Status på opkrævningsområdet
Det er en kerneopgave for skatteforvaltningen at sikre, at borgere og virksomheder betaler de
skatter og afgifter, som de bliver pålagt i henhold til lovgivningen. Det er Skattestyrelsens opgave
at opgøre og opkræve skatter og afgifter og sikre, at betalingerne sker på et ensartet og korrekt
grundlag.
For en delmængde af kravene under opkrævning, herunder krav, der ikke er betalt inden beta-
lingsfristens udløb (ubetalte krav), er der imidlertid identificeret en række udfordringer med bl.a.
it-systemerne, særligt på person- og motorområderne. Udfordringerne indebærer, at der sker
mangelfuld forvaltning, og at en effektiv opkrævning af krav ikke systemunderstøttes i tilstrække-
lig grad. Dertil kommer betydelige regnskabsmæssige udfordringer, hvor det er vanskeligt at af-
stemme opkrævningssystemerne. Udfordringerne skyldes en høj kompleksitet i systemerne, lige-
som der løbende er behov for manuelt at kompensere for den manglende regnskabsfunktionalitet
i opkrævningssystemerne. Det øger risikoen for fejl i regnskabet.
Nedenfor gennemgås status for opkrævningsområdet, herunder om behovet for en styrkelse af
området på kort og længere sigt. Der orienteres endvidere om Skatteforvaltningens håndtering af
akutte udfordringer på området.
Systemer til opkrævning af skatte- og afgiftskrav
Skatte- og afgiftskravene opstår og opgøres i forskellige fagsystemer, og afhængigt af kravtypen
opkræves kravene gennem ét af Skattestyrelsens tre opkrævningssystemer. Hvis der ikke sker
rettidig betaling, igangsættes typisk en rykkerprocedure, og hvis kravet fortsat ikke betales, over-
sendes det til inddrivelse i Gældsstyrelsen
, jf. figur 1
.
Figur 1. Opkrævnings- og inddrivelsesprocessen for personskatter og virksomhedsrettede
krav