moms i forbrugslandet), erstattes af én fælles, lavere EU-fjernsalgsgrænse på 10.000
Initialer: LLJ
1
Fjernsalgsgrænsen ligger i EU-landene i dag mellem 35.000 EUR og 100.000 EUR. I Danmark ligger fjernsalgsgrænsen på
280.000 DKK svarende til ca. 37.500 EUR.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Revideret grundnotat om udskydelse af de nye e-handelsregler
2206154_0002.png
EUR for den enkelte virksomheds samlede
salg af varer og ydelser
til forbrugere i andre
EU-lande.
Den gældende momsfritagelse for forsendelser fra lande uden for EU med en værdi
op til 80 kr. ophæves. Der skal således betales fuld forbrugslandsmoms på alle forsen-
delser af varer fra tredjelande til forbrugere i EU.
Det eksisterende momsangivelses- og betalingssystem Mini One Stop Shop (MOSS)
for elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester udvides til at
omfatte alle former for ydelser, fjernsalg af varer inden for EU og varer med værdi op
til 150 EUR indført fra lande uden for EU. EU-virksomheder, der sælger til forbru-
gere i andre EU-lande, og hvor momsen skal betales i forbrugslandet, vil herefter
kunne nøjes med én momsregistrering i systemet, i stedet for at skulle momsregistres i
alle de EU-lande, hvor de har direkte salg til forbrugere. Tilsvarende kan salg fra tred-
jelande ske gennem én registrering i systemet.
For en nærmere beskrivelse af e-handelspakken henvises til Finansministeriets samlenotat
oversendt 26. oktober 2017 forud for forelæggelsen i Folketingets Europaudvalg 3. no-
vember 2017 og ECOFIN 7. november 2017.
De nye momsregler for e-handel skal planmæssigt træde i kraft 1. januar 2021.
3. Formål og indhold
Kommissionen har 8. maj 2020 fremsat forslag om at udskyde tidspunktet for ikrafttrædelse
af de nye momsregler for e-handel til 1. juli 2021. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 113 og skal vedtages med enstemmighed i Rådet.
Kommissionen vurderer, at en effektiv gennemførelse af de nye momsregler for e-handel
kræver en samtidig gennemførelse i alle EU-lande og foreslår, at ikrafttrædelse af moms-
reglerne for e-handel udskydes med 6 måneder til 1. juli 2021. Udskydelsen skal sikre, at
alle EU-lande og erhvervslivet i lyset af Covid-19-krisen får rimelig tid til at klargøre de it-
systemer og procedurer, som er nødvendige for at understøtte en effektiv håndhævelse af
momsreglerne. Kommissionen vurderer yderligere, at en udskydelse på 6 måneder er pas-
sende ift. at begrænse de økonomiske konsekvenser for EU-landene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel 113.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, da en effektiv gennemførelse
af momsreglerne for e-handel alene kan opnås ved en samtidig ikrafttrædelse af reglerne i
alle EU-lande. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Revideret grundnotat om udskydelse af de nye e-handelsregler
2206154_0003.png
Momsreglerne findes i momsloven. Et lovforslag til gennemførelse af de nye momsregler
for e-handel er fremsat 17. marts 2020 (L 137). Datoen for reglernes ikrafttrædelse er i L
137 fastsat til 1. januar 2021.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
På baggrund af Kommissionens forslag vil der blive stillet ændringsforslag til 2. behand-
lingen af L 137, hvorefter skatteministeren bemyndiges til at fastsætte datoen for regler-
nes ikrafttrædelse. Det er hensigten, at skatteministeren udsteder en ikrafttrædelsesbe-
kendtgørelse så hurtigt som muligt efter, at der er på EU-niveau er taget endelig stilling til
Kommissionens forslag om udskydelse. Såfremt der ikke opnås enighed om en udsky-
delse, vil ikrafttrædelsestidspunktet fortsat være 1. januar 2021. Hvis der opnås enighed
om Kommissionens forslag om en udskydelse, fastsættes ikrafttrædelsestidspunktet til
den dato, der opnås enighed om.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at de nye momsregler for e-handel vil medføre et
årligt merprovenu på ca. 300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2020-niveau). Det er lagt
til grund for skønnet, at der ikke er anden adfærdseffekt end arbejdsudbudsvirkningen,
selvom e-grænsehandlen (momsgrundlaget) skønnes at falde som følge af en højere pris
ved afregning af moms i Danmark. Det skyldes, at forbruget antages at skifte til andet
forbrug, som er momspligtigt i Danmark. En udskydelse på seks måneder af reglernes
ikrafttrædelse ventes således at nedsætte merprovenuet i 2021 med ca. 150 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
En udskydelse af tidspunktet for de nye momsreglers ikrafttrædelse vil medføre, at den
forventede forbedring af konkurrenceevnen for dansk erhvervsliv og de deraf afledte for-
ventede økonomiske gevinster udskydes tilsvarende.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der vurderes ikke at være andre konsekvenser forbundet med udskydelsen.
8. Høring
Forslaget er sendt i kort høring til relevante organisationer, foreninger og styrelser den 13.
maj 2020 med høringsfrist den 19. maj 2020. Høringsmaterialet og høringssvarene kan
desuden findes på Høringsportalen.
Ingen høringsparter har indvendinger mod Kommissionens forslag om at udskyde ikraft-
trædelsestidspunktet for momsreglerne for e-handel med 6 måneder til den 1. juli 2021.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Revideret grundnotat om udskydelse af de nye e-handelsregler
2206154_0004.png
Dansk Erhverv (DE), Dansk Industri (DI), FSR og Post Danmark anfører, at det er vig-
tigt, at de nye momsregler for e-handel træder i kraft hurtigst muligt. Men da det endvi-
dere er vigtigt, at reglerne gennemføres ensartet og på samme tidspunkt i alle EU-lande,
kan de acceptere forslaget om en udskydelse på 6 måneder. DI, DE og FSR anfører, at
udskydelsen ikke bør være længere end de foreslåede 6 måneder. Post Danmark anfører,
at det er væsentligt, at de får et varsel på minimum 6 måneder forud for ændringernes
ikrafttrædelse til at omstille processerne i forbindelse med toldbehandlingen til de æn-
drede vilkår.
DE, DI, FSR og Post Danmark anfører endvidere, at de forventer, at Skattestyrelsen
trods en udskydelse fortsætter arbejdet med at få de relevante systemer på plads hurtigst
muligt for at give virksomhederne tid til også at indrette deres systemer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte blandt EU-landene til forslaget om en udskydelse af de nye
momsreglers ikrafttrædelse. Enkelte EU-lande har ønsket en længere udskydelse end den
foreslåede. Flere medlemslande forventes at modsætte sig en udskydelse på mere end 6
måneder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at de nye momsregler for e-handel implementeres hur-
tigst muligt mhp. at tilvejebringe øget forbrugslandsbeskatning, herunder via en ny fælles
og lavere fjernsalgsgrænse, afskaffelse af bagatelgrænsen på 80 kr. for salg fra virksomhe-
der i lande uden for EU direkte til forbrugere i EU, og sikre bedre konkurrencevilkår for
danske virksomheder. Regeringen finder endvidere, at samtidig implementering på tværs
af alle EU-lande er nødvendig for at høste de fulde gevinster af de nye momsregler.
Regeringen kan derfor i lyset af Covid-19-krisen, og den ekstraordinære situation forbun-
det hermed, støtte forslaget om en begrænset udskydelse af ikrafttrædelsen af de nye
momsregler for e-handel.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om udskydelse af ikrafttrædelsen af de nye momsregler for e-handel er ikke tidli-
gere forelagt Folketingets Europaudvalg. Sagen om de nye momsregler for e-handel blev
forelagt Folketingets Europaudvalg 3. november 2017 forud for ECOFIN 7. november
2017.
Side 4 af 4