Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2094041_0001.png
Status på gældsområdet
Inddrivelse af borgeres og virksomheders gæld til det offentlige er en central opgave for Skattefor-
valtningen. Gældsstyrelsen har ansvaret for at inddrive gæld på vegne af de offentlige kreditorer,
efter kravene forgæves er forsøgt opkrævet. Gældsinddrivelsen har været kraftigt udfordret siden
suspenderingen af den automatiserede gældsinddrivelse i EFI i efteråret 2015. I direkte forlæn-
gelse heraf blev arbejdet med at genoprette den offentlige gældsinddrivelse iværksat.
I juni 2017 indgik alle partier i det daværende Folketing
Aftale om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse
. Aftalen indeholdt en række initiativer til at sikre en genopretning af inddrivelsen.
I aftalen blev det lagt til grund, at inddrivelsen ville være normaliseret i 2019
dvs. det nye inddri-
velsessystem ville være færdigudviklet, og alle fordringshavere ville være tilsluttet systemet.
Genopretningen af gældsinddrivelsen har
trods fremskridt
imidlertid vist sig mere kompleks
og omfattende end oprindelig forudsat. Der er derfor udsigt til, at genopretningen vil strække sig
over en årrække.
Nedenfor gennemgås status for de offentlige restancer pr. medio 2019 samt status for de tre ho-
vedspor i genopretningsarbejdet: Udvikling af det nye inddrivelsessystem (PSRM), tilslutning af
fordringshavere til PSRM og oprydning i gældsmassen. Der orienteres endvidere om inddrivelses-
aktiviteter i paralleldriftsperioden, frem til gældsområdet er genoprettet.
Status for de offentlige restancer
Den samlede gæld til det offentlige udgjorde knap 123 mia. kr. medio 2019,
jf. tabel 1
. Gældens
reelle værdi
den såkaldte kursværdi
er beregnet til 29 mia. kr.
Tabel 1. Status på de offentlige restancer medio 2019 (mia.kr.)
Fordringshavergruppe
Skatte- og afgiftsrestancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Kommunale restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Nominel værdi
80,4
35,1
4,2
2,9
122,6
Kursværdi
14,9
10,5
1,6
1,9
29,0
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Anm: Kursværdien beregnes løbende i Skatteministeriets model til værdiansættelse af fordringer og giver et øjebliksbillede
af gældens anslåede værdi. Modellens parametre og kursværdien konsolideres løbende.
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094041_0002.png
Kursværdien er udtryk for, hvor stor en del af gælden, der rent faktisk forventes at kunne inddrives,
bl.a. baseret på skyldners betalingsevne. Der er således i lovgivningen fastsat et lavindkomstværn,
som betyder, at personskyldnere med en nettoindkomst på kontanthjælpsniveau eller derunder
(under hensyntagen til forsørgerpligt) som udgangspunkt er friholdt fra tvangsinddrivelse. Det be-
tyder, at en gældspost med en nominel værdi på fx 1.000 kr. kan have en kursværdi på 0 kr., hvis
skyldneren er uden betalingsevne på grund af lav eller ingen indkomst. Tilsvarende kan en meget
stor nominel gæld have en noget lavere kursværdi, hvis skyldnerens har en høj alder og dermed få
år til at tilbagebetale gælden.
Kursværdien giver dermed som udgangspunkt et mere retvisende billede af, hvad gælden reelt er
værd. Det bemærkes, at modellen til fastsættelse af kursværdien antager en normaliseret gælds-
inddrivelse, hvor der fx kan foretages fuld lønindeholdelse. Modellen tager således ikke højde for
den ekstraordinære situation på inddrivelsesområdet.
Trods udfordringerne på inddrivelsesområdet er inddrivelsesprovenuet steget siden 2015, og der
blev inddrevet 7,1 mia. kr. i 2018. Provenuet kan særligt henføres til muligheden for at inddrive
gæld ved at modregne skyldners gæld i overskydende skatter og andre offentlige udbetalinger
samt en målrettet indsats mod virksomheder med gæld til det offentlige.
Det bemærkes, at en række strukturelle vilkår indebærer, at den samlede gæld under inddrivelse
vil fortsætte med at stige
også når inddrivelsesområdet er fuldt genoprettet. Det skyldes bl.a., at
Gældsstyrelsen lovgivningsmæssigt er afskåret fra at kunne inddrive gæld hos en stor gruppe
skyldnere
både på kort og langt sigt
på grund af skyldnernes manglende betalingsevne. Hertil
kommer, at der stiftes ny gæld af både nuværende og nye skyldnere, og at der tilskrives renter på
gælden.
Fuld inddrivelsesaktivitet forventes således ikke at være tilstrækkeligt til at bremse stigningen i
den samlede nominelle persongæld, fordi gælden for de skyldnere, der enten har meget begræn-
set eller slet ingen betalingsevne, vil fortsætte med at vokse alene som følge af rentetilvæksten.
Kursværdien af gælden
dvs. den gæld, der rent faktisk forventes at kunne inddrives
må forven-
tes at ligge på et nogenlunde stabilt niveau ved fuld inddrivelsesaktivitet, selvom den nominelle
gæld stiger.
Udviklingen af det nye inddrivelsessystem (PSRM)
I perioden efter, at den automatiserede inddrivelse blev suspenderet i EFI, er gældsposterne ble-
vet opbevaret i og oversendt til systemet DMI (DebitorMotorInddrivelse). DMI er oprindeligt et de-
bitorsystem primært tiltænkt registrering af gældsposter og renteberegning. Siden suspenderin-
gen af den automatiske inddrivelse i EFI er DMI blevet tilpasset til at understøtte visse inddrivel-
sesskridt for at sikre, at der fortsat kan inddrives gæld i genopretningsperioden. Inddrivelse i DMI
sker fortrinsvist via automatiseret modregning samt manuelle processer. Det er endvidere muligt
at foretage udlæg. Det er ikke muligt at indeholde gæld i skyldneres lønudbetaling i DMI, som er et
af de mest effektive inddrivelsesredskaber. DMI er et ældre system, der ikke hensigtsmæssigt vil
kunne videreudvikles til at understøtte en automatiseret gældsinddrivelse, herunder lønindehol-
delse.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094041_0003.png
En grundlæggende forudsætning for at genoprette gældsområdet var derfor hurtigt at genetab-
lere systemunderstøttelsen af gældsinddrivelsen. Udviklingen af det nye inddrivelsessystem
PSRM (Public Sector Revenue Management)
blev igangsat i september 2016. Systemet var stort
set færdigudviklet efter planen primo 2019, således at de primære inddrivelsesskridt nu er fuldt
systemunderstøttet. Der udestår færdigudvikling af funktionalitet til forældelseshåndtering, tilpas-
ning af eksisterende udlægs- og fogedbogsfunktionalitet samt færdigudvikling af konverterings-
motor. Dette arbejde forventes afsluttet omkring årsskiftet 2019/2020.
Gældsstyrelsen kan nu fuldautomatisk sætte skyldnere i lønindeholdelse, sende påkrav og mod-
regne skyldneres gæld i overskydende skatter for gældsposter, der ligger i PSRM. Ud af en samlet
tilgang i gæld på ca. 1,6 mia. kr. i PSRM er der indtil videre i 2019 inddrevet knap 370 mio. kr.
heraf halvdelen via lønindeholdelse.
I forbindelse med implementeringen af systemet har der været udfordringer med systemets
driftsstabilitet, som påvirker systemets ydeevne på visse områder. Det betyder fx forlængede
svartider i dele af systemet, som påvirker sagsbehandlingstiden. På den baggrund gennemføres i
2019 en række mindre videreudviklingsopgaver for at forbedre systemets ydeevne.
Det bemærkes, at selv om alle systemets grundfunktionaliteter nu er ved at være på plads, så er
det et grundlæggende vilkår og en forudsætning for ethvert større it-system, herunder PSRM, at
systemet i dets levetid løbende tilpasses nye forretningsmæssige krav, herunder fx lovændringer
og tilpasninger ift. de forskellige fordringshavere.
Tilslutning af fordringshavere til PSRM
Fordringshavere tilsluttes løbende det nye inddrivelsessystem i takt med, at fordringshavere kan
efterleve de krav, der stilles til oversendelse af fordringer til inddrivelse i PSRM, og at de nødven-
dige systemtilpasninger gennemføres hos fordringshaverne. Da tilslutningsforløbet blev indledt i
2017, var forventningen, at hovedparten af op mod 800
1
fordringshavere ville være tilsluttet i løbet
af 2019. Der har fra igangsættelsen af tilslutningsforløbet været en række kendte risici, der poten-
tielt kunne forsinke tilslutningen til PSRM. Forsinkelsen i forhold til den forudsatte plan kan netop
henføres til, at flere af disse risici er indtruffet. Det gælder risici knyttet til eksterne fordringshavere,
fx Udbetaling Danmark og kommunerne, men også risici vedrørende Skatteforvaltningens egne
systemer. Henset til de udfordringer og den kompleksitet, der er konstateret i tilslutningsforløbene
hidtil, forventes det på det foreliggende grundlag, at tilslutningen af fordringshaverne til PSRM tid-
ligst vil være gennemført i 2021.
Systemudviklingsaktiviteter hos de eksterne fordringshavere vil have betydning for tidspunktet
for, hvornår de berørte fordringshavere kan tilkobles systemet. Fremdriften i tilslutningen af disse
fordringshavere er således afhængig af forhold, som Skatteforvaltningen ikke har indflydelse på.
1
Ca. 800 er et bruttotal på baggrund af registreringer i det gamle system (DMI). Antallet af fordringshavere konsolideres
som led i tilslutningsforløbet, og det endelige antal vil derfor være lavere. Det skyldes fx, at nogle fordringshavere i mel-
lemtiden er fusioneret eller ophørt.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094041_0004.png
Det gør, at tidsplanen er behæftet med usikkerhed, hvorfor det er vanskeligt at fastlægge en præ-
cis tidsplan. Tidsplanen justeres derfor i takt med fremdriften af den enkelte fordringshavers til-
slutningsforløb.
Tilsvarende er der væsentlige usikkerheder og risici forbundet med tilkobling af Skatteforvaltnin-
gens egne systemer. KOBRA, som håndterer personskatter, er under trinvis tilslutning og indsen-
der løbende visse skattekrav til inddrivelse i PSRM. Fuld tilslutning af KOBRA forudsætter håndte-
ring af enkelte udeståender om visse rentefordringer.
Tilslutningen af Skattekontoen, som er et system til opkrævning af virksomhedskrav, er behæftet
med stor usikkerhed og er under replanlægning resten af 2019. Tilslutningen kræver ændringer i
Skattekontoen og flere af skatteforvaltningens fødesystemer, herunder en række ældre legacy-it-
systemer. Det betyder samtidig, at udgifterne til it-udvikling i forbindelse med tilslutningen kan
overstige 60 mio. kr., som er grænsen for, hvornår der skal forelægges et it-aktstykke for Finansud-
valget.
På det foreliggende grundlag forventes systemet SAP38 ikke at skulle tilsluttes PSRM, da der på-
går afklaring af, hvorvidt systemet skal udskiftes. En alternativ håndtering af oversendelse af de
pågældende krav til inddrivelse i PSRM er under afklaring.
Usikkerheden knyttet til tilslutningen af Skatteforvaltningens egne systemer til PSRM skal således
ses i sammenhæng med de generelle udfordringer, der knytter sig til Skatteforvaltningens op-
krævningssystemer.
Indtil videre er i alt knap 80 fordringshavere tilsluttet PSRM, herunder DR, DSB, Arriva, Metro og
dele af Skatteforvaltningens system til opkrævning af personskatter (KOBRA), således at der lø-
bende indsendes og inddrives licensgæld, togbøder og visse skattekrav. De fordringshavere, som
endnu ikke er tilsluttet PSRM, kan indsende gældsposter til DMI, hvor de vil blive underlagt de ind-
drivelsesskridt, som er tilgængelige i DMI, forudsat at gældsposterne er inddrivelsesparate.
Oprydning i gældsposter
En væsentlig del af gældsposterne er ramt af andre dataproblemer end tidligere kendte proble-
mer relateret til tvivl om, hvorvidt gælden var forældet på grund af fejl i EFI. Dataproblemerne kan
primært henføres til fordringshavernes praksis, når de indsender fodringer til inddrivelse. Det kan
fx skyldes, at fordringshaver har sendt den samme fordring til inddrivelse flere gange eller regi-
streret forkert stiftelsesdato på fordringen, hvilket kan betyde, at fordringen får en forkert foræl-
delsesdato. Der er også eksempler på, at hovedstol og renter til inddrivelse oversendes i en sam-
let fordring, som ifølge lovgivningen skal være adskilt i separate fordringer, da der alene beregnes
renter af hovedstolen.
Af den årsag er omtrent halvdelen af gældsposterne i den midlertidige inddrivelsesløsning, DMI,
låst for inddrivelse. Målt i kursværdi udgør den låste andel godt 25 pct. af den samlede gæld. Fej-
lene forhindrer dermed, at gælden pt. kan underlægges inddrivelse i det gamle system, men også
at gælden kan overføres til og inddrives i PSRM.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094041_0005.png
Oprydningsopgaven er dynamisk og vokser, da fordringshavere fortsat indsender fejlbehæftede
fordringer, ligesom dataproblemerne relaterer sig til gamle fordringer, hvoraf de ældste er over 30
år gamle.
Skatteministeriet har i 2018 og 2019 gennemført en række dataoprydningsinitiativer. Der skal ryd-
des op i millioner af gældsposter i det gamle system, der enten har fejl i de oplyste data, eller hvor
der er tvivl om gyldigheden. Så længe oprydningsarbejdet pågår, kan Gældsstyrelsen ikke iværk-
sætte inddrivelse på store dele af gælden i DMI.
Oprydningsarbejdet består af en maskinel såvel som manuel indsats. Den maskinelle indsats be-
står bl.a. af en løbende validering af fordringsmassens gyldighed samt databerigelse. Den maski-
nelle oprydning har bl.a. til formål at klargøre så store dele af fordringsmassen til overførsel til
PSRM som muligt samt øge andelen af inddrivelsesparate fordringer i DMI.
Den manuelle oprydning består af en gennemgang af godt 2 mio. ældre gældsposter, som blev
friholdt fra den ekstraordinære afskrivning i efteråret 2018 som led i oprydningsarbejdet. Formålet
er at fastslå, hvorvidt den enkelte fordring er gyldig og dermed kan søges inddrevet, eller om den
er forældet og derfor skal afskrives. Herudover gennemføres genoptagelse af sager, hvor der for-
modes at være sket ulovlig inddrivelse i EFI’s driftsperiode.
Der er øremærket 350 årsværk til den
manuelle oprydning, foreløbigt til udgangen af 2021.
Den samlede oprydningsopgave har vist sig væsentligt mere omfattende og kompleks end oprin-
deligt forudsat. Der er behov for vidtgående lovgivningsmæssige tiltag for at understøtte den vi-
dere oprydning i fordringsmassen. Der arbejdes på en datalovpakke, der kan bidrage til at under-
støtte oprydningen og sikre, at så store dele som muligt kan overføres til PSRM, og at de fordrin-
ger, som ikke kan overføres til det nye inddrivelsessystem grundet utilstrækkelig datakvalitet, i vi-
dest muligt omfang kan søges inddrevet i det gamle system, DMI.
Der skal endvidere gennemføres en omfattende oprydning i en større mængde inddrivelsesfor-
dringer i Skatteforvaltningens system SAP38, som håndterer opkrævningen af visse typer af krav,
der ikke kan opkræves gennem de øvrige opkrævningssystemer, og som ikke kan overføres til
DMI. Det omfatter bl.a. motorkrav, visse bøder samt en række øvrige krav. Oprydningsindsatsen
omfatter bl.a. håndtering af manglende renteberegning. Tilrettelæggelsen af oprydningsindsatsen
er under afklaring.
Det vurderes ikke realistisk, at fordringsmassen er opryddet og søgt inddrevet inden udgangen af
2021. På den baggrund er der behov for at drøfte en forlængelse af den udskydelse af forældelse,
som blev vedtaget af Folketinget i forlængelse af EFI’s
sammenbrud, hvormed det blev sikret,
at
ingen fordringer kan forælde før tidligst i november 2021.
På trods af oprydningsindsatsen må det forventes, at der vil være fordringer, hvor datakvaliteten
ikke kan løftes til et niveau, der efterlever de datakrav, som stilles for at kunne sende gæld til ind-
drivelse i PSRM.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Statusnotater samt pjece i forbindelse med regeringens eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer
2094041_0006.png
Det betyder, at selv når alle fordringshavere er fuldt tilsluttet PSRM, vil der fortsat være gæld i det
gamle system. Gældsstyrelsen skal således i en årrække inddrive gæld i flere systemer. Da inddri-
velsesredskaberne er begrænsede i DMI, vil der i paralleldriftsperioden være behov for ikke bare
at opretholde, men også øge indsatsen på denne del af gælden. Som led i oprydningsarbejdet vil
det blive afdækket, hvorvidt det er muligt at gøre den samlede gældsmasse i DMI inddrivelsespa-
rat.
Inddrivelse i paralleldriftsperioden
I DMI er det alene modregning i overskydende skatter mv. og udsendelse af rykker- og saldobreve,
som er automatiseret, mens de øvrige inddrivelsesredskaber
frivillige betalingsordninger, tilsi-
gelser, udlæg og konkursbegæringer
i al væsentlighed er baseret på manuelle processer.
Derfor pågår der allerede i dag, udover de almindelige inddrivelsesaktiviteter i Gældsstyrelsen,
særlige inddrivelseskampagner i DMI. De er målrettet virksomhedsgæld, ikke forskudsvis udlagte
børnebidrag, politibøder samt inddrivelsen af gæld i udlandet bl.a. ved brug af et inkassofirma i
Norden. Derudover er der iværksat udsendelse af rykkere til skyldnere med gæld i DMI, ligesom
der arbejdes på muligheden for at iværksætte yderligere initiativer.
Side 6 af 6