Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2094043_0001.png
Status på opkrævningsområdet
Det er en kerneopgave for skatteforvaltningen at sikre, at borgere og virksomheder betaler de
skatter og afgifter, som de bliver pålagt i henhold til lovgivningen. Det er Skattestyrelsens opgave
at opgøre og opkræve skatter og afgifter og sikre, at betalingerne sker på et ensartet og korrekt
grundlag.
For en delmængde af kravene under opkrævning, herunder krav, der ikke er betalt inden beta-
lingsfristens udløb (ubetalte krav), er der imidlertid identificeret en række udfordringer med bl.a.
it-systemerne, særligt på person- og motorområderne. Udfordringerne indebærer, at der sker
mangelfuld forvaltning, og at en effektiv opkrævning af krav ikke systemunderstøttes i tilstrække-
lig grad. Dertil kommer betydelige regnskabsmæssige udfordringer, hvor det er vanskeligt at af-
stemme opkrævningssystemerne. Udfordringerne skyldes en høj kompleksitet i systemerne, lige-
som der løbende er behov for manuelt at kompensere for den manglende regnskabsfunktionalitet
i opkrævningssystemerne. Det øger risikoen for fejl i regnskabet.
Nedenfor gennemgås status for opkrævningsområdet, herunder om behovet for en styrkelse af
området på kort og længere sigt. Der orienteres endvidere om Skatteforvaltningens håndtering af
akutte udfordringer på området.
Systemer til opkrævning af skatte- og afgiftskrav
Skatte- og afgiftskravene opstår og opgøres i forskellige fagsystemer, og afhængigt af kravtypen
opkræves kravene gennem ét af Skattestyrelsens tre opkrævningssystemer. Hvis der ikke sker
rettidig betaling, igangsættes typisk en rykkerprocedure, og hvis kravet fortsat ikke betales, over-
sendes det til inddrivelse i Gældsstyrelsen
, jf. figur 1
.
Figur 1. Opkrævnings- og inddrivelsesprocessen for personskatter og virksomhedsrettede
krav
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094043_0002.png
Kilde: Skatteministeriet.
Hvis borgere og virksomheder ikke i første omgang betaler deres skatter og afgifter til tiden, har de
mulighed for at få afklaret deres mellemværende, inden et krav sendes til inddrivelse. I inddrivel-
sesfasen er der adgang til tvangsinddrivelse og dermed også forældelsesafbrydelse gennem fx
modregning i overskydende skatter og andre myndighedsudbetalinger, lønindeholdelse, udlæg i
aktiver og konkursbegæring.
Skattestyrelsen anvender tre systemer til opkrævning af skatter og afgifter,
jf. tabel 1
:
KOBRA (personrettede krav). De personrettede krav opstår i forskudsopgørelsen og årsop-
gørelsen. Hvis der fx opstår en restskat, og denne er så stor, at det ikke umiddelbart kan
modregnes i forskudsopgørelsen det kommende år, overgår kravene til opkrævning i KO-
BRA. I 2018 blev der opkrævet ca. 2,8 mio. krav til en værdi af ca. 33 mia. kr. gennem KOBRA.
Skattekontoen (virksomhedsrettede krav). Virksomheder har hver en skattekonto, hvor den
enkelte virksomhed kan se alle skattemæssige posteringer og følge med i, om de skylder
penge til Skattestyrelsen, eller om de har penge til gode. Skattekontoen skal som udgangs-
punkt være i nul og udlignes løbende. Opkrævningsprovenuet på Skattekontoen dækker
derfor både over virksomhedernes rettidige skattebetalinger og betaling af de krav, der har
overskredet sidste rettidige betalingsdato. I 2018 blev der opkrævet 13,5 mio. krav til en
værdi af godt 900 mia. kr. inkl. indeholdte A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til
forskudsopgørelser.
SAP38 (både personrettede og virksomhedsrettede krav). Systemet SAP38 håndterer op-
krævningen af kravtyper, der ikke kan opkræves gennem KOBRA eller Skattekontoen, herun-
der motorkrav, visse bøder samt en række øvrige krav.
Tabel 1. Nøgletal på opkrævningsområdet 2018
KOBRA Skattekontoen SAP38 Motor
Værdi (mia. kr.)
Antal krav (mio.)
Antal borgere
Antal virksomheder
33
2,8
396.000
-
906*
13,5
-
186.000
35
9,1
2.400.000
185.000
SAP38 Øvrige
51
0,2
21.000
3.000
Total
1.025
25,5
N/A
N/A
Anm.: Alle krav med bogføringsdato i 2018. SAP38 Øvrige er inkl. pensionsbeskatning (PAL/PAF), som indbetales af ban-
ker og pensionsselskaber på vegne af borgerne. *) Omfatter indeholdte A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag for personer.
Der er tidligere konstateret følgende problemer i SAP38, KOBRA og Skattekontoen.
I
SKAT ud af krisen
fra september 2015 blev den digitale arv udpeget som en af skattevæsenets
primære strukturelle udfordringer, og af
Aftale om styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse
fra
juni 2017 fremgår det, at der er konstateret udfordringer med krav under opkrævning i SAP38,
som ikke kunne håndteres på kort sigt, men at der skulle tages stilling til udfordringerne efter nær-
mere analyse,
jf. nærmere nedenfor
.
I forhold til opkrævningssystemet KOBRA er systemudfordringerne også kendt fra legacy-udval-
gets afrapportering medio 2018, idet opkrævningen af personskatter i KOBRA-systemet indgik
heri og blev kategoriseret som ét af de systemer, der skal udskiftes inden for en kortere årrække
.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094043_0003.png
Afrapporteringen fra udvalget var bl.a. medvirkende til en politisk aftale om håndtering af skatte-
væsenets it-systemer, som alle partier tilsluttede sig i december 2018.
Skattekontoen er et nyere system fra 2013 og står ikke foran en udskiftning. Opkrævningen gen-
nem Skattekontoen er generelt effektiv. Der er dog konstateret en række rentefejl på Skattekon-
toen, som stammer tilbage fra idriftsættelsen af Skattekontoen. Fejlene betyder, at en række virk-
somheder har fået beregnet forkerte renter i en årrække. De identificerede fejl er rettet, men der
udestår et større og kompliceret oprydningsarbejde efter fejlene, før beregningsgrundlaget er kor-
rekt, Oprydningsarbejdet forventes tidligst afsluttet i 2020 og kan indebære behov for afskrivning
af visse rentekrav.
Samtidig arbejdes der på at få Skattekontoen tilsluttet det nye inddrivelsessystem, PSRM. Dette
kræver omfattende ændringer i Skattekontoen. Samtidig kræver det ændringer i en lang række af
skatteforvaltningens fødesystemer, herunder en række ældre legacy-systemer. Tilslutningen af
Skattekontoen til PSRM er derfor behæftet med usikkerhed og væsentlige risici. En ny tidsplan for
projektet er under udarbejdelse, og det er forsat ikke afklaret, hvornår Skattekontoen kan tilsluttes
PSRM.
I august 2018 konkluderede en analyse af opkrævningsområdet, at opkrævningssystemerne KO-
BRA og SAP38 ikke understøtter en provenuorienteret og effektiv opkrævning. Analysen konklu-
derede bl.a., at den uhensigtsmæssige systemunderstøttelse primært i SAP38 medfører udfor-
dringer, som er nødvendige at håndtere på kort sigt. Som en konsekvens af udfordringerne er der
endvidere ophobet en meget stor mængde krav, som skal manuelt opryddes og opkræves.
I forlængelse af analysen er der indtil videre primært arbejdet på at finde løsninger på de mest
akutte problemstillinger. Der er således gennemført en manuel oprydning (retskraftvurdering) af
de øvrige fordringer under opkrævning i SAP38 og i beskedent omfang etableret mulighed for, at
disse krav og motorkrav i SAP38 kan sendes til inddrivelse, samt etableret mulighed for at an-
mode politiet om nummerpladeinddragelse som følge af ubetalte motorafgifter.
I forbindelse med oprydningen har det været nødvendigt at afskrive fordringer til en nominel
værdi på ca. 220 mio. kr. som følge af forældelse. Afskrivningen fremgår af regnskabet for 2018, og
er omtalt i
Aftale om styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse
fra juni 2017.
Behov for styrkelse af opkrævningsområdet
En styrkelse af opkrævningsområdet kræver en fokuseret indsats på kort, mellemlang og lang sigt.
kort sigt
har Skattestyrelsen igangsat pilotprojekter og midlertidige manuelle løsninger for at
imødegå de mest presserende udfordringer hovedsageligt ifm. personrettede krav i SAP38 i 2019,
jf. uddybning nedenfor.
mellemlang sigt
vil der være fokus på at forlænge midlertidige løsninger i KOBRA og SAP38,
frem til en permanent løsning kan iværksættes. Da de midlertidige løsninger har karakter af pilot-
projekter med mindre volumen, er det forbundet med betydelig usikkerhed, om disse løsninger
kan opskaleres og dække de konstaterede behov. Fx udgør oversendelse af motorkrav til inddri-
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094043_0004.png
velse en udfordring, fordi kravene hidtil midlertidigt har været oversendt via det tidligere inddrivel-
sessystem EFIs portalløsning til DMI, som blev lukket i januar 2019. Det er presserende, idet volu-
men af motorkrav nødvendiggør en løsning, der kan håndtere et stort antal krav. Der er vurderin-
gen, at de midlertidige løsninger på kort og mellemlang sigt ikke kan danne grundlag for en perma-
nent løsning på udfordringerne på opkrævningsområdet, og at de kun er egnede til at opretholde
driften på et forsvarligt niveau i en kortere årrække.
Spørgsmålet om prioritering af en langsigtet løsning på opkrævningsområdet indgår i legacy-ar-
bejdet. Det skyldes, at flere systemer på opkrævnings- og betalingsområdet indgik i legacy-analy-
sen og er kategoriseret som systemer, der skal udskiftes. På
lang sigt
forventes udviklingen af et
nyt personopkrævningssystem påbegyndt i regi af legacy-arbejdets anden bølge. Det skyldes, at
legacy-udvalget anbefalede at starte med de mindst komplekse systemer, og at KOBRA i denne
sammenhæng vurderes som et system med mellemstor kompleksitet. Det er dog ikke afklaret,
hvornår projektet i givet fald kan igangsættes, da det bl.a. vil afhænge af finansieringen og kapaci-
teten i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Skattestyrelsen.
På baggrund af legacy-udvalgets anbefalinger blev der i december 2018 indgået en bred politisk
aftale, hvor alle Folketingets daværende partier tilsluttede sig behovet for at forberede og påbe-
gynde en gennemgribende modernisering og udskiftning af skattevæsenets legacy-it-systemer
og eventuelt øvrige, tilknyttede systemer.
I forbindelse med FFL20 afsættes 85 mio. kr. i 2020 til håndtering af udfordringerne på kort sigt,
oprydning i gamle motorkrav mv. og fremadrettet håndtering af motorkrav. Der skal tages stilling til
finansiering af opkrævningsområdet på mellemlang og lang sigt i forbindelse med fastlæggelse af
flerårige rammer for Skatteforvaltningen, herunder skal et opkrævningsprogram finansieres inden
for en økonomisk ramme til udskiftning af legacy-it-systemer. Håndteringen af udfordringerne på
opkrævningsområdet fremadrettet vil indebære betydelige merudgifter.
Håndtering af udfordringer på kort sigt
Udfordringerne på kort sigt knytter sig primært til SAP38, der oprindeligt var et regnskabssystem,
men som også anvendes som opkrævningssystem. Langt de fleste krav i SAP38 er motorkrav som
fx registreringsafgift, grøn ejerafgift mv. SAP38 opkræver derudover øvrige krav, herunder pensi-
onsbeskatning, bøder og civilretlige krav. Det bemærkes, at alle løsningerne som nævnt har mid-
lertidig karakter, og problemerne vil først kunne håndteres fuldt ud med et nyt opkrævningssy-
stem.
De udfordringer, der er behov for at håndtere på kort sigt, omfatter:
Rentetilskrivning for krav i SAP38
Oversendelse af krav fra SAP38 til inddrivelse
Nummerpladeinddragelse
Underretning af skyldnere ifm. oversendelse til inddrivelse
Oprydning i opkrævningsfordringer
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094043_0005.png
Rentetilskrivning for krav i SAP38
På grund af manglende rentefunktionalitet i SAP38 er der ikke tilskrevet
renter på motorkrav
siden
2012. Det var forventningen, at renteberegningen kunne igangsættes for en delmængde af motor-
kravene i foråret 2019, men dette er forsinket som følge af en række tekniske udfordringer. Folke-
tinget er tidligere blevet orienteret om den manglende rentetilskrivning på motorkrav i SAP38. Fi-
nansudvalget blev i december 2018 orienteret om, at Skatteforvaltningen ved udmøntning af be-
myndigelse til skatteministeren vil undlade at beregne og opkræve opkrævningsrenter fra perio-
den 1. marts 2016 til 28. februar 2019 på krav vedrørende motorkøretøjer, men at der vil ske frem-
adrettet beregning af renter, der påløber motorkrav, fra og med den 1. marts 2019. Finansudvalget
vil blive særskilt orienteret om den forsinkede udvikling af rentemotoren for motorkrav, og at der
som følge heraf for nuværende ikke beregnes renter af motorkravene.
Tilsvarende er der ikke automatisk tilskrevet
renter på øvrige krav
i SAP38 siden 2013. Der er dog
manuelt beregnet og tilskrevet renter på kravene i en del af perioden. Der er ligeledes ved at blive
udarbejdet en ny tidsplan for udviklingen af rentemotoren for øvrige krav i SAP38.
Oversendelse af krav fra SAP38 til inddrivelse
Det er pt. ikke muligt at sende krav automatisk fra SAP38 til inddrivelse. For så vidt angår motor-
krav, arbejdes der i første omgang på at udvikle en løsning, hvor krav kan sendes til inddrivelses-
systemet DMI, mens der skal udvikles en langsigtet løsning, hvor kravene kan oversendes til det
nye inddrivelsessystem, PSRM. Tilsvarende er det ikke muligt at sende øvrige krav i SAP38 til ind-
drivelse i PSRM. Der er igangsat et pilotprojekt for oversendelse af krav til PSRM, men det er usik-
kert, hvorvidt løsningen kan opskaleres til at omfatte alle kravtyper. Frem til systemtilpasningen er
idriftsat, overføres alene forældelsestruede krav manuelt til inddrivelse.
Nummerpladeinddragelse
Anmodningen om nummerpladeinddragelse til politiet har ikke været gennemført siden 2012, da
det i den nuværende systemunderstøttelse i SAP38 ikke har været muligt at dele retvisende op-
lysninger med politiet om, hvorvidt en motorafgift er betalt eller ej.
Skattestyrelsen har siden marts 2019 sendt anmodninger om nummerpladeinddragelse til poli-
tiet. Over sommeren er anmodningerne kommet i politiets automatiske nummerpladescannere,
hvilket har medført en stigning i antallet af inddragede nummerplader. Skattestyrelsen har intensi-
veret arbejdet gennem en robotløsning og har nu sendt en varsling ud til borgere og virksomheder
for 10.000 køretøjer om, at de vil blive sendt til nummerpladeinddragelse ved politiet, hvis de ikke
betaler deres motorafgifter. Samtidig arbejdes der på at gøre det lettere for skyldnere at betale
deres manglende afgifter, inden inddragelsesanmodningen sendes til politiet. Robotløsningen be-
tragtes som en midlertidig løsning ift. en egentlig system-til-system løsning.
Underretning af skyldnere
Borgere og virksomheder skal underrettes, når et krav overdrages til inddrivelse. I visse tilfælde
har dette dog ikke været overholdt. Der har således fx i nogle tilfælde ikke været en proces for at
stoppe oversendelse af krav til inddrivelse, hvis underretningsbrevet til skyldneren af forskellige
årsager returneres (fx fordi adressen er forkert eller ikke er angivet i CPR-registret).
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094043_0006.png
Der er nu implementeret en proces i Skattestyrelsen, som fremadrettet forhindrer, at krav over-
sendes til inddrivelse, uden at skyldner er blevet underrettet herom. I forhold til det bagudrettede
ses der på, hvordan området eventuelt kan håndteres i kommende lovgivning.
Oprydning i opkrævningsfordringer
Der er gennem længere tid opbygget betragtelige sagsbunker som følge af, at der er opgaver, der
ikke er systemunderstøttet, og de har haft et omfang, der ikke kunne håndteres med den eksiste-
rende bemanding. Der er oparbejdet samlet ca. 1,5 mio. sager primært på motorområdet. Der er
igangsat en manuel oprydning, der dog har vist sig at være utilstrækkelig, da afviklingen af sager
ikke kan følge med tilgangen. Der er som nævnt afsat ekstra midler til oprydningen, som bl.a. vil
blive anvendt til at automatisere dele af processerne. Det bemærkes, at oprydningen både vedrø-
rer sager, hvor borgere og virksomheder har gæld til det offentlige, men også sager, hvor skattefor-
valtningen mangler at udbetale penge til borgere og virksomheder. Denne oprydning forventes at
strække sig over en længere periode.
Side 6 af 6